Reklam

 
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 76

Ämne: Vassa 1300mah 4S i Sverige just nu?

  1. #21

    Standard

    Mina accar var dessutom kraschade, även om bara en cell saknade spänning så var de övriga cellerna inte "oskadade", dock höll dom spänning. Jag ser det även som att jag inte vill ha ett "suspekt" batteri ibland mina övriga 8 accar och inte heller vill jag hantera ett "suspekt" batteri separat hela tiden. Jag har respekt för LiPo-batterier eftersom jag råkat kortsluta ett en gång och fick då kasta ut det i snön och öppna alla fönster och dörrar. Stod sedan ute och frös i en timme eftersom gaserna som bildas är ganska farliga.

    Men om man vet vad man gör och kanske har en annan typ av hantering än mig(förvarar alla på samma plats och parallell-laddar) så kan man ju bygga om accen för att spara någon krona. Men på samma tid som det tar att bygga om ett trasigt batteri hinner jag tjäna ihop ett nytt(ca 200 kr) om jag jobbar istället

  2. #22


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag var närvarande vid en LiPo-brand senast för ca: 1 w sedan och den upplevelsen är jag gärna utan. Det skedde i samband med laddning av en enligt ägaren oskadad ack så vad som förorsakade denna brand lär vi knappast få veta för det var i princip inget kvar - mera än sot. Lyckligtvis skedde detta utomhus vid laddplatsen på fältet.
    Roger

  3. #23

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Turbotom Visa inlägg
    Hej!

    Förklara gärna för en utan högskolepoäng varför det skulle bli mindre bra resultat så länge man undviker att punktera cellerna, vika dem eller skada dem på nåt annat sätt?
    Tror han syftar på olycksriskerna man tar vid ombyggnaden med kortslutningar å dylikt. inte på att batteriet skulle vara sämre när det väl är gjort.
    ________________________________________
    Mina maskiner

  4. #24


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Zallisen Visa inlägg
    Tror han syftar på olycksriskerna man tar vid ombyggnaden med kortslutningar å dylikt. inte på att batteriet skulle vara sämre när det väl är gjort.
    Hej,
    Vad jag avsåg är förklarat i inlägg #20 men du har helt rätt i detta med den uppenbara kortslutningsrisken.
    Det är väldigt lätt att åstadkomma en sån och resultatet kan vara förödande.
    Man skall alltså vara mycket säkert på hur man kan hantera en LiPo-ack innan man ger sig in i att bygga om den ack med trasiga celler - och oerhört noga så att man inte skapar en ofrivillig kortslutning för strömrusningen i så fall är enorm med otrevliga konsekvenser som följd. Sen är innehållet i acken också värmekänsligt så även där finns en fara när man löder.
    Roger

  5. #25

    Standard

    Ja vad ska jag säga? Bara konstatera att alla är olika! Själv finner jag stort nöje i att bygga om, förbättra, och laga mina quads och tillbehör. Jag har t.ex. lagat åtskilliga LittleBee ESC, videosändare, OSD plattor, antenner, motorer, you name it! Desto större utmaning, mer nöje för mig! Och det handlar inte om pengar eller snålhet. Senast lödde jag en komponent på en ESC, det var halvsmått!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ImageUploadedByTapatalk1461353744.498013.jpg 
Visningar:	89 
Storlek:	219,4 KB 
Id:	58172

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ImageUploadedByTapatalk1461353757.196526.jpg 
Visningar:	84 
Storlek:	258,4 KB 
Id:	58173

    Men återigen till batterierna, du ska vara riktigt kass om du ska lyckas värma upp cellerna så pass att det blir i närheten av farligt, lödöronen är väldigt tunna och värmen försvinner snabbt från dem. Jag har absolut ingen aning om hur mkt man kan värma en cell innan den tar eld, men det har gett mig vissa idéer som jag får lov att återkomma med resultat!

    Sedan kortslutningsrisken som ni nämner, självklart kan man lyckas kortsluta cellerna, man kan lyckas med det mesta bara man har tillräcklig vilja! Det är ju inte särskilt smått, gott om plats! Och det enda sättet att lyckas kortsluta något är att lyckas nudda 2 lödöron samtidigt med lödkolven, för sladdarna går ju endast till kontakten och har ingen kontakt med varandra.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  6. #26

    Standard

    Det är just därför att alla är olika som man inte ska rekommendera att bygga om LiPo-batterier. Det är lite samma som att man inte ska rekommendera folk att justera FC och ESC:er med propellrarna monterade. Sen om man vet att man klarar av det så behöver man ju inte stöd på ett forum, då är det ju bara att göra det.

    Sen tror i alla fall jag att ledningsbanorna i en LiPo kan transportera värme ganska effektivt eftersom dom kan transportera 100-200A utan att smälta.

  7. #27


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Glattnos - du har uppenbarligen förstått "pointen".
    Roger

  8. #28


    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    149
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    #26 +1

  9. #29

    Standard

    Nu förstår jag! Det är inte okej att skriva om saker som kan vara farliga! Det är bättre att överdriva riskerna så att folk inte vågar testa! Smart!
    Kanske skulle vara en grej att censurera forumet, lite som "Föräldraläge" på Youtube. Sök på:
    "Löda dit balanskablar på ett Lipo" och du blir automatiskt vidarebefordrad till Disney.com ! [emoji23]


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  10. #30

    Standard

    Hahhhhaa... Jag e som du turbotom. Lagar mina kretskort själv o löder batterier etc. Men vi är annorlunda.

    Tänk på att många förstår inte varför det är dumt att separera cellerna med en morakniv om du glömmer att skriva ut det är lämpligt att använda plast o redan där är körda.

    Jag kan tycka många har en harig attityd o inte vågar testa fast de antagligen skulle klara det.




    Sent from my SM-G920F using Tapatalk

  11. #31
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Turbotom Visa inlägg
    Nu förstår jag! Det är inte okej att skriva om saker som kan vara farliga! Det är bättre att överdriva riskerna så att folk inte vågar testa! Smart!
    Kanske skulle vara en grej att censurera forumet, lite som "Föräldraläge" på Youtube. Sök på:
    "Löda dit balanskablar på ett Lipo" och du blir automatiskt vidarebefordrad till Disney.com ! [emoji23]


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Hahaha +100!!!! Gud vad jag håller med dig.

    Jag håller med fullständigt, man brukar säga att "neccessity is the mother of all invention" mem här hemma lyder det "idioti och nyfikenhet är orsaken till alla mina framgångar relaterat till RC"
    Och "gör som jag säger att du ska göra, INTE som du SER mig göra! För guds skull! Bara en riktig idiot kan klara sig genom idiotier"!

    Jag tycker alla har vettiga argument, tycker inte att det behöver nämnas längre att LiPos är farliga och inget man leker med, tror alla vet att batterier alltid i någon utsträckning är farliga och får man tanken att plocka bort en trasig cell då har man förmodligen tillräcklig kunskap för det också resonerar jag.

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Jag var närvarande vid en LiPo-brand senast för ca: 1 w sedan och den upplevelsen är jag gärna utan. Det skedde i samband med laddning av en enligt ägaren oskadad ack så vad som förorsakade denna brand lär vi knappast få veta för det var i princip inget kvar - mera än sot. Lyckligtvis skedde detta utomhus vid laddplatsen på fältet.
    Roger

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  12. #32

    Standard

    Min ADHD hjärna var tvungen att testa hur mycket värme som leds till batteriet när man löder. Klämde fast en tjock lödspets på ett lödöra på en lipocell med en tång, satte 48W lödstation till 450grader och batteriet var laddat till 3.9V. Efter 4 minuter och 40sekunder avbröt jag, då hade batteriet blivit 32 grader varmt. Mätt med prob fasttejpad på utsidan av cellen ca 2cm från lödörat.



    Sent from my iPhone using Tapatalk

  13. #33
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Turbotom Visa inlägg
    Min ADHD hjärna var tvungen att testa hur mycket värme som leds till batteriet när man löder. Klämde fast en tjock lödspets på ett lödöra på en lipocell med en tång, satte 48W lödstation till 450grader och batteriet var laddat till 3.9V. Efter 4 minuter och 40sekunder avbröt jag, då hade batteriet blivit 32 grader varmt. Mätt med prob fasttejpad på utsidan av cellen ca 2cm från lödörat.



    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Hahaha, tackar ödmjukast, undrade om jag var tvungen göra samma själv!

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  14. #34

    Standard

    Turbotom: Skulle ju vara intressant att höra vilka slutsatser du drar av det testet, du har bara get resultatet.

  15. #35

    Standard

    Mina slutsatser är att riskerna med att värma ett Lipoacc för mycket när man löder på dem är kraftigt överdrivna i denna tråd. Enligt folk på ett annat RC-forum så kan man råka skada tätningen vid lödörat om man värmer för mycket, och batteriet tar in syre och kommer därav bli försämrat/förstört.
    Men jag vill påpeka att det är fritt fram att dra egna slutsatser, eller välja att inte tro på vad jag skriver på samma sätt som jag har valt att inte tro på vad som skrivits tidigare, för det är väl därför det kallas "diskussionsforum", för att kunna ha olika åsikter och tankar.
    Här är en länk till en film som jag gjorde när jag testade att värma batteriet.
    https://youtu.be/sUqmtQL7VGQ


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  16. #36

    Standard

    Coolt! Subscribed

    Dock håller jag inte med om att riskerna med att värma lipo är "kraftigt överdrivna" i tråden eftersom detta är det enda som skrivits om saken:
    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Ja - problemet med att "bygga om" LiPo är ju bl a risken att värma en cell alltför mycket när man löder om och den uppenbara risken att kortsluta när man håller på.
    Det kan aldrig rekommenderas men givetvis - är man försiktig och kunnig så kan man ofta göra det men nån allmän rekommendation kan det aldrig bli.
    Citat Ursprungligen postat av Glattnos Visa inlägg
    Sen tror i alla fall jag att ledningsbanorna i en LiPo kan transportera värme ganska effektivt eftersom dom kan transportera 100-200A utan att smälta.
    Men alla har rätt till åsikt

  17. #37

  18. #38

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Glattnos Visa inlägg
    Coolt! Subscribed

    Dock håller jag inte med om att riskerna med att värma lipo är "kraftigt överdrivna" i tråden eftersom detta är det enda som skrivits om saken:



    Men alla har rätt till åsikt
    Fast om hälften av argumenten för att det kan vara farligt att löda sina lipoaccar handlar om att det finns en risk att man kan råkar värma dem för mycket, och mitt experiment visar att man kan ha lödspetsen hårt fastklämd mot lödörat i över 4 minuter och fortfarande "bara" komma upp i 32 grader. Är man halvbra på att löda borde man endast behöva hålla spetsen mot lödörat i 3-4 sekunder.
    Det är enligt mig kraftigt överdrivna risker.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  19. #39
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag har fått en LiFePo4 att brinna genom att löda på lödöra. Det tog cirka 3 sekunder innan det började ryka. Jag hade glassburk med sand som släckning + kruka i hobbyrummet. Men det luktade förfärligt. Så alla ackar är inte lättlödda.

    En annan sak, C (Coulomb)-rating märkning av ack är en sak men har man en bra laddare kan man mäta Ri.

    Tumregeln ger då att verklig C-rating är Roten ur (6/(Kapacitet*Ri)) (i SI-enheter Ah och Ohm)

    Det är ingen exakt vetenskap men mycket bättre än marknadsföringssiffror helt tagna ur luften.
    Ri ändras med spänningen (och laddningen) och omgivningens temperatur. Men mäter man vid samma laddning varje gång får man ett jämförbart värde. Jag mäter efter storageladdning inomhus.

    Mina bästa ackar är märkta 65C och är i verkligenheten 30C (Turnigy Graphene). De slår andra 65-C märkta accar med 5C.
    fredrik

  20. #40

    Standard

    Hoppsan_84: Var det 3s du köpte?

    Turbotom: Okej

    freddan_6: Oj, kan det vara så mycket skillnad? Så om man tömmer en sådan acc på 2 min så ligger man farligt nära gränsen för vad den tål? Känns lite läskigt eftersom jag håller på med en quad som beräknas tömma en acc på 2 min och jag har 75C-acc men den kan ju lika väl vara bara 30C på riktigt då :/

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •