Reklam

 
Sidan 36 av 65 FörstaFörsta ... 26313233343536373839404146 ... SistaSista
Resultat 701 till 720 av 1295

Ämne: 3d-skrivare

  1. #701
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    jag har dock samma problem som henke2 beskriver
    Har dock kört slic3r hitintills och just börjat testa cura, som förefaller ljusår bättre och enklare. Skall testa med ABS där med, det är ett bättre material än PLA tycker jag.

    Problemet när man googlar är att många trådar är gamla, mycket händer på två år och de problem som målas upp då finns inte idag.
    Superhero

  2. #702

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Cura är bra mycket smartare, speciellt på infill och sådant , slic3r kan göra väldigt konstiga fyllningar ibland.

    jobbar hemifrån idag så jag tar nog frukost rasten till att ställa in skrivaren lite , sen får det bli 11 rast för att testprinta och sen om det gick bra en seriös print vid lunch som blir klar till slutedags
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  3. #703

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    blev dock lite irriterad på cura , får bara save failed och inte minsta lilla indikation på varför
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  4. #704

    Standard

    Min bridge of torture gick totalt åt skogen då den kör för långsamt. Det gick bra när jag ökade hastigheten men det spelar ju ingen roll då övriga utskrifter ser kassa ut med så hög hastighet. Svårt att hitta mellanläget.

    Jag kanske ska testa att återgå till SD3 grundinställningar men det känns ju fel att den drog 135mm vid 100m extrusion.

  5. #705
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Min bridge of torture gick totalt åt skogen då den kör för långsamt. Det gick bra när jag ökade hastigheten men det spelar ju ingen roll då övriga utskrifter ser kassa ut med så hög hastighet. Svårt att hitta mellanläget.

    Jag kanske ska testa att återgå till SD3 grundinställningar men det känns ju fel att den drog 135mm vid 100m extrusion.
    Men bridgeing har en egen hastighet du kan justera, det är inte den generella hastigheten.
    Superhero

  6. #706

    Standard

    Ah, ok. Då ska jag in och ändra på den. Tror att jag nog måste öka ca 20%. Sedan kanske jag måste öka extrusion också, det var som om den endast drog tråd åt ena hållet och ingenting kom ut på tillbakavägen.

  7. #707

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Bridging has tighten är default mer än dubbelt så snabb som vanliga printhastigheten.
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  8. #708

    Standard

    ok men då kanske det är så att den drar ut för lite plast? Men det känns ju lite knasigt att den ska dra mer plast än vad som anges vid extrude. Min drog som sagt 35% för mycket.

  9. #709

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    om jag försöker göra nått som liknar en bridge så hänger det flera centimeter under prylen
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  10. #710
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    om jag försöker göra nått som liknar en bridge så hänger det flera centimeter under prylen

    Det jobbiga svaret är att du behöver kalibrera mera, hastigheter, acceleration, temperatur. Exakt vad vet jag inte. Det finns otaliga videos med div olika utfall och rekommendationer hur man skall göra. Innan man kan göra de tråkiga kalibreringsbitarna bra så kommer man ju inte lyckas med vanliga printar heller.

    20mm kub, cylinder, extrudern (E-steps), kub med tunn vägg, bridge etc.
    Superhero

  11. #711

    Standard

    Sedan verkar det variera en hel del beroende på vilket material man använder. När jag använder vit ABS så verkar den på något sätt smälta ut mer än den röda.

  12. #712
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Min skrivare ska få barn. :-D



    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

  13. #713

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    nu fick jag ut en hyffsad utskrift. äntligen. nu är nog allt rakt , nu gäller det bara att trimma slicer. gjorde onödigt tunna lager på den sista utskriften men blev grymt bra. tyvärr släppte en kant från bädden trots skirt
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  14. #714

    Standard

    Jag har identifierat ett problem som gör att min bro blir kass. Det är extrudern som liksom inte är snabb nog att påbörja plastmatningen. Plasten börjar någon mm för sent och missar att fästa vid bropelarna. Ibland lyckas det och det blir en rak fin sträng men ibland missar den och plasten hänger löst eller fastnar på extruderhuvudet.

    Kan det vara en inställningsfråga ang temperatur, dvs att den inte hinner smälta plasten eller är kan det vara smuts i extruderhuvudet?

  15. #715

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Vad kör du för temp på extrudern? Jag har börjat köra högre temp nu. 210-220
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  16. #716

    Standard

    195°C kör jag, tror att det vart grundinställningen samt 95 på plattan men ibland 100.

  17. #717

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    195°C kör jag, tror att det vart grundinställningen samt 95 på plattan men ibland 100.
    om jag kör under 100 på plattan så släpper min. samma sak om jag kör under 220 grader på extrudern dom första två lagren.

    råkade precis ut för att han inte lyckades fylla dom övre lagren första gången det hänt. funderar på om det beror på att jag körde en ny version av cura som hade 0,1 i lagerhöjd som standard. testar nu en likadan utskrift med 0,3 i lagerhöjd.

    om det är så så kanske även detta påverkar kvallen på en bridge

    Skickat från min Transformer TF101 via Tapatalk 2
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  18. #718
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Snackar ni pla eller abs...?

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

  19. #719

    Standard

    ABS för min del.

  20. #720

    Standard

    Jag brukar börja skriva ut när min platta är ca 80 grader. Kör 200 grader på extrudern. Har inte problem med att det släpper från plattan. Kör glasskiva med hårspray. Endast skrivit ut med abs hittils.

Sidan 36 av 65 FörstaFörsta ... 26313233343536373839404146 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •