Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Förslag på tång för att ta isär XT60 och XT90?

  1. #1

    Standard Förslag på tång för att ta isär XT60 och XT90?

    Jag såg en tång nånstans som nån hade moddat lite att användas för att ta isär XT90-kontakter (kopplat bort acken, inte ta sönder kontakten), men jag hittar inte mer.

    De flesta tänger går ju åt andra hållet, när man klämmer ihop, så klämmer tången ihop. Ska vara andra vägen. Förslag?

    Orsaken är att det ibland är extremt trögt och har man otur så river man något av "rekylen" eller va man säger. ;-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Skulle väl vara nåt sånt här, fast med andra käftar
    https://www.biltema.se/verktyg/handv...ats-2000016795
    Retroholic!

  3. #3

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

  4. #4

    Standard

    Thomas, en sån har jag, den är liten. Jag har sett en större med breda klor som tar tag på annat sätt (tången klämmer om långsidorna och drar isär, 4 "tänder" alltsåm typ så här, men moddad https://www.fotoagent.dk/single_pict...ega/FP10_1.jpg ), men den där kan ju gå. Dock tror jag piggarna kommer slita ut plasten snabbt. Måste ju få grepp.

    Uffe, hahaha! Funderade va fasen det var för tång du länkat, sen såg jag. ;-)

    Nypkraft har jag nog så jag klarar mig, problemet är att man ska DRA isär en kontakt och det har jag (egentligen inte jag i detta fall) mer problem med. Klämmer man för hårt så går dom inte isär. Tappar alltså inte taget. Det är det att när de väl släpper så rycker det till. Att vicka är ingen höjdare. När det blir trångt och sköra grejer runt om så vill man inte slinta, skulle vara smidigt bara sätta dit en tång, klick isär. Jag förstod att problemet är när de ska isär alltså. Men vissa XT90 (är såna med gnistskydd) de går ju knappt in i kontakterna hela vägen heller.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag bara funderar på om man kan hårdlöda på ett par bredare, anpassade käftar på den typen av tång jag föreslog.
    Ett bågfilsblad är ju både tunt och starkt....
    Retroholic!

  6. #6

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Brukar sätta typ 5 cm krympslang över hela kontakten och bakåt över sladdarna på både ack och reglage - då får man lite mera att ta tag i. Visserligen på XT60-kontakter men kan kanske ge lite bättre grepp även på XT90. Har man inte plats för detta så fungerar det ju tyvärr inte.
    Roger

  8. #8

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Borra hål i båda kontakterna och använd en segersäkringstång, funkar på både xt- och deans-kontakter.

  9. #9

  10. #10

    Standard

    Många bra tips. Kanske blir enklast att ta med ett par av XT60 och XT90 till en butik där man får testa runt lite en stund och komma på nåt. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    En tång är en plåsterlösning. Jag gillar att eliminera problemet istället för en work around, att plåster. Fundera på om kontakterna du köper på hobbyking är genuina? Överväg att byta sort på kontakter till något som faktiskt fungerar utan övermänskligt våld.

    Ja, jag är också lite för slö och använder XT60/90, ja jag är inte heller nöjd med EC5, nej lösa guldkontakter är heller inte optimalt även om smidigare. Att produkten man köper kommer med förinstallerad skitkontakt är ingen ursäkt att använda tex XT60/Deans

    Har inte testat dessa själv men de skall hantera ström bra iaf. https://www.youtube.com/watch?v=BQg1...getnSRm_ED2QEQ
    Superhero

  12. #12


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Man kanske kan modifiera en sån:
    https://www.biltema.se/verktyg/handv...are-2000017235

  13. #13

    Standard

    Jag köper inte HobbyKing-kontakter till ett bygge som kostar. =) Köper inte alls HobbyKing-kontakter.

    Hur som helst... jag vet inte hur ni tänker... men om en kontakt går väldigt lätt isär (HobbyKing tex kan vara både och, men de har inget med denna tråd att göra)... är den då bra? Kontaktar den? Eller är det bra om den är för jevlig att få isär för att då är det kontakt? Eller är det plasten som håller i då? Jag har provat många olika kontakter och XT-kontakterna funkar nog bra, det är bara det att vissa är trögare än andra (samma batch) och det har säkert att göra med att nån kontakt värmts mer än en annan under lödning. Jag har alltid hona och hane kopplade när jag löder.

    Så det blir att byta kontakter (Henke, ditt förslag har jag inte sett förr), har även sett vinklade XT60-kontakter, men inte XT90 som är det stora problemet. Eller hitta en bra tång att modda.

    Man lägger ju mesta styrkan på kontakten för att man inte ska rycka till efter den lossnat. Annars är det aldrig problem dra isär dem.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #14

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Oberoende av hur bra kontakterna är så kan det vara bökigt om det är trångt att komma till.
    Det skulle ju bli rätt så dyrt om man skulle ha kontakter med "nollmoment" och vred för att "lägga an".

    Ett hål i kontakten som passar en säkringstång - och som man med en hand kan ställa om så att den kniper i stället när man ska få tag på flärpen till kardborrbandet som alltid sitter gömt...

    Vem uppfinner en sådan tång - billigt?
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  15. #15

    Standard

    Jag provade nyss med ett par helt nya olödda vanliga Amass XT90 (inte HK-kopior) med en ny oöppnad Imperial tång med 90-graders böj https://imperial-tools.com/products/...k-ring-pliers/ (proffsen säger säkert att en Classe/Biltema räcker bra, men det var inte en sån jag hade liggande)... men den var på tok för liten och klen och funkar tyvärr inte med hål på XT90 för att dra isär. Problemet är att man måste dra lika på bägge sidor (4 ställen totalt) så en moddad tång i storleksklass med den pgrts länkade till https://cdn.shopify.com/s/files/1/01..._1024x1024.gif är mer lämplig om man lyckas få till det. Och det är inte bara det, hur ska man få tag i kontakten?

    Jag har även testat gjuta in bägge ändor där kablarna går in i kontakterna med epoxy med räfflor för att få mycket större yta så det blir lättare att greppa utan att klämma ihop hanen. Men man ork ju inte hålla på med alla speciallösningar hela tiden.

    Vad gäller XT60 finns ju XT60 Grip/XT60+ (har såna) och de är lättare dra isär. En riktig XT60 är inte så stort problem. Men det finns inte XT90 Grip eller XT90+ vad jag sett.

    Så lösningen är nog Uffes länk :-) och hålla emot det plötsliga rycket, eller byta kontakter (vet dock ingen kontakt som man slipper det förödande rycket) så det blir väl att förlänga kablaget och göra om så inget helt enkelt går sönder.

    Det är på två st 7 kg Vulcan-multicoptrar dessa XT90 finns i par samt i större UAV-flyg som jag bygger, får inte faila på fältet, ska funka varje gång och inte riva något.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16

    Standard

    Det finns specialverktyg som funkar bra. https://hobbyking.com/en_us/turnigy-...___store=en_us


    Skickat från min Pixel 3 XL via Tapatalk

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DanN Visa inlägg
    Det finns specialverktyg som funkar bra. https://hobbyking.com/en_us/turnigy-...___store=en_us
    Där ser man! Tyckte väl att vi inte kan vara ensamma om I-landsproblemet. Skulle vara fint med nåt liknande till XT90 också.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Där ser man! Tyckte väl att vi inte kan vara ensamma om I-landsproblemet. Skulle vara fint med nåt liknande till XT90 också.
    Håller med. Men även Hobbyking säljer numer bara original XT90 från Amass, och de har bra precision. Sitter bra men relativt lätta att få isär.

    Skickat från min Pixel 3 XL via Tapatalk

  19. #19

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av haskell Visa inlägg
    Borra hål i båda kontakterna och använd en segersäkringstång, funkar på både xt- och deans-kontakter.
    Håkans tips verkar bra om man har en lagom stor tång för låsringar med små hål. Specialverktyget från HK är förstås också en lösning...

    Jag har gjort så här:

    Använder XT-60 för strömmar upp till 40 A. Kollar med en enkel 3,5 mm kontaktpinne att honkontakten inte är för stor så att det finns risk för glapp. Sen lider jag med utmaningen att dra isär kontakterna utan att slita sönder något i modellen.

    För strömmar 40-80 A använder jag 4 mm kontaktpar i röda plastskal t.ex
    http://www.mbs-rcmodels.se/kontakter...kter-med-skal/
    Det går att sätta ihop en kontakt i taget så att man kan kolla att de går lagom trögt. När man skall ta loss batteriet behöver man inte slita i kontakterna. Det går att vrida dem lite fram-och-tillbaka när man drar isär dem så att man drar måttligt just när kontaktparet går isär. Tyvärr passar inte olika fabrikat med varandra.

    För strömmar över 80 A använder jag enskilda bulletkontakter, 5 eller 6 mm. Då har jag full koll på hur kontakterna passar ihop. Tyvärr blir det en del lödarbete men det är smällar man får ta... Fartreglagen kommer alltid utan kontakt så lödning blir det!

    XT-90 och specialverktyg undviker jag.
    Lars

  20. #20

    Standard

    Lars, dom där röda för 40-80 A som du använder, har du inte stött på att de blir glappa och att de tappar pinnar? De jag provat så har inte hållit måttet och börjat glappa fort, de sitter inte alls lika bra som XT90. Det finns förstås flera tillverkare, jag har haft att göra med tre olika. Ett par har varit bra, men de har jag inte hittat flera av. :-( Därför gav jag upp dem. Annars gillade jag nog dem bäst eftersom, som du säger, man har koll på ena kontakten i taget.

    Lödning är inget problem. Måste söka vidare om jag hittar såna där röda bra igen. Det finns ju nån lösning på gnistskydd där också. Är ju ca 24 kondingar i mina byggen som samlar på sig. Sprakar till lite med XT90 också (de Amass med gnistskydd), blir svarta till slut och måste putsas. Når ej höga strömmar genom dem under drift.

    Amass XT60 har nog alltid funkat finfint så länge man lött dem med en kontakt ansluten i andra änden.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •