Reklam

 
Sidan 7 av 14 FörstaFörsta ... 23456789101112 ... SistaSista
Resultat 121 till 140 av 280

Ämne: Taranis X9E (ny modell med inbyggd konsoll)

  1. #121

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Hmm... förstår jag det rätt att man seriekopplar smartporten?

  2. #122


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av flygrc Visa inlägg
    Lite trix med andra ord men det går.
    Jag har ingen aning om hur MÅNGA adresser som finns i smartport men det kan ju knappast vara färre än 8 (rent datatekniskt).
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  3. #123
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    8 bitar menar du väl som i så fall ger 254-255 adresser.
    fredrik

  4. #124

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Ni som har erfarenhet Frsky, hur är det med kvaliten, jag är sugen på en sån här radio pga telemetrin. Kör JR xg8 idag men den tillåter bara en av varje sort sensor.

    När jag googlar "x9e crash" så får jag en halv miljon träffar.
    Googlar jag "2xg8 crash" får jag en 70000.
    Nu är ju detta föga vetenskapligt men kan det vara en ledtråd?

  5. #125


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    8 bitar menar du väl som i så fall ger 254-255 adresser.
    Nä, ja tänkte oktalt!
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  6. #126

    Standard

    Om man Googlar X9E får man 23,1 miljoner träffar och om man Googlar XG8 4 miljoner träffar. Det kanske säger lite om hur mycket det skrivs om respektive radio. Frsky är lite av en nörd eller entusiast radio och man kan väl säga att nätet utgör instruktionsboken till radion. Det hör liksom ihop med själva typen av radio att ägarna är forumfrekventa. Nästan ett måste för att komma igång med radion. Kolla vilken tråd som är den överlägset längsta på detta forum och det är likadant på forum över hela värden. Detta som en liten förklaring till antalet träffar. Att Taranis skulle orsaka fler krascher än andra märken kan du nog bortse ifrån.

    Vad gäller kvaliteten på det rent fysiska är den väl på samma nivå som andra i samma prisklass medan den nog inte når upp till de lite dyrare. När det gäller elektroniken står nog inte Frsky efter något märke. Men som sagt, de problem som uppstår blir också till 99% omskrivna på nätet vilket nog inte gäller något annat märke.

    Nu är det X9D jag har erfarenhet av och vad jag förstått så ska X9E upplevas som ett rejält snäpp uppåt i kvalitetskänslan. Jag har i alla fall inte ångrat mig och skulle jag få för mig att byta radio så skulle det vara till en X9E. En bonus med Frsky är de billiga mottagarna och inte minst de med telemetri jämfört med andra märken.
    Senast redigerat av senmathal den 2015-11-22 klockan 14:31.

  7. #127

    Standard

    FRSKY har löst sensorerna på ett ganska fiffigt sätt. Varje sensor har två kontakter som är parallellkopplade. Alla givare som man kopplar in i serie är därmed, rent fysiskt, parallellkopplade. Processorn i sensorn är i lyssningsläge till dess den hör sitt ID, då slår den över till sändning och rapporterar data tillbaka till mottagaren (på samma stift som den nyss lyssnat på i kontakten). I Sändareprogrammet lägger man in de ID:n som ska anropas, samt hur datat ska tolkas. Ett sätt att sätta upp sändarens modellprogram är att under en stund scanna av alla ID:n och se vilka moduler som svarar, dvs är anslutna.
    Två moduler får inte ha samma ID (eftersom de då pratar samtidigt), sensorns inprogrammerade ID går tydligen att konfigurera med separat adapter.
    /J

  8. #128

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Om man Googlar X9E får man 23,1 miljoner träffar och om man Googlar XG8 4 miljoner träffar. Det kanske säger lite om hur mycket det skrivs om respektive radio. Frsky är lite av en nörd eller entusiast radio och man kan väl säga att nätet utgör instruktionsboken till radion. Det hör liksom ihop med själva typen av radio att ägarna är forumfrekventa. Nästan ett måste för att komma igång med radion. Kolla vilken tråd som är den överlägset längsta på detta forum och det är lika dant på forum över hela värden. Detta som en liten förklaring till antalet träffar. Att Taranis skulle orsaka fler krascher än andra märken kan du nog bortse ifrån.

    Vad gäller kvaliteten på det rent fysiska är den väl på samma nivå som andra i samma prisklass medan den nog inte når upp till de lite dyrare. När det gäller elektroniken står nog inte Frsky efter något märke. Men som sagt, de problem som uppstår blir också till 99% omskrivna på nätet vilket nog inte gäller något annat märke.

    Nu är det X9D jag har erfarenhet av och vad jag förstått så ska X9E upplevas som ett rejält snäpp uppåt i kvalitetskänslan. Jag har i alla fall inte ångrat mig och skulle jag få för mig att byta radio så skulle det vara till en X9E. En bonus med Frsky är de billiga mottagarna och inte minst de med telemetri jämfört med andra märken.
    Den förklaringen köper jag rakt av, tack för förklaringen. Jag haft tänket att undvika de viktiga komponenterna från HK pga andra prylar därifrån med låg kvalité. Därför har jag inte litat på RC system som de säljer men här känner jag att det finns ett undantag.

  9. #129

    Standard

    De "problem" som omskrivs på olika fora (pluralis av forum?) är ofta relaterade till den enorma flexibiliteten hos Open Tx och det faktum att ingen heltäckande manual finns såvitt jag vet. Jo, möjligen den på tyska som omfattar 399 sidor!
    /Leif

  10. #130

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av flygrc Visa inlägg
    Den förklaringen köper jag rakt av, tack för förklaringen. Jag haft tänket att undvika de viktiga komponenterna från HK pga andra prylar därifrån med låg kvalité. Därför har jag inte litat på RC system som de säljer men här känner jag att det finns ett undantag.
    Det finns nog allt från skräp till rena hi end produkter av de mest kända märkena på HK. Som den här till xempel ttp://hobbyking.com/hobbyking/store/__46054__Futaba_18MZH_18Ch_2_4GHz_Radio_System_Mod e_2_.html En bra vink är att läsa igenom omdömena som jag tror man kan lite rätt bra på. Dom verkar inte ta bort negativa omdömen då en del produkter har riktigt dåliga betyg. Frsky produkter finns ju annars till bra priser även i Europa. T9 Hobby i England köpte jag min radio ifrån.

    /Mats

  11. #131

    Standard

    Tips!
    FRSKY:s LiPo-sensor (FLVS) verkar ha blivit ändrad i Taranis firmware. Numer kommer man bara åt totala batterispänningen , parameter: "Cells". Tidigare kunde man hitta lägsta spänningen under parameter: "Cel". Jag har varit lite frustrerad för i alla(?) videos dyker "Cel" upp automatiskt, men det sker inte i min radio.
    Nu vet jag varför: I ny firmware måste man RÄKNA ut varje cellspänning! Nu när jag sett facit så är det här ju faktiskt en klar flexibiltetsförbättring och logiken känns ju glasklar.

    Så här gör man:
    Aktivera FLVS
    1. Scanna efter sensorer när LiPo-sensorn är inkopplad. Nu kommer du få en ny givare som heter "Cells".
    Läs av lägsta cellspänning
    1. Skapa en ny givare och ge sensorparametern ett passande namn
    2. Type: Calculated
    3. Formula: Cell
    4. Cell Sensor: Cels
    5. Cell Index: Lowest
    Läs av största cellskillnad
    1. Skapa en ny givare och ge sensorparametern ett passande namn

    2. Type: Calculated
    3. Formula: Cell
    4. Cell Sensor: Cels
    5. Cell Index: Delta

    På motsvarande sätt kan man få fram individuell cellspänning.
    (
    http://www.rcgroups.com/forums/showt...ht=taranis+2.1)

    PS. var hittar jag tyska manualen på 400 sidor?

  12. #132

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av johanvm Visa inlägg
    Tips!
    FRSKY:s LiPo-sensor (FLVS) verkar ha blivit ändrad i Taranis firmware. Numer kommer man bara åt totala batterispänningen , parameter: "Cells". Tidigare kunde man hitta lägsta spänningen under parameter: "Cel". Jag har varit lite frustrerad för i alla(?) videos dyker "Cel" upp automatiskt, men det sker inte i min radio.
    Nu vet jag varför: I ny firmware måste man RÄKNA ut varje cellspänning! Nu när jag sett facit så är det här ju faktiskt en klar flexibiltetsförbättring och logiken känns ju glasklar.

    Så här gör man:
    Aktivera FLVS
    1. Scanna efter sensorer när LiPo-sensorn är inkopplad. Nu kommer du få en ny givare som heter "Cells".
    Läs av lägsta cellspänning
    1. Skapa en ny givare och ge sensorparametern ett passande namn
    2. Type: Calculated
    3. Formula: Cell
    4. Cell Sensor: Cels
    5. Cell Index: Lowest
    Läs av största cellskillnad
    1. Skapa en ny givare och ge sensorparametern ett passande namn

    2. Type: Calculated
    3. Formula: Cell
    4. Cell Sensor: Cels
    5. Cell Index: Delta

    På motsvarande sätt kan man få fram individuell cellspänning.
    (
    http://www.rcgroups.com/forums/showt...ht=taranis+2.1)

    PS. var hittar jag tyska manualen på 400 sidor?
    Precis vad jag kom fram till mest bara av en tillfällighet men jag gjorde kanske lite bakvägen. Jag har dock inte lyckats skapa mer än två censor men har väl inte heller försökt. http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...ingscensor-Hur

    /Mats

  13. #133

    Standard

    Aha! Så enkelt var det att lägga till ytterligare en ny censor. Kan det vara någon vits att lägga in en varning för stor differens mellan cellerna. Vad skulle det värdet i så fall vara inställt på?

    Och nu upptäckte jag att det namn man ger givaren också dyker upp som parameter listan när man väljer vad som ska visas i displayen och vad som ska varnas för. Nu har jag äntligen cell och inte bara cells i den listan. Och ja håller med, när man väl förstått så är det både enkelt och logiskt.

    Nu är det bara att invänta nästa uppdatering och svenska ljudfilen.

    /Mats

  14. #134

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av johanvm Visa inlägg
    ....PS. var hittar jag tyska manualen på 400 sidor?
    Minns tyvärr inte var jag hittade den men titeln är "Bedienungsanleitung OpenTx V2.1x und CompanionV2.1x X9D X9E 9XR-Pro 9XR Th9x" och avsnittet om 2.1 är skrivet i augusti 2015 av någon Helmut Renz
    Dokumentet heter Taranis OpenTX_Manual_Deutsch_2507_098.pdf
    /Leif

  15. #135

    Standard

    En detaljfråga: Jag lyckas inte ändra i radion hur omkopplarna ska stå för att brytarvarningen ska fungera rätt (går bra att göra via Companion). Jag vill till exempel att omkopplare SA ska stå i mittläge vid start.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Brytarvarning..JPG 
Visningar:	106 
Storlek:	24,5 KB 
Id:	55942
    Det här går utmärkt att göra i radion på min X9D v2.0 men inte på min X9E v2.1.6, symbolen längst till vänster finns inte på X9E.
    /Leif

  16. #136

    Standard

    Det är en bugg i 2.1.x , ställ dig på raden för alla brytare så hela raden är markerad och gör långt tryck på ENT så uppdateras brytarlägena.
    /Jonas

  17. #137

    Standard

    Det är ju faktiskt enklare än i 2.0 när man väl vet hur man ska göra, Tackar!
    /Leif

  18. #138

    Standard

    Nu ännu en fråga om uppdatering: Bör man uppdatera sin "Booloader" och i så fall hur?. Bootloadern i min X9E är v2.1.0 (FW är 2.1.6)
    Senast redigerat av pernstig den 2015-12-07 klockan 09:31.
    /Leif

  19. #139

    Standard

    Nu har jag fått till en förbättrad lösning på armarna. Längden är ungefär den dubbla och tjockleken är avpassad så att de går omlott (t=2.5mm i spetsen och 5.5mm i roten).

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF1488.jpg 
Visningar:	126 
Storlek:	83,8 KB 
Id:	56090Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF1490.jpg 
Visningar:	124 
Storlek:	75,4 KB 
Id:	56089
    Tips!
    Jag brukar ha svårt att komma ihåg vilka knappar/skjutreglage som gör vad. Om man sparar en textfil med samma namn som modellen i MODELS-mappen så kan den läsas via långt tryck på ENT och om man dessutom vill, dyka upp varje gång man aktiverar modellinställningen - ganska trevlig feature!
    http://www.rcadev.info/OpenTX%2030%2...0Note%2001.htm
    Senast redigerat av johanvm den 2015-12-12 klockan 20:02.

  20. #140

    Standard

    Snyggt! Kan man beställa?
    Och bra tips!
    /Leif

Sidan 7 av 14 FörstaFörsta ... 23456789101112 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •