Reklam

 
Sidan 46 av 56 FörstaFörsta ... 364142434445464748495051 ... SistaSista
Resultat 901 till 920 av 1110

Ämne: Catalina skala 1/8, design Sturla Snorresson

  1. #901

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Matsa Visa inlägg
    Känns som om hon blir klar till erat meeting Göran
    Tjusigt blir det!

    Matsa...
    Tack Mats!

    Det finns en överhängande risk/chans för det....beroende på hur man ser på det.


    Göran

  2. #902

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Alla framkanter på vingen, stabben och fenan har en sådan där av-isnings historia som jag simulerar med lite svart färg. Den är en aningens aning för blank, men den kommer att få sig en behandling med lite matt klarlack.



    Catalinan var enligt en hel del fullskala piloter ökänd för att samla på sig is på framkanterna så det är ju bäst att jag har förberett för detta.



    Den första av tre färger på kronmärkena.

    Jag använder ModelMasters akrylfärg.


    Göran

  3. #903
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Hoppas vi att maskeringen gör vad den skall denna gången
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  4. #904
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg

    Jag har även klurat ut vad som hände. Färgen har fått tillräckligt med tid att torka. Så det berodde inte på det.
    Det som jag har kunnat konstatera vad det gäller färgen är att den är relativt kornig....kornigare än vad den färgen som jag normalt målar med. Eftersom Fasmasken är en gummibaserad vätska som man penslar på ytan som man vill maskera (när det har torkat så skär man loss och rullar av det man inte vill skall vara maskerat) så trängde Fasmasken ned mellan kornen och torkade fast omkring dem och skapade en väldigt bra fästyta. När jag sedan försökte ta bort Fasmasken så hade den ett så bra grepp om färgen att den drog med sig den. Det hjälpte inte ens att värma upp ytan för att få Fasmasken att släppa.

    Men nåja...jag har lärt mig en sak....nästa gång så åker stridsyxan fram när jag skall rulla av Fasmask....


    Göran
    Förstår inte riktigt problemet!
    En primer, hade garanterat löst alla problem..
    Som sagt, att måla direkt på Hagmans sprutspackel är dömt att misslyckas.

    /Lasse P
    Senast redigerat av Ultra Bandit den 2016-03-02 klockan 23:15.

  5. #905

    Standard

    Avisning? Är det DET som de där svarta mattorna är till för på leading edge?! Jag ska bygga en DC-3 och har undrat vad dessa haft för nytta fram på flygskrotet jag klumat på. Hur funkar det? Värms de upp?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #906

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Avisning? Är det DET som de där svarta mattorna är till för på leading edge?! Jag ska bygga en DC-3 och har undrat vad dessa haft för nytta fram på flygskrotet jag klumat på. Hur funkar det? Värms de upp?
    Ja uppblåsbara gummi mattor

  7. #907

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Hej,

    Beträffande grundfärg


    Jag håller med Lasse P om att det blir dålig vidhäftning mellan Hagmans sprutspackel och lackfärg. Jag har samma erfarenhet. Skälet till att jag normalt inte använder sprutspackel är dock att jag inte har en lokal där jag kan sprutlackera. Jag har sprutspacklat utomhus på små modeller och det går snabbt att komma framåt i spackla-slipa processen eftersom sprutspacklet torkar snabbt. Man kan slipa, spruta lite mer, slipa igen o.s.v. flera gånger på ett dygn (dvs hat-njuta flera gånger per dygn).

    Ett alternativ som fungerar bra för mig är att penselmåla flödigt med Nordsjö vattenbaserad Häftgrund.
    https://www.nordsjo.se/sv/produkter/original-haftgrund-snickeri
    Små burkar finns. Enligt texten på burken torkar det på 2 timmar och kan övermålas efter 16 timmar. Det betyder att jag kan slipa nästa dag och då fastnar det inte i sandpapperet. Det gick inte med den gamla oljebaserade Häftgrund som klibbade fast i sandpapper i många dygn efter målningen. Denna grundfärg tål att övermålas med 2-komponent polyuretanlack. Häftgrund är vit och det ger en bra lyster i kulörer. Det är belönande utom när när man har byggt en grå-grön warbird men det går förstås att ha vit grundfärg under en matt grå-grön lack också.

    Nu vet jag ju inte vilken kemi det är frågan om, varken i sprutspacklet eller i den lack som Göran har använt på Catalinan. Jag kan bara redovisa erfarenheter. Förra året lackade jag en väl slipad GF/epoxykropp med International 2-komponent polyuretanlack ovanpå Hagmans. Det gick bra, dvs sprutspacklet löstes inte upp och lacken blev blank. Däremot lossnade lacken från sprutspacklet i flagor när modellen utsattes för påfrestningar men det är en annan historia.

    Kan bara tillägga att Görans Catalina är ett mästarbygge från början till slut - vilken noggrannhet och vilket tålamod !!!
    Jag tittar förstås på dina detaljlösningar då och då även om jag bygger med andra förutsättningar. Mitt bygge är också utmanande men ditt bygge och din presentation här ger mig mycket inspiration som jag behöver. Tack!

    Lars

  8. #908

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ultra Bandit Visa inlägg
    Förstår inte riktigt problemet!
    En primer, hade garanterat löst alla problem..
    Som sagt, att måla direkt på Hagmans sprutspackel är dömt att misslyckas.

    /Lasse P
    Det är inget problem längre eftersom jag inte kommer att använda Fasmask på den här silverfärgen igen.
    Min erfarenhet är att det är inga problem att måla direkt på Hagmans sprutspackel.


    Göran

  9. #909

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Avisning? Är det DET som de där svarta mattorna är till för på leading edge?! Jag ska bygga en DC-3 och har undrat vad dessa haft för nytta fram på flygskrotet jag klumat på. Hur funkar det? Värms de upp?

    Om du någon gång hittar en bild på en vinge där de här blåsbälgarna har monterats bort så kommer du att se att flertal hål där luften pumpas in.


    Göran

  10. #910

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av flygrc Visa inlägg
    Ja uppblåsbara gummi mattor
    Det var en intressant filmsnutt.


    Göran

  11. #911

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlägg
    Hej,

    Beträffande grundfärg


    Jag håller med Lasse P om att det blir dålig vidhäftning mellan Hagmans sprutspackel och lackfärg. Jag har samma erfarenhet. Skälet till att jag normalt inte använder sprutspackel är dock att jag inte har en lokal där jag kan sprutlackera. Jag har sprutspacklat utomhus på små modeller och det går snabbt att komma framåt i spackla-slipa processen eftersom sprutspacklet torkar snabbt. Man kan slipa, spruta lite mer, slipa igen o.s.v. flera gånger på ett dygn (dvs hat-njuta flera gånger per dygn).

    Ett alternativ som fungerar bra för mig är att penselmåla flödigt med Nordsjö vattenbaserad Häftgrund.
    https://www.nordsjo.se/sv/produkter/original-haftgrund-snickeri
    Små burkar finns. Enligt texten på burken torkar det på 2 timmar och kan övermålas efter 16 timmar. Det betyder att jag kan slipa nästa dag och då fastnar det inte i sandpapperet. Det gick inte med den gamla oljebaserade Häftgrund som klibbade fast i sandpapper i många dygn efter målningen. Denna grundfärg tål att övermålas med 2-komponent polyuretanlack. Häftgrund är vit och det ger en bra lyster i kulörer. Det är belönande utom när när man har byggt en grå-grön warbird men det går förstås att ha vit grundfärg under en matt grå-grön lack också.

    Nu vet jag ju inte vilken kemi det är frågan om, varken i sprutspacklet eller i den lack som Göran har använt på Catalinan. Jag kan bara redovisa erfarenheter. Förra året lackade jag en väl slipad GF/epoxykropp med International 2-komponent polyuretanlack ovanpå Hagmans. Det gick bra, dvs sprutspacklet löstes inte upp och lacken blev blank. Däremot lossnade lacken från sprutspacklet i flagor när modellen utsattes för påfrestningar men det är en annan historia.

    Kan bara tillägga att Görans Catalina är ett mästarbygge från början till slut - vilken noggrannhet och vilket tålamod !!!
    Jag tittar förstås på dina detaljlösningar då och då även om jag bygger med andra förutsättningar. Mitt bygge är också utmanande men ditt bygge och din presentation här ger mig mycket inspiration som jag behöver. Tack!

    Lars
    Tack Lars!

    Jag har aldrig haft några större problem med att måla direkt på Hagmans sprutspackel eftersom färgen har suttit kvar bra.
    Den här silverfärgen sitter kvar väldigt bra mot Hagmans sprutspackel och det är inga problem överhuvudtaget att maskera med Tesas gula och rosa maskeringstejp. Färgen stannar kvar där den skall vara på ytan och tejpen lossnar lätt från silverfärgen. Försöker jag skrapa loss färgen så får jag jobba ganska hårt med ett knivblad innan den börjar lossna så min bedömning är att färgen och Hagmans sprutspackel trivs väldigt bra ihop trots avsaknaden av någon form av primer.

    Den här silverfärgen är en aning kornig i ytan när den har torkat och det skall på en 2K klarlack ovanpå alltsammans när det är klart som skall ge den släta ytan.

    Nu är det inget problem för mig längre att använda Fasmask på den här silverfärgen eftersom jag inte kommer att göra det fler gånger.


    Göran

  12. #912

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Rodret skall ha talet "79" på sig....se det var bara att snickra ihop en maskering för det och kleta fast. Lite svart färg och sedan vänta 10 minuter...innan nästa lager läggs på.



    Så var det ordnat. Det blev ett par små rinningar in under maskeringstejpen, men det är inte värre än att det går att åtgärda.



    Gula kronmärken....



    ....blåa kronmärken.....



    ...och de ser en aning för mörka ut. Men det är inte hela världen eftersom det är lätt att maskera om denna där jag tog bort maskeringen och blaska på lite ljusare blått.


    Göran

  13. #913
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Ursäkta att man lägger sig i debatten.

    Jag är av samma erfarenhet som Göran när det gäller vidhäftning mot sprutspacklet. Eftersom hagmans sprutspackel är lösningsmedelsbaserat vilket även topplacken är så innebär det att sprutar man bara topplacken tillräckligt flödigt så löser den upp underlaget så pass så att dom två komponenterna förenar sig med varandra. Så i princip så häftar topplacken fullgott även utan slipning. Det där med grundfärg ovanpå sprutspacklet finns ingen anledning att använda. Däremot när det gäller billackering så är en tät grund ett måste för att isolera spacklet mot fuktinträngning !

    I Görans fall skulle jag kunna tänka mig att han kanske lade dom första varven silver för "torrt" och då kan det uppstå liknande problem. Skär man sedan Fasmasken direkt mot underlaget så är det väldigt svårt att undvika att man skär igenom färgen och vips så har man en kant som gärna följer med maskeringen. Själv tycker jag det är säkrare att skära schabloner i svaghäftande schablonfolie som man sedan monterar med bärartejp.

    När man förr använde sprutspackel i bilbranschen så var sprutspackel alltid en tvåkomponents polyesterprodukt. Så där gäller lite andra regler. Numera så använder man tvåkomponents slipgrund ( vilket är en helt annan produkt )i stället vilken går alldeles utmärkt att lacka direkt på.

  14. #914
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg

    Bra jobbat Göran !


    Rodret skall ha talet "79" på sig....se det var bara att snickra ihop en maskering för det och kleta fast. Lite svart färg och sedan vänta 10 minuter...innan nästa lager läggs på.



    Så var det ordnat. Det blev ett par små rinningar in under maskeringstejpen, men det är inte värre än att det går att åtgärda.



    Gula kronmärken....



    ....blåa kronmärken.....



    ...och de ser en aning för mörka ut. Men det är inte hela världen eftersom det är lätt att maskera om denna där jag tog bort maskeringen och blaska på lite ljusare blått.


    Göran
    Bra jobbat Göran !

  15. #915

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Tack Ivve för ditt inlägg om sprutspackel!

    Du är ju proffs på det här så nu har jag som amatör lärt mig lite mer om grundfärg.
    Problemet för mig är att jag "har för stor respekt för sprutlackering" som en vän uttryckte det.

    Lars

  16. #916
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ivve Visa inlägg
    Ursäkta att man lägger sig i debatten..
    Tror de flesta tycker att det är bra att vi får flera synpunkter och erfarenheter på det här med lack och färg!

    Min erfarenhet är att man oftast brukar slipa bort det mesta av (Hagmans 1k) sprutspackel för att spara vikt.
    Då brukar modellen oftast se ut som om den har fått tyfus.
    Min erfarenhet är att i det läget brukar vara svårt att få dagens pigmentsvaga färger att täcka på ett bra sätt utan en heltäckande primer.

    Dessutom har jag råkat ut för att färgen har krackelerat på grund av för tjockt lager sprutspackel som har lösts upp av de övriga färgerna jag målade på efteråt. :-(

    Sen kan jag tycka att det går åt för mycket färg för att delvis mätta sprutspacklet och för att få till den där riktigt blanka ytan som jag vill ha.

    Nu tar jag inga risker längre, därför, kör jag alltid med en 2k primer för att just slippa alla eventuella problem.

    Rätt eller fel!
    Jag har inte haft några problem sen dess!

    /Lasse

  17. #917

    Standard

    Jag har mejlat Hagmans för att få input direkt ifrån dem och fick ett vänligt svar från produktutvecklaren CamillaE:
    1. Hon har hittills inte hört talas om någon färg som INTE fäster på Spray Filler 1K
    2. Testa att slipa lätt innan du målar
    3. Ett alternativ är att lägga ett lager grundfärg innan man målar, typ http://www.hagmans.se/sv/spray/hagma...440/grundfarg/
    ..."Kvarstår problemen eller om du har fler frågor så hör bara av dig igen med mer info om vad det är för lackfärg du använder."


    Punkt 3 återstår att testa nästa gång jag lackar ovanpå sprayfillern. Nån som har erfarenhet hur färg biter på den?
    /J

  18. #918

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg
    Om du någon gång hittar en bild på en vinge där de här blåsbälgarna har monterats bort så kommer du att se att flertal hål där luften pumpas in.
    Fotat närbilder på DC-3-vraket förut som jag ska bygga kopia av, där skymtar man nåt hål under dessa "bälgar". Coolt! =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #919

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ivve Visa inlägg
    Ursäkta att man lägger sig i debatten.

    Jag är av samma erfarenhet som Göran när det gäller vidhäftning mot sprutspacklet. Eftersom hagmans sprutspackel är lösningsmedelsbaserat vilket även topplacken är så innebär det att sprutar man bara topplacken tillräckligt flödigt så löser den upp underlaget så pass så att dom två komponenterna förenar sig med varandra. Så i princip så häftar topplacken fullgott även utan slipning. Det där med grundfärg ovanpå sprutspacklet finns ingen anledning att använda. Däremot när det gäller billackering så är en tät grund ett måste för att isolera spacklet mot fuktinträngning !

    I Görans fall skulle jag kunna tänka mig att han kanske lade dom första varven silver för "torrt" och då kan det uppstå liknande problem. Skär man sedan Fasmasken direkt mot underlaget så är det väldigt svårt att undvika att man skär igenom färgen och vips så har man en kant som gärna följer med maskeringen. Själv tycker jag det är säkrare att skära schabloner i svaghäftande schablonfolie som man sedan monterar med bärartejp.

    När man förr använde sprutspackel i bilbranschen så var sprutspackel alltid en tvåkomponents polyesterprodukt. Så där gäller lite andra regler. Numera så använder man tvåkomponents slipgrund ( vilket är en helt annan produkt )i stället vilken går alldeles utmärkt att lacka direkt på.

    Tack Ivve!

    Du behöver aldrig be om ursäkt för att du kommer med dina synpunkter liksom ingen annan behöver göra det. Din förklaring till problemet köper jag utan tvekan!
    När du menar att de första varven gick på för torrt, menar du då att lufttrycket var för högt så att färgpartiklarna torkade i luften på grund av den höga hastigheten eller att jag höll sprutan för långt bort...eller mer troligt...en kombination av de två?

    När det gäller svaghäftande schablonfolie...vad använder du för något och var kan man lägga vantarna på sådant?


    Göran

  20. #920

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlägg
    Tack Ivve för ditt inlägg om sprutspackel!

    Du är ju proffs på det här så nu har jag som amatör lärt mig lite mer om grundfärg.
    Problemet för mig är att jag "har för stor respekt för sprutlackering" som en vän uttryckte det.

    Lars
    Jag hade också en för stor respekt för det där med sprutlackering. Men när jag köpte in den sprutan som jag använder idag så köpte jag en del billig färg och gick lös på i stort sett allt jag hittade i min dåvarande "sprutbox" för att försöka lära mig något....och nu är jag inte rädd för att använda den utan mer att jag måste få till (läs lära mig) alla "j-vla" inställningar på den.

    Det är roligt att sprutmåla!


    Göran

Liknande ämnen

  1. PBY Catalina
    Av K-Å i forum Byggdagboken
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-01-27, 21:33
  2. Catalina
    Av haskell i forum Allmänt om flyg
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-02, 19:26
  3. Starmax L4 Grasshopper 1400mm (ny design)
    Av Danka i forum Elmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-12-26, 11:02
  4. Futurion (Donatas Pauzuolis design)
    Av jackack i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-12, 11:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •