Reklam

 
Sidan 7 av 38 FörstaFörsta ... 2345678910111217 ... SistaSista
Resultat 121 till 140 av 755

Ämne: TF Mustangbygge

  1. #121

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av zablar Visa inlägg
    3. Lägg aldrig saker på bra ställen....
    Hur kunde jag glömma något så självklart???

    /Olov

  2. #122

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Igår blev jag med en airbrush och dag kunde jag inte hålla fingrarna i styr längre. Försöksobjekt blev landningsljuset och nedan syns resultatet:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4079.jpg 
Visningar:	127 
Storlek:	34,3 KB 
Id:	23166 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4083.jpg 
Visningar:	122 
Storlek:	40,2 KB 
Id:	23167

    Förutom att leka med sprutan har jag börjat fixa med slangdragning till ställen så att jag kan dra dom även när ovansidan är plankad. Dessutom upptäckte jag en blunder. Slangen för dragsnöret till ena fälltanken sitter nästan mitt över hålet för vingbulten. Det blir till att göra om.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4082.jpg 
Visningar:	128 
Storlek:	40,7 KB 
Id:	23168

    Mvh Olov

  3. #123

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard Plankningen rycker närmare

    I kväll har gjort klart den sista strömbegränsaren för att mata dioderna. Jag har gjort en som ger 350 mA och två som ger 100 mA vardera. Den på 350 matar landningsljuset och de andra två matar recognition light respektive positionsljuset, dvs tre dioder vardera. Anledningen till att jag har två matningar för 100 mA är för att jag då klarar matningen med en 4-cells lipoack. Jag fäste strömbegränsarna på en träbit som sedan limmades in under bryggan för UP2-ventilen. Där kan jag komma åt dom om det skulle behövas.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4085.jpg 
Visningar:	132 
Storlek:	62,3 KB 
Id:	23176 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4094.jpg 
Visningar:	120 
Storlek:	66,7 KB 
Id:	23177

    Jag har även gjort om "slangen" för dragtråden så att jag nu kan få i vingbulten. Jag passade även på att göra ytterligare en blindvägg som täcker mittsektionen.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4095.jpg 
Visningar:	122 
Storlek:	37,2 KB 
Id:	23178 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4096.jpg 
Visningar:	117 
Storlek:	48,7 KB 
Id:	23179

    Nu rycker plankningen närmare. Men, än verkar det vara ytterligare lite småsaker som måste fixas först.

    Mvh Olov

  4. #124
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Ett ruskigt stiligt bygge Olov. Vet att jag har sagt det förut, men det tål att sägas igen

    Dina elektriska installationer till navigationsljus och landningsljuset har verkligen inspirerat mig inför mitt kommande projekt. Kommer "knycka" flera av dina tips när jag kommer så långt med mitt bygge.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  5. #125

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Ett ruskigt stiligt bygge Olov. Vet att jag har sagt det förut, men det tål att sägas igen

    Dina elektriska installationer till navigationsljus och landningsljuset har verkligen inspirerat mig inför mitt kommande projekt. Kommer "knycka" flera av dina tips när jag kommer så långt med mitt bygge.
    Hej Tomas!

    Jag tackar och bockar!

    Vad det gäller inspiration är det faktiskt du som har inspirerat mig att över huvud taget börja med detta bygge. Och vad det anbelangar "knyckande" så är det väl en av alla fördelar med dessa byggtrådar att man ser saker både här och där som man har nytta av. Så ordspråket "Stolen with pride" tycker jag kommer väl till pass. Knyck på för glatta livet.

    Mvh Olov

  6. #126

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard Spackel?

    Är det någon av er proffsbyggare som kan ge mig ett tips på ett starkt och lätt spackel?

    Jag har provat att blanda Biltemas microballonger med epoxy, se bild nedan. Men jag tycker att det blir både tungt och svårslipat. Blandar jag i mer mikroballonger så får jag svårt att få det hela att hålla ihop och fästa ordentligt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4098.jpg 
Visningar:	89 
Storlek:	31,6 KB 
Id:	23211

    Mvh Olov

  7. #127

    Standard

    Hej Olov.Inga problem.Gå till färghandeln och införskaffa ett spackel som heter pp 100.Tillverkare av detta utmärkta spackel=Plastic Padding,när du ändå har tagit dig till färghandeln inhandla 2 st. japan-spacklar för några kronor.Du måste också ha lämpligt sandpper ex.grovstorlek 100-120,samt ett våtslippapper 400.Spackla nu efter behov oavsett stora eller små skador.Du får inte vara rädd fär att lägga på riktligt.Grovslipa med sandpappret och avsluta med våtslippappret 400.Våtslippappret går alldeles utmärkt till att torrslipa med.M.V.H Bo Freme

  8. #128

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Bo Freme Visa inlägg
    Hej Olov.Inga problem.Gå till färghandeln och införskaffa ett spackel som heter pp 100.Tillverkare av detta utmärkta spackel=Plastic Padding,när du ändå har tagit dig till färghandeln inhandla 2 st. japan-spacklar för några kronor.Du måste också ha lämpligt sandpper ex.grovstorlek 100-120,samt ett våtslippapper 400.Spackla nu efter behov oavsett stora eller små skador.Du får inte vara rädd fär att lägga på riktligt.Grovslipa med sandpappret och avsluta med våtslippappret 400.Våtslippappret går alldeles utmärkt till att torrslipa med.M.V.H Bo Freme
    Tackar för tipset!
    Funkar det bra att blanda ut med mikroballonger för att göra det lättare?
    /Olov

  9. #129

    Standard

    Hej Olov. Blanda inte detta spackel med microbaloon.Spacklet är ett lättspackel och extremt lättslipat.Har du fått stora skador så lägg på rikligt och slipa.Små skador lägger du spacklet endast över skadan och slipar med våtslippappret 400.Vad du bör tänka på är att detta spackel är ett 2 komponent spackel och bör blandas väl.Bruksanvisning finns på burken.Lycka till.
    M.V.H Bo Freme PS Får du problem så hör av dig

  10. #130

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard Brunnar

    Efter några försök har jag nu målat insidan av landställsbrunnarna. Jag gör det mesta nu då det är lätt att komma åt utan den övre plankningen.

    Första försöket gick inte speciellt bra då balsan sög åt sig färgen på tok för mycket och trät reste sig. Som tur är har man en snäll flygkompis som dessutom har den goda smaken att bo nära mig. Själv önskade han nog att jag fanns på behörigt avstånd. Jag lånade lite dope av honom och efter att den strukits på gick det mycket, mycket bättre att måla. Nu täckte till och med färgen riktigt bra.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4099.jpg 
Visningar:	141 
Storlek:	44,8 KB 
Id:	23271 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4103.jpg 
Visningar:	157 
Storlek:	39,3 KB 
Id:	23272

    Mvh Olov

  11. #131

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard Plankning

    Nu närmar sig plankningen av ovansidan med stormsteg, eller ja, den närmar sig i alla fall.

    För att vingen ska bibehålla sin rätta form gör jag ett antal stöd av cellplast. Jag grovformar dom först med hjälp av en sticksåg. Därefter har jag använd fogskum för att få en bra passning till vingen. Med dessa stöd vore det väl f-n om vingen slår sig. När fogskummet väl har genomhärdat markerar jag med lasern samma höjd på samtliga och sågar sedan av dom. Innan plankning behöver jag även justera mitt byggbord så att det blir helt plant.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4111.jpg 
Visningar:	143 
Storlek:	54,8 KB 
Id:	23276 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4112.jpg 
Visningar:	140 
Storlek:	68,5 KB 
Id:	23277 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4107.jpg 
Visningar:	140 
Storlek:	30,3 KB 
Id:	23278

    Mvh Olov

  12. #132

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard Plankningsförberedelser

    Nu har jag gjort nio vingstöd av cellplast och fogskum. Fogskummet var suveränt att fylla ut de glipor som blev efter grovformningen.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4113.jpg 
Visningar:	153 
Storlek:	31,4 KB 
Id:	23302

    Krysslasern kom väl till pass för att markera både långsida och kortsida på stöden inför sågningen. Man kunde ju önska att man kunde skruva upp effekten på lasern så att den skar också. Men en hederlig fintandad såg duger det också.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4119.jpg 
Visningar:	111 
Storlek:	41,7 KB 
Id:	23303

    Och så här blev resultatet. Nu ska det väl vara stadigt nog för att lasta med alla sandpåser som jag har.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4121.jpg 
Visningar:	134 
Storlek:	62,0 KB 
Id:	23304

    Två skinn att planka med har också gjorts.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4122.jpg 
Visningar:	116 
Storlek:	51,0 KB 
Id:	23305

    Nu blir det till att slipa alla webbar och spryglar plana.

    Mvh Olov
    Senast redigerat av hjalleo den 2011-09-29 klockan 11:21.

  13. #133

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard Äntligen!

    Äntligen har jag plankat ovansidan av vingen!

    Först limmades vänster vinghalva och dagen efter limmades höger vinge. Många sandpåsar gick det åt. Det kanske ser lite överdrivet ut med all sand och färgburkar men balsan är hård och det är en dubbelkrökt yta och jag vill absolut inte chansa. Resultatet verkar ha blivit helt OK. Det var lite PU-lim som kröp in i brunnarna trots att jag använt vitlim där risken var störst. Men, men det går väl att skära bort. Mittskarven blev inte speciellt snygg, men jag vågade inte göra den för tajt då det skapade en himla massa bekymmer för mig när jag plankade undersidan. Dessutom kommer den aldrig att synas.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4124.jpg 
Visningar:	158 
Storlek:	70,9 KB 
Id:	23308 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4127.jpg 
Visningar:	143 
Storlek:	78,3 KB 
Id:	23309 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4130.jpg 
Visningar:	145 
Storlek:	54,8 KB 
Id:	23310 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4134.jpg 
Visningar:	126 
Storlek:	26,9 KB 
Id:	23311

    Den lilla trekanten som fortfarande saknas i framkant får lov att saknas en stund till. Jag återkommer till varför senare.

    Lite vingspetsar och plankning till skeven blev också gjorda.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4128.jpg 
Visningar:	129 
Storlek:	68,0 KB 
Id:	23312 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4132.jpg 
Visningar:	135 
Storlek:	68,2 KB 
Id:	23313

    Mvh Olov
    Senast redigerat av hjalleo den 2011-09-29 klockan 23:50.

  14. #134
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Mycket smart lösning med vingstöden av markisolering. Det ska jag komma ihåg

    Tycker ditt bygge börjar likna ett riktigt mästerbygge, gillar dina små special lösningar på saker och ting
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  15. #135

    Standard

    Ser med spänning fram emot vad du ska göra med den lilla trekanten...

    Olov, du kommer väl annonsera tydligt när det är dags för maiden i vår? Annars får det bli en webcam på fältet som håller koll 24-7...

    Och själv börjar jag må lite dåligt över att jag inte har kommit loss med några av mina projekt, men jag har kanske köpt en ritning eller två för mycket, blir svårt att bestämma sig... Eller så har jag meckat med en ARF eller två för mycket... Många förklaringar finns för oss latmaskar... Eh, undanflykter...

    /Anders Ö
    Habo Hobby - Jönköpings största hobbybutik!

  16. #136

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Mycket smart lösning med vingstöden av markisolering. Det ska jag komma ihåg

    Tycker ditt bygge börjar likna ett riktigt mästerbygge, gillar dina små special lösningar på saker och ting
    Vingstöden var en mycket enkel och framför allt billig lösning. Cellplasten var spillbitar som jag fick på Beijers och fogskummet är från Byggmax. Tiden att göra dom var nog inte mer än 1-2 timmar. Ja, tillkommer gör ju tiden för skummet att härda, men frugan sa att jag inte behövde babysitta den processen. Det ända som nog är ett måste är lasern för att mäta upp samma höjd på alla. Det hade förmodligen varit väldigt besvärligt att göra med vattenpass.

    Nja, något mästerbygge är det väl inte men jag suger likväl åt mig av berömmet. Tack!

    Mvh Olov

  17. #137

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kasoe Visa inlägg
    Ser med spänning fram emot vad du ska göra med den lilla trekanten...

    Olov, du kommer väl annonsera tydligt när det är dags för maiden i vår? Annars får det bli en webcam på fältet som håller koll 24-7...

    Och själv börjar jag må lite dåligt över att jag inte har kommit loss med några av mina projekt, men jag har kanske köpt en ritning eller två för mycket, blir svårt att bestämma sig... Eller så har jag meckat med en ARF eller två för mycket... Många förklaringar finns för oss latmaskar... Eh, undanflykter...

    /Anders Ö
    Hej!

    Jag vet vad som normalt brukar försiggå i en trekant, men det lämpar sig nog inte i detta forum. Du vet ju vad jag handlade igår och det hör samman med den sista trekanten.

    Några åskådare eller kameror kommer absolut inte att vara tillåtna när det blir maiden! Den kommer att ske i smyg helt utan åskådare, möjligtvis någon som kan hålla i mig när benen blir till spagetti eller ta över när jag tuppat av.

    Inte har du väl köpt för många ritningar. Jag tror att ditt bekymmer är alla besvärliga kunder som inte släpper hem dig i tid.
    Mvh Olov

  18. #138

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard I kväll har det också blivit lite gjort.

    Jag har tagit upp ett hål för UP2-ventilen+kablage samt lagt på den sista plankningen vid radiatorn.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4137.jpg 
Visningar:	110 
Storlek:	49,4 KB 
Id:	23316 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4139.jpg 
Visningar:	99 
Storlek:	54,1 KB 
Id:	23317 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4141.jpg 
Visningar:	96 
Storlek:	25,3 KB 
Id:	23318

    PU-limmet som jag använt vid plankningen är ju fantstiskt på att fylla ut alla eventuella ojämnheter. Lika fantastiskt är det på att smyga sig iväg dit det inte ska. Jag har nu lyckats med konstycket att bitvis ha limmat fast plankningen även i framkanstlisten för flapsen. Det är ett himla pill att skära loss det där så behövs.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4143.jpg 
Visningar:	106 
Storlek:	52,1 KB 
Id:	23319

    Bättre verkar det gå att bygga skevroder. Det första är nu under limning. Tacka vet jag gammalt hederligt vitlim. Det håller sig där det ska.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4144.jpg 
Visningar:	107 
Storlek:	48,6 KB 
Id:	23320

    I vingspetsarna har jag lyckats med att fräsa ett spår där en playwoodbit ska limmas in.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4145.jpg 
Visningar:	91 
Storlek:	56,9 KB 
Id:	23321

    Den kloke ställer sig nu frågan varför jag inte plankar klart den lilla trekanten innan jag börjar med annat? Svaret är mycket enkelt. Jag vill fortast möjligt bli av med alla "pinnar" som sticker ut i bakkant. Jag har redan fastnat i en som gick av.

    Mvh Olov

  19. #139

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Red face Underbar dag

    Efter en underbar dag med höststädning på klubben där vi klippte gräs
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4150.jpg 
Visningar:	134 
Storlek:	69,3 KB 
Id:	23330

    och därefter hade en underbar flygning där jag flöd lillmussen
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4166.jpg 
Visningar:	135 
Storlek:	18,8 KB 
Id:	23331

    var det dags att göra lite nytta.

    Nyttan bestod denna kväll av ett göra skevrodren klara. Nedan syns lite bilder på inlimningen av balsaklossarna för gångjärnen och RDSen. Det var ett himla hyvlande och slipande för att få till översidan så att det övre skinnet kunde limmas fast.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4169.jpg 
Visningar:	122 
Storlek:	45,0 KB 
Id:	23333 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4174.jpg 
Visningar:	130 
Storlek:	45,3 KB 
Id:	23334

    Sen tyckte jag att jag var väl förtjänt av en whiskey.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4175.jpg 
Visningar:	151 
Storlek:	34,9 KB 
Id:	23335

    Mvh Olov
    Senast redigerat av hjalleo den 2011-10-01 klockan 22:42.

  20. #140
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Whiskey är något som fungerar väldigt bra i byggsamanhang
    Åtminstone i måttliga mängder
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •