Reklam

 
Sidan 5 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 124

Ämne: FMS Avanti 70mm

  1. #81

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej!
    Gyron verkar rekommenderas, men jag har aldrig pillat med såna grejor!?
    Kollade in MPX G3 gyro resp. Vingstabi eftersom jag använder Multiplex. Om man använder MPX G3 gyro så verkar den bara stabilisera ett skevroder, vad gör man med det andra?
    Varför i fridens namn lurade ni in mig på detta?


    /Ville

  2. #82
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Hej!
    Gyron verkar rekommenderas, men jag har aldrig pillat med såna grejor!?
    Kollade in MPX G3 gyro resp. Vingstabi eftersom jag använder Multiplex. Om man använder MPX G3 gyro så verkar den bara stabilisera ett skevroder, vad gör man med det andra?
    Varför i fridens namn lurade ni in mig på detta?


    /Ville
    Gyro är inte nödvändigt men det ger en liten flygmaskin mycket stabilare egenskaper eftersom det "trollar bort vinden". En Avanti på 1meter kommer kännas som en 2metare. Sen finns det gyron och gyron... åter igen är kanske några nöjda med hobbykings eller sebarts gyro, men då har man inte testat "riktiga" saker. Jag kan ingenting om multiplex utan använder själv Hobby eagle A3 super 2, det är riktigt bra utan att kosta skjortan. Där kan man koppla in sig med S-bus om man vill och ut får du det du vill. Den har helt enkelt två kanaler ut för skevrodren om man vill det. På avanti sitter det en y-kabel så frågan blir rent hypotetisk här.

    Justering görs antingen med en programeringsbox eller via USB och dator. Det är smidigt som tusan.

    http://www.hab.se/eagle-a3-super-v2-...247-c-824.aspx

    http://www.rcuniverse.com/forum/rc-j...bby-eagle.html
    Superhero

  3. #83


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Mix gyro har möjlighet att köra två skevroder, liksom ett. Du får använda dig utav en y-kabel. Kör själv utan, men kommer kasta in en Spektrum mottagare med AS3X så småningom. Har ett mpx g3 gyro liggande om någon vill ha.

  4. #84

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Gyro är inte nödvändigt men det ger en liten flygmaskin mycket stabilare egenskaper eftersom det "trollar bort vinden". En Avanti på 1meter kommer kännas som en 2metare. Sen finns det gyron och gyron...
    ...På avanti sitter det en y-kabel så frågan blir rent hypotetisk här.

    Justering görs antingen med en programeringsbox eller via USB och dator. Det är smidigt som tusan.

    http://www.hab.se/eagle-a3-super-v2-...247-c-824.aspx

    http://www.rcuniverse.com/forum/rc-j...bby-eagle.html
    Hej och tack för bra info Henrik. Ja det är bra lustigt, man lär sig något nytt nästan varje dag. Vete sjutton hur mycket mer som ryms i hårdisken!?

    /Ville

  5. #85

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ken1 Visa inlägg
    Mix gyro har möjlighet att köra två skevroder, liksom ett. Du får använda dig utav en y-kabel. Kör själv utan, men kommer kasta in en Spektrum mottagare med AS3X så småningom. Har ett mpx g3 gyro liggande om någon vill ha.
    Jamen, då säger vi så Ken1, jag köper din grej om priset är rätt. Mejla eller ring 070-6686493. Jag har Swish!

    /Ville

  6. #86

    Standard

    Jag vill programmera cutoff level och cutoff mode i ESC:n som följer med Avantin men kommer inte in i programmeringsläget. I manualen finns en programmeringstabell men det står inte hur man kommer till programming mode. Det funkar inte med det vanliga "full trottel>anslut batteri"
    /Leif

  7. #87


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Blippen i början låter som att du var inne på Trottel kalibrering. Så visst var du inne på inställningarna?
    Enligt manualen dubbelpip ** ** ** **

    Annars är det ett "rebrandat" ZTW och går att köra med deras programmeringsdosa. Enligt FMS hemsida iaf.
    http://www.fmsmodel.com/predator-esc-70a

  8. #88
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    #3 under uppbyggnad. Nu går det nästan automatiskt. Bygger smartare vid fenan så sladdarna ligger löst och lätt att koppla ur vid demontering.



    Superhero

  9. #89

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ken1 Visa inlägg
    Blippen i början låter som att du var inne på Trottel kalibrering. Så visst var du inne på inställningarna?
    Enligt manualen dubbelpip ** ** ** **

    Annars är det ett "rebrandat" ZTW och går att köra med deras programmeringsdosa. Enligt FMS hemsida iaf.
    http://www.fmsmodel.com/predator-esc-70a
    Om du har rätt, varför fortsätter det inte med alla andra signaler för diverse programmerbara funktioner? Trottelkalibreringen ska ju vara avklarad inom 4 sekunder.
    /Leif

  10. #90


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Bra fråga, men kolla här:
    http://airtekhobbies.com/downloads/ZTW.pdf

    Kan det vara så att du måste reversera trotteln kanske? Enligt manualen så skall det göras, om den bara piper som din och inget annat händer. Kan vara värt att prova. Annars får du dra iväg en fråga till FMS )

  11. #91

    Standard

    Jag kör som synes med Taranis E som inte behöver reverseras. Full trottel är 2012 µs och min trottel är 988 µs. Har även provat med 1900/1100 µs som är Spektrum standard. Och trotteln reglerar de facto på vanligt sätt med full "framåt". Jag får samma resultat med en identisk drivlina som jag köpt av Henkes överskott.
    /Leif

  12. #92


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Ja, då verkar det vara något annat som spökar. Kika med FMS om dem kan ha något svar om varför det är så. Eller kanske ZTW själva?

  13. #93

    Standard

    Kollade manualen som du länkade till och där står faktiskt att man kommer till programming mode på "vanliga" sättet. Men för mig blir det som sagt bara det envisa dubbelpipet. Ska bara kolla om någon svarat på min fråga på RC Groups och sedan blir det mail till FMS.
    /Leif

  14. #94

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Kollade manualen som du länkade till och där står faktiskt att man kommer till programming mode på "vanliga" sättet. Men för mig blir det som sagt bara det envisa dubbelpipet. Ska bara kolla om någon svarat på min fråga på RC Groups och sedan blir det mail till FMS.
    Hej Leif!
    Du säger att Taranisen är inställd på "Full trottel är 2012 µs och min trottel är 988 µs. Har även provat med 1900/1100 µs".
    Jag tror dig , men har du verkligen gastrimmen i botten, så att du verkligen har programmerat in rätt max-min?
    Denna procedur ska bara behöva göras första gången eller vid byte av sändare, enligt manualen.
    Har du någon annan radio att prova med, det kan trots allt vara någon inställning i Taranisen som du förbisett.

    POWERING UP THE ESC FOR THE FIRST TIME AND SETTING THE AUTOMATIC THROTTLE
    CALIBRATION
    The ZTW ESC features Automatic Throttle Calibration to attain the smoothest throttle response and
    resolution throughout the entire throttle range of your transmitter. This step is done once to allow the
    ESC to “learn and memorize” your Transmitter’s throttle output signals and only repeated if you change
    your transmitter.

    /Ville

  15. #95

    Standard

    Förfrågan sänt till FMS.
    Trotteltrim använder jag inte för elmodeller så den är bortkopplad. 2012/988 µs ska absolut räcka, Spektrum har till exempel 1900/1100 och reglagen brukar vara toleranta för olika pulstider.
    Se även https://www.rcgroups.com/forums/show...&postcount=313 och framåt.
    /Leif

  16. #96

    Standard

    En helt annan fråga om Avantin:
    Hur reagerar den när man fäller ner klaff? Någon har sagt att den dyker och en annan säger "it balloons up". Vad säger ni som flugit den?
    /Leif

  17. #97
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Alla flygplan baloonar med klaff eftersom det adderar lyft. Mix -10% höjd med klaff.
    Superhero

  18. #98
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    #3 flugen ett par repor... trimmar genom att vrida linkaget så jag kommer så nära noll som möjligt utan trim. Alltid bäst att göra det noga.


    My current setup:


    CG As per manual with gear down...


    Elevator +-10mm 45% expo up -10% expo down
    Aileron +-10mm 40% expo
    Rudder 20mm 5% expo
    Flaps 50degrees -10% elevator mix


    Rudder to elevator -15% so elevator goes down 15% with rudder input.


    Enjoy





    Senast redigerat av henke2 den 2017-05-07 klockan 19:38.
    Superhero

  19. #99
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Strålande sol, om än lite kyligt!

    Superhero

  20. #100

    Standard

    Uppdatering om problemet med programmeringsläge på FMS Predator 70A ESC som börjar med min post #86:

    En kille med samma problem med samma ESC installerat i en FMS A10 fick info från FMS att de reglage som är förinstallerade saknar programmeringsmöjligheten.
    Då vet man det och jag kan tycka att manualen borde ha uppdaterats.
    /Leif

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •