Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42

Ämne: Bygga billig tålig quad

  1. #1

    Standard Bygga billig tålig quad

    Går i tankarna att bygga min första egna quad. Mest för att lära mej om prylarna.
    Inga större krav på 3d akrobatik eller liknande.
    Hittade denna guide på nätet:
    https://nrkbeta.no/2011/10/13/slik-b...dkopter-del-1/

    Det enda jag har i dagsläget är en AR610 mottagare och en DX6 sändare så allt annat behövs inhandlas.
    Från diskussioner som jag läst så är det ett KK2 styrkort som jag ska ha (Eller finns det enklare?)
    och ESC med SimonK ??????
    Ni får gärna tipsa mej i allt vad jag kan tänkas behövas.
    Gärna länkar till ställen för inhandling, Banggood, Hobbyking osv.

    Tänk på att jag är nybörjare så alla avancerade programmerbara grejjer är ett NEJ i detta bygge, det får jag ta i kommande projekt om intresse kvarstår.

    Krav:
    Enkel att bygga
    Billig
    Repbar vid kommande kraschar.

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Är det inte lika bra att beställa en lämplig ram samtidigt från Hobbyking om du nu ändå skall beställa grejor därifrån ? Dom kostar ju inte många kronor och ger ju trots allt ett snyggare intryck när man kollar på multisen...
    F ö ser vi som vanligt fram emot en byggtråd...
    Roger

  3. #3

    Standard

    Jag körde på en multiwii med simonk och 1400kv outrunner motorer på min första quad.

  4. #4

    Standard

    Jo jag såg på ramar och dom var då inte dyra så jag håller med om att det är bättre att köpa en sådan.

  5. #5

    Standard

    Multiwii kräver inte det en del programmering gentemot kk?

  6. #6

    Standard

    MultiWii korten kommer förprogrammerade för Quad X normalt.
    Sen kopplar man in Gui och väljer vilken switch som kontollerar Flightmodes.

    Ganska okomliserat
    Men se till att köpa ett kort med Mega2560 på isf.

  7. #7
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Matfarsan Visa inlägg
    Multiwii kräver inte det en del programmering gentemot kk?
    Jo, en del pillande med datorer och program kommer du inte undan om du skall använda Multiwii/Baseflight/Cleanflight (de två senare är Multiwii - versioner för modernare flygkontrollers). Om enkelhet är din högsta prioritet så är KK2 det du skall skaffa.
    Vad gäller resten, så skall du börja med att bestämma dig för hur stor Quad du vill bygga. Större är dyrare.
    Billigast och tåligast är en quad i 250-storlek byggd på Diatone FPV250. Det är en bra nylonram som säljs både av HobbyKing och Banggood.
    Det finns många motorer som passar. Jag gillar DYS BE1806 som har bra lager och är billiga . Finns att köpa överallt.
    Du behöver 4 stycken ESCer i storlek för 12 ampere till motorerna. HobbyKings AfroESC är bra. De är faktiskt så bra att de nästan alltid är slut ;-(
    Sist men inte minst behövs 5x3-proppar, ett strömfördelningskort för några tior, lite sladdar och monteringsmaterial som skruv etc.

    En 250-quad enligt ovan kostar straxt över 1000-lappen i delar.

    Ett tips på en bra alternativ leverantör är
    witespyquad.gostorego.com

    Lycka till!
    Senast redigerat av dvogonen den 2015-01-15 klockan 07:29.

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dvogonen Visa inlägg
    Jo, en del pillande med datorer och program kommer du inte undan om du skall använda Multiwii/Baseflight/Cleanflight (de två senare är Multiwii - versioner för modernare flygkontrollers). Om enkelhet är din högsta prioritet så är KK2 det du skall skaffa.
    Vad gäller resten, så skall du börja med att bestämma dig för hur stor Quad du vill bygga. Större är dyrare.
    Billigast och tåligast är en quad i 250-storlek byggd på Diatone FPV250. Det är en bra nylonram som säljs både av HobbyKing och Banggood.
    Det finns många motorer som passar. Jag gillar DYS BE1806 som har bra lager och är billiga . Finns att köpa överallt.
    Du behöver 4 stycken ESCer i storlek för 12 ampere till motorerna. HobbyKings AfroESC är bra. De är faktiskt så bra att de nästan alltid är slut ;-(
    Sist men inte minst behövs 5x3-proppar, ett strömfördelningskort för några tior, lite sladdar och monteringsmaterial som skruv etc.

    En 250-quad enligt ovan kostar straxt över 1000-lappen i delar.

    Ett tips på en bra alternativ leverantör är
    witespyquad.gostorego.com

    Lycka till!
    Tack för mycke bra information och tips.

  9. #9

    Standard

    De här med motorer.
    Kollade på BE1806, dom finns dels som CW och CCW sen verkar det ju även finnas "ospecificerade", t.ex banggood hade bara en typ.
    Hur gör ni med detta, antar att det inte räcker att vända polerna för att göra om en CW till CCW utan att det ska mer till.
    Beställer ni alltid 2cw och 2ccw när ni bygger en quad?

  10. #10
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Alla motorer kan rotera i valfri riktning. CW och CCW har bara att göra med om propellerfästet är höger eller vänstergängat. Det är ju en bra idé att propellern arbetar med att dra åt propellermuttern snarare än att dra upp den.

    Ospecificerat = Högergänga = CW

    För små motorer med lätta propellrar tycker jag dock inte att det är något större problem. Drar man åt bultarna "lagom" eller använder låsbricka/låsmutter så sitter propellern på plats.
    Jag har hitintills bara köpt motorer med normal högergänga för att slippa hålla reda på vilka muttrar som lossas till vänster respektive höger.

  11. #11

    Standard

    Då är det alltså ingen större idé att jag stirrar mej blint på att jag måste ha 2ccw och 2cw motorer.
    Det är dessa jag i såna fall ska ha?
    http://www.hobbyking.co.uk/hobbyking...300KV_24g.html

  12. #12

    Standard

    Vad är förresten skillnaden på dom som heter 1400KV och 2300KV?

  13. #13

    Standard

    Förklaring till frågan ovan. Vad blir skillnaden på quadens flygegenskaper om jag sätter 2300 istället för 1400

  14. #14

    Standard

    Kv betyder RPM / Volt. Propellern snurrar snabbare med 2300Kv än 1400Kv med samma inspänning (förenklat).
    Storlek på motor och proppeller spelar in. Man väljer oftast Kv beroende på hur många celler man kör och hur stora proppar. (förenklat).

    En länk.
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=588177

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Ojj någon skrev visst sammtidigt som mig.

    Ingen som verkar vilja svara på din fråga. Den är så basic att folk tycker nog du ska googla svaret.
    Men 1400kv betyder att den snurrar 1400rpm per Volt. Dvs en 2300kv motor snurrar 900varv snabbare per volt. Men den kommer också dra mer ström. Den motor du väljer beror på vad för batteri och propellrar du tänkt att köra på din quad.
    Det är alldeles för stort ämne att sitta och skriva om här nu.

  16. #16

    Standard

    Jo alltså varvtalet förstod jag att det betydde, men blir den svårare att flyga med snabbare motorer eller blir den stabilare? Såg på ett forum att dom rekommenderade 2-3s till den snabbare motorn och 2-4s på den långsammare motorn.

  17. #17

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    det har helt och hållet att göra med propellrarna och batteriet. det ska avvägas till ca 50% gas vid hovring. Efter det väljer du en lämplig motor och propeller.

    Citat Ursprungligen postat av Matfarsan Visa inlägg
    Jo alltså varvtalet förstod jag att det betydde, men blir den svårare att flyga med snabbare motorer eller blir den stabilare? Såg på ett forum att dom rekommenderade 2-3s till den snabbare motorn och 2-4s på den långsammare motorn.

  18. #18
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Matfarsan Visa inlägg
    Förklaring till frågan ovan. Vad blir skillnaden på quadens flygegenskaper om jag sätter 2300 istället för 1400
    Det valet finns inte riktigt. Till varje ramstorlek passar en viss storlek på propeller och motor. Små propellrar måste snurra mer än stora för att få nog med lyft. Sedan kan man variera kv litegrann, men inte så mycket som mellan 2300 och 1400.

    För några år sedan började de allra flesta att flyga med quadar i 350-450-klassen. Dessa hade (och har fortfarande) ofta motorer med kv runt 1400. Idag är det allt mer vanligt att börja med små quadar i 250-klassen. "Standard" för dessa är att använda motorer på 2300kv, 3-cells lipo och 5030-propellrar. De kommer garanterat inte att flyga bra med mer lågvarviga proppar. Iq12
    Oavsett vilken quad du bygger så är det en bra idé att hålla sig till standardreceptet för storleken. Det finns en anledning till att vissa storlekar blivit standard. De fungerar helt enkelt bra.

  19. #19

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Jag rekomenderar att du bygger en 250 eller 330quad PGA att det är billigast i längden(krachar du något större behöver du oftast byta delar i ramen och inte bara proppelrar).

    ska du ha en billig ram rekomenderar jag en emax qav250 kolfiber kopia eller en zmr250 glasfiber blackout kopia.
    Då dessa är små är dom oerhört stryk tåliga men det finns prestanda att hämta. Nackdelen är att ska du flyga utan fpv kommer du inte så långt ifrån dig innan det blir oerhört svårt att se vart du flyger om du inte redan har känslan för det och kan flyga på muskel minne.
    330quad har jag inte så bra koll på men rctimer har en som ser vettig ut Argonaut heter den. Rekomenderar att börja med 5030 proppellrar med 2204 2300kv på en 250 för då flyger den rätt lagom om du inte har fpv grejjer på (den klarar av att köra 6030 proppar om du vill uppgradera). Något som underlättar oerhört när man flyger inom synhåll är lysdioder. En färg framåt och en färg bakåt framförallt på en liten. Ex min cx10 nano quad kan jag flyga tills mottagningen försvinner(ca 25meter) just pga lysdioderna vet alltid vilket håll den är riktad åt.

    Fördelen med dessa små ramar är att dom kommer förberädda för FPV så du kan träna och lära dig flyga inom synhåll. Men sedan när det börjar suga i tarmen köpa lite fpv prylar och bara koppla in.

    Jag skulle aldrig kunna med att rekomendera någon att köpa en fpv multi att börja med för det är oerhört viktigt att kunna flyga inom synhåll den när något går snett!!!

    Tekniken blir mer och mer tillförlitlig så det går mer och mer sällan snett men det är inte idiot säkert.
    Sedan rekomenderar jag aldrig någon att bygga något med räckvidd längre än ett par hundra meter för du ska kunna hitta delarna när det går snett.

    PGA DJI och andra RTR fabrikatörer så dyker vår hobby upp på nyheterna titt som tätt nuförtiden vilket inte alls är bra på något sätt.

    Jag tycker det är oerhört roligt att du vill börja där jag började för ca 3år sedan nu när det finns så mycket färdigt.
    Lycka till med bygget.

    Citat Ursprungligen postat av Matfarsan Visa inlägg
    Går i tankarna att bygga min första egna quad. Mest för att lära mej om prylarna.
    Inga större krav på 3d akrobatik eller liknande.
    Hittade denna guide på nätet:
    https://nrkbeta.no/2011/10/13/slik-b...dkopter-del-1/

    Det enda jag har i dagsläget är en AR610 mottagare och en DX6 sändare så allt annat behövs inhandlas.
    Från diskussioner som jag läst så är det ett KK2 styrkort som jag ska ha (Eller finns det enklare?)
    och ESC med SimonK ??????
    Ni får gärna tipsa mej i allt vad jag kan tänkas behövas.
    Gärna länkar till ställen för inhandling, Banggood, Hobbyking osv.

    Tänk på att jag är nybörjare så alla avancerade programmerbara grejjer är ett NEJ i detta bygge, det får jag ta i kommande projekt om intresse kvarstår.

    Krav:
    Enkel att bygga
    Billig
    Repbar vid kommande kraschar.

  20. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Matfarsan Visa inlägg
    Jo alltså varvtalet förstod jag att det betydde, men blir den svårare att flyga med snabbare motorer eller blir den stabilare? Såg på ett forum att dom rekommenderade 2-3s till den snabbare motorn och 2-4s på den långsammare motorn.
    Stabiliteten påverkas inte men hur mycket kraft du har vid gaspådrag ökar.
    Man kan jämföra lyftkraften med HK i en bil typ. En sportbil kan vara svår att hantera om man inte är van förare t.ex. så kan vara bra att börja med en standardbil.

    Högre varv ger mer lyftkraft med samma propeller så högre Kv ger mer fjutt.
    Dock bestämmer motorstorleken hur mycket effekt man kan dra ur den utan att det blir för varmt.

    Väldigt hög lyftkraft på en lätt kopter kan vara svårt att hantera för en nybörjare. 2300Kv på 3S med 5x3 på en 250mm är nybörjarvänligt. 4S på ~2000Kv med 5x4 och större är vad många av sportflygarna använder.

    En 3S setup är dock billig och lätt att börja med.

    Med 1400Kv måste du nog gå upp till 5 celler för att få någorlunda lyftkraft på 5" proppar. Har dock inte gjort några beräkningar så kan va fel.
    Det är inte direkt vanligt och du behöver speciella reglage som stöder så hög spänning. Vad jag förstått så länge man inte överstiger maxeffekten för mycket kan man använda högre spänningar annars kan lindningarna smälta.

    Finns en del som kör 5-6 celler på hög kv mini motorer på youtube men det är inte för nått att börja med från start
    Senast redigerat av Copterdude den 2015-01-17 klockan 11:13.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •