Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 56

Ämne: Inte så smart flygning av FPV quad..

  1. #21
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Passa på att ha kul med hobbyn nu innan förbuden kommer...

  2. #22

    Standard

    Jag försvarar inte idiotflygningar, min erfarenhet är dock att det inte är fokuserat till FPV utan vi behöver nog ta oss i kragen inom hela hobbyn. Såg en kille på gärdet nyligen som flög sin gigantiska 3d helikopter ovanför huvudet på folk som gick omkring med barnvagnar och strosade. Dylika farkoster har ju rätt nyligen faktiskt dödat folk.

    Att ge rätt vägledning är många gånger bättre än att kalla folk för idioter. Tänk igenom det, om de lämnar forumet för att någon kallar dem för idiot så har allt hopp om att förklara att det inte var så lämpligt försvunnit. Vi bör ta chansen att uppmuntra till ansvarsfull flygning snarare än att ge en massa negativ kritik hela tiden. Detta även om den är befogad kommer i långa loppet inte att leda till något annat än att forumet fylls av en massa bittra och sura typer som bara klagar över vad de utanför forumet pysslar med.

    Att ideligen kalla folk för idioter är alltså rätt idiotiskt och kontraproduktivt i min mening.

  3. #23


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Boopidoo - givetvis är det lika olämpligt/farligt att t ex flyga en konventionell heli på Gärdet bland en massa folk - inte tu tal om den saken. Det kanske får räknas in i "skit i andra bara jag själv får en häftig upplevelse"....
    Men jag jämförde flygningar bland allmänheten med flygningar på ett avlyst RC-fält - alltså det gammalmodiga, konventionella sättet bland oss klubbanslutna RC-flygare.
    Men numera så sker nog en hel del flygning bland allmänheten av nyblivna, primärt elektronikintresserade flygare med multikoptrar och allt oftare via FPV. Och som sagt - den egna upplevelsen tycks allt oftare gå före omtanken om andra människor men det är väl i linje med samhällsutvecklingen i övrigt. Det är bara att se på situationen i trafiken på många ställen så förstår man...
    Och givetvis håller jag med dig om att vi skall uppmuntra till ansvarsfull flygning men i det ingår ju också att säga ifrån när det motsatta inträffat.
    Roger

  4. #24

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Att ideligen kalla folk för idioter är alltså rätt idiotiskt och kontraproduktivt i min mening.
    Nu vet jag inte om du syftade på mina inlägg men vad jag vet så har jag skrivit idiotflygningar inte folk är idioter
    går att tolka lite olika.

    Helt klart gör även andra än fpvflygare idiotflygningar har sett även det väldigt många gånger.

    Jag är inte heller felfri och har gjort dumma flygningar men när det hänt har man tänkt efter och insett att det är dumt
    och inte publicerat det och inte gjort det igen. nu är iofs mina dumma flygningar rätt långt ifrån att flyga in över en folkmassa.
    Just inte göra det igen tänket verkar inte finnas hos en del utan dom gör samma sak om och om igen.


    //edit

    Jag tycker många är bra på att uppmuntra bra flygning men tycker det är minst lika viktigt att säga ifrån vid dålig.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  5. #25
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tanke är rätt om vägledning men det biter dessvärre inte på en del här..Gärna anonyma,och filmar glatt mer eller mindre idiotiska flygningar för som LAB skrev,det är klicken som räknas och eftersom vackra bilder blir jämförelsevis ouppmärksammade så blir det prylar där man tar risker som man slänger in för att få uppmärksamhet..
    Och man önskar ibland att man skulle fundera i termerna"konsekvensanalys",dvs,vad kan detta leda till?
    Att det alltsomoftast är olagligt skiter man ju också i för så stolt är man inte över sina alster så man
    lägger ut sitt riktiga namn..Huvudsaken är att det klickas..
    En god vän till mig som är modellflygare har ett visdomsord om dessa snedtramp:
    -Jag vill inte tro att han är dum i huvudet,man får hoppas att han bara har otur när han tänker..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  6. #26

    Standard

    Vi kanske helt enkelt skall bli tuffare å ta bort filmer och inlägg av den arten ?

    Boopidoo vi har ju årsmöte i helgen och jag skulle väldigt gärna se att du kom med i styrelsen!
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  7. #27

    Standard

    Oj det tackar jag för!

    Är dessvärre hemma med bihåleinflammation så det skulle nog inte uppskattas av övriga. Annars skulle jag gärna varit med.

  8. #28
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Funkar det med! Vi har elektronistiska årsmöten enligt KISS principen som är opåverkade av bihålor! Välkommen!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  9. #29

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Oj det tackar jag för!

    Är dessvärre hemma med bihåleinflammation så det skulle nog inte uppskattas av övriga. Annars skulle jag gärna varit med.
    Det kommer hållas i forumet utan några mänskliga kontakter... Här krånglar vi inte till saker i onödan
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  10. #30

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlägg
    Vi kanske helt enkelt skall bli tuffare å ta bort filmer och inlägg av den arten ?
    Tyvärr så hjälper det ju inte att ta bort filmer men att tydligt tala om att det inte är ok tycker jag är lämpligt
    dock kanske inte det heller hjälper men då är det iallafall tydligt att man tar avstånd från det.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  11. #31
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Tyvärr så hjälper det ju inte att ta bort filmer men att tydligt tala om att det inte är ok tycker jag är lämpligt
    dock kanske inte det heller hjälper men då är det iallafall tydligt att man tar avstånd från det.
    Håller med dig jag.
    Superhero

  12. #32

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Håller med dig jag.
    oh tror vi har en dag att minnas
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  13. #33

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Funkar det med! Vi har elektronistiska årsmöten enligt KISS principen som är opåverkade av bihålor! Välkommen!
    Va bra, vilken tid och hur gör jag? Hmm, det står säkert någonstans jag borde ha läst...

    Jag hoppas att jag kan deltaga.

  14. #34
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tror Hanke lägger upp en "livetråd" där man kan koppla upp sig samt ha synpunkter och rösta,funkat lysande hittills!
    Han kan säkert förklara bättre men det kommer nog inte att bli vare sig svårt att hitta eller förstå...
    KISS eré som gäller!
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...september-2013 och tidpunkten fyller han nog i snart!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  15. #35

    Standard

    And so it begins http://arstechnica.com/information-t...aponized-uavs/

    Tydligen så var det med mening han flög så nära.

    "The quadrocopter, a Parrot AR drone, was operated by a member of the German Pirate Party as a protest against government surveillance and the ongoing scandal over the Euro Hawk drone program"

    "
    While Merkel smirked off the drone in Dresden, even a small explosive charge or grenade aboard a similar drone would have been catastrophic—and defending against such attacks is difficult at best. Unmanned Aerial Vehicle (UAV) researchers from TNO Defense Research, an organization in The Netherlands, recently showed the real risk of that sort of attack, demonstrating that terrorists and insurgents could effectively use current commercial and do-it-yourself drones as weapons in a number of scenarios, including one much like the Dresden event."

  16. #36

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Tror Hanke lägger upp en "livetråd" där man kan koppla upp sig samt ha synpunkter och rösta,funkat lysande hittills!
    Han kan säkert förklara bättre men det kommer nog inte att bli vare sig svårt att hitta eller förstå...
    KISS eré som gäller!
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...september-2013 och tidpunkten fyller han nog i snart!
    Hela helgen på sig... 21-22sept. Som sagt första gången vi provar köra fullt ut i bara forumet för att se och lära oss hur vi kan göra detta heldigitalt utan krav på att man måste ha en sammankomst där inte alla kan deltaga och få sin röst hörd.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  17. #37

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Tanke är rätt om vägledning men det biter dessvärre inte på en del här...
    Britterna har gått en annan väg för att vägleda modellflygarna och vi borde nog vara lite tydligare om vad som gäller i Sverige utanför modellflygfälten t.ex. runt våra flygplatser så inte transportstyrelsen börjar på samma sätt som i UK för det vill vi nog inte. http://www.caa.co.uk/default.aspx?ca...16&pageid=8153

  18. #38
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Nu så tror jag att det spelar ingen roll vad man har för regler,de som står för de värsta övertrampen gör det inte hos någon klubb eller är medlemmar hos något förbund,de har sin egen agenda och påverkas inte av att man skriver regler.
    Läs gärna RCFF:s regler om vad som är modellflyg så har vi gjort klart för vad vi står för.
    Jag o fler med mig har gjort klart vid flera tillfällen vad som är övertramp och inte räknas till modellflyg,tycker vi har varit tydliga.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  19. #39

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Jag tycker inte det vore fel med tydliga regler typ att man inte får flyga högre än 400 fot när man är inom 8km från en flygplats med kontrollerat luftrum om inget annat är överenskommet, eller t.ex. 100x300 fritt område, eller t.ex. Inte flyga närmare än 20m från person eller djur som ökas till 50m för tunga/stora/snabba modeller. Jag har inte hittat på det själv, det kommer från Internatinella flygsportförbundet FAI.
    http://www.fai.org/component/phocado...ecommendations
    http://www.fai.org/downloads/ciam/CIAM%20_Flyer_05_2011

  20. #40

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    38
    Klubb
    Ingen (region JRFK)

    Standard

    Det här måste jag säga att ganska fascinerande. Om vi opponerar att ovanstående flygning hade skett i Sverige och han/hon inte har haft för avsikt att sälja det han/hon eventuellt filmar. Då gör personen faktiskt ingen direkt fel enligt luftfartsregler. Sedan om polisen anser att det är fara för allmänheten är en sak men då går det under Svenska lag alltså inte det som regleras av Transportstyrelsen..

    Rätt mig gärna om jag har fel

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •