Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Dji Naza v2 med gps

  1. #1

    Standard Dji Naza v2 med gps

    Jag tänkte höra om det finns någon i Stockholms området som kan hjälpa mig med att ställa in Naza v2 med spektrum dx6i radio?

    Jag har kollat en hel del på youtube men förstår tyvärr inte så mycket, är en ganska nybörjare.

  2. #2
    DennanHMFKs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 137
    Blogginlägg
    4
    Jobb
    hobbytroll
    Klubb
    Hallstahammars MFK

    Standard

    kika på Dji-inovations.com eller hur det stavas. dom har bra instruktionsvideos där, eller läs igenom manualen? =)

    dom Naza-M V1 jag har pillat på så tycker den är ganska enkel att ställa in, bor dock inte i Sthlm.

  3. #3

    Standard

    På dji hemsidan har de inte just inställningarna för spektrum d6xi. Jag pratade med multikopter.nu tidigare idag och de sa att jag har bara 6-kanal på min mottagare så Naza kan inte utnyttjas fullt ut, men att det skulle funka i alla fall. Det naza behöver är en tre-switch-funktion, och jag har bara två switch.

    Så nu håller jag på och kika lite på futaba 8T och Spektrum Dx8, men vill helst inte köpa en ny och dyr radio, vill lägga pengarna på ett fpv paket såsom fatshark istället.

    En vän till mig har ett Turnigy 9x med 9-kanal mottagare och ett tre-switch funktion, det borde funka eller? Priset på den är typ 60 dollar. Vad jag också undra är vad är det som så stor skillnad mellan billigare Turnigy och mycket dyrare Futaba/Spektrum? Självklart byggkvalitet, men vad mer?

  4. #4
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Du behöver bara en 2 lägesswitch , manuellt läge har aldrig jag använt , det räcker med alti och GPS om du har det , de funktioner du inte kan använda är tilt på ev kameragimbal eller IOC fullt ut
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  5. #5

    Standard

    Jag har, just idag faktiskt, flyttat min Naza från MPX mc4000 till Spektrum Dx6i och det fungerar alldeles utmärkt. Min Naza är inte kompletterad med GPS ännu men jag fattar ändå inte varför man skulle behöva tre lägen på sin "U-kontroll" brytare, "Manual" använder man aldrig på en Naza. När jag kompletterar med GPS blir de två lägena "Attitude" respektive "GPS" och så programmerar jag min Orange 620 mottagare så att "Preset Failsafe" hamnar i Nazans "Failsafe" vid eventuellt radiobortfall.
    Någon som kör GPS som har en annan uppfattning som kan vara bra att känna till inför komplettering?
    /Leif

  6. #6

    Standard

    Vad jag förstår så ska man ha två stycken 3-switch spakar för att utnyttja naza fullt ut. Ena switch till GPS, ATTI, MAN.
    den andra till IOC-funktionerna. Däremot det där med failsafe förstår jag inte riktigt, ska man ha en extra kanal för detta? Jag är lite orolig att om jag flyger för långt bort och tappa signal, och då vill jag ju att quaden ska komma tillbaka.

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Donnyponny Visa inlägg
    Vad jag förstår så ska man ha två stycken 3-switch spakar för att utnyttja naza fullt ut. Ena switch till GPS, ATTI, MAN.
    den andra till IOC-funktionerna. Däremot det där med failsafe förstår jag inte riktigt, ska man ha en extra kanal för detta? Jag är lite orolig att om jag flyger för långt bort och tappa signal, och då vill jag ju att quaden ska komma tillbaka.

    Tips på billiga sändare med 2 st 3-läges switchar ?

  8. #8

    Standard

    Nazan har en failsafefunktion som gör att den landar kontrollerat och om man har GPS även flyger hem. Kolla fliken "Tx call" i assistentprogrammet. Längst ner finns en "skala" som har fälten GPS, Failsafe, A (Attitude) och M (Manual). Fältet man står i bestämmer man med en kanal från mottagaren som kopplas till U i Nazan. Med endast tvålägesswitch kan man alltså välja mellan två funktioner.
    Nasan går till failsafe om den inte får signal.
    Men observera att många moderna mottagare också har failsafefunktion och det kan medföra att mottagaren håller kvar signal i GPS, A eller M och då går inte Nazan i sitt failsafe. Programmera i så fall mottagaren så att dess failsafe styrs till fältet failsafe i Nazan. Kontrollera efteråt (på skrivbordet!) att så sker om du slår av sändaren.
    IOC-funktionerna har jag inte koll på, vad är det? De kanske finns i den senaste assistenversionen?
    Hoppas jag inte har svamlat till begreppen!
    /Leif

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mickmick Visa inlägg
    Tips på billiga sändare med 2 st 3-läges switchar ?
    Sändaren som butikerna rekommendera till naza är Futaba T8J, kostar ca 2400kr.
    däremot har jag sett på youtube att naza fungerar även till Turnigy 9X, med lite trixandet.

  10. #10

    Standard

    @pernstig

    IOC (Dji hemsida)
    Usually, the forward direction of a flying multi-rotor is the same as the nose direction. By using Intelligent Orientation Control (IOC), wherever the nose points, the forward direction has nothing to do with nose direction:
    In course lock flying, the forward direction is the same as a recorded nose direction. See the following figures(Mode 1):

    In home lock flying, the forward direction is the same as the direction from home point to multi-rotor. See the following figures (Mode 2):

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Donnyponny Visa inlägg
    Sändaren som butikerna rekommendera till naza är Futaba T8J, kostar ca 2400kr.
    däremot har jag sett på youtube att naza fungerar även till Turnigy 9X, med lite trixandet.
    Vad skulle problemet vara om man bara använder två stycken tvåläges switchar? Det har vi ju tillgång till på våra Dx6i (Flap och Gear)
    /Leif

  12. #12

    Standard

    Ingen aning faktiskt, de på mikrokopter.nu sa att jag kommer inte att kunna utnyttja naza fullt ut med dx6i eller turningy 9x.

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Donnyponny Visa inlägg
    Ingen aning faktiskt, de på mikrokopter.nu sa att jag kommer inte att kunna utnyttja naza fullt ut med dx6i eller turningy 9x.
    Jag skickar ut frågan till alla Naza-experter på detta forum. Kan ju vara så att man kan utnyttja de funktioner man är intresserad av. Jag själv kan till exempel klara mig utan både det manuella läget (M) och ett särskilt switchläge för Failsafe.
    /Leif

  14. #14

    Standard

    Jag kör min Naza med Turnigy 9X, förstår inte varför det inte skulle gå?
    Skillnaden är väl att Futaba och dylika märken, betalar man för just.. märket!
    I det priset ingår komponenter av högre grad och bättre kvalitetssäkring samt reparation/garanti hantering.

    Du behöver som minst 5 kanaler, Aileron, Throttle, Elevator och Rudder + en femte för att välja flygläge/RTH.
    +1 kanal om du vill köra Remote gain på X1
    +1 kanal om du vill köra Remote gain på X2 / alternativ IOC på denna om du inte behöver sätta 2 olika gain samtidigt.

    Enligt mig är 9x en sjuhelsikes potent radio när man bytt firmware i den, till er9X, då har man funktioner som även de dyraste sändarna kan sakna, diplayen är liten och den känns plastig! Men för dom pengarna kan jag verkligen leva med det!

    Anledningen till att man behöver manual (3 läges, GPS- ATTi - Manual) är om man har en 2 läges som man återkallar RTH på, så får du inte tillbaka kontrollen bara för att du avbryter RTH, utan du måste även ändra flygläge till Manual för att sedan gå tillbaka till GPS (såvida du inte är bekväm med att flyga i manual) för att återfå kontrollen över farkosten.

    Jag använder själv inte IOC, jag har en 3 läges + en 2 läges för RTH (det är samma kanal, men eftersom det inte finns någon 4 läges, så fick jag kombinera två switchar på samma kanal.
    Det du beskriver om fail-safen, att om du tappar din signal kan du programmera utan att ha en switch inblandad.
    Då justerar du med trimknapparna för kanalen till den står på fail-safe i Naza-assistant och sätter fail-safe i sändaren på detta läge.

    Kan dock inte svara på vad som händer när/om du återfår kontakten om det går att ta sig ur RTH eller om den flyger hem och landar hur man än vrider och drar i spakarna. (jag gissar att den går ur fail-safe om du går till manual osen tillbaka till GPS)

    Edit: Kan inget om Spektrumsändaren, men om du beslutar dig för en 9X, så kan jag hjälpa dig med den. Du kan få ett moderkort gratis som har er9X laddat i sig redan, tillochmed alla switchar är nog inställda för Naza. Allt du behöver göra är att byta ut kortet, inga lödningar krävs.
    Kortet finns i Stockholm.
    Senast redigerat av bmw den 2013-06-01 klockan 21:38.
    QAV540G - Alexmos - Immersion 433mhz - Lawmate 2,4 - Graupner 11x5 - DJI Naza

  15. #15

    Standard

    Dx6i, som ju är en instegsradio, har inga skjutreglage utöver flygreglagen utan de två extra kanalerna styrs med var sin tvåläges omkopplare (Gear och Flap). Med dessa borde man kunna få till fyra lägen på U-ctrl genom att använda de två fria mixarna. Ska testas! Sedan går det alltså inte att styra Gimbal eller Gain trots att det finns en ledig kanal i mottagaren.
    /Leif

  16. #16

    Standard

    @BMW
    Tusen tack för att du vill ge mig ditt moderkort inställt och klart, det hade jag verkligen behövt. Men igår köpte jag till mig en futaba T8FG till ett bra pris, hoppas att jag få den nästa vecka.

    @Pernstig
    Kan du hojta till när du har test med din dx6i?

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bmw Visa inlägg
    Anledningen till att man behöver manual (3 läges, GPS- ATTi - Manual) är om man har en 2 läges som man återkallar RTH på, så får du inte tillbaka kontrollen bara för att du avbryter RTH, utan du måste även ändra flygläge till Manual för att sedan gå tillbaka till GPS (såvida du inte är bekväm med att flyga i manual) för att återfå kontrollen över farkosten.

    Kan dock inte svara på vad som händer när/om du återfår kontakten om det går att ta sig ur RTH eller om den flyger hem och landar hur man än vrider och drar i spakarna. (jag gissar att den går ur fail-safe om du går till manual osen tillbaka till GPS)


    Kortet finns i Stockholm.
    Ooops! Det där visste jag inte! Låter lite opraktiskt att man måste agera själv för att komma tillbaka där man var innan failsafe/RTH inträffade när/om kontrollen kommer tillbaka.
    Kuriosum: Jag provade en gång att stänga av sändaren under flygning (i Atti mode eftersom jag saknar GPS) och Quaden påbörjade landning enligt förväntan. När jag startade sändaren igen fick Quaden tokspel och havererade i skogen och jag fattade inte varför och har därför inte utfört några fler failsafeprov. Borde jag ha gått till Manual och tillbaka till Atti. En lösning kanske är att inte göra någonting alls utan låta farkosten göra klart på egen hand.
    /Leif

  18. #18

    Standard

    Jag läste någonstans att om man ska slå på radion igen efter en en failsafe har aktiveras så måste man ha Atti, eller gps-mode igång, har man manuell-mode så kommer den att haverera. Jag tror att det var ett youtube klipp, ska se om jag kan hitta den igen.

  19. #19

    Standard

    Man måste flippa mellan man/atti-gps efter en failsafe för att den skall fatta att radion "lever". Det är inga problem att göra i luften , bara flippa på switchen genom lägena sen klart. Det märks knappt på maskinen. Dock ska man inte göra som jag gjorde, misstog mig på start punkten så ett träd kom emellan då jag skulle prova failsafe... Har provat fail safe ett antal gången och den funkar hur bra som helst rätt uppsatt, tycker det är viktigt å kolla dessa funktioner så man vet vad som händer om något skulle gå fel.

    Enda dumma med failsafe är att den går upp tilll 20m, det går inte att ställa vad jag vet ? Och träd är ofta högre än 20m... Så nja funktionen är tveksam i de flesta fallen, ställ in landa direkt istället så klarar man maskinen mer troligen.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  20. #20

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    ...fast om den är över 20 meter när man flyger stannar den på den höjden tills den når "hempunkten".

Liknande ämnen

  1. Dji naza gps
    Av Janne.J i forum Quad
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2013-05-01, 20:32
  2. Dji naza nåt för mig?
    Av Fredda i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2012-12-02, 11:10
  3. Dji naza rth
    Av freno i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-10-31, 17:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •