Reklam

 
Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 128

Ämne: FPV-flyg - har vi helt tappat säkerhetstänkandet ?

  1. #21


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Lassebetong (och andra intresserade),
    Min tanke bakom tråden var att man tyvärr ser allt flera filmer som filmats från FPV-kärror över tätbebyggt område. Jag har svårt att tro att någon ansvarsfull RC-flygare kan tycka att detta är OK. Jag har också den känslan att FPV-flyget "drar till" sig även nybörjare och det gör ju inte riskerna mindre direkt.
    I dagsläget sker ju merparten av RC-flyg med lite större kärror på våra RC-flygfält och jag hoppas verkligen att vi kan fortsätta på det sättet för jag håller helt med dig om att flygning i bl a parkområden eller på t ex fotbollsplaner definitivt kan vara lika farligt som FPV-flyg - om olyckan är framme. Nu är väl riskerna ATT det skall inträffa kanske lite högre för FPV-flyget om man flyger långt borta från den plats man själv befinner sig - bl a beroende på att något så trivialt som att utrustningens räckvidd kan ställa till problem.
    Det vi brukar kalla gott omdöme eller sunt förnuft har vi ju sett försvinna alltmera i dagens samhälle och det gäller helt säkert även inom vårt område.
    Att det kan inträffa olyckor på våra modellflygfält är vi väl alla medvetna om hoppas jag - men grejen är ju att där är vi frivilligt och förhoppningsvis är vi också medvetna om dessa risker och agerar därefter. Detta kan vi inte kräva av människor i sin normala boendemiljö eller var nu FPV-flygandet sker - DET är den stora skillnaden. Och tyvärr finns det nog en och annan FPV-flygare som vill vara "fränast". Dessa finns också på våra modellflygfält men är man alltför "frän" där brukar Klubbkompisarna säga ifrån och som jag sa tidigare så drabbas normalt inga utomstående om olyckan ändå skulle vara framme - även om det givetvis är lika sorgligt för dom inblandade.
    Sen håller jag med om att det tycks vara en uppenbar trend med allt större maskiner och skaderisken den dag det inträffar en olycka är ju klart större med tyngre (och snabbare) kärror.
    Därför måste vi nog ta riskerna på allvar - oavsett om det gäller FPV-flyg eller "vanligt" flyg - och inte bara tänka på våra egna häftiga upplevelser.
    Ibland kallar vi våra prylar för leksaker och det kan ju stämma men bara för att det är leksaker får vi inte glömma det sunda förnuftet och att det är mycket farliga grejor i många fall - t ex en stor heli som hovrar/flyger några få meter från pilot eller andra personer. Jag har själv varit med om att en heli flög alldeles för nära mig (när jag själv stod och flög) och den fick tekniska problem som gjorde att den slog i backen med full fart och bl a en del av ett rotorblad "svischade" förbi mycket nära mig - det var inte kul när man tänkte på vad konsekvenserna kunde blivit.
    Så oavsett vad vissa tycker så måste säkerhetstänkandet finnas hos oss för hur kul är det att skada någon - oavsett om det är en Klubbkompis eller en någon annan människa...
    Sen kan det givetvis ändå inträffa rena olyckor som orsakar personskada men med lite aktivt säkerhetstänkande så blir förhoppningsvis dessa mycket ovanliga.
    Hälsningar
    Roger

  2. #22

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Så länge töntar och fjollor promenerar runt sina 2½-3meter kärror när dom hovrar med dom så kan jag tycka att en FPV kärra av EPP är ganska harmlös

  3. #23
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonnyE Visa inlägg
    Så länge töntar och fjollor promenerar runt sina 2½-3meter kärror när dom hovrar med dom så kan jag tycka att en FPV kärra av EPP är ganska harmlös

    Jag är en tönt och fjolla som gärna vill promenera med min 2,5-3 meterskärra..nu klarar jag inte detta ännu men jag tränar på

    mvh blivande TöntFjolla

    Get high with hovering
    not drugs

  4. #24


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonnyE Visa inlägg
    Så länge töntar och fjollor promenerar runt sina 2½-3meter kärror när dom hovrar med dom så kan jag tycka att en FPV kärra av EPP är ganska harmlös
    Hej,
    Kan väl hålla med om detta men i "tönt och fjoll-fallet" så är det väl dom själva som utsätter sig för den största risken. I FPV-fallet kan det vara intet ont anande "vanliga" medborgare som drabbas - och vad är det som säger att alla FPV-kärror kommer att vara Easy Star även i framtiden... Redan idag så flygs det ju FPV med avsevärt snabbare kärror än Easy Star så vad motsäger att den allmänna trenden mot större kärror inte kommer att gälla även FPV...
    Hälsningar
    Roger

  5. #25

    Standard

    Roger för att summera hur RCFF ställer sig till detta har jag kopierat fram urvalda delar ur våra regler. Jag tycker att vi är ganska "hemma" på FPV fronten? Sen nedan.

    Vad som idag saknas är vikt begränsning, där kanske man skall lägga in ex 1,5kg samt endast modeller av EPP eller motsv material?

    Vad gäller avståndet så begränsas det per automatik till vad man själv ser med ögona, jag tror att det är dumt att begränsa ytterligare då många segelflyger och det i praktiken kan begränsa deras utövning.

    -------------------------------------------------------------------
    Undvik att flyga i närheten av bebyggelse, gator, vägar, samt gång- och cykelvägar. Säkerställ att all flygning sker inom ett område där du minimerar risken att orsaka skada på människor, djur och materiel.

    I detta stycke tycker jag att vi klart säger att "bebyggelseflygning" inte hör hemma. Kanske ska man ändra texten lite till "Flyg inte i närheten..."
    --------------------------------------------------------------------

    Vid flyg med turbinmodeller/stora modeller rekommenderas att man har en sk. caller/utkik vid pilotens sida. Detta ökar säkerheten väsentligt.

    Svar på 2.5-3m kärrorna, har du en stor kärra rekomenderas det att ha en caller. Kanske ska lägga till FPV så att det rekomenderas att man har en caller som kan bistå?
    --------------------------------------------------------------------

    Vid utövning av rc hobby skall din modell styras inom synhåll från dig själv utan tekniska hjälpmedel (s.k googles e.t.c) och du skall använda en godkänd radioutrustning.

    Dvs RCFF regler tillåter inte att man flyger modellen på sådant sätt att man inte kan se den själv med sina egna ögon. Tilägga kanske att man skall ha en godkänd länk och ev radioamatör cert vid 1,3ghz flygning?
    ---------------------------------------------------------------------

    Kontentan är att några omskrivningar i texten samt ev tillägg om vikt samt radio utr. Radio utr främst då ex 1.3 är förbehåller radioamatörerna och därmed cert. Jag tycker man kan kräva att sker flygning på 1.3 skall radioamatör cert innehas.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  6. #26


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej drhanke,
    Tycker att ditt förslag låter rimligt.
    Sen gäller det slutligen att få de som berörs att följa era rekommendationer också...
    Hursomhelst hoppas jag att tråden väckt vissa tankar - förutom säkerhetsrelaterade även detta med att publicera filmer från FPV-kärror vilket även det tycks vara förknippat med vissa regelverk.
    Hälsningar
    Roger

  7. #27

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av drhanke Visa inlägg
    Vad gäller avståndet så begränsas det per automatik till vad man själv ser med ögona, jag tror att det är dumt att begränsa ytterligare då många segelflyger och det i praktiken kan begränsa deras utövning.
    Eftersom denna oro för att olyckor skall inträffa FPV flyg, så undrar jag.
    Vad är det som gör segelflyget så heligt då?
    Har läst ett antal trådar där det berättas om att man bara sett en prick på himlen och det talas om div loggade höjdmeter.
    Vad gör en segelkärra på åtskilliga meter i spänvidd mindre farlig än en FPV kärra??
    Vad är det som säger att utrustningen funkar bättre där.

    Friflyg nämndes också tidigare.
    Där bör man tydligen märka planet med en namnlapp och telefonnummer på modellen ifall timern strular.
    Vad innebär det hur många km kan en sådan kärra dra iväg på egen hand??

    Återigen jag förstår problemet att flyger man över ett bebyggt område så är risken om det klickar stor att en olycka kan inträffa.
    Visst tänjer man på gränsen hur långt det går att flyga så är det större chans att kan det sluta illa.

    Själv har jag inte riktigt förstått grejen med att dra iväg långt bort, utan susar omkring i närområdet för att uppleva själva flygkänslan.
    Oftast är jag på fältet när jag flyger, men det händer att jag flyger över andra åkerlappar också.

    Begränsningar på storlek är helt ok, liten lätt kärra lägre anslagskraft.
    Begränsningar i hur långt man bör flyga har jag inga problem med.
    Var man inte bör är väl också ganska självklart.
    Att krav på caller sätts tycker jag är onödigt.
    Och div begränsningar som anger tillåten frekvens låter mkt dumt.

    /Lasse
    //Lasse

  8. #28

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Kan väl hålla med om detta men i "tönt och fjoll-fallet" så är det väl dom själva som utsätter sig för den största risken. I FPV-fallet kan det vara intet ont anande "vanliga" medborgare som drabbas - och vad är det som säger att alla FPV-kärror kommer att vara Easy Star även i framtiden... Redan idag så flygs det ju FPV med avsevärt snabbare kärror än Easy Star så vad motsäger att den allmänna trenden mot större kärror inte kommer att gälla även FPV...
    Hälsningar
    Roger
    Det e väl just så det är , så fort en del ska utmärka sig på ena eller andra viset så kommer olycker att finnas oavsett om det gället FPV eller hovra med 2½-3meters kärror. Säkerhetstänket är väl inte mindre hos varkens den ena eller andra modellflygaren överlag utan det är väl just personen egna omdömme som spelar roll från fall till fall.

    Där finns otaliga saker inom modelflyg som skulle kunna regleras med lagar och regler men fråga är hur pass stor nytta det gör!

    Jet flyg som gör 600km/h , är det säkert?
    Segelkärror likt den Lasse beskriver som syns som en prick i div höjdrekord.
    Helikopter , ska här införas krav på 2,4ghz? En liten störning vid fel tillfälle är en katastrof ju.

  9. #29

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse Visa inlägg
    Jag är en tönt och fjolla som gärna vill promenera med min 2,5-3 meterskärra..nu klarar jag inte detta ännu men jag tränar på

    mvh blivande TöntFjolla


    Jag vet , jag är oxå lite av en minifjolla så därför går jag bara runt min inomhus kärra och då helst när den står på golvet

  10. #30

    Standard

    Man skulle ju kunna fråga dom i byn om de fick välja mellan EasyStar eller Haubits ha ha hahttp://www.aftonbladet.se/nyheter/article6009758.ab

  11. #31

    Standard

    Lassebetong, nej enkla regler som är lätta att följa är rätt melodi oavsett vad man flyger med.

    Vad gäller caller så skrev jag att det "Rekomenderas", om polarn hakar på för att kolla så finns det ju inget som hindrar att han e med å säger till om något inträffar runt om en. Är man själv och flyger, tja då får man väl vara caller själv då. Ett bra exempel på varför en caller är bra, jag har flertalet gåner flygit själv på en klubb där många gick förbi med sina hundar, varpå dessa ibland glatt kom springande... Ibland glatt så ska de hoppa på en och då kan ju en caller vara bra som varnar för att det kommer en hund och dels kan säga åt ägaren.

    Vad gäller att se maskinen så är våra säk regler sådanna att det spelar ingen roll vad du flyger, du skall kunna se den. Haka inte upp er på just FPV eller segel.

    Vad gäller bebyggelse, så är ordet ett samlings namn på byggnader och anläggningar inom ett geografiskt område. Många fält ligger inom relativt nära avstånd till bebyggelse vilket skulle innebära problem om man hade ett skall krav i reglerna, därför står det idag "Undvika att flyga...". Skulle man sätta för hårda krav så skulle de festa fält i sverige inte vara tjänliga pga denna regel. Teoretiskt är även då ängar som en bonde bedriver verksamhet på en "Anläggning", tja ni kanske förstår varför vi valt att skriva just "undvik att..."

    Jag skulle vilja säga att kontentan är att:
    1,
    Vid flyg med turbinmodeller/stora modeller rekommenderas att man har en sk. caller/utkik vid pilotens sida. Detta ökar säkerheten väsentligt.

    ändras till:

    Vid flygning med rc-modeller rekommenderas att man har en sk. caller/utkik vid pilotens sida. Detta ökar säkerheten väsentligt. Vid större träffar i ex klubben rekomenderas att callern har tillgång till en tuta för att på så sätt snabbt påkalla uppmärksamheten.

    2,
    Vid utövning av rc hobby skall din modell styras inom synhåll från dig själv utan tekniska hjälpmedel (s.k googles e.t.c) och du skall använda en godkänd radioutrustning.

    ändras till:

    Vid utövning av rc hobby skall din rc-modell styras inom synhåll från dig själv utan tekniska hjälpmedel. Du skall använda en i EU godkänd radioutrustning.

    Vad tycker ni om vikten då? 1,2,5,10kg ? Det svåra är att bara låsa till vikt eller material. En del har EPP andra kanske vill ha en kamera i sin seglare. Sen har vi de som har FPV i sina bilar, jag har FG på 15kg skulle ja inte få ha en kamera i den då? Bilar är på backen och torde vara "säkrare" men jag är inte alltid säker på att så är fallet... vad säger ni om rc-bilar då?
    Senast redigerat av DrHanke den 2009-10-25 klockan 20:28.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  12. #32

    Standard Nyheter från framtiden

    Här ligger Byn. Runt omkring ligger – typ ingenting.
    Ändå vill fpvflygaren dra iväg en EasyStar över villor, dagis och arbetsplatser.
    – Det är åt helvete med det här FPV:andet, säger Knut Karlsson, 72, som fick en EasyStar nerslagen i traktorn.
    FPV flygarna i byn har ansöker om att få flyga över bebyggda områden.
    – Jag har åtta barnbarn i byn och jag är rädd att det ska krascha något här, så att det händer dem något, säger Frida Axelsson, 59, i Klöverträsk.
    De flesta fpv flygningarna i byn genomförs på de två flygfält som finns i kommunen.
    Men ibland räcker inte flygfälten till. Och då blickar man inte ut till det enorma område obebodd mark utanför tätorten. Då flyger man över folk och fä in mot flygfälten.
    Och farligt?
    ”Älgjakten är värre”

    Nja, den åsikten är ett riktigt långskott enligt fpv-flygaren.
    – Jag förstår att människor kan vara oroliga, men risken att någonting skulle hända är oerhört liten. Min bedömning är att vår verksamhet är betydligt säkrare än exempelvis älgjakten, säger fpv-flygaren.
    Men försök att komma med den invändningen till Knut Karlsson, 72.
    Han stod ett 40-tal meter bort när en EasyStar slog ner i hans traktor hemma på gården i Hollsvattnet för sju år sedan.
    – Det är åt helvete med det här fpvandet, säger han.
    ”Mycket hårdare än valigt rc-flyg”

    Frida Axelsson bor i närheten av flygfältet.
    – På senare år har det blivit mycket mer fpv flygare. Benen skallrar och hakan tror man ska åka ner ibland, säger hon.
    Att fpvarna flyger över bebyggda områden är egentligen ingenting nytt i Sverige. Det nya är en lag som säger att allt nytt ska förbjudas av länsstyrelsen.
    När ärendet gick ut på remiss därifrån för ett par veckor sedan var det flera privatpersoner och kommunpolitiker som reagerade.
    – Själv skulle jag inte känna mig trygg om jag bodde i området, säger Håkan Svensson, ordförande i miljö- och byggnads*nämnden i Byn.
    Totalt bor 10 000 människor i området.
    Senast redigerat av PeterL den 2009-10-25 klockan 20:38.

  13. #33

    Standard

    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  14. #34
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Jag tillhör de som har förståelse för att Transportsyrelsen vill ha koll på vilka som sysslar med denna hobby p.g.a div användningsområden som dessvärre kan finnas för detta.

    MEN,tycker inte det är ett uns bättre när det på flygdagar flygs emot publik med tex jet,eller hovras med en helikopter bakom en när man flyger,det är inte ett uns bättre än avarterna av FPV,obs avarterna som kan ses på några filmer..

    Jag tycker att var och en har ett stort eget ansvar o ta oavsett vilken typ av denna hobby man sysslar med,jag är en glad skit när jag far omkring men gör mitt bästa för att på flygdagar,uppvisningar o meetings låta bli riskabla manövrar som kan leda till personskador..

    Om jag kvaddar en maskin (vilket har hänt) så vill jag göra det så långt ifrån folk som möjligt,maskinen (och priset på den) spelar ingen roll,det finns folk som lever av att tillverka grejorna,människor är unika för mig..

    Därför tryckte jag på att RCFF skulle skaffa ett skyddsnät som finns tillgängligt för alla som vill låna det ( ev förbundstillhörighet struntar jag i)
    Allt som kan förbättra säkerheten i det vi sysslar med är av godo men jag tror inte på lagar som i alla fall inte kommer o efterlevas,gillar mer "frihet under ansvar".

    Och det är det jag INTE gillar med ett par av dessa filmer jag har hittat,det är när det flygs på fel ställen utan att den som flyger reagerar på det,det mest lysande exemplet är väl han som flyger in i ett trafikflyg o sen lägger ut det på tuben,jisses..

    Men som sagt,att reglera bort idioter med lagar är svårt,du når inte denna grupp med sånt hur som haver.
    Jag gillar teknikutvecklingen inom flyghobbyn och tror att denna har lockat en helt ny typ av "leksaksflygare" som inte hade haft ett uns intresse för hobbyn annars och önskar dem varmt välkomna och hoppas att det sunda förnuftet får råda!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  15. #35

  16. #36

    Standard

    Bra skrivet bokis. Gav en riktigt tankeställare!
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  17. #37
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Eftersom jag tidigare va ute på lite hal is när jag skrev om modellfyg/UAV (eller UAS som de kommer heta i framtiden) så har tagit reda på lite angånede regler och definiton av vad som gäller.

    Ett modellflygplan är ett modellflygplan så länge det inte uppfyller något av nedstående kriterier då det blir en UAS. (detta kommer att träda i kraft den 1'a december i år)

    1. utprovning eller forskning,
    2. kommersiella ändamål, vilket här inbegriper all sorts verksamhet där ersättning erhålls för utfört arbete,
    3. uppdragsflygning och liknande ändamål som inte är att betrakta som nöje eller rekreation, eller
    4. att flygas utom synhåll för piloten.

    Det finns en framtagen definition av ”inom synhåll” som lyder: det maximala avståndet mellan piloten och luftfartyget inom vilket luftfartygets position och färdriktning hela tiden kan observeras visuellt utan kamera, kikare eller andra hjälpmedel, samt det avstånd där luftfartyget säkert kan manövreras på så sätt att kollision med andra luftfartyg i luften och personer eller egendom på marken kan undvikas. Med andra hjälpmedel menas i det här fallet inte glasögon eller kontaktlinser avsedda för korrektion av nedsatt syn.

    Detta har jag fått av en person från luftfartsavdelningen på transportstyrelsen.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  18. #38

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    170
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Tack Bokis för många visa ord.

    Det är förståeligt att det är svårt att styra alla "friflygare" som köpt sig ett plan för att köra hemma i närområdet och som inte är med i någon klubb. Men kanske tar dom in något om säkerhet från dom forum som finns.

    Jag har bara flugit ett år, men blev förskräckt i somras när jag på en flygdag ser en van pilot flyga i snäva cirklar framför publiken. Planet hade sådan rörelseenergi att det med lätthet hade kunnat döda eller skada mer än en person om man tappat kontakten i fel läge. Skrämmande.
    Jag tog skydd bakom skyddsnätet som fanns.

    Bra om vi alla tänker till innan det händer nåt allvarligt.
    Vi ska ju ha kul, inte utsätta oss själva eller andra för faror.

    /Steffe
    Det finns landningar , och så finns det ankomster

  19. #39

    Thumbs down

    Jag vet inte om jag gillar iden om fler och hårdare regler för just fpv. Jag håller inte själv på med fpv men kan gott tänka mig att testa i framtiden. Jag tror att det ligger en del teknikskräck bakom det här som iaf jag har svårt att förstå.

    Om någon sitter ute på modellflygfältet och kör fpv med en 50cc 3D maskin och mottagar-batteriet tar slut eller en kabel går av så finns risken att den flyger iväg och krashar i ett bostadsområde, kanske flera km bort, och skadar någon allvarligt. Men den risken finns ju även om han inte kör fpv... Skall vi begränsa flygvikten vid fpv flygning, ja då tycker jag att vi i rättvisans namn skall begränsa flygvikten på alla slags rc- och fri-flyg på samma sätt. Jag tror någon föreslog 1,5 kilo, och enbart epp skall vara tillåtet. EasyStar åt alla! Det skulle garanterat öka säkerheten i hobbyn!

    Nej tack, jag ser gärna att det tas fram rekommendationer för hur fpv kan bedrivas på ett säkert sätt, men betackar mig för all slags förmynderi. Är faktiskt lite överraskad att viljan att reglera dyker upp här på rcff, trodde det var mer i linje med hur paragraf ryttarna i elit-organisationen ville bedriva sin verksamhet?

    Jag tror och hoppas faktiskt att de flesta utövare av denna hobby har någon sorts känsla för sans och balans, och alldeles på egen hand inser att t.ex. en 50 kubiks bensinare eller turbin kärra inte är rätt val för att testa på fpv flygning. De som inte har något vett kommer man ändå inte åt med fler regler och paragrafer.

  20. #40

    Cool

    Hej allihopa!

    kul att FPV flygning berör!!
    men vi behöver nog räta ut en del begrepp!!

    Tror mig va en av dom "Äldsta" (läs antal År,Starter o Timmar i luften med glasögon) i en Del av grenen FPV.
    en del av er har säkert sett mina filmer..

    Håller fullständigt med att ALLT modellflyg skall flygas så säkert som möjligt!! självklart!.

    Men denna häxjakt på FPV flygare förstår jag inte riktigt??.

    Verkar som:ju mindre detaljkunskap man har,desto farligare blir det!?.
    luktar teknikskräck och okunskap lång väg enligt mig!.

    låt oss reda ut en del generella missuppfattningar:

    1.allt modellflyg med kamera ombord är FPV.= sant

    jaa,för FPV betyder First Person View.alltså ur vilket perspektiv filmen/vyn/videon visas utifrån.

    alltså: En film gjord med en flycam 1,2 eller 3 eller annan fast kamera ombord är också FPV filmer/video.
    Men är alltså inte alls desamma som att flyga med glasögon som man oftast förknippar med FPV.

    Så alla FPV filmer på nätet är inte FPV med glasögon.

    (angående den som nästan smällde med trafikplan,i perth australien var en Flycam 2 monterad)..
    ingen glasögonflygare!!.
    (om det var den nån refererade till)

    2.Vi är kanske 30-40 personer som innehar FPV utrustning med glasögon i sverige,nää vi är nog inte så många fler,för det är väldigt mycket teknik som skall ihop för att det ska funka.o gratis är det inte heller..

    Det Finns nog däremot 100 tals som har kamera ombord typ Flycam.
    ska dom ockå ha FPV restriktioner.. bara undrar..


    Tillbaka till kärnfrågan: FPV Jättefarligt som måste regleras hårt.. hmm

    Tror nog att som andra sagt före mig att det finns nog Definitivt andra grenar inom modellflyget som är MYCKET farligare.

    Har än idag inte sett,läst om några värre olyckor(förutom plan o utrustning)med FPV i Sverige??.
    men visst ALLT KAN hända..

    Var tyvärr inte i Arvika i år.
    hemskt nog Hände det ju en olycka!!
    men den fick man knappt diskutera??!,Varför??
    kunde det skada hobbyn??!! hmm..Tyst blev det iallafall..

    Den PÅFLUGNA Personens kommentar i tidningen: på såna här evenemang får man räkna med att nåt kan gå fel..??

    Varför kräver ingen att alla flygevenemang ska ha 2,4 ghz för att säkerställa att inte nån slår på sin sändare o stör ner nån annan..

    har sett/läst om flera (nybörjare) som ska ha 50cc 2m maskin på 8kg.
    en del har löpt amok i depån andra har fått pcm lock för radiodetaljerna suttit på fel ställe o gått i backen helt ostyrbara!!??..

    Krav på Dessa??..

    skulle kunna skriva massor till om farligt kontra farligt..

    Nää Förmedla lite sunt förnuft i ALLT vi gör med hobbyn.
    oavsett gren, som proffs eller nybörjare..

    så kommer vi framåt..

    /Patrik
    Senast redigerat av tragi702 den 2009-10-27 klockan 21:22.

Liknande ämnen

  1. Futaba 10C som tappat några inställningar?!
    Av Ålänning i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-04-30, 18:12
  2. En helt vanlig dag.
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-01-20, 23:54
  3. UAV Modelljet flyger efter att ha tappat en vinge
    Av Jakob i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-06-20, 20:30
  4. Helikopterfilm av helt ny typ..
    Av _Nik_ i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-06, 02:47
  5. El är helt okey
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-10-18, 23:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •