Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: GoPro FPV-kabel

  1. #1
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard GoPro FPV-kabel

    Hej!

    Har tidigare flugit FPV med skild FPV-kamera och en GoPro HD Hero (version 1) som bandat på minneskortet.

    Nu har jag uppdaterat programvaran i GoPro-kameran och kan således få ut bild i TV-utgången samtidigt som kameran bandar på minneskortet. Kommer alltså att använda GoPro-kameran som FPV-kamera i fortsättningen.

    Nu ska jag alltså klippa av min GoPro TV-kabel och koppla den till FPV-sändaren (5,8 GHz).

    Ska jag spara ferritringen och klippa kabeln efter den, eller kan jag kapa bort ferritringen för att spara vikt?
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	WP_000087.jpg 
Visningar:	247 
Storlek:	62,7 KB 
Id:	31657  

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Jag skulle nog plocka bort ferritringen som jag är tveksam till om det är ferrit. den som sitter på orginalkabeln är ju brutalt tung. jag har min kvar men ångrar det .
    bättre att skaffa en annan ring om man nu behöver det. .
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  3. #3

    Standard

    Köp en ny kabel imho, den som följer med väger bly. Det finns antingen färdiga på readymaderc har jag hört, eller så finns det nokia headset att köpa med 4polig kontakt som är kanon, något svåra att löda, men ingen vikt i jfr med det där härket :-)

    Dessutom, headset finns med böj på så man slipper att kabeln sticker ut så gigantiskt som den gör default, skapar delvis drag och dessutom kan ju saker fastna där vid tex landning och rycka sönder kontakter etc.

    Sent from my GT-P3113 using Tapatalk 2

  4. #4

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge
    Senast redigerat av flunk den 2012-08-31 klockan 15:52.

  6. #6
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Lödde en kabel av GoPro-kamerans TV-kabel så att jag kan flyga i morgon. Beställde en kabel som inte sticker ut så långt från Ebay som jag byter till sedan när den kommer.

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av sundqvistjohan Visa inlägg
    Lödde en kabel av GoPro-kamerans TV-kabel så att jag kan flyga i morgon. Beställde en kabel som inte sticker ut så långt från Ebay som jag byter till sedan när den kommer.
    Flygabstinens är inte att leka med...

    Skickat från min Commodore VIC-20 via Tapatalk

  8. #8

    Standard

    Fungerar detta också med Hero 2, dvs att man kan spela in på ett lokalt minneskort i HD-upplösning och sedan streama ned med lägre upplösning till sin FatSharksen?

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Funkar kanon med hero2 , jag körde så innan jag skaffade en mindre mer solkompenserande fpv kamera
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Funkar kanon med hero2 , jag körde så innan jag skaffade en mindre mer solkompenserande fpv kamera
    Hur pass bra funkar det med Hero 2 som livekamera? Den är ju mkt bättre än tidigare modeller, men hur bra?
    Har tänkt skaffa en, vill helst bara ha en kamera.

    Om det stämmer som jag läst kan man väl köra live out, 1080p och timelapse 5mp samtidigt?

    Skickat från min Commodore VIC-20 via Tapatalk

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Jag tyckte det funkade men det va ungefär så. det blev mycket trevligare med en annan kamera.
    sen kan man ju då rikta gopron lite mer som man vill då. jag vill gärna se proppar eller nos på flygetyget när
    jag kör fpv men det vill man ju inte ha med på inspelning.

    Jag testade vid något tillfälle att köra med timelaps men reagerade inte på att det blinkade men många säger
    att dom tappar bilden när den fotar. vet inte om jag hade så otrolig "tur" att den fotade vid tillfällen då jag
    fick störningar på videolänken, låter otroligt men jag märkte inget.


    Citat Ursprungligen postat av flunk Visa inlägg
    Hur pass bra funkar det med Hero 2 som livekamera? Den är ju mkt bättre än tidigare modeller, men hur bra?
    Har tänkt skaffa en, vill helst bara ha en kamera.

    Om det stämmer som jag läst kan man väl köra live out, 1080p och timelapse 5mp samtidigt?

    Skickat från min Commodore VIC-20 via Tapatalk
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av flunk Visa inlägg
    Problemet med den där gopro-kontakten är ju att lödytorna är så grymt små. Är man inte grym på att löda samt har en mycket spetsig lödkolv så är den omöjlig att använda. Sen vet jag ju inte vilka av "pinnarna" som gör vad men det kan man nog läsa sig till kanske.

  13. #13

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Problemet med den där gopro-kontakten är ju att lödytorna är så grymt små. Är man inte grym på att löda samt har en mycket spetsig lödkolv så är den omöjlig att använda. Sen vet jag ju inte vilka av "pinnarna" som gör vad men det kan man nog läsa sig till kanske.
    Mitt inlägg var inte menat som en diss, bara visade på fler alternativ...

    Skickat från min Commodore VIC-20 via Tapatalk

  14. #14

    Standard

    Jag tolkade det inte som diss, funderade allvarligt på att beställa en sådan tills jag insåg att det tom var dyrare om kontakt och PCB skulle vara ihoplödda.

  15. #15

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Jag tolkade det inte som diss, funderade allvarligt på att beställa en sådan tills jag insåg att det tom var dyrare om kontakt och PCB skulle vara ihoplödda.
    Sant...

  16. #16

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Lightbulb

    Kan ju uppdatera lite ang kontakten som sitter på baksidan av GoProkamerorna, alltså den breda kontakten som liknar iphonekontakten.

    På GoPro 2 är det inte så enkelt att få ut compositesignal som på de tidigare modellerna. Det räcker inte med att koppla in sladdarna rätt utan för att få kameran att skicka ut video måste man lura den till att den har LCD-bakstycket anslutet. Det görs genom att ansluta ett seriellt eeprom till rätt stift. Eepromet ska ha inprogrammerat 0x09 i första byten.

    Jag lödde ihop en kabel idag med ett 24C01 eeprom och det fungerar utmärkt. Slaktade en överbliven ipodkabel, filade upp en slits i plasten så den passar (GoProkontakten är inte exakt lika men nästan) och fick plats med eepromet i kontakthöljet.

    Det är inte jag som kommit på detta, utan har bara konstaterat att det fungerar. Via kontakten på baksidan kan man även få tex remote trigger, det har jag däremot inte testat.
    Trevligt att ha kontakten stickandes ut bakåt, jovars. Överkurs om man inte ska ha remote trigger, ja. Jävligt pilligt att löda med vanlig lödpenna, defenitivt...

    Nedan ser ni kopplingsschema. Optokopplaren är för remote trigger.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20120906_173136.jpg 
Visningar:	394 
Storlek:	56,8 KB 
Id:	31927Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Tbm11.jpg 
Visningar:	519 
Storlek:	55,1 KB 
Id:	31928Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20120906_135557.jpg 
Visningar:	447 
Storlek:	60,2 KB 
Id:	31929

  17. #17

    Standard

    Det vore mycket intressant om du lyckades att lösa remote trigger också. Som jag har förstått så är det inte helt lätt?

  18. #18

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Det vore mycket intressant om du lyckades att lösa remote trigger också. Som jag har förstått så är det inte helt lätt?
    Lägg till optokopplaren i schemat, så får du elektriskt isolerad remote trigger.

  19. #19

    Standard

    Men det är väl bara för en av knapparna, dvs för "power on/off" och "mode". Jag är mer intresserad av den andra knappen för "rec on/off".

  20. #20

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard Sv: GoPro FPV-kabel

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Men det är väl bara för en av knapparna, dvs för "power on/off" och "mode". Jag är mer intresserad av den andra knappen för "rec on/off".
    Använd pinne 13 istället, det ät den andra knappen!

    Skickat från min Commodore VIC-20 via Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Ring på kabel
    Av Krålle i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-02-09, 19:31
  2. Gopro 3 White eller Gopro 2 HD????
    Av metric i forum FPV Kameror
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-11-17, 09:34
  3. kabel till gopro och tx
    Av backyardflyer i forum FPV Kameror
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-21, 21:27
  4. USB simulator kabel
    Av kotten i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-18, 16:58
  5. GoPro kabel för fpv
    Av cyberpete i forum FPV Kameror
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-08-02, 23:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •