Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: O.S.61 SX-H Dör vid gaspådrag...

  1. #1

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    13
    Jobb
    Space Manager
    Klubb
    Falu RFK

    Question O.S.61 SX-H Dör vid gaspådrag...

    Hej! Har en motor enl rubrik med ett litet problem... Den går verkligen riktigt bra, svarar bra på gas när man varierar gaspådraget... Varvar fint på fullgas... Men...
    (Det är ju egentligen en heli-motor men har den i ett flygplan...)
    Om jag kör med flaps och flyger sakta på lite mer än tomgång runt en minut eller så, vid ganska snabbt gaspådrag så dör den... Tar jag det väldigt försiktigt med gasen brukar det gå bra, men det känns lite osäkert...
    Motorn har 3 nålar. (de vanliga för tomgång och fullgas, men även en nål för mellanregistret.) Vad/vilken nål behöver jag justera för att få till detta...?
    Blir den sur vid låga varv och "dränks" vid gaspådraget och därför den dör? Eller är det tvärt om?
    Kör med 10% Nitro (Rek.10-30%)

    Har provat med grundinställningarna och utgått därifrån, men får inte till det riktigt...

    Tacksam för lite tips...

    Mvh

    //Bosse

  2. #2

    Standard

    Hej,

    Det är några saker som du kan prova för att få en säkrare tomgång.
    Om det ryker mycket från motorn när du gasar från tomgång så står tomgångsnålen för rikt men om det inte ryker så är den för snålt ställd. Bara mycket små justeringar av den nålen behövs.
    Viktigt för driftsäker tomgångskörning är också att man använder sig av ett bra kvalitetsstift typ OS-F, Enya3 eller OSA3, och att tomgången inte är satt för lågt, runt 2200rpm är bra. För stor och tung propeller är heller inte bra för bra gasresponse från tomgång. Vad har du för propeller på motorn?

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    13
    Jobb
    Space Manager
    Klubb
    Falu RFK

    Standard

    Hej! Tack för svar! Tomgångsnålen är nog lite för rikt ställd då skulle jag tro. Kanske inte så lite heller, då det "spottar" lite bränsle ur ljuddämparen vid gaspådrag... Får nog dra ner lite alltså...
    Tack för stifttipsen också...
    Propellern är en 12X6...

    Annars då, mellanregisternålen, behöver man använda den när den inte sitter i en heli?

    //Bosse

  4. #4

    Standard

    Nu har jag bara flugit den motorn i helikopter med Zimmermann pipa och då drog man mellanregisternålen i botten. Helt inskruvad. Kan kanske vara annorlunda med ljuddämpare.

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    13
    Jobb
    Space Manager
    Klubb
    Falu RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JR Visa inlägg
    Nu har jag bara flugit den motorn i helikopter med Zimmermann pipa och då drog man mellanregisternålen i botten. Helt inskruvad. Kan kanske vara annorlunda med ljuddämpare.
    Ok tack! Då har jag lite mer att testa. Har i alla fall bytt stift nu. OSA3 Nr6, Hade ett par sådana... Dock lite sent att testköra just nu, tror inte att grannarna uppskattar det... ;-)
    Testar i morgon och återkommer med resultat...

    Tack så länge JR och AmRi

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Exocet Visa inlägg
    Hej! Tack för svar! Tomgångsnålen är nog lite för rikt ställd då skulle jag tro. Kanske inte så lite heller, då det "spottar" lite bränsle ur ljuddämparen vid gaspådrag... Får nog dra ner lite alltså...
    Tack för stifttipsen också...
    Propellern är en 12X6...

    Annars då, mellanregisternålen, behöver man använda den när den inte sitter i en heli?

    //Bosse
    Hej,
    12x6 propeller är helt rätt storlek för en 61:a 2-takt.
    Tror det räcker att dra in tomgångsskruven lite bara.

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    13
    Jobb
    Space Manager
    Klubb
    Falu RFK

    Standard

    Bytte som sagt stift och justerade bara lite på tomgångsnålen... Stor skillnad, går som en klocka nu... Mange Takk för bra tips!

Liknande ämnen

  1. Gaui 500xt fördröjning vid gaspådrag
    Av Jimpen82 i forum Quad
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-08-03, 17:16
  2. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-07-10, 20:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •