Reklam

 

Visa resultat för omröstning: Vad är det svåraste saken för en nybörjare? (Öppen omröstning)

Antal röster
22. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Att välja och köpa ett lämpligt plan.

    12 54,55%
  • Att att efter simulatorträning börja flyga

    0 0%
  • Att "komma igen efter de första krascherna

    8 36,36%
  • Att välja förbund och klubb att bli medlem i

    0 0%
  • Att få hjälp och tips hur man ska lära sig flyga

    4 18,18%
Flervalsomröstning.
Sidan 2 av 46 FörstaFörsta 123456712 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 913

Ämne: Krach-kit

  1. #21

    Standard

    Jaha, den där anade jag inte att den skulle komma! En parameter till! :-)

    Ha, ha, ha!
    Om jag är seriös eller inte återstår att se! Kanske bryter jag planet över knät efter några timmars flygförsök, går hem och försöker glömma allt eller så köper jag en DX18 om ett år och hittar något mer avancerat att krascha med!!

    Jag förstår hur du tänker, om man lärt sig att cykla med stödhjul så är det dumt att behöva kasta hela cykeln pga. av att den modellen hade stödhjulen fastsvetsade!? Den här tankegången går faktiskt in under ämnesrubriken Krasch-kit då det handlar om vad som kan återanvändas längre fram.

    Efter att ja kollat vad tillverkarna stoppar ner i kartongerna så kan jag se att det är ganska stor priskillnad på sändarn vid lösköp, men då utan att kunna avgöra vilken av dom som har bäst funktion.

    Vad jag förstår av er diskussion så är Multiplex Smart ett bra val om man bara ser till pris och funktion och i mitt fall kopplat till en Easy Star.

    Jag har inget emot att sändaren ser ut som en spelkontroll utan då mer att den ser ut som en Playstation-kontroll. Jag har aldrig kommit överens med dom, mycket beroende på att jag alltid spelat Xbox!!!

    Allvarligt, jag kommer nog över det utan terapi....


    Laddare då, är det här paketet något vettigt? Det klarar enligt beskrivningen att göra två saker samtidigt. Det är ett paketpris ihop med nätaggregatet.

    http://www.reservdelsrc.com/imax-b6-...-ps200a/7585-0

    Tittade på förekommen anledning lite djupare i specifikationerna för Easy Star och såg att den hade en rejäl flygtid jämfört med de andra tillverkarnas modeller.
    Har jag fattat det rätt?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  2. #22
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Den där laddaren klarar du dig länge med.
    Jag har en Imax B6 som funkar fint för mig än sålänge, sålänge man inte har större accar än t.ex. 3S4000mAh eller 4S3000mAh så klarar man sig bra med den.

    Att köpa en riktig laddare från början är aldrig dumt, inte heller att komplettera med en extra acc så man får mer flygtid när man är ute.
    Nu verkar ju Easystar2 ha väldigt lång flygtid så en acc räcker kanske till en början om de blir en sån.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  3. #23

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    ..Tittade på förekommen anledning lite djupare i specifikationerna för Easy Star och såg att den hade en rejäl flygtid jämfört med de andra tillverkarnas modeller.
    Har jag fattat det rätt?
    De flesta av den typen av motorseglare har kapacitet för ett par hekto batterier och då kan man få väldigt lång flygtid. Jag har skolat 4 elever á 10 minuter vardera på ett batteri och vi hade mer än ett batteri så det var rätt så tufft för "trainerfingern".
    Risken är nog större för att flygningarna kan inskränka sig till någon eller ett par sekunder första gångerna ;-)
    Om man är någorlunda aktiv när man flyger så är mellan 5 och 10 minuter rätt så lagom innan paus.
    Termikflygning (utan tidstävling) är helt annorlunda men då förbrukas det inte direkt någon energi från batteriet.
    Köper du en RTF så brukar det följa med en enkel laddare som räcker bra att börja med.
    dubbla eller 4-kanaliga laddare för att ladda flera olika batterier samtidigt kan ju vara fräckt men för min del har jag inte sett behovet då jag har tillräckligt med batteri med mig för att flyga så många flygningar jag önskar utan att ladda på fältet.
    Börjar du med en E-S eller någon annan av modellerna som har nämnts så kommer du kanske snart att bestämma fortsatt väg och då kanske det blir förbränningsmotor eller stora effekter som kräver mycket mera watt i laddaren så ta det lugnt och börja mjukt med något "lagom".
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #24
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Laddaren som följer med är förmodligen inge vidare, brukar ju ta en evighet att ladda med såna där laddare pga den låga laddströmmen.
    Hittar dock inge info om laddaren så de kan ju vara en bättre modell än dom "vanliga" som brukar följa med.
    Däremot så fixar äl easystaren säkert 4 flygningar på 5min vardera alternativt 3st på 7min var vilket kan vara tillräckligt för en sväng på fältet.

    En "lipo-check" kan vara klokt att införskaffa isf så du har koll på spänningen, dessa kostar inte många kronor.
    Vill man ha lite mer koll kan man skaffa en wattmeter som loggar lägsta spänningen under belastning och även förbrukad milliampere så man har koll på hur mycket man har tömt ur batteriet. Dessa kostar inte heller så mycket.

    Inget av ovanstående är ett måste då fartreglaget säkerligen har LiPo-cut som skyddar batteriet mot för mycket urladdning.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  5. #25
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Sökte lite mer å fann info om laddaren.
    700mA laddström har den så det betyder 3-4timmars laddning från tomt till fullt.
    Har du tänkt flyga mycket så är de kanske bättre att komplettera med en till acc, åker du ut till fältet med två fulladdade batterier klarar du dig nog bra.
    En 3S2000mAh acc kostar ca 200kr.
    Skaffa en LiPo laddpåse samtidigt till att ha batterierna i under laddning och förvaring.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  6. #26

    Standard

    Var finns den STOOORA grundkursen A-Ö, angående accar, laddare, battericheck etc. etc.?? Finns det någon bra sida. Känner att det närmar sig "memory owerflow" snart i skallen och vet inte vilken applikation som spökar...

    När jag flyger i simulator känns det svårare att hantera planet utan skevrodret än med. Är det bara en känsla som jag inte ska bry mig om eller ska jag anamma den?!

    Någon som vet om en länk till bra addons för FMS-SIMULATORN?
    Eller ska jag köpa en annan och behålla USB-sändsren?

    Förresten, Hur egentliga brukar kärrorna klara vät och kyla och då menar vid flygning?

    Har nu börjat funder på att införskaffa ett ARF-istället och få dit lite bättre delar att kunna åtranvänd vid senare tillfälle...? Blir, vad jag förstår klurigare och till och med dyrare än RTF-kit. Men den som gett sig in i leken får leken tåla.........
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-05-15 klockan 03:22.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  7. #27

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    [QUOTE=Medeashusse;312726]
    När jag flyger i simulator känns det svårare att hantera planet utan skevrodret än med. Är det bara en känsla som jag inte ska bry mig om eller ska jag anamma den?!

    Förresten, Hur egentliga brukar kärrorna klara vät och kyla och då menar vid flygning?
    QUOTE]
    Jag håller med om skev. Förr skolade man ofta med höjd/sid men knappast numera. Däremot ska man se till att ha små utslag på alla roder i början (dual rates).
    Kyla väta - vad är det ;-) En sändarbäg är jättebra för att skydda din fina radio men se till att genast ta ut radion när du kommer in så att det inte blir ett fuktigt drivhus. Mottagare kan man skydda genom att ha den i en "stor partyballong" servon kan göras vettiga med lite vaselin men är det riktigt kallt ska man se till att inte oljan/fettet blir segt. Fartreglaget kan tätas vid sladdarna med någon pasta och jag brukar montera så att kylflänsen sitter limmad i ett hål i sidan eller botten av planet och då är elektroniken skyddad inne i planet. Men man får se till att kroppen är rimligt tät. För elmotorer gäller att ha lite 5-56 eller liknane när man kommer hem så att lagren inte rostar efter något år i tuffa väder. Alltså "vanligt sunt förnuft" - som inte finns.

    En kavlitets RTF är klart bäst att starta med om man har lite bråttom. Du kan använda allting igen. Har du redan en bra laddare så märker du att du kan kasta den sämre som följer med och ändå få grejorna billigare än att köpa "lösvikt".
    Allra dyrast blir konstigt nog att bygga av lösvirke.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  8. #28

    Standard

    Allright....
    Mao. skulle en Easy Star II med skevroderkit kunna funka ett bra tag för mig!!?

    Det börjar bli dags att beställa så det börjar flygas o limmas lite!

    Jag får kontemplera över de övriga alternativen och komma till ett beslut..

    Tja, jag är inte förvånad över att "plocka ihop och bygg själv" alternativet är dyrast. Tex. så är hela kaffe bönor dyrare än malda, något jag irritetat mig på ett bra tag!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  9. #29

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    ..
    Mao. skulle en Easy Star II med skevroderkit kunna funka ett bra tag för mig!!?..
    Tar du lite hjälp första gången så kan det kanske bli riktigt länge.
    Blir det några sekunder så är du definitivt inte ensam...........
    Jag är förvånad över hur många gamla flygare som efter massor med år av mer eller mindre avancerade modeller plötsligt skaffat en "skumgummianka" att mysflyga eller busa med.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  10. #30

    Standard

    Ha, ha!

    Vad bra, då kan jag smälta in med de stora killarna! Ända tills jag drar rakt ner i backen!

    Nja, hjälp kan jag nog inte räkna med. Bor till vardags väldigt långt norrut och långt bort från närmsta klubb.
    Om jag lyckas och får blodad tand så kommer jag med säkerhet återkomma med frågor om batterier i kyla!

    Men just nu är jag söderut på långvisit pch får se om jag hinner handla och söka hjälp på den lokala klubben innan det bär av med nordlig kurs.

    Är för övrigt säker på att jag, så fort jag slänger iväg planet, kommer upptäcka att jag är en sann naturbegåvning för rc-flyg och flyger oavbrutet tills accen är slut!!!

    Tappade bort mig precis, såg någon shop som sålde skev-kitet till ES och nu hittar jag inte den, någon som vet??
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-05-15 klockan 22:28.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  11. #31
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Hur långt norrut bor du?
    Själv bor jag i Luleå och härikring(10mils radie) finns ju modellflygklubbar och modellflygare lite här å där så hjälp behöver inte vara så långt bort.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  12. #32

    Standard

    Pajala..... 22 till Lule, 15 till Gällivare, 22+ till Kiruna och ca 17 till Kalix...

    Iofs. finns det någon hemma i Pajala som pysslar med det här skicka ett PM till mig!!
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-05-15 klockan 23:01.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  13. #33

    Standard

    Hej,

    Var nyss nybörjare jag med (om man nu kan uttrycka sig på det sättet), och jag kan bara instämma med att jag också tycker det är enklare med skevroder än med endast sida. Min första trainer var en balsa metanol med tre kanaler, och nackdelen med bara sida var att den blev väldigt känslig för vind för man kunde inte styra emot, speciellt med små utslag som man har i början. Fördelen med sida är ju att den blir lite lugnare in i svängen. Men har man kört några gånger med simulator är det inga problem, bara fördelar som jag tycker. Och man kan dessutom få till en roll på ett säkert sätt, till skillnad från en med sidoroder där det tar en evighet att komma runt...

    Då är det viktigare att ha en modell man kan köra lite långsammare med så man hinner med. Ett övningstips är att köra i en åtta framför sig och att välja att svänga från sig hela tiden, då övar man svängar men slipper det svåraste att köra mot sig där det blir tvärtom.. För det är klart knepigare än att svänga med skev!

    min två cents, lycka till

    /Anders

  14. #34

    Standard

    Jo, jag har redan börjat träna åttor i simulatorn och då oftast utan att jag har planerat dom!

    Har också insett det där med ett långsamt flygplan, för så fort jag väljer ett lite "sportigare" blir det åttor ända ner till backen!!!

    Försöker verkligen nöta in skevrodret i alla perspektiv för att lyckas dra i spaken åt ickekraschningshållet. Det går bättre o bättre i varjefall.

    Faktiskt tycker jag att ett av de största problemen med simulatorn (FMS) är att jag inte har det periferaseendet vilket gör att är planet över en viss höjd har man inte aning om var backen är eller landningsbanan eller hus eller träd..
    Det här var ett av problemen som jag tänkte avhjälpa med att köpa ett riktigt plan! :-D
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-05-16 klockan 01:09.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  15. #35

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Skevkit kan du säkert köpa där du köper modellen. Det är i princip "bara" 2 små servon och eventuellt 2 förlängningskablar till servon.
    Konsten att träna med simulator är att alltid flyga så att man ser horisonten (alltså del av marken), samt att man flyger så att man alltid har planet framför sig ut mot fältet och inte plötsligt flyger så att planet plötsligt kommer bakom en. På simmen är det helt OK men i verkligheten kan det sluta lite oväntat.
    Åttor är ju bra att träna men försök även att flyga på rygg - i cirklar eller åttor. När allting sitter i ryggraden så är det enklare att reda upp oväntade situationer. En annan sak att träna är att starta med trimmarna på radion helt offset så att man får styra mot med både höjd och skev samt på något sätt hitta trimmarna och justera när planet är i luften.
    Det är sådant man har "en vän" att fixa innan första flygningen samt kanske att ta upp planet på lite höjd och lämna över spakarna. Att kasta och samtidigt styra kan vara lite nervigt om man inte vet hur planet beter sig. Exempelvis så brukar alla plan med motor på ryggen vilja dyka av motorkraften innan planet fått riktig fart så att vingen bär och håller mot. Om man kastar uppåt så orkar motorn inte med och planet stallar ner någon meter framför fötterna. Bäst är alltså att göra några provkast utan motor första gångerna. Planet ska i princip glida av sig själv 10-20 meter rakt fram mot vinden innan det fint landar utan att man rört någon spak.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  16. #36

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20130516_182206.jpg 
Visningar:	252 
Storlek:	51,7 KB 
Id:	38863

    Vad behöver jag mer!!!!??
    Simulatorshoppar bara, men tänkte beställa ikväll eller imorgon..

    Funderade på ett extra acc om 4600 mAh precis som det står i Multiplex egen beskrivning av vad planet klarar, men när jag snackade med beställningssupporten på Autopartner sa killen att det absolut inte skulle gå och att det blir för tungt för det planet. Han tyckte att jag max skulle smälla dit ett 2700 mAh!
    Vad har jag fattat fel?

    Citat från Multiplex:
    " The EasyStar II really can do this: The most impressive feature of the EasyStar II is its incredible fl ight times: with the recommended 2000 mAh LiBatt
    flight battery the model is capable of flying for up to forty minutes without any thermal assistance. Fit a 4600 mAh LiBatt pack, and flight times of up to ninety minutes are possible; this equates to a distance of 70 km."

    (Bilden är en skärmdump från telefonen, säg till om det är svårt att se)
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-05-16 klockan 19:06.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  17. #37

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20130516_182206.jpg 
Visningar:	252 
Storlek:	51,7 KB 
Id:	38863

    Vad behöver jag mer!!!!??
    Simulatorshoppar bara, men tänkte beställa ikväll eller imorgon..

    Funderade på ett extra acc om 4600 mAh precis som det står i Multiplex egen beskrivning av vad planet klarar, men när jag snackade med beställningssupporten på Autopartner sa killen att det absolut inte skulle gå och att det blir för tungt för det planet. Han tyckte att jag max skulle smälla dit ett 2700 mAh!
    Vad har jag fattat fel?

    Citat från Multiplex:
    " The EasyStar II really can do this: The most impressive feature of the EasyStar II is its incredible fl ight times: with the recommended 2000 mAh LiBatt
    flight battery the model is capable of flying for up to forty minutes without any thermal assistance. Fit a 4600 mAh LiBatt pack, and flight times of up to ninety minutes are possible; this equates to a distance of 70 km."

    (Bilden är en skärmdump från telefonen, säg till om det är svårt att se)
    4600mah acc till en easy star verkar väldigt mycket, jag har själv en fpv utrustad bixler med uppgraderad motor 200w. Den flyger jag med 2200 mah, tycker den är seg dock gillar jag när man kan stiga brant utan att den slöar . Nu är det beställt en kanske lite för kraftig motor till min bixler (400w) hehe...

  18. #38
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    4600 acc känns stort men jag är inte de minsta tveksam till att den kan flyga med en sån.
    Jag kör min ez* med 3S3000mAh och fpv prylar å den flyger, dock har jag placerat accen i "lastutrymmet" under vingen för att få tyngdpunkten rätt utan vikter.
    Vad man bör tänka på är att hastigheten ökar ju mer man lastar på, med enbart en 3S2200 acc i nosen är planet väldigt snällt att flyga men när man börjar lasta på så får man även öka farten för att inte stalla.
    Däremot ökar stabiliteten med lite extra vikt ifall de blåser lite men för mycket vikt så blir den orolig.

    Jag skulle köra på en extra acc med samma vikt som den som följer med så slipper du bekymmra dig om att accarna måste montera på olika ställen för att få tyngdpunkten rätt.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  19. #39

    Standard

    Ok, då förstår jag...
    Han försökte få mig att förstå att 4600 är en riktig over kill och han knuffade mig bara åt ett vettigare håll!

    Har ju inte någon koll på vikterna på accen och framför allt inte på hur de påverkar flygplanet. Men jag är ganska säker på att jag inte vill öka farten mer än nödvändigt på jungfruflygningarna.


    Pgrts: Jag har sänkt höjden efterhand, men har inte tänkt på det med överflygning av mig själv. När du nu påpekar det så är det ju ganska självklart att man blir vimmelkantig när man kollar rätt upp i himlen!

    Säger du åttor, så gör jag åttor!

    Faktiskt så började jag simulatorflyga med trimmarna felställda, jag fattade inte att man var tvungen att kalibrera!

    Ha, Ha! Jag kommer säkert stå och provkasta i några dagar utan att våga röra reglagen.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  20. #40
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    En 3S2200 acc väger nog ungefär samma som den som följer med planet, tyvärr verkar autopartner inte ha några sådana på lager.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

Liknande ämnen

  1. Hur många flygningar innan krach?
    Av Evert i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 09:21
  2. Hur kollar ni era motorer efter en krach??
    Av loop i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 00:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •