Reklam

 
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 71

Ämne: Jetflyg verkar vara ganska enkelt..?

  1. #21
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Egentligen inte jag heller MrJ och jag kanske borde titta på det här med FPV innan det är dags!?
    I annat fall så kanske Thomas och Pgrts vill köra trippelkommando?
    Det får dom gärna göra, det har ju funkat förr...
    Under tiden studerar jag botten på en äkta Skånsk jordkällare, det verkar väldigt intressant...
    /\/\vh // /\/\r J.

  2. #22

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Mja...
    Trippelkommando med en get-kärra vore en upplevelse, även för mig!
    Nu snackar vi skolflygning....
    Retroholic!

  3. #23
    ssns avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    Ja jisses. Har hänt en del sedan 60:talet då jag började radioflyga.... Ingen hovring, ingen rök och knappt någon kontroll alls i början... Men det är klart att det hade varit stört omöjligt med en SEMO Auster och en OS-Pet på 1,5cc. Det! Hade varit en bedrift som hetat duga eller nått.....

    Simma lugnt!
    Sosen
    What´s Gravity?? (2-Stroke for ever!)

  4. #24

    Standard

    Vector, rök och fallskärm! Vad mer kan jag behöva!??

    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  5. #25
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Vad mer kan jag behöva!??
    Två stycken Thunderjet V2or

    Superhero

  6. #26

    Standard

    Du vågar aldrig!

  7. #27

    Standard

    Lite hetsk stämning här nu, va!?

    Ja, jo två sådana vill jag också ha, men försökte bara verka lite mogen och börja med EDF.

    I vilket fall, till en början har jag den här lilla gynnaren som står i ett hörn, blänger lite elakt på mig och vill komma ut o flyga!
    Har inte kommit till den på "att göra listan". Får se om det blir dags till våren eller sommaren.
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...342-1900-mm-73

    Sedan, när jag kraschat den kanske det blir dags för jetplan i den evolutionära kraschstegen..... Eller inte alls överhuvudtaget..

    Är det någon gång man verkligen behöver dubbel eller trippelkommando så torde det vara när man flyger jet för första gången, istället för när man kastar upp ett robust skolflygplan för några tusenlappar!?

    Sosen, jag började med RC-flyg i Maj i år och jag tycker också utvecklingen går rasande fort!
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-11-16 klockan 03:10.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  8. #28

    Standard

    Lite allvarligt, när jag ändå spånar och drömmer. Om man nu vill tråckla sig in mot lite snabbare plan längre fram (läs långt fram). Var börjar man? Stryker, Twister, Funjet eller något helt annat?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  9. #29

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    En FunJet är nog det smidigaste valet om man vill flyga fort.



    Det behöver inte kosta skjortan att flyga hyfsat snabbt:



    Det finns många små "hotliners" som flyger fort med ganska enkel utrustning:

    Senast redigerat av Michael den 2013-11-18 klockan 18:55.

  10. #30

    Standard

    Funjet är bäst! Billig och rolig

  11. #31

    Standard

    Allright, lite som jag anade då!
    Hotliner känns som lite som "fortsättningskurs", lite väl mycket kräm att börja med. Lider väl fortfarande av mitt möte med en i somras.. He, he!
    Hembygge blir det nog inte för min del, har fortfarande problem med att löda batterikontakter!

    Funjet verkar vara en början, kommer ihåg när jag försökte filma din Neu. Det tog ju halva din flygtid innan jag kommit på hur jag skulle hänga med i förbiflygningarna med mobilkameran! (Har du lagt upp filmen?)
    Såg att du säljer bitar av den, vad hände? Uppgraderar du bara?

    Men sammanfattningsvis, så börjar man med propeller och inte EDF? Eller är det så att man kan få ut lika mycket ur proppdriven sportkärra som en EDF?


    Twister????




    Stryker???

    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  12. #32

    Standard

    Tycker inte att det räcker med 220km/h när man flyger inverterat någon meter över marken så har andra planer till nästa säsong (om leverantören kan få tummarna ur röven och leverera).
    Hittar inte videon så misstänker att den låg på en hårddisk som krascha för några veckor sen

  13. #33


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Tomahawk Viperjet EDF säger jag då och sticker ut hakan lite grann . Trevlig liten kärra för 70mm fläkt.
    Flyger riktigt fint och är vändbar. Multiplex Twister är också något att ha i bakhuvudet, kanske lite lugnare än Viperjet, tre kanaler och generös vingyta, gör att den också blir bra som första EDF. Min egna edf karriär började med en liten FMS F5:a från Hobbyking. Inte den mest ultimata kärran kanske, men den lärde jag mig med. =) Sedan följde två Viper och två Twisters.. sist ut bidde någon 5kg vinghistoria med 128mm fläkt och 10s setup. Och jag måste erkänna att Viperjeten är väl den jag saknar mest. Så det blir nog sjuttsingen en sådan till till vårkanten.

  14. #34

    Standard

    Yepp, 220 km/h inverterat... Jo tjena, det dröjer nog ett tag! En meter över marken betyder oftast att jag antingen försöker landa eller är på väg att krascha..

    Tänkte väl att det var någon som låg och tjuvhöll på en Viper!!

    Men är den verkligen något att börja med??




    Så vad är skillnaden mot en Taft Viper Jet, förutom att den här har 90mm fläkt??

    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  15. #35


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Taften är större helt enkelt, med ställ och annat lull lull. Men i dem händer jag sett den flyga så verkar det vara en oerhört trevlig kärra. Iof var det som sagt en grym pilot och en grym motor (T-25 om jag minns rätt).

    Tomahawks viperjet är lagom stor, strax över metern i spännvidd. Och är byggd för att flyga bra, inte jättesnabb utan lagom.
    Du skulle nog inte ha några problem alls med att flyga den, ev kör en lågvingad skevroder kärra innan så. Eller sätt dig i simulator Tror det finns någon tråd eller två här på forumet om den kärran.


    En liten snutt på en av de första flygningarna med första vipern.
    Redigering, flygning etc är INTE snyggt någonstans.. men det bjuder jag på :P

    http://www.youtube.com/watch?v=-10uC...RZuHpdVie78JVA

  16. #36
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    .....
    Funjet verkar vara en början, kommer ihåg när jag försökte filma din Neu. Det tog ju halva din flygtid innan jag kommit på hur jag skulle hänga med i förbiflygningarna med mobilkameran!
    Funjet är skitkul att flyga! Går som på räls, går att flyga i riktigt stark vind oxå.
    Hyfsat billig att få snabb.

    Annars kan du ju testa denna kopian så länge:
    http://hobbyking.com/hobbyking/store...rSearch=radjet

    Eller deras nya Radjet Ultra, som kan köras med både propp eller edf...
    http://hobbyking.com/hobbyking/store...radjet%20ultra
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  17. #37

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ken1 Visa inlägg
    Tomahawks viperjet är lagom stor, strax över metern i spännvidd. Och är byggd för att flyga bra, inte jättesnabb utan lagom.
    Du skulle nog inte ha några problem alls med att flyga den, ev kör en lågvingad skevroder kärra innan så.
    Inga problem att flyga den!? Har inte stött på något flygetyg som jag inte haft det med!!

    Ja, den ser riktigt nice ut! Precis som du skriver, lagom stor. För mig är kaststart och buklandning ett stort plus pga flishögar, högt gräs, snödjup och renbetesområden..


    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Funjet är skitkul att flyga! Går som på räls, går att flyga i riktigt stark vind oxå.
    Hyfsat billig att få snabb
    Vad mer kan jag begär!

    Kollade på länkarna, men det var inget bra! Jag spårade genast iväg på de andra jetplanen som HK har...

    Den här kan ju hovra några sekunder för en billig peng..


    Det skulle vara intressant och ser hur bra jag skulle lyckas mixa in vektorstyrningen med övriga roder.. Tja, här uppe kan jag alltid hitta ett ställe där ingen hör mig gråta o svära när den farit i backen med en jäkla smäll..
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-11-19 klockan 01:33.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  18. #38

    Standard

    Så där ja, nu stötte jag på patrull här hemma...

    Visade en av jethovringsfilmerna för frugan och hon tittade några sekunder och sedan sa hon.

    -"Jag kan inte fatta vad du håller på med, har du inte lekt klart med de där frigolitkärrorna än? Om man är fullvuxen så ska man inte rida ponny utan fullstor häst. Fixa en sådan så kommer jag också och tittar när du flyger"

    Ehhhh....

    Vet inte om det bara gäller mig, men saker o ting har en förmåga o träffa hårt i bakhuvudet när man minst anar det och framför allt från ett håll man inte förväntade sig.
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-11-19 klockan 02:12.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  19. #39
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Eller deras nya Radjet Ultra, som kan köras med både propp eller edf...
    http://hobbyking.com/hobbyking/store...radjet%20ultra

    ..eller...




    Det är dock inget ultra alls!! för mjukt skum och tål absolut inga högre farter. Funjet Ultra är god för över 300km/h medan denna gör sig bäst under 200blås.
    Superhero

  20. #40
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Kollade på länkarna, men det var inget bra! Jag spårade genast iväg på de andra jetplanen som HK har...
    Jag fick uppfattningen om att du är ganska ny inom RC flyg. Du vet om dina begränsningar och har ett stort intresse. Varför inte välja någonting som faktiskt fungerar riktigt bra och komma igång på riktigt. Hobbykings maskin är snygg på håll, men en jäkla kompromiss. För lite kraft, för tung, för glappig, för skör och egentligen inte bra på någonting.

    Lyssna på Ken1, Tomahawk Viperjet flyger riktigt fint. Investera lite tankeenergi och driv i en sådan så blir det en riktigt trevlig modell. Köp en fläkt och motor för lite mera pengar och njut av att det inte skramlar - ta dig upp mot jetflyget med någonting som faktiskt funkar. Jag tycker det är en enorm tillfredsställelse att köpa någonting som överträffar förväntningarna.
    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •