Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Avstånds bedömning

  1. #1
    immos avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    77
    Jobb
    SSAB - Skiftgående Processoperatör

    Standard Avstånds bedömning

    Har kommit fram till att det är jäkla svårt att bedöma avstånd och höjd när man kör plan.
    Vet ju inte om man kör upp å ner eller vad som händer där uppe

    Tex idag, jag kör runt å ska gira tillbaka mot mig,och som jag trodde var jag en bra bit ifrån ett ensamt träd, men pang å tjoff! In i trädet flög jag, 8meter upp hamnade jag, fick ta en 6meters stege + tejpade ihop en kratta med en kvast, å med det hempulet tejpade jag fast min unika konstruktion på stegen, tillslut lyckades jag få ner härket. Hade jäkla tur att inget gick sönder, ja förutom att propellern saknas, men hade fler på lager så det var ju lugnt

    Var nog väldigt bra att jag inte köpte nått dyrt så som jag kör ...

    //Magnus

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Ja - det är nog detta med att skynda långsamt och inte ta onödiga risker. Och inte flyga i närheten av träd när man är ovan pilot. Stora, öppna ytor nämnde jag nog tidigare och det är nog grejen för att slippa trädklättring..
    Hälsningar
    Roger

  3. #3
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Man ska inte flyga i närheten av träd när man är van pilot heller...
    /\/\vh // /\/\r J.

  4. #4
    immos avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    77
    Jobb
    SSAB - Skiftgående Processoperatör

    Standard

    Jag trodde att jag var en bra bit ifrån trädet ju
    Nu gick det ju bra, fast i fortsättningen så ska jag köra åt andra hållet istället =)

    förresten en sån här pryl http://shop.textalk.se/se/article.ph...30&art=4545488 verkar väl vettigare än en fast tejpad htc legend under planet? Eller finns det andra vettiga små kameror?

    Förbannade träd !

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av immo Visa inlägg
    Jag trodde att jag var en bra bit ifrån trädet ju
    Nu gick det ju bra, fast i fortsättningen så ska jag köra åt andra hållet istället =)

    förresten en sån här pryl http://shop.textalk.se/se/article.ph...30&art=4545488 verkar väl vettigare än en fast tejpad htc legend under planet? Eller finns det andra vettiga små kameror?

    Förbannade träd !
    Jag har filmat en del med sånna kameror, det finns en variant som filmar HD nu så det blir lite bättre film.
    Kika på de ombordklipp jag har på min youtube får du se hur det blir med min keycam.
    Hur går det med flygsimulatorn?
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  6. #6
    immos avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    77
    Jobb
    SSAB - Skiftgående Processoperatör

    Standard

    Alright där ser man, kollade på lite film på din youtube sida, såg bra ut.
    Har inte hittat så många kameror, typ bara den jag länkade lite längre ner här.

    Har inte kört så mycket mer i simulatorn faktiskt, FSM är inte så upphetsande faktiskt
    Försöker köra irl så mycket jag kan bara så man får in känslan, köra ifrån olika håll och emot mig har jag inga problem med, det funkar bra, tränar landningar ifrån olika vinklar osv.

    Sen har jag haft lite otur med en granhäck (för tung last) och nu senast idag , då ett stort träd va mitt i vägen där jag skulle åka, ska ut med motorsågen strax å röjja undan mitt hinder, hoppas inte grannen vaknar bara :P


    Citat Ursprungligen postat av Kennerdahl Visa inlägg
    Jag har filmat en del med sånna kameror, det finns en variant som filmar HD nu så det blir lite bättre film.
    Kika på de ombordklipp jag har på min youtube får du se hur det blir med min keycam.
    Hur går det med flygsimulatorn?

  7. #7

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Häckar buskar och träd tillhör de arterna som gärna attackerar modellflygplan så det är bara att vara beredd på att klättra eller riva sönder sig i piggebuskar. Det är inte bara modellflygare som har denna erfarenheten. Är det inte i serien snobben (peanuts) som vi har en drakflygare som alltid hamnar i träden.
    Namn:  kiteeatingtrea.jpg
Visningar: 85
Storlek:  29,5 KB

    och sen är det dags att klättra på grenar dubbelt så högt.
    Senast redigerat av pgrts den 2011-10-15 klockan 09:24.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  8. #8
    immos avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    77
    Jobb
    SSAB - Skiftgående Processoperatör

    Standard

    Skönt att man inte är ensam iaf, så behöver man inte känna sig unik på den fronten åtminstone :P

  9. #9

  10. #10
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Det som jag föröker gör för att undvika trädsmällar är att alltid ha himmelen bakom flygplanet.
    Låter lite konstigt kanske och är det trångt så blir det svårt..Men då flyger jag helst inte.
    Djupseendet är obefintligt hos mig och varierar med ljuset,vissa väderlekar så är det hopplöst..
    Men är jag inte bombsäker på att det är fritt så flyger jag med det blåa eller moln som bakgrund,träden brukar inte hoppa upp dit.
    Och är det trångt där man ska landa så står jag gärna när tröskeln till fältet och flyger förbi mig på nån meters höjd,ger mig också en viss trygghet men det finns nog många "lösningar" på detta,det här är nåt som passar mig!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  11. #11
    immos avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    77
    Jobb
    SSAB - Skiftgående Processoperatör

    Standard

    Hej!

    Ja jag såg den där kameran på en annan sida också, fast den hade dom tagit bort ur sortimentet pga att dom hade problem med kvaliten just på den kameran.

    http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?...l&artnr=760106
    Finns också såg jag, endast 15gram

    Citat Ursprungligen postat av PatrikE Visa inlägg

  12. #12
    immos avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    77
    Jobb
    SSAB - Skiftgående Processoperatör

    Standard

    Ja det är hopplöst att veta avståndet ibland, t om, hur planet ligger i luften, vet knappt ut eller in, stallar jag planet, är jag upp å ner, va händer där uppe ... det tycker jag är mest skrämmande med flygningen faktiskt, just att man inte vet. vill ju inte smälla i backen å köpa ännu fler delar


    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Det som jag föröker gör för att undvika trädsmällar är att alltid ha himmelen bakom flygplanet.
    Låter lite konstigt kanske och är det trångt så blir det svårt..Men då flyger jag helst inte.
    Djupseendet är obefintligt hos mig och varierar med ljuset,vissa väderlekar så är det hopplöst..
    Men är jag inte bombsäker på att det är fritt så flyger jag med det blåa eller moln som bakgrund,träden brukar inte hoppa upp dit.
    Och är det trångt där man ska landa så står jag gärna när tröskeln till fältet och flyger förbi mig på nån meters höjd,ger mig också en viss trygghet men det finns nog många "lösningar" på detta,det här är nåt som passar mig!

  13. #13
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PatrikE Visa inlägg
    Den kameran har MPeg4-avi-format och det är INTE den riktiga HD-kameran. Den har en fuskvariant, dvs lägre upplösning som är digitalt uppförstorad. Den riktiga HD-kameran har MOV264-format.

    http://www.techmoan.com/blog/2011/2/...ra-11-808.html

    Jag köpte min från en av de få som säljer den riktiga kameran på Ebay:

    http://www.ebay.co.uk/itm/Ture-HD-Mi...item23127b6fd7

    Tråd på RCGroups.com som handlar om denna kameran:

    http://www.rcgroups.com/forums/showp...postcount=3531

    Det är lätta bli lurad med alla dessa keychainkameror som finns på marknaden. Så tänk på MOV264-format, 720p.

    Lasse
    Senast redigerat av radioactive den 2011-10-15 klockan 14:24.

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av immo Visa inlägg
    Alright där ser man, kollade på lite film på din youtube sida, såg bra ut.
    Har inte hittat så många kameror, typ bara den jag länkade lite längre ner här.

    Har inte kört så mycket mer i simulatorn faktiskt, FSM är inte så upphetsande faktiskt
    Försöker köra irl så mycket jag kan bara så man får in känslan, köra ifrån olika håll och emot mig har jag inga problem med, det funkar bra, tränar landningar ifrån olika vinklar osv.

    Sen har jag haft lite otur med en granhäck (för tung last) och nu senast idag , då ett stort träd va mitt i vägen där jag skulle åka, ska ut med motorsågen strax å röjja undan mitt hinder, hoppas inte grannen vaknar bara :P
    Jag drar då slutsatsen att du inte skulle ta skada av att köpa Realflight eller Phenix då´rå..
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PatrikE Visa inlägg
    Min kamera filmar i 720x640 men trro jag betala 265kr ink 2Gb microminne.
    Kan dessvärre inte länka då jag fick köpebeskrivningen i ett mail för länge sen.
    Vet att de finns sjukt billigt i USA, det va där privatpersonen hade köpt dom han sålde.
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen,
    Min åsikt är att du lugnt kan avvakta med kameran. För det första skall du koncentrera dig på att lära dig att flyga och Kennys förslag om att du nog borde köra lite mera simulator tror jag är rätt väg - då slipper du laga ideligen. Det är givet att du har svårt att bedöma både avstånd och kärrans läge i luften då du är nybörjare för det är så mycket information som hjärnan skall bearbeta och du har ju egentligen ingen kunskap alls om detta sen tidigare - och så enkelt är det inte som det kan se ut när erfarna flygare flyger.
    Sen detta med att filma...I det nybörjarstadium du befinner dig så kommer filmerna att bli oerhört "hoppiga" och föga njutbara. Så låt detta med filmning från onboard-kamera vara ett tag tills du dels kan flyga bättre, dels har en kärra som kanske är mera lämplig så att filmerna går att titta på utan att få huvudvärk..
    Bara sagt i all välmening och så du inte skall tappa sugen för du kommer att få slita en hel del innan nån form av säkerhet infinner sig.
    Hälsningar
    Roger

  17. #17
    immos avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    77
    Jobb
    SSAB - Skiftgående Processoperatör

    Standard

    Tackar för tipset!
    ska kika på den där

    Citat Ursprungligen postat av radioactive Visa inlägg
    Den kameran har MPeg4-avi-format och det är INTE den riktiga HD-kameran. Den har en fuskvariant, dvs lägre upplösning som är digitalt uppförstorad. Den riktiga HD-kameran har MOV264-format.

    http://www.techmoan.com/blog/2011/2/...ra-11-808.html

    Jag köpte min från en av de få som säljer den riktiga kameran på Ebay:

    http://www.ebay.co.uk/itm/Ture-HD-Mi...item23127b6fd7

    Tråd på RCGroups.com som handlar om denna kameran:

    http://www.rcgroups.com/forums/showp...postcount=3531

    Det är lätta bli lurad med alla dessa keychainkameror som finns på marknaden. Så tänk på MOV264-format, 720p.

    Lasse

  18. #18
    immos avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    77
    Jobb
    SSAB - Skiftgående Processoperatör

    Standard

    Simulator i all ära, men jag får kombinera med min wingdragon och FSM simulatorn tills vidare, får se om jag kommer över nån billig phoenix annars. hålla sig i luften, svänga utan att tappa höjd å landa är inga större bekymmer. Det läskiga som jag tycker mest är att jag får dålig pejl på hur planet ligger när man är på högre höjd, men övning ger färdighet

    Citat Ursprungligen postat av Kennerdahl Visa inlägg
    Min kamera filmar i 720x640 men trro jag betala 265kr ink 2Gb microminne.
    Kan dessvärre inte länka då jag fick köpebeskrivningen i ett mail för länge sen.
    Vet att de finns sjukt billigt i USA, det va där privatpersonen hade köpt dom han sålde.

  19. #19
    immos avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    77
    Jobb
    SSAB - Skiftgående Processoperatör

    Standard

    Halloj!
    Jag gillar att ha framförhållning, så jag har filmningen på is tillsvidare, men jag undersöker vad för kameror som finns tills den dagen kommer
    Kikar på plan varje dag, fast jag vet att jag inte kommer köpa något inom närmsta tid, tror det blir ett EZ hawk när den dagen kommer.

    Jag borde besöka klubben nångång, men känns så jäkla fjuttigt å komma med ett eldrivet wingdragon, jag kommer bli mobbad

    Annars så känner jag ingen som håller på med modellflyg, så man är ju lite "ensam"
    Men visst är det svårt med avståndet och kärrans läge i luften, det är det läskigaste som jag upptäckt iaf.

    En sak jag tänkte på, vad är räckvidden egentligen? jag är nervös av att tappa kontakten med planet
    Det räcker med att motorn lägger av när batteriet är slut nu, tur att det glider skapligt bra och man kan dra motorn en sista vända precis innan landningen.

    Trevlig helg!

    //Magnus

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej igen,
    Min åsikt är att du lugnt kan avvakta med kameran. För det första skall du koncentrera dig på att lära dig att flyga och Kennys förslag om att du nog borde köra lite mera simulator tror jag är rätt väg - då slipper du laga ideligen. Det är givet att du har svårt att bedöma både avstånd och kärrans läge i luften då du är nybörjare för det är så mycket information som hjärnan skall bearbeta och du har ju egentligen ingen kunskap alls om detta sen tidigare - och så enkelt är det inte som det kan se ut när erfarna flygare flyger.
    Sen detta med att filma...I det nybörjarstadium du befinner dig så kommer filmerna att bli oerhört "hoppiga" och föga njutbara. Så låt detta med filmning från onboard-kamera vara ett tag tills du dels kan flyga bättre, dels har en kärra som kanske är mera lämplig så att filmerna går att titta på utan att få huvudvärk..
    Bara sagt i all välmening och så du inte skall tappa sugen för du kommer att få slita en hel del innan nån form av säkerhet infinner sig.
    Hälsningar
    Roger

  20. #20
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av immo Visa inlägg
    Jag borde besöka klubben nångång, men känns så jäkla fjuttigt å komma med ett eldrivet wingdragon, jag kommer bli mobbad
    Fel!
    I vår klubb flyger folk alla sorters elplan, från Wingdragon till 5000W Hotliners.
    Metanol och bensinkärror och även en del jetplan, och ingen blir mobbad.
    Huvudsaken att alla har kul med sitt flygande, sen spelar det ingen större roll hur man kommer upp i luften....

    Jag är övertygad om att det fungerar på samma sätt i de flesta klubbar.
    Just nu är du nybörjare, men glöm inte att "ässen" i en klubb du går med i själva var nybörjare och behövde en massa hjälp för en del år sen.

    Det huvudsakliga syftet med en klubb är att sprida vår underbara hobby och att genom att skaffa nya medlemmar säkerställa klubbens fortlevnad, och det gör man då fasen inte genom att mobba nybörjare.

    Som du har märkt här i forumet så är folk bara glada över att kunna hjälpa till, precis likadant är det i alla klubbar jag har besökt.

    Så tveka inte att ta kontakt med en klubb, det är nog det allra bästa rådet vi kan ge dig.
    /\/\vh // /\/\r J.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •