Reklam

 
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 67

Ämne: Remzibi lödningar, installation osv

  1. #21
    jesse78
    Guest

    Standard

    varför skrev du inte det i föregående tråd "placering av osd" ?


    Citat Ursprungligen postat av kamelkungen Visa inlägg
    Hej,

    Jag har kört med 3 celler och den blir skitvarm men kyls av fartvinden.
    Det jag tänkt göra är att ta bort regulatorn och köra via en separat UBEC på 5v.
    Då kan jag köra kameran och min videosändare på samma spänning.

  2. #22

    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Lidingö modellklubb

    Standard

    hehe..jag beskrev helt enkelt hur jag hade gjort. Inte det mest optimala. Jag nu även visat hur jag tänkt göra.
    Det är väl helt ok?

    Citat Ursprungligen postat av jesse78 Visa inlägg
    varför skrev du inte det i föregående tråd "placering av osd" ?

  3. #23
    jesse78
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kamelkungen Visa inlägg
    hehe..jag beskrev helt enkelt hur jag hade gjort. Inte det mest optimala. Jag nu även visat hur jag tänkt göra.
    Det är väl helt ok?
    kan du inte ta och ladda upp en bild på osd:n och berätta hur du har gjort?

  4. #24
    Blomsters avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    217
    Jobb
    IT
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kamelkungen Visa inlägg
    Man bör inte mata Remzibi med med än ett 2cell lipo.
    Jag har alltid kört med 3cell Lipo, har kopplat så som impulze´s bild plus gps inkopplad. Den har blivit varm när jag testat den inne en längre tid, men ute kyler fartvinden den lätt, några små hål i flygkroppen, klart.

  5. #25
    jesse78
    Guest

    Standard

    mäh ta en bild och lägg upp det är ju schemat som inte visar var och hur man ska löda!!!!

  6. #26

    Standard

    Jag tycker nog att schemat är ganska detaljerat. Vad är det som är oklart med schemat? Jag vill inte verka jobbig men varför köpte du en OSD som kräver lödning etc?

  7. #27
    jesse78
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Jag tycker nog att schemat är ganska detaljerat. Vad är det som är oklart med schemat? Jag vill inte verka jobbig men varför köpte du en OSD som kräver lödning etc?


    Det som är oklart är vad som behövs för att ge osd ström samt vad som ska göras på kortet för att kunna se spänningen från accarna. Och ja det är en jobbig fråga..

  8. #28

    Standard

    Tycker att det mesta (avseende kabeldragning) framgår på: http://www.happykillmore.com/Software/faq.asp#10 Om du efterfrågar en videotutorial så har jag dock inte hittat någon. Mitt bästa tips om du inte känner att du behärskar det själv till fullo är att kontakta någon som redan har gjort det och be dem löda eller agera telefonsupport.

    För övrigt, lycka till att få hjälp med den attityden...

  9. #29
    jesse78
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Tycker att det mesta (avseende kabeldragning) framgår på: http://www.happykillmore.com/Software/faq.asp#10 Om du efterfrågar en videotutorial så har jag dock inte hittat någon. Mitt bästa tips om du inte känner att du behärskar det själv till fullo är att kontakta någon som redan har gjort det och be dem löda eller agera telefonsupport.

    För övrigt, lycka till att få hjälp med den attityden...
    jag känner inget behov att förklara för dig kompis varför jag har köpt en viss produkt och inte din begagnade osd, någon särskild attityd tycker jag inte att det är..
    well det verkar ju inte vara helt enkelt om det inte är någon här som vet hur man gör så frågan är definitivt befogad men på rcgroups finns det garanterat någon som kan detta.

  10. #30

    Standard

    Det har verkligen inte med någon begagnad OSD att göra, varför tror du det? Men det som är tydligt är ju att du har köpt utrustning som du inte vet hur man ska installera trots en hel del hjälp. Därav kanske du borde ha köpt sådant som kommer i mer färdigt skick. Och varför tror du inte att det är någon här som inte vet hur man gör? Det är ju uppenbarligen många som använder Remzibi, men alla har kanske inte tid att ta ledigt för att hålla dig i handen.

    Lycka till med RCG, det verkar gå sådär...

    Men för att komma framåt så fråga om någon av de som kan sin Remzibi kan dela med sig av ett telefonnr så kan du ringa och fråga, många saker klarnar ganska fort när man väl börjar prata.

  11. #31
    jesse78
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Det har verkligen inte med någon begagnad OSD att göra, varför tror du det? Men det som är tydligt är ju att du har köpt utrustning som du inte vet hur man ska installera trots en hel del hjälp. Därav kanske du borde ha köpt sådant som kommer i mer färdigt skick. Och varför tror du inte att det är någon här som inte vet hur man gör? Det är ju uppenbarligen många som använder Remzibi, men alla har kanske inte tid att ta ledigt för att hålla dig i handen.

    Lycka till med RCG, det verkar gå sådär...

    Men för att komma framåt så fråga om någon av de som kan sin Remzibi kan dela med sig av ett telefonnr så kan du ringa och fråga, många saker klarnar ganska fort när man väl börjar prata.
    klart det har med det att göra Simon, du verkar uppenbarligen vara störd över att jag inte ville köpa den. I sånna fall ber jag om ursäkt.

  12. #32

    Standard

    Mitt första inlägg var att påpeka att DE:s omvandlare kan skicka RFI, på vilket sätt har det att göra med att du inte köpte min OSD? Det finns alltså ingenting att be om ursäkt för. Men du verkar onekligen försöka att misstolka allt och alla som försöker att hjälpa dig. I den här tråden har jag försökt att hjälpa dig, trots att du inte är vidare mottaglig. Släpp nu det där med min OSD om du kan och fokusera på RemzibiOSD.

  13. #33
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Jesse, det allra bästa du kan göra är att besöka Remzibi-tråden på RCGroups. Där får du all hjälp du kan tänka dig behöva. Bli inte irriterad över att folk inte ställer upp till 100%. Då struntar folk att hjälpa dig på direkten. Det första man gör är att informera sig grundligt vad det är man köper, vad man behöver i fråga om tillbehör, kablar m.m. Sedan bör man också ha lite koll på om man klarar av att genomföra projektet (dvs koppla in OSD) innan man köper. Det finns kilometervis med info om Remzibis OSD på nätet. Börja där... låser det sig sedan, så får du söka hjälp lite var stans där den kan finnas att få.

    Lasse
    ----------------------------------------------------------------------------------------------
    Team Radioactives
    http://www.radioactives.se/rc

  14. #34
    Blomsters avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    217
    Jobb
    IT
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Kanske för sent men ... hittade 2 bilder från 2010
    Jag tänkte först köpa en färdig BlackStork OSD men det blev en Remzibi till slut efter att läst mycket på rcgroups, var dock lite pill att få ihop det.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02402.jpg 
Visningar:	121 
Storlek:	92,6 KB 
Id:	26447 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02403.jpg 
Visningar:	103 
Storlek:	45,9 KB 
Id:	26448

  15. #35
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jesse78 Visa inlägg
    Tack Lasse, ja det verkar vara så tyvärr har jag utgått ifrån mig själv och skulle ställa upp direkt där jag kunde hjälpa. Och ja, det var vatten över huvudet för mig med den här produkten..
    Jag tror nog inte att folk inte vill ställa upp, utan snarare det att var och en har tusen saker som går före. De flesta jobbar, kommer hem trötta, lagas mat, ta hand om ungar och få en liten stund över för sig själva. Att man inte kastar sig in och ställer upp direkt beror sannolikt inte på att man inte vill. Stöter man då på en som kräver hjälp, som inte läst på ordentlig och som "verkar hjälplös att själv söka info", då tänker man... vafan. Inget personligt mot dig, men det är en tänkbar förklaring.

    Så mitt råd. Luta dig tillbaka, ta ett djupt andetag, sortera upp problemen och börja sök information, bit för bit. Gå gärna ut på RCGroups och be om hjälp... det finns ca 1000 ggr fler där som både har tid och som är duktiga på det här med Remzibi.... De få här i Sverige har förmodligen häcken full med annat just nu.... Jag hade direkt valt RCGroups som första hjälp... där finns många fler och alltid någon som har tid och är sitter och väntar på att någon vill ha hjälp...

    Så du ska se att det inte är så svårt när du väl har alla pusselbitarna...

    Lasse
    ----------------------------------------------------------------------------------------------
    Team Radioactives
    http://www.radioactives.se/rc

  16. #36

    Standard

    Någonting som jag alltid försöker göra är att ta det steg fölr steg om möjligt. Alltså först bygga en del av systemet för att sedan bygga på med mer och mer kompicitet och funktionalitet. Först bygga själva rc-modellen så att den fungerar och flyger som den ska. Sedan plugga in basdelarna i FPV-systemet, dvs kamera, videolänk och till sist lägga till OSD. Alternativt att bygga ihop FPV-systemet "på bordet" och kontrollera att allting fungerar som det ska innan du bygger in det i en redan flygduglig modell.

    Så gör jag med nya modeller och system även om jag vid det här laget har byggt och konstruerat ett flertal. Jag vet inte om du redan har flygit FPV eller har använt OSD förr men oavsett vad så är ett råd att ta det stegvis. Det är dock alldeles för lätt att gå i fällan och bygga klart allting på en gång men om det då blir problem är det svårare att veta exakt vad problemet är och hur man kommer tillrätta med det.

    Exakt vad gäller Remzibi så har jag som sagt inte någon själv så jag är definitivt ingen expert men jag kan ju berätta hur jag skulle ha gjort. Först och främst så skulle jag ha byggt ihop den med enbart videosystemet och se så att du får igång den och kan börja testa iställningar etc. Exempelvis som i den här bilden men om du inte vill löda på stiftkontakter på OSDn så kan du löda de sladdar som är märkt OSD i bilden nedan till din RembiziOSD.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	CustomCameraCable.gif 
Visningar:	312 
Storlek:	45,7 KB 
Id:	26449

    För att detta ska fungera så behöver du dock strömförsörja OSDn och det görs via en anslutning på andra sidan (se bild nedan, det visar en V1 men det verkar som om kabelanslutningarna för video och strömförsörjning för dylikt är likadant).
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Wiring.jpg 
Visningar:	348 
Storlek:	79,5 KB 
Id:	26450

    Om det är så att du har videosändare och kamera som fungerar mellan 10-12.6V så kan du använda ett 3S-batteri. Om dina kamera och/eller din videosändare är på 5V så måste du troligtvis använda en spänningsomvandlare då det inte verkar vara inbyggt på RemzibiOSD? Om det är så att OSDn blir för varm genom att drivas av 3S direkt så borde du kunna driva systemet med ett 2S batteri men då måste du troligtvis använda dig av spänningsomvandlare för att antingen öka eller minska spänningen för att driva kamera och videosändare. Det finns ett antal kameror som klarar att drivas av ett mycket brett spänningsintervall men de är inte många, jag har bland annat en Sony 540TVL som är en 12V-kamera men som kan drivas ned till ~6.3V utan större problem, den stänger av vid ~5.9V. Jag är dock osäker på om det finns videosändare som har ett lika brett spänningsintervall.

  17. #37

    Standard

    Gjorde en snabb skiss liknande som alla andra skisser som finns. Det enda jag har gjort annorlunda är att ta minus och plus direkt så nära acken som möjligt på alla strömförbrukare för att inte få in störningar. Det kan hända att när man kopplar in kamera och vtx för nära varandra så går störningarna direkt från kamera in i sändaren och det vill man undvika. Filtret du pratar om till VTX sätter du så nära vtx du kan för att inte få in störningar emellan filtret och sändaren, tillika ev störningar som kommer från VTX vill du inte ha in i systemet. Ett vanligt fel är att man har en antenn som inte är korrekt avstämd mot sändaren och den kommer då att skicka ut en del av signalen i jorden och genom att lägga jorden så nära acken som möjligt så "hinner" den signalen förmodligen ta ut sig sig själv innnan den når in i osd, kamera eller andra delar av setupen.

    Sen har Boopidoo en riktigt bra idé med att alltid montera ihop alla delar på bordet innan man pular in det i planet för när skiten väl sitter där så är det inte skoj att riva i installationen för att felsöka. Sen är det bra att bekanta sig med alla ingående delar så att man kan utför ev service mm på grejorna.

    Som sagt du har fått massor av bra tips redan så följ dem isstället för att söka runt i två tusen trådar på nätet du kommer bara bli ännu mera desinformerad... Koppla ihop skiten är lär dig hur allt fungerar ihop istället.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	osd_remzibi.jpg 
Visningar:	121 
Storlek:	43,9 KB 
Id:	26451  
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  18. #38

    Standard

    Hade lite koll på inkopplingen när jag kollade kopplings shemat på sidan men hankes bild så vart allt solklart. Men de inte jag hittar (eller så är jag dum i skruttet) är att funkar den att mäta ström om man kör 4s eller mer? har iaf en på väg hem nu

  19. #39

    Standard

    Menar du Remzibi OSD:n ingång för ENG ? I så fall står så här på deras hemsida "- engine(ENG) voltage measurement range 0-30V"
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  20. #40

    Standard

    Ja precis
    har letat mig blå efter det aja e nog lite bränd på de här iaf
    Din bild där hanke så har du ritat till ett filter. Va är de för filter och haru nån länk till det. Är i faggorna att skaffa longrange FPV så jag måste läsa på lite.
    Offtopic fråga Tips på plan? Svar kan gärna skickas på PM så slipper jag pajja jesses tråd.
    Mvh Fredde

Liknande ämnen

  1. Installation av Thomas Scherrer LRS
    Av ironchefola i forum FPV Radio 35 - 2.4 - LRS
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2013-09-25, 09:53
  2. Remzibi osd
    Av uffe40 i forum FPV OSD
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-11-09, 20:46
  3. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-12-08, 11:03
  4. Remzibi OSD
    Av Elia i forum FPV OSD
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2010-01-09, 08:29
  5. motor installation
    Av Agaton.sax i forum Metanolmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-08-18, 12:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •