Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Underhåll och service före sommaren

  1. #1
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard Underhåll och service före sommaren

    Eftersom många nya har kommit till i våran hobby och många bara har sett färdiga frigolit modeller ville jag vise hur jag gör i ordning en god gammal balsa modell inför sommarens flygningar. Lite uppstramning av klädsel, laga småfel, fixa nya saker till den och start av motor. Har delat upp detta i 4 videor vart sista videon är testflygning av modellen.

    Del 1 av Underhåll och service före sommaren

    Hoppas ni tycker om videon.

    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  2. #2

    Standard

    Rätt tänkt Bj! Hela tjusningen med RC-flyget försvann när alla började köpa friggokärror. RC-flygarhobbyisten servar sin egen förbränningskärra likt bilentusiasten själv mekar på sin pärla. Och Friggoflyern laddar o flyger så som medel-Svensson tar bilen från punkt A till B och rycker på axlarna för resten. :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Rätt tänkt Bj! Hela tjusningen med RC-flyget försvann när alla började köpa friggokärror. RC-flygarhobbyisten servar sin egen förbränningskärra likt bilentusiasten själv mekar på sin pärla. Och Friggoflyern laddar o flyger så som medel-Svensson tar bilen från punkt A till B och rycker på axlarna för resten. :-D
    För mig så är detta en del av charmen med denna hobbyn. Inte bara själva flygande, men allt annat runt den med att serva, laga och inte minst scratch bygga goda gamla balsa modeller. Att sitta i egna tankar inne på hobbyrummet och meka och bygga för sen att åka ut på fältet och flyga något som började med några få lister och balsaflak är en känsla man inte får med en "fomie" som kommer färdigbyggt i en låda och man kopplar in ett batteri för att binda den mot sändaren......
    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  4. #4
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Jag som är en sk återfallsförbrytare tycker att frigolitplanen och elmotorerna är en frisk fläkt i hobbyn men jag skulle inte heller vilja vara utan balsamodellerna och glödstiftsmotorerna.

  5. #5
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonasH Visa inlägg
    Jag som är en sk återfallsförbrytare tycker att frigolitplanen och elmotorerna är en frisk fläkt i hobbyn men jag skulle inte heller vilja vara utan balsamodellerna och glödstiftsmotorerna.
    Med sjukdomen och dom svårigheterna den ger så vill jag helt klart inte vara utan el och färdig-modellerna heller, när musklerna inte vill vara med och suget efter att flyga gnager är det lätt att ta med någon elmodell ut och flyga. Samt att vi får flera nye med i våran hobby då det inte kostar lika mycket att börja nu som det gjorde förut. Men när man började på 80 talet med denna hobbyn så är det svår att släppa myset med balsa blandad med lite metanol............
    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  6. #6

    Standard

    Tur att inte alla tycker lika.
    Utan frigolitplanen och elmotorerna hade jag aldrig hittat tillbaka. Så himla skönt att kunna landa hårt utan skador och slippa allt kladd med bränsle. Nu har tjusningen kommit tillbaka.

    Har mycket svårt att se hur denna hobby skulle kunnat överleva utan utvecklingen till dagens frigolitplan med elmotorer.

    Men jag förstår att det finns en tjusning med balsa och bränsle för andra.

    //Rickard

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Jag är uppvuxen i balsatiden med metanol.

    Det har sin charm, och jag tycker att en sprygelvinge i balsa med genomskinlig klädsel är bland det vackraste som finns. Planen i trä är också spänstigare och poppigare i sin flygstil.

    Men det är foam som gjort att jag kunnat fortsätta. Så ur min synvinkel är el och foam det som blivit räddningen för modellflyg. Nog för att jag inte direkt får gåshud av planen men när de väl är i luften känns det härligt.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  8. #8

    Standard

    Intressant hur olika det är. När friggoflygen kom här så skaffade många dem, blev uttråkade och nu flyger ingen nånting mer. Jag far nog helst inte till fältet om det bara flygs friggos. Men flygs det förbrännings så sticker jag nog iväg, klart mer underhållande. =) Men det är ju jag det... gillar när flygen är som flyg, inte bara flyger.

    Men det är skitbra att de som skaffat friggos kunnat fortsätta. Och ja, det finns de som endast flyger dessa elflyg och aldrig rört förbrännings, bra om de finns.

    Så länge man skaffar flyg, har dem, flyger och har roligt så är det ju hemåt!!! :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg

    Så länge man skaffar flyg, har dem, flyger och har roligt så är det ju hemåt!!! :-D
    Exakt.

    //R

  10. #10
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard

    Del 2 av Underhåll och service före sommaren

    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Utan det "enkla" modellflyget via eldrift och EPP/EPO-kärror så hade vi nog inte haft speciellt många modellflygare idag så dessa företeelser skall vi nog buga och tacka för så att vår hobby fortfarande är attraktiv och att vi därmed har klubbar och fält att flyga på. Sen skall vi inte glömma senare års nya företeelser som multirotor och FPV - också nåt vi måste omfamna i våra klubbar. Allt var som sagt inte bättre förr - bara annorlunda...
    Roger

  12. #12

    Standard

    På vårt fält klagade folk först på att det bara flögs helikoptrar så de kom inte med sina flyg. Sen klagades det på att det flögs dessa andra vispar med många motorer, multirotorer, och då sjönk flygandet med flyg ännu mer. Sen började det klagas på att metanolmotorerna kladdar och då va det bensin som gällde tills det blev populärt med EPO/EPP och då flögs det bara elskit och alla bara klaga på allt som inte var el för det var så enkelt, ladda, flyga. Då försvann även metanol- och bensinflygarna. Sen vart dessa friggos väldigt tråkiga att flyga då de inte har i närheten av samma flygegenskaper och realism som träflygen med förbränningsmotorer så det svalnade också. Dessutom detta laddande. Riktig svacka. Nu börjar det dyka upp metanolflyg igen och elflygen syns knappt, förutom nån FPV och UAV-kärra för diverse personers egennöje. =) Sååå med det sagt så varierar det tydligen en hel del. Det är inte många som flyger här längre, är vi 5 samtidigt på fältet en helg så är det helt otroligt. Det är som att jämföras med att det stora motorcykelgänget mitt i allt blivit nerlusat av elscooterförare. :-D Det var helt klart bättre förr (2007-2010) då det flögs massor och flera var och tittade för det var kul se alla förbränningsmotorflyg i luften än dagens vita styrokssusare. /Positiv idag... haha!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #13
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard

    Min tanke bakom denna Youtube serien var bara att visa lite hur jag gör med mina goda gamla modeller för dom som aldrig varit med om scratch bygge med metanol motorer. Jag tror nog annars att vi kan enas om att inget är bättre än det andra, det absolut viktigaste är att man trivs med den delen av hobbyn man håller på med.

    Som tur är så är smaken som baken......delat. Har den inte varit det så har vi haft en otrolig tråkig vardag, finns saker jag inte kommer att hålla på med inom denna hobbyn, men jag tycker fortfarande om att kolla när andra flyger det jag själv inte har intresse för. Så oavsett man flyger, kör bil, båt eller något annat roligt så är det viktigaste att vi kan dela med oss och ta in det andra delar med sig så vigda vi alla våra vyer och man kan lära sig något nytt då vi aldrig blir fullt utlärda ändå.

    Hoppas ni alla får en trevlig helg så skall jag se om jag får ut del 3 av min YouTube serie under helgen...........
    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  14. #14

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Skön känsla du förmedlar med dina hobbyrumsfilmer! Att modellflyget har spännvidd.
    Kul när fler kan hitta sin bit inom modellflyget dyrt/billigt, PNP/stickor, Balsa/plast. Stort/smått, enprop/mångaprop, heli/kors , etc/etc

  15. #15
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av flygrc Visa inlägg
    Skön känsla du förmedlar med dina hobbyrumsfilmer! Att modellflyget har spännvidd.
    Kul när fler kan hitta sin bit inom modellflyget dyrt/billigt, PNP/stickor, Balsa/plast. Stort/smått, enprop/mångaprop, heli/kors , etc/etc
    Tusen tack Ola, gott att höra när någon tycker om dem....... Och att modellflyg har spännvidd är det det bästa så att vi alla kan hitta något vi tycker om........
    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  16. #16
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard

    Del 3 av Underhåll och service före sommaren

    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  17. #17
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Hej Bjarne,
    Vilken härlig video!!! Fick mig att börja tänka på några små renoveringar
    Vad är den gula tejpen för något? Är det klädsel?

    mvh Jonas

  18. #18

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    DET är manligt!!

    Provköra moroten inomhus....
    Retroholic!

  19. #19
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonasH Visa inlägg
    Hej Bjarne,
    Vilken härlig video!!! Fick mig att börja tänka på några små renoveringar
    Vad är den gula tejpen för något? Är det klädsel?

    mvh Jonas
    Tusen tack Jonas, inget fel att gör lite renoveringar. Den gula tejpen er som en vanlig silvertejp bara att den är gul, och sen har den nästan identisk färg som klädselen på RC-Vikingen så perfekt att använda för små lagningar.

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    DET är manligt!!

    Provköra moroten inomhus....
    LOL Thomas......

    När jag byggde hobbyrummet och designade mitt avtagbara bord för testning av modellerna planerad jag också in provkörning av metanol motorer på detta bordet. Den delen är byggt mitt emot dörren som är ungefär 1m från fronten på flygplanet och när den är öppen och jag kör en motor så hjälper vinden från propellern med att det sugs ut av öppningen. Hade ingen lukt eller avgaser i rummet verken medan jag körde motorn eller efteråt, så min plan fungerade bra där. Sen är detta ett rum byggt på baksidan av vårat garage så störningsfaktorn är lika med noll. Men rekommenderar självklart inte att någon startar upp sina metanolmotorer inomhus i små rum, samt lönar det sig också att ha en brandsläckare nära till hands.
    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  20. #20
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard

    Del 4 av Underhåll och service före sommaren. Detta är den sista video i den här serien och testflygning av RC-Viking i blåsiga förhållanden, det var lite för blåsigt och var nära en krasch vid start. Hoppas ni alla gillade denna miniserie och om ni vill ha andra videor som gjorts i samma stil, men med ett annat ämne så bara att komma med förslag.

    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •