Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: Tull på packet från USA?!

  1. #1

    Question Tull på packet från USA?!

    Hm...

    Är det någon som vet hur det fungerar med tullen på icke eu packet?
    måste jag betala 25% extra
    och i så fall hur...?

    och brukar det vara några problem med långväga beställningar?
    (tänkte beställa ett par motorer från gobrushless.com)



    MVH Oskar =)

  2. #2
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Luskade i detdär tidigare vid ett tillfälle då jag var inne på att beställa ett par grejjer från usa... man åker på både moms och tullavgift så jag sket i det Blev i slutändan i stort sett samma pengar som här hos dom lokala handlarna...
    Mvh Palleman

  3. #3
    magnuswrangs avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    32
    Jobb
    Service Tekniker
    Klubb
    Alingsås Modellflyg Klubb

    Standard hej på dig!

    Det stämmer beror på vad du köper men kolla med Englans handlare först vad är det du ska ha...
    Hör av dig har en del bra handlare från England...

    Mvh Magnus

  4. #4
    mulders avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    Brukar vara moms på 25% och tullavgift på 6%.
    Ett tips kan vara att hitta någon släkting där eller någon som skall över inom kort och be de handla. Man kan tycka vad man vill om moms o avgifter men så är det. /Mulder
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

  5. #5
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tillkommer moms a´25% och div hanteringsavgifter som varierar beroende på speditör..Fortfarande så är det inte tull på leksaker/hobbyprylar..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Bokis svar sammanfattar problematiken bra - det är alltså också mina erfarenheter. Sen brukar Posten ta ca: 60-70 kr för sitt "besvär" när dom sköter Tullens jobb (i vart fall för småpaket).
    Men handlar du inom EU så momsar (VAT) du normalt i det land du handlar från - t ex England - så då tillkommer inga "oförutsedda" utgifter.
    Hälsningar
    Roger

  7. #7
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Tillkommer moms a´25% och div hanteringsavgifter som varierar beroende på speditör..Fortfarande så är det inte tull på leksaker/hobbyprylar..
    Kanske inte helt rätt!
    Tullavgiften är delvis baserad på vilket materiel dom importerade varorna är tillverkade i! Plast/composite som dom flesta av våra modeller i dag är uppbyggda i = 4,7 % tullavgift.
    Spedition företagen tar allt från 100-1000 kr för att hantera moms handlingarna om man inte har ett skattekonto hos tullen.
    Har du konto hos tullen, så gör du upp momsen med dom utan kostnad

    Hälsningar
    Lasse Palm
    Senast redigerat av Ultra Bandit den 2008-12-25 klockan 21:54.

  8. #8
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Du menar alltså att om leksakerna är av plast så är det moms på dem?Oki,det var en nyhet..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  9. #9
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Du menar alltså att om leksakerna är av plast så är det moms på dem?Oki,det var en nyhet..

    Står det King Cat ARF Composite på följesedeln så kan du räkna med att du får betala för komposit material..

    Leksaker??Tolkningsfråga!!!!
    Du ska kunna övertyga den som håller i ditt ärende att det är leksaker vi köper för mellan 1000-15 000 dollar
    Om inte, får du överklaga ditt ärende hos tullen(Skattemyndigheterna).

    Obs! Leksaker kan ha en tullavgift på 0-4,7%

    Jag har dragit ett ärende så långt det bara går,och det är fortfarande inte klart efter nästan 2 år Puh!!!!

    P.s Jag tror att dom flesta frakt bolagen(Ej Posten) har kommit fram till en summa av minst 500 skr eller procent på fakturan för att hantera dina momshandlingar för import av varor utanför EU.

    Vi/ hobby handlare som har skattekonto hos tullen betalar ingenting för moms hanteringen..

    Lasse P
    Senast redigerat av Ultra Bandit den 2008-12-25 klockan 22:16.

  10. #10
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tja,det där med minst 500 spänn i hanteringsavgift var också en nyhet som jag har missat..
    Och jag köper bara leksaker,inget annat och har aldrig momsat/tullat för något annat heller..
    Sen skrev du plast/composite ursprungligen,det var detta jag inte riktigt förstod..
    Jag tror att merparten av det vi beställer,och det gäller även ARF:er som har plastkroppar,räknas som leksaker och det är jag tacksam för!Och jodå Lasse,jag får min beskärda del av grejor från utom-EU,det är t.o.m så att det finns speditionsföretag som fakturerar moms/tull till privatpersoner..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Lasse och alla andra,
    Vi behöver väl inte dra detta in absurdum...
    Oscar tänker beställa från http://www.gobrushless.com/shop/
    Det man vanligtvis handlar därifrån faller knappast under Composite-stämpeln så det han kan räkna med som tillkommer är momsen - 25 % på hela fakturabeloppet - samt en hanteringsavgift. För småpaket via Posten har jag betalt runt 70 kr för det jobbet - möjligtvis kan det ha höjts en aning under senare tid...
    Alltså - även om du säkert har rätt Lasse så rent praktiskt är det knappast något problem för oss "små-handlare". Det är en annan sak om man handlar stora och rejäla grejor för en otroligt grov kis...
    Hälsningar
    Roger

  12. #12
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Du menar alltså att om leksakerna är av plast så är det moms på dem?Oki,det var en nyhet..
    Köpte 3 st bränsle dunkar i plast (Low-boy Gasolin/Kero) från USA, för några år sedan.
    Frakten,momsen,tullavgiften kostade mer en själva dunkarna.Försökte få bort tullavgiften på 4,7%.
    Jag överklagade skattebeslutet
    Skrev att dessa dunkar är till för mina modellflygplan (leksaker)
    Svaret från tullen blev!Plast dunkarna är absolut inga leksaker,och du kan bli åtalad för försök till skattebedrägeri samt bli av med din F-skattesedel omgånde om du driver detta skatteärende vidare..
    För tullen var mina Bensin dunkar som vilken jävla bensin dunk som helst.
    Vad ska man säga! Insåg att jag var ute på hal is.

    Grabbar!!!
    Tullen är inte att leka med...

    Lasse Palm
    Senast redigerat av Ultra Bandit den 2008-12-28 klockan 01:06.

  13. #13
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    ,det är t.o.m så att det finns speditionsföretag som fakturerar moms/tull till privatpersoner..
    Men den tjänsten får du självklart betala för.
    Bokis!
    Frågan är om dina fraktbolag är medvetna om att dina modeller/leksaker är byggda delvis i Composite (Epoxi/glasfiber)
    Senast redigerat av Ultra Bandit den 2008-12-26 klockan 05:39.

  14. #14
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    att tulle slår ifrån ang bränsle dunkar är väl inte konstigt då det är just bränsle dunkar !?? ett modell flygplan är och förblir ett modell flygplan eller ??? så även de tillbehör som skall sitta i det om jag köper en motor som kostar 10 dollar eller en motor som kostar 5000 dollar så är det ju fortfarande en modell motor !??

    priset avgör ju inte om det är en leksak eller inte !?? nåväl momsen och avgiften för hanteringen är ju ngt som SKALL betala så därom finns ju inget att klaga på


    men jag är lite nyfiken på vad det är för ärende du driver lasse ??? sedan så har ju du ett lite annat bekymmer med som handlare ... då håller dom nog lite mera koll på dig och dina affärer skulle jag tro ---
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  15. #15
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth67 Visa inlägg
    att tulle slår ifrån ang bränsle dunkar är väl inte konstigt då det är just bränsle dunkar !?? ett modell flygplan är och förblir ett modell flygplan eller ??? så även de tillbehör som skall sitta i det om jag köper en motor som kostar 10 dollar eller en motor som kostar 5000 dollar så är det ju fortfarande en modell motor !??

    priset avgör ju inte om det är en leksak eller inte !?? nåväl momsen och avgiften för hanteringen är ju ngt som SKALL betala så därom finns ju inget att klaga på


    men jag är lite nyfiken på vad det är för ärende du driver lasse ??? sedan så har ju du ett lite annat bekymmer med som handlare ... då håller dom nog lite mera koll på dig och dina affärer skulle jag tro ---
    Kenneth!!!
    Såg du inte att jag skrev att jag var ute på hal is??

    Problemet är att en del av våra modeller börjar betraktas som obemanade luftfartyg av diverse statliga instanser!!
    Om du köper ett modellflygplan på 2-3 meter i spännvidd, ska du kunna övertyga tullen om att det är en leksak du har köpt.
    Om du köper Jet turbin eller en bensin/metanol/ motor på 100 cc så ska du också kunna övertyga tullen om att det är en leksak du har köpt
    Av egen erfarenhet så betraktar tullen/spedition företagen inte dessa prylar som leksaker längre.
    Dom ser dessa motorer/turbiner som om det vore en importerade flygmotor som kan användas till annat än modellflygplan.

    Jag tror kanske någon i SMFF/RCFF borde driva detta upp till högre instans för att få klarhet..
    Risken med det, kan bli att en del av modellflyget inte kommer betraktas som leksaker...

    Nu är det i för sig inte tullavgift på allt, så ni får förlita er på turen eller en snäll tulltjänsteman...

    Lasse Palm
    Senast redigerat av Ultra Bandit den 2008-12-27 klockan 10:02.

  16. #16
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    nu trodde jag ju att det var nått annat du drivit till sin spets ... inte bensin dunkar !! ...
    om det nu är så att tullen inte anser detta vara leksaker så då får man ju ta och upplysa tullen om att så är fallet .. så där har kanske smff och rcff ngt ytterligare att bita i !? men är det inte med så att det är tullfritt endast vid privat import ??? rätta mig om jag har fel ...
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  17. #17
    _Nik_s avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    184
    Jobb
    Industriarbetare
    Klubb
    Graninge MFK

    Standard

    angående tullsats på modellflygplan så kan jag väl klippa in tullens eget svar på just den frågan:

    "Här kommer svaret på din fråga med diarienummer TV13-2006-10332.
    Varukoden för modellflygplan är 9503201000 om den är av plast. För övriga material är varukoden 9503209000. Tullsatsen är 0 % oavsett vilket material. Mervärdesskatten på 25 % tillkommer på varans pris inklusive frakt och ev.försäkringskostnader.Detta kallas för tullvärdet."

    /Nik

  18. #18
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Nik ä kung på import,,, yeahhhh
    //Tobbe

  19. #19
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Nik tråd dödaren.. utrett

  20. #20
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    [quote=bokis;195034]Tja,det där med minst 500 spänn i hanteringsavgift var också en nyhet som jag har missat..

    Jag tror Schenker började med den avgiften vid årsskiftet 2007/2008 för kunder som inte har konto hos tullen.
    Senast redigerat av Ultra Bandit den 2008-12-26 klockan 05:36.

Liknande ämnen

  1. Fråga angående Tull och Hobbyking
    Av Timtimtim i forum Hobbyshoppar
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2014-09-04, 08:56
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-04, 13:51
  3. en film från HHMFK, lite från i lördags och söndags!
    Av DennanHMFK i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-10-15, 23:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •