Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Tarot Ironman FY650

  1. #1

    Standard Tarot Ironman FY650

    Har precis knåpat ihop en Tarot Ironman FY650. Den är inte provflugen ännu och jag tycker att det låter som om propparna är obalanserade trots att jag precis har balanserat dem... kanske är monteringsmetoden med två skruvar som är boven i dramat alternativt motorerna.

    Motorer: Oklart men liknar dessa http://www.rctimer.com/product_575.html (fick dem gratis)
    Propellrar: 17x5.5" kolfiber
    Fartreglage: ZTW Spider OPTO 20A
    Ram: Tarot Ironman FY650
    BLG: Tarot T-2D (TL68A08)
    Batteri: Kypom 4S4500
    FC: Naza V1 med GPS
    RC: TSLRS NR Rx

    Nu ska jag bara leta upp ett mjukt fält med mycket snö och göra första testflygningen. Jag är beredd på det värsta... :/

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0416.jpg 
Visningar:	1833 
Storlek:	185,4 KB 
Id:	43308 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0420.jpg 
Visningar:	2347 
Storlek:	165,6 KB 
Id:	43309 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0421.JPG 
Visningar:	1736 
Storlek:	216,6 KB 
Id:	43310 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0425.JPG 
Visningar:	1075 
Storlek:	233,8 KB 
Id:	43311

  2. #2
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Verkar som om någon har byggt sig en långfärdsmaskin, tror du kan räkna med minst 20minuter i luften med den setup.

    Jag blev lite avis
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #3

    Standard

    Hmm jag funderar på varför foxtech listar 980kv som rekommenderade motorer samt 12 props med 3S setup? de flesta jag sett använder betydligt lägre kv på motorerna samt större proppar.

  4. #4

    Standard



    Jag siktar på lite längre flygtid snarare än distans men visst den bör ju kunna stanna upp ett tag. Har tänkt dubblera batterikapaciteten senare men detta får räcka just nu.

    Har ett annat bygge på gång vilket är en Megakopter Trilobite Y6. Den är tänkt att kunna bära en mer rejäl BLG med tyngre kamera. Det ironiska är att även om jag betraktar Y6:an som den större av dem så är den betydligt enklare att ta med sig än denna. Även om den här är fällbar så blir den nästan en meter långt pga de långa propparna i infällt läge.

  5. #5

    Standard

    Vad har du för totalvikt på den?
    Kolla stigningen på propparna, jag har haft några med olika vinkel på bladen. En var till och med negativ vinkel längst ut på ena sidan.

  6. #6

    Standard

    Den väger AUW 2050g. Ok, ska kolla det. Alternativt får jag ta och köpa andra proppar och testa. Kanske APC-proppar för multirotor, har för mig att de ska vara bra.

  7. #7

    Standard

    Tuff maskin, maxade proppar . Inte mycket mellanrum där dom möter varandra va hehe ?

  8. #8

    Standard

    Säkert minst 20mm.

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Säkert minst 20mm.
    Ah det är mer än jag trodde. Såg ut som det skulle blir ett par mm max hehe.

  10. #10
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Låt höra lite flygtider då har testat lite Är sugen bygga mig en till Quad som kan vara uppe lite längre...


    //Matte

  11. #11

    Standard

    Jag upptäckte att monteringsmetoden med två skruvar kan innebära lite finjusteringar. Bladen skar inte helt exakt lika på tre av propparna. Skillnaden var 4-5 mm som mest. Dock enkelt att justera med skruvarna men jag undrar om inställningarna kommer att bestå när man har kört ett tag.

  12. #12

    Standard

    Äntligen blev det dags för provflygning, är nöjd med resultatet även om jag ska göra lite ändringar i installationen samt försöka balansera ännu bättre. Kan även vara kassa lager på motorn som spökar.


  13. #13

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Ljudet kommer nog delvis av propparna och pga det minimala avståndet mellan propparna.

    sen tippar på kassa lager i motorn, är det rctimer motorer så får man räkna med det, har öslat onödigt mycket pengar på rctimers motorer innan jag gav upp dom
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  14. #14

    Standard

    Har nu testat att se hur effektiv quaden är och monterade en Eagletree V3 E-logger på den, se bifogade bilder. Jag blev dock lite less och klarade inte av att endast hovra hela tiden. Men jag hovrade eller flög stilla under huvuddelen av flygningen så man kan nog dra en hel del slutsatser ändå, ex att den drar ca 13-14A vid hovring eller stilla flygning. Vid bägge flygningarna startade jag med ett fullladdat 4S4500. När gång ska jag testa att flyga med två parallellkopplade batterier, dvs 9Ah, och se hur länge jag kan flyga. Givetvis även då med loggern. Nu har jag även kopplat in den lilla standardOSDn samt en höjdmätare.

    Första flygningen flögs utan FPV-länk och jag landade jag när Nazan indikerade med gul LED att spänningen var låg, dvs efter endast 12min. Då hade jag bara använt drygt halva acken (~2560mAh) och spänningen var då ~14,6V.

    Andra flygningen var lite mer inspirerad och större delen flög jag FPV med inkopplad videolänk. Jag flög ända tills Nazan "nödlandade" efter att den röda LEDen blinkat i flera minuter. Då hade jag använt ~3690mAh och spänningen var ca 14V.

    Det känns rent intuitivt att jag borde kunna ändra värdena i Nazan en hel del. Några tips på hur mycket jag kan ladda ur batteriet innan det är dags att landa? Är 13,2V (3,3V/cell) för låg spänning? Jag tror det är det jag har ställt in när jag flyger med 3S med den lilla quaden. Jag har ju inte telemetri förutom när jag flyger med FPV och jag vill faktiskt gärna ha kvar "nödlandningsfunktionen"
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	112 
Storlek:	142,3 KB 
Id:	45241   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	105 
Storlek:	100,8 KB 
Id:	45242  

  15. #15

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    51
    Jobb
    Chaufför/Maskinist
    Klubb
    N/A

    Standard

    Hur upplever du själva ramen?
    Jag har själv en Tarot 650 med setupen:

    T-motor MN3508-16 KV700
    T-motor 13" proppar
    Hobbywing 40AMP esc
    Naza V2
    3S 5000Mah batteri
    Tarot T2D Gimbal

    Jag får ut ca 8 minuter med den setupen.
    8 minuter väldigt aktiv flygning.

  16. #16

    Standard

    Den är bra förutom snäpplåsen i plast som ideligen går sönder.

    Min setup går inte att flyga hur inspirerat som helst pga de lågvarviga motorerna och stora propparna. Den är liksom ganska seg, men för bus har jag andra maskiner.

  17. #17

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    51
    Jobb
    Chaufför/Maskinist
    Klubb
    N/A

    Standard

    Det var det jag skulle säga också att jag är kanonnöjd med ramen. Har inte haft några problem med mina lås hitintills. Har haft den i ca 2 månader nu.

  18. #18
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Jag har första varningen på 3.5V/cell och autolandning på 3.3V/cell i min Naza.
    Låter den dock nästan aldrig gå in i autolandning utan flyger på timer som är synkad i tid till första varningen.

  19. #19

    Standard

    3.3V med last (loaded) alltså?

  20. #20
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Japp.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •