Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Propeller problem :(

  1. #1

    Standard Propeller problem :(

    Hej,

    Detta kanske är en dum fråga men jag behöver iaf hjälp!
    Hur monterar jag propellern på motor axeln?

    Motor: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=12696

    Propeller: http://www.autopartner.se/gws-8x43-s...ternalsearch=1

    Spelar det någon roll hur propellern sitter? den sitter nämligen hyfsat fast på motorn om man vänder den med texten nedåt.

    Tack för hjälpen!
    / Carl

  2. #2

    Standard

    http://www.mft.nu/

    Hej
    Du behöver en propellerräddare. Om man står bakom planet "ska" motorn/proppen snurra medurs och texten ska vara utåt.
    vh/R

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av multipass Visa inlägg
    http://www.mft.nu/

    Hej
    Du behöver en propellerräddare. Om man står bakom planet "ska" motorn/proppen snurra medurs och texten ska vara utåt.
    vh/R
    Okej låter rimligt!

    Men vilken ska jag ha?

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av CarlG Visa inlägg
    Okej låter rimligt!

    Men vilken ska jag ha?
    Ursäkta Carl, såg först nu att motorn du länkade till redan har propsaver. Det som fattas är en o-ring som du kan köpa billigt på Biltema. Om du av någon anledning vill byta adapter så kolla propelleraxelns diameter så du får rätt t.ex 3,17mm.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	100_0251.jpg 
Visningar:	111 
Storlek:	53,1 KB 
Id:	25003
    vh/Robert

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av multipass Visa inlägg
    Ursäkta Carl, såg först nu att motorn du länkade till redan har propsaver. Det som fattas är en o-ring som du kan köpa billigt på Biltema. Om du av någon anledning vill byta adapter så kolla propelleraxelns diameter så du får rätt t.ex 3,17mm.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	100_0251.jpg 
Visningar:	111 
Storlek:	53,1 KB 
Id:	25003
    vh/Robert
    Det är lugnt
    Jag har en sådan där o-ring (typ gummiband) men problemet är att motorns propsaver är för stor för motorn så propellern får inte plats och där med bara glider av kollade på motorn och det ser ut som att propsavern inte går att byta den är helt enkelt fast i motorhöljet eller vad man ska säga

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av CarlG Visa inlägg
    Det är lugnt
    Jag har en sådan där o-ring (typ gummiband) men problemet är att motorns propsaver är för stor för motorn så propellern får inte plats och där med bara glider av kollade på motorn och det ser ut som att propsavern inte går att byta den är helt enkelt fast i motorhöljet eller vad man ska säga
    Aha då förstår jag, tråkigt att man inte kan lossa adaptern. Falsen på ena sidan på min propsaver är 5,5mm och passar till slowflypropp(SF) som den du länkade till. På andra sidan är den 7mm och passar till Hyperdriveproppar(HD).
    http://www.autopartner.se/gws-8x4-hd-p-13154-c-344.aspx
    vh/Robert

  7. #7
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Den typen av motorer är det lite problem med att fästa propellrar. Det går oftast bara med proppar som har ett stort hål. Du får försöka att borra upp axelhålet i propellern så att det passar. Det är tyvärr ända lösningen om du ska köra med den typen av slowfly-proppar. De som gjort dessa motorer har använt helt fel kroppsdel under utvecklandet.... iaf enl. mitt tycke.

    Lasse

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av radioactive Visa inlägg
    Den typen av motorer är det lite problem med att fästa propellrar. Det går oftast bara med proppar som har ett stort hål. Du får försöka att borra upp axelhålet i propellern så att det passar. Det är tyvärr ända lösningen om du ska köra med den typen av slowfly-proppar. De som gjort dessa motorer har använt helt fel kroppsdel under utvecklandet.... iaf enl. mitt tycke.

    Lasse
    Tack för bra tipps! Lyckades faktiskt slipa upp hålet i propellern så nu fungerar den riktigt bra!

  9. #9

    HS-Racings avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    207
    Jobb
    Landsvägsriddare
    Klubb
    RFK Utvandrarna

    Standard En lösning... Man kan göra såhär... kanske inte den snabbaste och lättaste men men...

    Såhär gör jag för att få 8x4 DD propellrar att passa på den typen av propsaver som du beskriver..
    Jag säger inte att detta sätt är det enda och absolut enda sättet, men det har funkat för mig sen jag började flyga inomhus...

    Jag borrar upp propellern med 6-7mm borr sen tar jag en propellerborr ( brotch eller hur det nu stavas) och kör upp centerumet till 10mm, Så proppen passar precis på den tjockaste delen av propsavern..
    Sen tar jag dremeln ( går bra att fila ) och gör två spår för skruvarna att ligga i (då sitter proppen kvar när man gör snabba manövrar ) OBS. Se till att göra "jacken" exakt lika djupa.

    Jag brukar göra så med tex 3-4 proppelrar åt gången... när man ändå har grejorna framme !!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_8144.jpg 
Visningar:	108 
Storlek:	57,7 KB 
Id:	25005Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_8146.jpg 
Visningar:	101 
Storlek:	56,4 KB 
Id:	25006

    Lycka till !!
    Fly Low - Hit Hard
    Om det kanske går - Så går det troligvis..... ....kanske !!!

  10. #10
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av CarlG Visa inlägg
    Tack för bra tipps! Lyckades faktiskt slipa upp hålet i propellern så nu fungerar den riktigt bra!
    Gött! Man får se upp så att man inte borrar snett för då blir proppen kollosalt obalanserad.

    Lasse

Liknande ämnen

  1. Propeller?
    Av Boonzie i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-01-27, 10:35
  2. Val av propeller
    Av Phonta i forum Metanolmodeller
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-11-04, 13:16
  3. Propeller val
    Av BoF i forum Metanolmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-12-04, 21:32
  4. Propeller
    Av a8med i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-05, 20:29
  5. Propeller
    Av mds i forum Metanolmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-24, 08:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •