Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Tips på elseglare önskas

  1. #1
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard Tips på elseglare önskas

    Hej,
    Jag har alltid gillat att elsegelflyga och tänkte nu skaffa en modernare variant än min 15 år gamla kraschade Blue Phoenix.
    De som står på min lista just är Hobbykings Phoenix 2000, Multiplex Heron eller Multiplex EasyGlider. Heron verkar bäst men då den är dubbelt så dyr som Phoenix 2000 så tvekar jag och undrar om den är "dubbelt så bra"?
    Det finns säkert andra plan och tar gärna emot erfarenheter av ovan plan samt andra.

    mvh Jonas

  2. #2

    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    17
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Har ingen av de du räknar upp, däremot Multiplex Solius, föregångaren til Heron, som jag tycker funkar bra. Phoenix 2000 verkar prisvärd. Kolla SpeedsterDEN på Youtube som utsätter den för ganska hårda övningar.
    /Håkan

  3. #3
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    Phoenix 2000 er et bra fly både som motorglider og på hangkanten, men den har nogle usle vingefester som man må ændre med det samme.
    Mpx Easy glider er rt billig fly med fantastiske flyegenskaper. Man kan flyve den så langsomt at det næsten gør ondt, samtidig kan man med lidt balast flyve den i 15 sm wind. Ser du har svævet før, dog. Dette er et fly som jeg stærkt tilråder alle som vil starte med glider / svæver. minus med dette flyet er at vingefestet bliver lidt lødt med tiden. Det er et generelt problem med alle frigolitfly hvor vingen stikkes ind i kroppen. Heron er dog en mere moderne svæve som giver noget bedre glideegenskaper i forhold til de to andre. Etter som du har haft en Blue Phoenix tidligere ville jeg nu nok gå for den selvom prisen er noget høgere.

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Heron är värd pengarna. De andra har du mycket svårare att hitta termik med, och lyfta i termiken med. Heron är värd mer än dubbelt så mycket som Phoenix 2000.
    fredrik

  5. #5
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Tack för tipsen. Då lutar det åt en Heron iaf. Är det någon som köpt kit-versionen och satt in egen motor, servon mm?

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Gustaf, i hans tråd om Heron, verkar väldigt nöjd med modellen.
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...Ã¥-Heron/page2

    /Bo

  7. #7

    Standard

    Av de föreslagna skulle jag utan tvekan välja Heron
    /Leif

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonasH Visa inlägg
    Heron verkar bäst men då den är dubbelt så dyr som Phoenix 2000 så tvekar jag och undrar om den är "dubbelt så bra"?

    mvh Jonas
    JA! Det är den, minst dubbelt så bra.

    Jag brukar tänka så här. Om jag köper någonting för 1000kr som inte fungerar så var det dyrare än prylen för 2000kr som fungerar. Att lägga pengar på någonting dåligt har jag inte råd med, där emot lägger jag gärna mer på något som funkar. Just med segelflygplan så blir det extra tydligt eftersom du inte har mer motor att mosa på med som alla andra billiga kopior har. Kan man fuska sig runt att man fuskar så kan det ju kvitta, men seglaren går inte att fuska med.
    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •