Reklam

 
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 61

Ämne: Hur många dagar, lipobuzzer fast på acc!!

  1. #21


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    För många år sedan, i början av LiPo-eran, så hade jag en 3S1500 Kokam-ack i en kärra. Vid ett tillfälle så stod jag och snackade efter flygningen (som vanligt alltså) och glömde helt enkelt att ta ut batteriet ur kärran. Om jag inte minns fel så tog det inte mera än ca: 1 dygn därefter innan jag upptäckte fadäsen men då var acken redan tom och sen fungerade den tyvärr inte längre. Så min reflektion över dina funderingar är om du verkligen har nån kraft kvar i din ack efter så många dagar...
    Roger

  2. #22

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Jodå pengarna kom igår och det var tur för dig, annars hade jag skickat min kamphundar på dig

  3. #23
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Räkna med att buzzern tar cirka 10mA-20mA i övervakningsläge. Du säger du hade 1300mAh batteri. 1300/10=130h; 1300/20=75h. Detta är trolig tid innan batteriet är tomt. 75h är cirka 3 dar, 130h är cirka 6 dar.
    fredrik

  4. #24


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det är nog mera som ligger och "tjuvdrar" än buzzern. T ex sitter det väl en mottagare i farkosten - liksom 4 fartreglage och en flyg-controller. Kanske även lite annat... Så med stor sannolikhet är nog strömmen slut - tyvärr...
    Roger

  5. #25
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Min lipotestare tömmer 3S3450 på ett par dagar.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  6. #26
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Det är nog mera som ligger och "tjuvdrar" än buzzern. T ex sitter det väl en mottagare i farkosten - liksom 4 fartreglage och en flyg-controller. Kanske även lite annat... Så med stor sannolikhet är nog strömmen slut - tyvärr...
    Roger
    Ja om fler saker var inkopplade så är strömmen slut för länge sen. Jag fick intrycket att allt utom buzzern lossnade.
    fredrik

  7. #27


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Innan man hittat farkosten så måste det ju vara svårt att veta vad som är inkopplat så sannolikt är hela farkosten spänning-satt.
    Roger

  8. #28


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Mätte lite på min 250-quad. Det sitter en 600 mW video-sändare, kamera, FrSky-mottagare, flyg-kontroller, 4 fartreglage och ett par lysdioder fram och bak. I tomgång drar den ca: 0,7 A/10 W och utan lysdioderna tända ca: 0,5 A/8W (mätt med en Astro Watt-meter). Video-sändaren drar väl en stor del av detta men jag orkade inte pillra ur kontakten och mäta hur stor del den står för. Jag hade ett 3S1500-batteri anslutet.
    Roger
    PS: Hade inte "buzzern" ansluten när jag mätte kom jag just på...

  9. #29
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    1300mAh med 0,5A är 2h 40min.
    fredrik

  10. #30
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Ok tråkigt, inte hittat den än , inget annat drog sannolikt ström från accen då lipobuzzern satt på accens balanskontakt och huvudkretsen bröts sannolikt redan i luften till pdbn och resten av kretsen då bilden försvann samtidigt som jag hörde motorerna stanna i luften (med mina öron alltså inte via mic el nåt),

    Fortfarande ingen tur, utökar sökområdet...glad om nåt är helt,..

    Mvh Gustaf

    Tack för hjälpen

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  11. #31
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Hej, gett upp att hitta den nu, sannolikt är den stulen av en medlem även om det låter bittert, senaste sökningen var en octocopter i luften 3h , min vän körde ett mönster över hela området 1-2m från luften med en gopro i gimbal pekande rakt ned och jag satt med en större displsy och jackan över huvudet och tittade, såg en åkersork fly men thats it, octon vägde tillräckligt för att blåsa all växtlighet åt sidorna så jag såg marken hela tiden, det var vindstilla i övrigt så om den var där bör vi hittat den nu.
    Har köpt ny beg blackout spiderhex (tack Kristofer A) och tänker fästs en blåtandbricka för 250 spänn från teknikmagasinet på den, självhäftande, baTteri som räcker ett år, 7g samt sökapp där andra går nära blåtanden får du notifikation om var så har man stort sökområde kan man slänga en smartphone på flyget och börja söka! Såfort du får et0n notifikation är der bara landa och hämta. Redundansen är nog bäst av alla typer av "hitta din modell" i detta system, ser ej hur den skulle gå sönder i en krasch, simpel grej men effektiv och tänker ej flyga multikopter på platser med mer än 2mm gräs utan sådan på, frågan är ju om den stör 2.4ghz-rclänken , nu kommer det vara en 8chFutaba m diversitysystem och channelhopping så det bör ej vara problem, ett rangetest bör reda ut det?

    Tack för all sympatl tror den blivit stulen faktiskt, det var mkt trevliga komponenter på, futabaRX, och immersionvtxen är ju dyra och kvalitetskomponenter...

    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  12. #32
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Uppdatering, ej funnen, sannolikt stulen, trodde naivt nog att flygklubbar var exkluderat sånt beteende.. ger officiellt upp nu och i höst får vi se när allt grönt ramlar av om det ligger några rester, sökandet inkluderade skallgång, drönarsök, hundsök och gav ej någonting. Har fått hem en blackout "mini" spiderhex som jag gör iordning nu, ska bli intressant m 200-300g tyngre och mycket mer kraft.

    Tack alla deltagande i sorgen.

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  13. #33
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    ..Tycker definitivt att det är att gå "över gränsen" att antyda att flygklubben har något med försvinnandet att göra..
    Har "en medlem" tagit den så föreslår jag att du inte skriver om det här utan går den korrekta vägen och polisanmäler det.
    Att prylar inte hittas efter att man flugit bort dem har hänt och kommer o hända fler ggr,de kan gömma sig rejält.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  14. #34

    Standard

    Jag har satt blåtandbricka på min Blackout mini h men inte behövt använda den än, har även beeper.

    Jag kommer att måla topp, bottenplatta och ev armarna på mina quadar med fluorescerande färg.



    Jag målade min ZMR 250 3D quad med fluorescerande färg eftersom jag endast flyger los med den så var det svårt att se läget på den men en quad blir ju lättare att hitta med lite färg på.

  15. #35

    Standard

    Är det en sån här du köpt så rekommenderar jag att du verifierar räckvidden när den ligger ute i naturen:
    https://www.teknikmagasinet.se/produkter/leksaker-o-gadgets/coola-gadgets/trackr-bravo-silver

    Som jag skrev tidigare i den här tråden så dyker räckvidden katastrofalt på min snarlika tracker när den ligger på gräsmattan.
    /J

  16. #36
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    ..Tycker definitivt att det är att gå "över gränsen" att antyda att flygklubben har något med försvinnandet att göra..
    Har "en medlem" tagit den så föreslår jag att du inte skriver om det här utan går den korrekta vägen och polisanmäler det.
    Att prylar inte hittas efter att man flugit bort dem har hänt och kommer o hända fler ggr,de kan gömma sig rejält.
    Jo är den borta är det garanterat en medlem eller någon ansluten till klubben då detta fält är mitt ute i ingenstans! Jag hoppas jag har fel och den dyker upp nån gång.
    Du har givetvis rätt i att saker kan gömma sig. Det som göms i snö.., det känns dock som jag hittat allt på fältet utom min quad, gamla flygdelar, balsa, skruvar(?) Ett gaaammallt servo från hitec bl a,

    Jag har ännu inte köpt denna blåtandbricka, tänkte testa huruvida den stör futaba s-fhss-protokollet nåt först, tänkte ha sån blåtandsbricka, beeper finns men jag vill ha dubbel redundans och slänger jag på en gps bör jag kunna få upp koordinater i osdn, räckvidden på blåtands-tilen är inte superviktig, som sagt man kan tejpa fast en smartphone på en luftfarkost och scanna av tills det piper till i appen, bör gå fort men skall testas givetvis med 5.8ghz pch 2.4ghz-grejerna igång.

    Vill ha ett system som är helt och hållet separerat från huvudkretsen och dessutom ett som inte lätt går sönder så om teknikmagasinets blåtandsbrickor är nåt att hänga i quaden säger jag till! Om den fungerar väl är det ett perfekt sekundärt sökverktyg om du ej har koordinater t ex i osdn.

    Tack så mycket alla mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  17. #37
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Hunter Visa inlägg
    Jag har satt blåtandbricka på min Blackout mini h men inte behövt använda den än, har även beeper.

    Jag kommer att måla topp, bottenplatta och ev armarna på mina quadar med fluorescerande färg.



    Jag målade min ZMR 250 3D quad med fluorescerande färg eftersom jag endast flyger los med den så var det svårt att se läget på den men en quad blir ju lättare att hitta med lite färg på.
    Snygg setup!! Vad har du anvånt för att täcka alla kanter sådär? Depron? Gav det någon somhelst skillnad genom luften? Blev den mer eller mindre aerodynamisk?
    Lyckas väggarna hålla proppwashen från baro och variometer?
    Smart med fluorescerande färg, hoppas det fungerar bra i praktiken!

    I det hööga gräs där min gick ned tror jag ej det hade gjort skillnad med färgen dock, men om den lyste av sig själv på kvällen så hade det varit lätt att hitta den!

    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  18. #38
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Flög du med googles när du kraschade eller kollade du på modellen direkt?

    Nu har du säkert gjort det men om du kollade direkt på modellen så ligger den förmodligen mycket närmare än du tror, vet inte hur många gånger jag letat kraschade flygplan och hittat dom påväg tillbaka då vi trott att dom varit mycket längre bort från början.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  19. #39
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Krille Visa inlägg
    Flög du med googles när du kraschade eller kollade du på modellen direkt?

    Nu har du säkert gjort det men om du kollade direkt på modellen så ligger den förmodligen mycket närmare än du tror, vet inte hur många gånger jag letat kraschade flygplan och hittat dom påväg tillbaka då vi trott att dom varit mycket längre bort från början.
    Hej jag flög FPV så ingen sån situation även om jag nog skulle sett den LOS då jag förlorade bilden ca 80m bort och 20m upp ...men inte ett spår...

    Skickat från min ST26i via Tapatalk

  20. #40


    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Att prylar inte hittas efter att man flugit bort dem har hänt och kommer o hända fler ggr,de kan gömma sig rejält.
    Jag flög bort en Bixler för några år sen. Den gick ner i en hästhage ungefär hundra meter från mig inom ett område på ca. 50x100 meter med halvmeterhögt gräs. Bixlern var dessutom utrustad med led-remsor på båda sidor av vingen samt på kroppen... Vi letade lite då och då ända tills vintern kom. Den är fortfarande borta...
    Vid ett annat tillfälle så nödlandade kompisen sin GWS Formosa målad i skrikorange färg. Vi såg båda två exakt var den gick ner i buskaget på andra sidan fältet, 50 meter bort. Vi letade tre timmar innan vi hittade den på ett helt annat ställe ganska långt ifrån platsen där vi båda såg den gå ner.

    Så det där med bortsprungna flygsaker är inte helt lätt.
    Senast redigerat av Peter_L den 2016-07-24 klockan 13:06.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •