Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Flygplan till en OS Max 46AX?

  1. #1

    Standard Flygplan till en OS Max 46AX?

    Tjena flygdårar!

    Att hitta ett flyg man gillar är inte svårt. Men nu har jag fått en OS Max 46AX till övers som går finfint. Men, jag har inget flyg till den. Har kikat runt lite... men som med många modeller så kan det stå .46-.55 och i ena fallet kan en OS46 funka kanon och i andra fall måste man ha en .60 för att det skall orka. Har ni nåt bra tips / erfarenheter, länkar?

    Flyg till en OS Max 46AX?

    Krav:
    - ARF (jag vill flyga innan sommarn är slut)
    - Det skall vara skala och inte nån trainer eller UCD-liknande fulflyg
    - Högvingat, lågvingat, skuldervingar, dubbeldäckare, osv är OK
    - Ej WW2 (har redan provat Mustang)
    - Ej Ultimate (sålde en sån före jag flög den)
    - Ej Cessna (har redan en Cessna 182 Skylane 50)

    =)


    /MickeM
    PS. Säger ni flyg, flygplan eller plan? =) .DS
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Vill du flyga vanlig aerobatic är valet enkelt: En World Models CAP 232 46S, kostar dryga tusenlappen och flyger suveränt.

    http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=16517

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Vill du flyga vanlig aerobatic är valet enkelt: En World Models CAP 232 46S, kostar dryga tusenlappen och flyger suveränt.

    http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=16517
    Hm, jag är lite usch isch mot Cap. Men det kan vara att jag har skrämmande erfarenheter
    av en Cap 580 Chapman och dom är väl rätt lika va? Eller så är 232 mycket bättre? =)
    Räcker det med en OS 46 i den?

    Ingen som har tips på fler flyg?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4
    Slamsugarens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    286
    Jobb
    slamsugare
    Klubb
    Stranda mfk

    Thumbs up

    Super Air från Black Horse,Dom flyger bra dom!

    Slammis
    Stefan SLAMMIS Nilsson
    Det får inte gå för lätt,sa Gusta!

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Slamsugaren Visa inlägg
    Super Air från Black Horse,Dom flyger bra dom!

    Slammis
    Jo, men det är inget skala-flyg... =)

    Jag har nu kikat igenom flera sidor och kommit fram till att OS46 är inget för ett
    aerobatik-flyg typ Yak, Edge, Extra, Giles, osv osv. Dom ska ju helst ha nåt
    starkare när dom är runt 1.4 meter. Är dom under 1.4 meter så ska dom ha el.

    Så, nu blir det att jaga flygfan till OS46 med andra kriterier. Hm, inte lätt
    hitta nåt utgående från en sån motor. OS46 som är så bra.

    - ARF
    - Skala
    - WW2 är väl okej, men där är det lite slö motor med 46 också... men ifall... =)
    - Ej Ultimate, Ej Cessna

    Finns det inga dubbeldäckare? Nyare modeller alltså, eller WWI-kärror (verkar va upp
    till 25 och sen från 60 och uppåt). Eller nån sorts civil kärra? Hopplöst. Är OS46 verkglien
    bara en motor för trainers...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Standard

    Vet inte vad du klassar som aerobaticflyg, men det sitter en 46:a i nosen på denna maskin.
    Det är en ARF, har själv en men den är inte färdig riktigt än........

    [ame="http://uk.youtube.com/watch?v=yeLcLAS9PAg"]YouTube - Precision Aerobatics Bad Boy V2[/ame]

    /Micke
    Senast redigerat av Mikson den 2008-08-02 klockan 10:09. Anledning: Glömde adress till video.

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mikson Visa inlägg
    Vet inte vad du klassar som aerobaticflyg, men det sitter en 46:a i nosen på denna maskin.
    Det är en ARF, har själv en men den är inte färdig riktigt än........
    Vet ej om jag tänkt rätt, men när jag tänker på Aerobatik-flyg, så är det Yak, Edge, Extra,
    Giles, Ultimate osv. Alltså inte Depron-flygen utan dom större. Hur som, så var inte den där du
    tipsade om ett skala-likt flyg. =) Tack i alla fall. Den flög fint!

    Verkar inte finnas så många, men det jag hittat är...

    - World Models 1800mm Cub
    - Kyosho 1800mm Cub
    - Black Horse 1840mm Cub
    - Thunder Tiger Decathlon
    - ModelTech SE-5A WW1-kärra

    Men nån clipped Cub har jag inte hittat, bara större modeller av clipped.
    Och inte vet jag vilken som är bäst av dom tre Cubarna ovan. Nån som vet?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8
    Irokees avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    140
    Jobb
    FSE.... Avnet Abacus
    Klubb
    Ekerö RC, Munsö Divisionen

    Red face

    Varför inte testa en "Revolver" från Great Planes...
    Jag har aldrig sett någon men jag läste testen i ModelAirplane News i våras och jag tyckte den såg asläcker ut...... Där rekommenderade de visserligen en .55:a men det var en amerikansk test !!

  9. #9
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Varför låsa sig vid semi-skala? En liten aerobatikmodell i 40 klassen kräver nog något större motor än en 46 för vertikalprestanda. Jag tycker mig ha märkt att de aerobatik-plan du nämner bör vara i 60-klass eller större för att flyga bra (utan för stor vingbelastning).

    Ska du flyga 3d/aerobatik kan nog ett "fulflyg" vara betydligt bättre, profilkropp verkar vara bra.

    Cub är väl ett bra alternativ, men jag tycker att Cuben (oavsett storlek) ska ha en fyrtaktare :-)

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Apropå "fulflyg" - finns det nåt bättre än någon variant på "Stick"-temat från 70-talet..
    T ex Thunder Tiger "Tiger Stick 40S" eller VMAR "V-Stick 40".
    Jag har flugit "Stickar" med både förbränningsmotor och elmotor och dom är förträffliga busflygkärror - och flygegenskaperna är mycket bättre än man kan ana av det kantiga utseendet. Dom har en sort "ful-charm" som gör dom svåra att INTE tycka om - när man väl vågat prova..
    Hälsningar
    Roger

    PS: Även Hangar 9 har en Stick i .40-storlek - http://www.hangar-9.com/Products/Def...ProdID=HAN1675
    Jag har flugit deras lilla systermodell med eldrift - alltså E-Flite Mini Ultra Stcik - i ca: 1,5 år och det är definitivt favvo-kärran i den storleksklassen - men det kan ju bero på att jag för alltid (?) förälskat mig i detta superenkla koncept..
    Senast redigerat av McRegor den 2008-08-03 klockan 00:25.

  11. #11

    Standard

    Revolvern behöver nog lite mer motorn än min OS46. Jag har en OS55 iofs, men den sitter i min SU31 som vart lite flatare igår pga av motorstopp. Men den ska upp igen.

    Semi-skala? Vad är nu det då? Egentligen.... har ju sett flyg som är semiskala, men nog inte riktigt begripit vad det är. Nån sa att det var "ett RC-flyg som ser ut som ett riktigt flyg och inte ett rc-flyg som har samma proportioner som ett riktigt".

    Jag flyger nu en SU31 i 40-klass med en OS55 och den är bra kul flyga, men lite för snabb för att vara lik något i verkligheten. Är nog rätt att man ska ha större kärror för sånt. Blir nog nåt i 60-size sen när jag tröttnat på SU31an. Provar på det mesta, typ lågsniff, rollar, loopar, triangelloopar, inverterat, knivegg, (hovrat har jag glömt med denna, det gör jag med UCD46), fallande lövet och allt vad dom heter och det gillar jag. F3A-moves helt enkelt. Men jag gillar inte fulflygen... har redan såna. :-D (haft UCD46, har UCD46, har Giant UCD, roliga att flyga men ser för j----a ut.

    Och skala-liknande flyg ska ju ha 4-takt... det var det också. Hm. Men en OS Max 46AX med originaldämp och Dubro avgaspip fick motorn att gå väldigt tyst och fint. 4-taktarna är lite högljudda, om det ska bli en Cub så blir det att glida runt med lite för stor propp på tomgång typ. =) Men ändå kunna ha prestanda, så en 40-Cub skulle passa bra med en OS46.

    Stick... jag gillar int dom jag. Är nog för utseende-fixerad UCD är ful men skitkul att flyga. En stick är säkert också askul att flyga. Men nu vill jag ha nåt "snyggt".

    Suck va man skriver... får ju ångest. OS46 känns mer och mer som en trainer-motor. Skall man inte helst ha 4-takt när man flyger 3D och aerobatik?

    Funkar 2-takt upp och ner eller liggande i en Cub på 1800 mm?
    Samt detsamma i en Decathlon? Ingen som flyger dem?

    World Models, Kyosho eller Black Horse?

    =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Jag räknar mina modeller till "semi-skala", dvs. arf-modeller som jag snabbt kan bygga ihop för att flyga något som liknar ett existerande flygplan. Måtten stämmer väl inte heller alltid överens med förlagan.
    Ordet "skala" får mig att tänka på folk som jobbar med att göra nitar, panellinjer och annat detaljarbete som pilotens manschettknappar :-) Skulle själv aldrig ha tålamod och kunskap att bygga en riktig skalakärra (och knappast våga flyga den efter flera hundra timmars jobb.)
    Jag vet inte om jag uppfattat begreppen "skala" och "semi-skala" rätt.

    På tal om Cubar, jag tror att SF (Super Flying Models) Cub skulle passa din motor. Planet monterar man ihop snabbt trots dålig manual och det flyger helt hyfsat. Fick tyngdpunkten rätt med batteriet längst fram under tanken, och min OS FL-70 väger ganska exakt samma som din 46AX.
    Planet finns inte i atalarc:s webbshop, men jag hittade det i hyllan för 98€. Är du intresserad av planet kan du alltid mejla http://www.atalarc.fi och fråga om de har fler exemplar.
    Här en liten film från igår när jag skalaflyger med Cuben. Den rika tomgången gjorde att motorn stannade, men Cuben seglar fint och min dead stick blev helt odramatisk.
    [ame="http://www.vimeo.com/1460983"]Scale flying Cub on Vimeo[/ame]


  13. #13

    Standard

    Typiskt... varför blir jag alltid utslängd från denna sida oavsett läsare och dator. Gah!!!
    När man skrivit färdigt texten och klickar på skicka svar, så måste man logga in, IGEN!?
    Och sen är ju texten borta. Attans crap. Måste vara forumet.

    Hur som... Nu blir det kort.
    Jag hittade hemsidan och Cuben. Har du mer bilder?
    http://www.mth.com.tw/en/products/?method=detail&aid=8

    Hittade en WW1-kärra där som kunde va kul prova på.
    http://www.mth.com.tw/en/products/?method=detail&aid=14

    Vi har nog samma uppfattning om semi-skala och skala. Är nog en ARF-semiskala jag är på jakt efter.

    BTW kunde jag inte ens lägga in inlägg fast jag var inloggad. Fick stänga ner skiten och logga in på nytt på nytt. Så funkade det. Måttligt irriterande.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #14

    Standard

    Hmm... http://www.atalarc.fi är lite väl finsk för mig för att jag skall hitta en epost-adress.
    Kan dom svenska / engelska?

    Skulle ju gärna fråga om dom hade Cuben hemma, eller den där Eindecker'n.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #15
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Mera bilder: http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=20859

    Kontaktuppgifter finns på denna sida http://www.atalarc.fi/kauppa/view_doc.php?view_doc=2

    kauppa(at)atalarc.fi, pröva att mejla dom på engelska, jag har använt min knaggliga finska då jag haft mejlkontakt.

  16. #16
    Diesels avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    352
    Jobb
    Service Underhåll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Diesel Visa inlägg
    Den där har jag kikat på förut (den blå) och den ser rätt snygg ut. Men den verkar
    vara gjord endast för el eller fyrtakt och en sån modell har jag vart med och byggt
    på tidigare. Dvs en som gjorts för el eller fyrtakt. Och när det skulle sättas 2-takt
    på den, då gick det inte. Pipan tog i kroppen!!! Eller så minns jag fel om den där
    modellen du tipsar. Hur som har jag för mig att den ska ha lite kraftigare motor
    än jag har. Snygg är den... =)

    Sundqvist, jag mailde atalarc så nu får man se va dom säger =)

    Kanske lutar mot en World Models Cub ändå (väntar svar från ÖMH men vet ej
    hur länge det tar, angående Clipped Wing). Eller så kanske man tar en Decathlon.
    Eller Eindecker om atalarc får tag på. Eller så blir det o sälja motorn... hmpf!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  18. #18

    Standard

    Hmm... http://www.atalarc.fi är lite väl finsk för mig för att jag skall hitta en epost-adress.
    Kan dom svenska / engelska?
    Svenska kan de nog iallefall han som ringde till mig.

    Hade beställt ett par MA proppar och dessa var slut i lagret och så ringde de till mig men jag svarade inte så det gick till svararen som var på svenska och när jag lyssnade på meddelandet så till min förvåning talade han svenska. Han ville bara berätta att de skickar istället APC proppar.

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Casimir_rc Visa inlägg
    Svenska kan de nog iallefall han som ringde till mig.

    Hade beställt ett par MA proppar och dessa var slut i lagret och så ringde de till mig men jag svarade inte så det gick till svararen som var på svenska och när jag lyssnade på meddelandet så till min förvåning talade han svenska. Han ville bara berätta att de skickar istället APC proppar.
    Japp, jag mailde och fick svar igår. Frågade pris på två flyg och fick svar på ena
    flyget, vet dock ej vilket då de inte skrev det. =) Så jag får väl maila igen och
    kolla upp. Skulle vara kul med Eindeckern. Dom ser lite roliga ut.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Vilken typ av flygning är du ute efter? Du säger att du vill ha en "skalakärra"...vilken som helst eller någon speciell?
    Tror att du hittar roligare kärror till din OS .46AX om du letar bland de flygplan som är avsedda att flyga bra, som kärrorna från Fliton t.ex. eller Kyosh Venus som också flyger rent och fint.
    Varför inte en Q-500 kärra som Great Planes "Viper"?! Vi behöver fler pylonflygare i mälardalsområdet (Åland ligger ganska nära).

Liknande ämnen

  1. Walkera radio till flygplan..?
    Av larsjimm i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-07-24, 20:52
  2. ritning till flygplan
    Av ronas 22 i forum Metanolmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-31, 21:06
  3. OS 46AX - rost i kullager och vevaxel
    Av MarcusG i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-06-27, 13:55
  4. Flygplan till en .30 fyrtakt
    Av pje i forum Metanolmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-08-25, 16:33
  5. Flygplan till OS 55 Ax?
    Av Dawson i forum Metanolmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-08-14, 09:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •