Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: S-BUS på flip32

  1. #1

    Standard S-BUS på flip32

    Någon som har erfarenhet av detta på flippen? Har precis bytt från spektrum till Futaba, kör en T8FG super och en r6028SB mottagare till. Alla 8 kanaler funkar skitbra utan raster i separata anslutningar, men inte ngn signal alls vid S-BUS anslutning. Har dock ingen inverter, måste man ha det för att det ska funka? Kan ju inte koppla på RGB leds utan serial receiver inkopplad. :-(

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Ja inverter på Sbus-signalen behövs. Hade det att funka för nån dag sedan på flip32 med frsky men sbus är väl sbus. Det vet du nog, men skriver ändå att du får anväda t ex uart2 och pricka i "serial rx" på den uart du använder. Och led är cool

    Apropå led, jag satte på 30 st. De drog tydligen för mycket ström och brände av en bana på flip32. I felsökandet lödade jag om en del, men jag tror nog inte att något var fellött även om den möjligheten finns. Vill säga att det kan vara jag som klantat till det. Fast om jag ser på banan som brände av var den otäckt smal så det kan hända att kortet på riktigt inte klarar jättemycket ström. Jag satte dit en kabel på 5V från raden med motoranslutningar till 5V på raden med serieportsutgångarna. Och nu funkar allt igen, leddarna är riktigt starka.
    Senast redigerat av Håkan den 2015-09-26 klockan 09:21.

  3. #3

    Standard

    Okay, då får man leta på inverter då med andra ord! suck... Alltid ska det vara något! :P

    Jag hade faktiskt tänkt dragit ström till LED stripparna direkt från batteriet
    men tack för tipset! Blir där i kring med antal leds för mig med så

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Ja, jag tror jag lägger det i "klantat mej"-avdelningen. Strömmen från egen bec har jag sett rekommenderats kommer jag ihåg nu.

    Inverter kan man bygga själv med två motstånd och en transistor om man gillar sånt. Jag gjorde det och funkar utmärkt. Men det är rätt smått och svårt att få snyggt och tar en del tid att få ihop. Men är man sugen så går det.

  5. #5
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Vet inte hur det är i den mottagaren, men satt just och kikade lite i en av mina FrSky mottagare som har S.BUS möjlighet. Den interna signalen är inverterad från början och konverteras sedan till S.BUS via en krets, mao kan man hacka mottagaren att ta den ursprungliga inverterade signalen, skippa invert->S.BUS kretsen och köra rätt ut på pinnen.

    Kanske finns möjlighet att köra samma sak på din?
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Vet inte hur det är i den mottagaren, men satt just och kikade lite i en av mina FrSky mottagare som har S.BUS möjlighet. Den interna signalen är inverterad från början och konverteras sedan till S.BUS via en krets, mao kan man hacka mottagaren att ta den ursprungliga inverterade signalen, skippa invert->S.BUS kretsen och köra rätt ut på pinnen.

    Kanske finns möjlighet att köra samma sak på din?
    För frsky finns beskrivning här.
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2270541
    FrSky S.BUS and Naze32 without converter

  7. #7
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KiteAnton Visa inlägg
    För frsky finns beskrivning här.
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2270541
    FrSky S.BUS and Naze32 without converter
    Precis, det i kombination ed ny Firmware till X4R med CPPM samt att det endast skiljer positionen på en 0ohm resistor mellan X4R och X4R-SB så finns det en mängd fina möjligheter med den mottagaren
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  8. #8

    Standard

    Har nu införskaffat en frdky sbus to PPM converter. Fullt av folk som använder den till Futaba men jag får det fasen inte att fungera! :-(

  9. #9
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av alex.ruthagen Visa inlägg
    Har nu införskaffat en frdky sbus to PPM converter. Fullt av folk som använder den till Futaba men jag får det fasen inte att fungera! :-(
    Vänd åt rätt håll? Finns en fram och bak på den, jag har missat ett par gånger ^^
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  10. #10

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Det ska väl funka att sätta upp det som en D4R-II mottagare. Det kommer ju cppm ur sladden.
    Ur minnet så ska det väljas RX_PPM i cleanflight configurator, hmm är det allt?
    Och sätta sladden i yttersta kontakten, 1an. Det ska väl vara allt.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •