Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 35 av 35

Ämne: Några erfarenheter av HK Mini EDF 50mm F35?

  1. #21
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Det funkade fint med JST temporärt i alla fall

    Maiden här
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...601#post308601


  2. #22
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Det funkade fint med JST temporärt i alla fall

    Det går att springa med snorkel på också, men inte så långt ;-) En acke med denna typ av kontakt har ofta tunna kablar också och är förmodligen inte speciellt bra på att leverera ström. Eller skall vi dra paralellen med Celeron på 2.5GHz som likförbannat inte får någonting gjort :-)

    Det är ju inte så stora läropengar i dessa små flygplan dock

  3. #23
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Celeron D s775 gav rätt bra ompf när man skrämde upp den

    Jag är helt med på banan om bra kopplingar, inget snack om saken. Rekommenderat batteri till modellen är 850mAh 20C 3s vilket jag tycker låter helt hål i huvudet, det kan leverera max 17A med den spec (kontinuerligt). Kör med 1000mAh 25C 3 vilket ger max 25A.

    Alla HK LiPo vad jag kan se på upp till 850mAh 30C eller 1000mAh 25C kommer med mini JST och förhållandevis klena kablar på batterierna. Kablarna är vad de är, jag byter inte dem, kontakter kan man byta dock. Även om det är i klenaste laget så verkar det funka.

    Jag har en näve färska XT60's på väg in med post. Skall se hur de kan tänkas få plats i existerande modeller

    Men för maiden kan jag intyga att det funkade fint, och var ett väldigt trevligt plan att flyga. Skall bara se till att bli av med vibrationerna i fläkten, hur jag skall balansera den är dock oklart då jag inte har så finkänslig utrustning hemma.

  4. #24

    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    35
    Jobb
    bosstabindare
    Klubb
    hässleholms modellflygklubb

    Standard

    hej! Jag har absolut inga egna erfarenheter av detta så därför borde jag kanske inte yttra mig så mycke men jag såg något på en sida som kanske kunde vara till hjälp.
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1267814

  5. #25
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Men för maiden kan jag intyga att det funkade fint, och var ett väldigt trevligt plan att flyga. Skall bara se till att bli av med vibrationerna i fläkten, hur jag skall balansera den är dock oklart då jag inte har så finkänslig utrustning hemma.
    SJälvklart tycker även jag att det var kul att den flög! Är tekniker, så hugger alla problem först.

    Jag gjorde samma resa och bytte fläkt eftersom originalet var hoplöst att få bra, iaf för mig. Även motorn behöver balanseras och nya lager om det skall bli bra.http://hobbyking.com/hobbyking/store...inch_51mm.html

    Det är ju inte pengarna som styr ackvalet nu för tiden iaf :-) Lite tumregel är väl att man kan halvera specen på ackarna för rimliga siffror som funkar över tid, alltså en 45C acke räknar jag som en 22.5C osv. http://hobbyking.com/hobbyking/store...Lipo_Pack.html

  6. #26
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av asedwerfty Visa inlägg
    hej! Jag har absolut inga egna erfarenheter av detta så därför borde jag kanske inte yttra mig så mycke men jag såg något på en sida som kanske kunde vara till hjälp.
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1267814
    Tack för den länken, den var extremt matnyttig och vettig

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    SJälvklart tycker även jag att det var kul att den flög! Är tekniker, så hugger alla problem först.

    Jag gjorde samma resa och bytte fläkt eftersom originalet var hoplöst att få bra, iaf för mig. Även motorn behöver balanseras och nya lager om det skall bli bra.http://hobbyking.com/hobbyking/store...inch_51mm.html

    Det är ju inte pengarna som styr ackvalet nu för tiden iaf :-) Lite tumregel är väl att man kan halvera specen på ackarna för rimliga siffror som funkar över tid, alltså en 45C acke räknar jag som en 22.5C osv. http://hobbyking.com/hobbyking/store...Lipo_Pack.html
    Har satt upp på email när den kommer i lager igen, och letar efter olika alternativ till EDF enhet och motor, kikar både åt tysta hållet och åt snabba med bra tryck hållet.

    Flög en del i dag, blev 4 accar Zoom vad den är kul även när det blåser lite. Den har en låg tyngdpunkt så den flyger lite som ett högvingat plan med en eller två grader dihedral.

    Däremot fick den hicka ett par gånger mitt i flygningen, ströp motorn helt men servona fungerade fortfarande så det var inte en brownout. Misstänker att volten dippade och ESC's low voltage är inställd på cutoff. Skall kolla manualen till den ESC'n och se om jag kan ställa om den lite.

  7. #27
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Skall kolla manualen till den ESC'n och se om jag kan ställa om den lite.
    Eller byt kontakten...

  8. #28
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Eller byt kontakten...
    Det kommer.

    Har som sagt XT60 kontakter på inkommande. Skall bara lista ut hur jag får plats med dem i modellen (väldigt trångt runt batteriet utan att störa CG).

    På tidigare fråga om vikten
    365g flygfärdig med Zippy 1000mAh LiPo
    276g utan batteri

  9. #29


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Deans, eller 3.5mm bullets/guldkontakter istället för Xt60 borde göra susen, blir inte så trångt då.
    Känns som Xt60 är lite för stora kanske för din applikation?
    finns hemma i några affärer här i Svedala för ganska billig peng (rcflight, aircpro, mfl)

  10. #30
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Kan ju påstå att XT60 blev ganska tungt och CG/TP flyttades en del. Men lite ommöblering så kanske det blir bra i slutändan då jag helst vill undvika att vikta ett så litet plan.

  11. #31
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Så har jag provflugit med XT60. Balansen blev lite annorlunda, men det går att åtgärda, flyger fortfarande bra.

    Däremot fick jag lite hicka vid något tillfälle.
    Har jag för lite kräm/C-rating i mina Zippy accar tro?
    https://www.hobbyking.com/hobbyking/...dProduct=35804
    3s, 1000mAh 25C Constant / 35C Burst

    Om jag har voltage protection på low så stryper den även mottagaren så jag tappar kontrollen, är voltage protection på medium (3v/cell) så klipper den motorn men jag har servona kvar.

    Det händer kanske en gång varannan flygning, behöver inte vara hårt gaspådrag eller liknande för att det skall ske, kan lika gärna vara i början som i slutet av flighten.

  12. #32
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Kan ju påstå att XT60 blev ganska tungt och CG/TP flyttades en del. Men lite ommöblering så kanske det blir bra i slutändan då jag helst vill undvika att vikta ett så litet plan.
    Kärran blir ju lättare utan servon, stötstänger och mottagare också, men vissa saker behövs liksom för det skall fungera, varav kontakter är en sådan komponent.

    JST väger 0.8gram ~8A (för ett par)
    HX60 6.76gram ~60A?!
    MPX 2.3gram ~40A
    4mm bullet 8gram ~140A

  13. #33

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    ---
    Om jag har voltage protection på low så stryper den även mottagaren så jag tappar kontrollen, är voltage protection på medium (3v/cell) så klipper den motorn men jag har servona kvar.
    ---
    Kanske dags mäta setupen? Escens bec borde lämna ström till servon & mott men som du skriver kan du ha för dåligt ack och det kan också vara något problem med escens cutoff - vad är det för reglage? Brukar göra gott att byta noname-escar i plugandpraymodeller till något mer välkänt sas....
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  14. #34

    Standard

    kolla om det går att sätta om timingen på fartreglaget, brukar gå att sätta i två eller tre steg.

  15. #35

    Standard

    Jag har kört flera av dessa modeller från skyangel. Alla med olika setuper. Min F35 är utrustad med haoye-fläkt samt någon HK-motor och körs på ett 4s1000mAh. Den flyger helt ok. Roligast av dem jag kört är utan tvekan min F86 som byggdes med en ganska extrem setup.
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...sabre-50mm-edf

    MVH
    Peter Z

Liknande ämnen

  1. Mini EDF F35 50mm Maiden!
    Av Fluf i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-03-28, 18:41
  2. 50mm fläktar
    Av mogge i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-12-02, 07:25
  3. SkyAngel T-33 50mm EDF
    Av henke2 i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-09-13, 08:08
  4. Erfarenheter Dl50, erfarenheter peakmodels
    Av Magoozi i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-08-25, 16:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •