Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Dx6i fråga hjälp!

  1. #1

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard Dx6i fråga hjälp!

    Hej!
    Jag har nyligen köpt mig en as3xtra som har 5 olika flightmodes och jag ska flyga denna med min dx6i.
    Jag har flightmodes på ch5 gear/flightmode switchen enligt e-flites rekommendationer och när jag går in i monitor och kollar så har jag i läge 0 markören längst bort till vänster och i läge 1 på switchen så är markören längst bort till höger i monitorn.
    Alla kanaler är på normal.....alltså inte reverserade och enligt e-flite så ska alla kanaler stå på normal.
    Hur ser det ut i era dx6i sändare?
    Varför jag undrar är att i läge 0 så är as3x programmerat från fabrik i standard flightmode i läge 0 och i läge 1 hover assist och man får inte starta i hover assist enligt e-flite då det kan skada kärran så jag vill vara säker på att jag har rätt flightmode i rätt läge på switchen och enda sättet jag kunde komma på och kolla detta var att höra hur lägena ser ut i nån annan dx6i då jag hört att vissa dx6i tydligen är omvända alltså detsamma som att reversera kanal 5 så att i läge 0 är markören längst till höger och tvärtom i läge 1.
    Tacksam för svar!!!!

    Med vänlig hälsning:Pierre

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Slå på sändaren och mottagaren men låt bli gasen. I läget med hover assist så rör sig rodren om du gungar modellen lite fram och tillbaks.
    mvh //Fredrik
    fredrik

  3. #3

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Slå på sändaren och mottagaren men låt bli gasen. I läget med hover assist så rör sig rodren om du gungar modellen lite fram och tillbaks.
    mvh //Fredrik
    Ok!
    Så rodren rör sig trots att as3x inte är aktiverat menar du.... i hover assist läget då bara och inte i general flight mode?
    På en andra umx kärror måste man ju ge trottel för att aktivera as3x.

  4. #4

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Nu har jag kanske hittat en lösning på detta!
    Tittade närmare på en dx7s och i monitorläge och i läge 0 på gearswitchen så är markören längst åt höger och i läge 1 åt vänster!
    Alltså tvärtom mot min dx6i så jag tror faktiskt att man ska reversera ch5 på dx6an trots att Horizon hävdar i manualen att all kanaler ska stå på normal.
    När jag reverserar ch5 i min dx6i så får jag pos 0 åt höger och pos 1 åt vänster precis som i dx7s.
    Måste ju vara rätt så här förutsatt att dx7s som jag hittade på tuben inte var reverserad förstås hmm
    Finns det nån som flyger med en dx7s som kan bekräfta att när alla kanaler är i normal så är pos 0 på gearswitchen åt höger i monitorn och pos 1 åt vänster så hade jag varit evigt tacksam!

    Med vänlig hälsning:Pierre

  5. #5

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Ok!
    Jag la ut denna fundering på tuben precis och nu fick jag svar från Horizon Hobby att det stämmer.
    Alltså ska ch5 i dx6i reverseras för att kunna programmera in rätt flightmodes
    Horizon Hobby kommer att ta detta till sig och uppdatera manualen till as3xtran för dx6i programmeringen då den i nuläget är felaktig.
    Kan ju vara bra att veta för alla er som funderar eller har köpt en a3xtra och som sitter med en dx6i!

    Med vänlig hälsning:Pierre

  6. #6

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Hej igen.
    Länkar en liten filmsnutt på min testflygning med as3xtran och dx6i.
    Tyvärr är skärpan inte den bästa men men.
    En riktigt välflygande modell som endast väger 36 gram och perfekt för att lära sig flyga 3d!

    Nu är det bara till att nöta på i julledigheten

    http://www.youtube.com/watch?feature...&v=GoAzUUgFpzM

    //Pierre

  7. #7
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Det är skottpengar på dem som filmar med sin iPhone "stående"
    Superhero

  8. #8

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    7
    Jobb
    kontorsaktigt
    Klubb
    AKMG Göteborg

    Standard

    Man kan se hur de olika mode´sen funkar i läge 0, 1 & 2 på 3-vägsswitchen.

    Bind och gör allt klart.
    Håll planet och sätt trottel på ca 30% så att AS3x-systemet går igång.
    När switchen är i läge 0 så ser du att skeven går emot din rörelse och stannar kvar i motkompenserande läge.
    I läge 1 däremot så gör skeven bara en hastig kompensation när du vickar på planet och återgår därefter till neutralt läge.

    Kollar du läge 2, hover assist, så blir det mer tydligt. Håll planet i hovringsposition med switchen från början i läge 1.
    starta motorn till 30% och slå till läge 2 på switchen.
    Nu är du i hover assist och om du lutar på planet t.ex. i höjdroderled så ser du att AX3X kompenserar och HÅLLER KVAR höjdrodret. Likaså om du roterar så HÅLLER det kvar skevrodren, ända tills du är tillbaka i utgångspositionen för planet.

    Det bör betyda att det är riktigt fel att försöka flyga med planet i hover assist!

    Att hålla planet med trottel påslagen till ca 30% är det enda sätt du kan verifiera HUR planet svarar på de olika mode´sen.

    Mvh

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •