Reklam

 
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 76

Ämne: Finns det EPO seglare med prestanda?

  1. #41


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    ...och hur skall man få upp den ? Gissar att vingkonstruktionen inte är gjord för gummirepstart i alla fall...
    Så då återstår väl i princip bara att bogsera upp kärran.
    Nåja - nu spårade vi ur igen...
    För att återgå till ursprungsfrågan - Vilken typ av kärra är du på jakt efter Henke ? En utpräglad termikjagare eller t ex en skalaliknande seglare ? Skall det också fungera på hanget eller har du annat till det i den mån det förekommer ? Är det en termikjagare av klass så är jag rädd för att det inte finns speciellt många sådana i EPP/EPO. Skalaliknande kärror som flyger hyfsat finns det dock ett antal.
    Roger

  2. #42

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Är man nybörjare på segel men inte nybörjare på flygning i allmänhet så ser jag ju egentligen inga bekymmer med att välja en konventionell seglare - t ex med glasfiberkropp, kroppsrör i kolfiber och en konventionellt byggd sprygelvinge.
    Roger
    Ovan kanske gäller de som flugit i många år. Själv började jag med RC Flyg vid 50 års ålder (ca 5 år sedan) men har i stort sett bara flugit typ 3D plan som Extra 58", Fury 3D & ett par EDF:er tidigare. Även en liten Multiplex MiniMag som var mitt första plan. Jag har flugit väldigt många timmar dessa år. Utom hus både Sommar & Vinte + inomhusflygning ett par timmar varje Lördag på vintern. Ute på fältet med extran så har jag nog bara lagat EN gång då landningstället fick sig en smäll annars har det fungerat bra.
    Men.... Segelplan/El-Seglare är en helt annan sak tycker jag!
    Då jag bestämt mig för att lära mig flyga termik denna sommar så anmälde jag mig att deltaga i ESU tävlingen på Svenskt Modellflyg. På så sätt "tvingar" man sig ut på fältet för att flyga även om vädret inte är optimalt och det blåser lite mycket. Man vill ju ha minst EN månads omgång med poäng, även om poängen inte blir höga.

    Jag har en obyggd Graupner Cumulus ARF på ca 187 cm liggandes som det var meningen jag skulle flyga i sommar. då jag inte hade planet klart till ESU starten så bestämde mig dock för att börja min el-segel karriär med ett begagnat EPO plan av något slag. Det blev då en begagnad Multiplex Cularis då Pelle på Autopartner just hade bytt in en sådan som jag fick köpa till bra pris. Den har stort vingspann men är å andra sidan även ganska tung.

    Men... Jag är nu glad att jag inte fick färdigt min Graupner Cumulus för den skulle dat varit mos av för länge sedan!!
    Exempelvis gjorde jag igår sex starter (två ESU omgångar) och av dessa blev det fyra landningar med nosen först.
    Jag har väldigt svårt att få till det med hur sakta jag kan flyga Cularisen. Går det FÖR sakta tippar den bara ned ena vingen och vänder nosen mot backen.
    Detta problem har man inte så ofta med typ en ren motor kärra som en Extra 300. Då ger man bara gas och drar sig ur problemet.
    Men med El-Seglaren så vill man ju inte ge gas i detta läge för då har man sabbat denna ESU start med ett extra gaspådrag.
    Det är ju även en del av utmaningen med El-Seglare att lära sig komma ned utan motorpådrag och gärna i rätt tid :-)

    Vad jag med ovan långa inlägg vill ha sagt är att en foam (EPO) seglare är ett ypperligt tåligt plan att lära sig med.

    Altså är Henriks fråga "Finns det EPO seglare med prestanda?" väldigt relevant tycker jag.
    För även om man använder sig av en EPO seglare för att lära sig eller för att det är behändigt att "slänga in i bilen" så vill man ju ha så bra prestanda som möjligt.

    Att man inte kommer upp i någon AVA eller PULSAR klass är ju ganska förståeligt så om de som läser denna tråd ger input ang. de EPO segelplan man flugit så kanske man kan få fram någon typ av "Best Of Foam" Seglare/El-seglare.
    Detta kunde vara lite av en vägvisare för andra "nya" eller "slänga in i bilen" plan flygare.

    (Nu är min MPX Cularis så sliten och mosig i nosen att det kanske blir en Easy Glider eller en Solius istället om jag inte hittar något bättre i EPO)


    /Petrik

    Edit:
    Man kanske skulle testa en PARKZONE - RADIAN á 1300:-
    http://www.mft.nu/custom/3002/pages/...?ProdID=352980
    Senast redigerat av Petrik59 den 2014-06-02 klockan 00:23.

  3. #43


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Petrik,
    Du skall inte glömma att din Cularis kanske under vissa förhållanden är svårare att flyga och att en lättare, konventionellt byggd seglare kanske inte alls försätter dig i de situationer där du behöver hållfastheten som en EPP-kärra har - t ex de problem du har vid landningen. Och av det jag sett av Cularis (=begränsade erfarenheter) så är det ingen kärra jag personligen suktar efter - om man säger så...
    Sen håller jag med om att det är bra att få redovisat erfarenheter av olika EPP-kärror men det är också viktigt att veta vilka egenskaper som man eftersträvar för det finns tyvärr ingen "one size fits all" när det gäller seglare. Men testa gärna en Radian - läser man amerikanska fora så verkar det ju finnas många som gillar den och talar vi om den vanliga (ej Pro) så verkar ju den vara bättre som termikjagare. Men skall du tävla och ta dig ner på en exakt punkt så kanske Pro-versionen ändå är bättre eftersom du bl a har klaffar/bromsar om jag minns rätt.
    Roger

  4. #44

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Inga problem med att hitta termik med en skumkärra!!
    I helgen var vi på meeting i Ripa, och jag skickade upp min 'ebay-are' 2-meters ASW-17. Och hittade sådana där härliga termikblåsor där man nästan är rädd för att kärran ska försvinna.
    Vingprofilen på kärran har konkav undersida, det hjälper självklart till för att få bra lyft.
    Retroholic!

  5. #45
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Kompisen använde uttrycket att det visst går att fånga termik med EPO seglare, men att då flyger ju även utemöbler, Webergrillen osv... Jag har ingen aning om var gränsen för sådan termik går, det jag vet är att Jetis variometer är riktigt bra hjälp även på kvällarna går det att hitta termik och stiga från måttliga 75meter.

    Superhero

  6. #46
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Igår fick till och med jag termik med min E-flight ASK-21, det är också en skumvåffla av något slag.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  7. #47

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej Petrik,
    Du skall inte glömma att din Cularis kanske under vissa förhållanden är svårare att flyga och att en lättare, konventionellt byggd seglare kanske inte alls försätter dig i de situationer där du behöver hållfastheten som en EPP-kärra har - t ex de problem du har vid landningen.
    Roger
    Självklart har du rätt i detta Roger.
    Ett foam plan har nog både högre vingbelastning, sämre vingprofil och är "svampigare" än ett "riktigt" plan.
    Men man är ju ändå lite feg och vill inte laga balsa varje vecka i början :-)
    /Petrik

  8. #48
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Petrik59 Visa inlägg
    Självklart har du rätt i detta Roger.
    Ett foam plan har nog både högre vingbelastning, sämre vingprofil och är "svampigare" än ett "riktigt" plan.
    Men man är ju ändå lite feg och vill inte laga balsa varje vecka i början :-)
    /Petrik
    Att lära sig flyga handlar inte om att köra i backen, då har man kommit in fel i det hela och flyger över sin förmåga. Närmsta klubb kan säkert hjälpa till där om man är osäker själv. Dock finns det mängder av andra bra anledningar till EPO som inte har med kracher att göra.
    Superhero

  9. #49
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    Hej!

    Jag har flugit både MPX Cularis och Solius

    Cularisen är en mycket trevlig seglare som man lätt plockar termik med, den flyter på minsta lilla bubbla utan problem, t.ex. så var vi ett gäng flygare i värmland för några år sedan och då hade vi med oss några Cularis som vi flög med i stort sett varje dag i en vecka, och jag kan lova att det var bra mycket svårare att få ner dem än upp dem. jag har för mig att vi var uppe som högst på 1049m med flygningar på upp emot en timma och då använde vi bara motor upp till ca 200m. Så Cularisen är en perfekt modell för termikflyg, den är dessutom styv i vingarna tack vare dubbla kolfiberrör i varje vinge och en bra ving infästning. Den är även mycket enkel att montera. Bygg den lätt och flyg den på 3s så är den underbar.

    Soliusen är mer av en sportseglare som man inte lika gärna termikflyger med. det går säkert men den är mycket tyngre och lämpar sig mera för "acrobatflyg" än termikletande. kolla denna demoflygning t.ex. https://www.youtube.com/watch?v=mbXOlPMJ34Q

    Båda dessa kärror ser bra ut i luften (enligt mig) och flyger fantastiskt. Det medföljer en optional "noskona" om man vill flyga dem som ren segelmodell, annars så medföljer vit spinner och fällbara blad så det syns knappt i luften att det sitter motor på dem.

    Mvh
    // Nicke

  10. #50

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Att lära sig flyga handlar inte om att köra i backen, då har man kommit in fel i det hela och flyger över sin förmåga. Närmsta klubb kan säkert hjälpa till där om man är osäker själv. Dock finns det mängder av andra bra anledningar till EPO som inte har med kracher att göra.
    Jag är med i en klubb sedan 5 år tillbaka och flyger min vanliga Extream Fligt Extra 300 58" ganska obehindrat. Men Seglare är en helt annan sak och det är ju inte alltid det finn någon som är rutinerad på segelflyg när man är på fältet. Ibland är man där helt allena och vår klubb är inte direkt segelflygarnas Mecca utan det är plan typ Extra 300, YAK mm som råder + lite EDF.
    Mitt första år med RC flyg så gjorde jag nästan inget annat än att träna landningar i alla möjliga och omöjliga vindriktningar och vindstyrka. Att komma upp i luften med ett RC plan klarar alla. Det är att komma ned hel som är kruxet.
    När det gäller El-seglaren så har jag haft alldeles för lite tid att träna innan jag började deltaga i ESU (tror jag gjorde två eller tre starter innan). Så landningsträningen sker i samband med ESU omgångarna jag kör med nackdelen att jag vägrar dra på motorn även om jag kommer in lite fel. Det går även bara att lända från två håll på vårt fält så att landa en seglare i 4-5m/s sidvind utan att parera med motor är inget jag är van vid.
    Så själklart flyger jag över min förmåga när det gäller MPX Cularisen. Samtidigt som jag försöker lära mig termikflygandets ädla konst så vill man ju ha ESU poäng varje månad (även om det kostar en beggad MPX Cularis) därför vägrar man att slå på motorn vid inflygningen även om det "kör ihop sig" (tejp är alltså min räddning istället för motor :-) ).

    Naturligtvis handlar inte att lära sig flyga om att köra i backen men det är nästan ofrånkomligt att det händer.
    Finns ju en anledning till att många klubbar använder typ en MPX Mentor som skolplan.

    Vad jag menar är bara att när jag gått i backen så har det tagit mig 10min med UHU Por och tejp sedan upp igen.
    En smälld kol/glasfiber nos med lossat motorfäste eller en spräckt balsa vinge eller vingfäste är nog oftast inget man fixar på 10min på fältet.
    Jag tror även att Roger har rätt i att ett "riktigt" plan drar man kanske inte i backen lika lätt då det flyger bättre, har lägre vingbelastning och går att flyga saktare (kanske även reagerar på rodren bättre).

    Så det kanske blir en Parkzone Radian i alla fall och jag kanske har en obyggd Fling 2M på G som man kan motorisera.
    Kan jag lära mig landa bra med dessa två RE seglare så skall väl en kärra med Skev o Flaps vara en baggis sedan eller??
    Så vem vet jag kanske kan lära mig med tiden även jag :-)

    /Petrik

  11. #51


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Så enveten som du är Petrik så löser det sig garanterat...
    Ser fram emot rapporter om vad du tycker om Radianen.
    Lycka till hälsar
    Roger

  12. #52
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av NickeL Visa inlägg
    Hej!

    Jag har flugit både MPX Cularis och Solius

    Cularisen är en mycket trevlig seglare som man lätt plockar termik med, den flyter på minsta lilla bubbla utan problem, t.ex. så var vi ett gäng flygare i värmland för några år sedan och då hade vi med oss några Cularis som vi flög med i stort sett varje dag i en vecka, och jag kan lova att det var bra mycket svårare att få ner dem än upp dem. jag har för mig att vi var uppe som högst på 1049m med flygningar på upp emot en timma och då använde vi bara motor upp till ca 200m. Så Cularisen är en perfekt modell för termikflyg, den är dessutom styv i vingarna tack vare dubbla kolfiberrör i varje vinge och en bra ving infästning. Den är även mycket enkel att montera. Bygg den lätt och flyg den på 3s så är den underbar.

    Soliusen är mer av en sportseglare som man inte lika gärna termikflyger med. det går säkert men den är mycket tyngre och lämpar sig mera för "acrobatflyg" än termikletande. kolla denna demoflygning t.ex. https://www.youtube.com/watch?v=mbXOlPMJ34Q

    Båda dessa kärror ser bra ut i luften (enligt mig) och flyger fantastiskt. Det medföljer en optional "noskona" om man vill flyga dem som ren segelmodell, annars så medföljer vit spinner och fällbara blad så det syns knappt i luften att det sitter motor på dem.

    Mvh
    // Nicke
    Bra input och en bild av vad flyga bra innebär för dig. Någonting kan ju flyga jättefint utan att ha den efterfrågade prestandan som seglare. Det är stor skillnad.
    Superhero

  13. #53

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av NickeL Visa inlägg
    Hej!

    Jag har flugit både MPX Cularis och Solius ...
    Mvh
    // Nicke
    Bra input Niclas!
    Visst är Riktiga kvalitetsplan bäst men ibland är det bra att ha en "gummianka" liggandes och skramla i bilen och som man törs häva upp ii lusten i alla väder (i alla fall så länge man har UHUPor kvar i tuben) :-)
    /Petrik

  14. #54
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Attan grabbar, nu blev man sugen... Kikat runt lite, Cularis ser nice ut. Men kikade även på 100" ASW28 med EPO vingar och plastkropp.

    http://www.der-schweighofer.at/en/pr...252A%252A%250A

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...40mm_PNF_.html

    (ser ut att vara samma modell?)

    Någon som har erfarenhet av den? Ser ut som en trevligt flygande plan som man kanske kan trycka på FPV på för lite söndagsglid.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  15. #55


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fluf - det största problemet med den kärran är nog att ingen av de du länkat till verkar ha den i lager...
    Roger

  16. #56
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Någon nämnde vikten, spelar det egentligen någon roll på en seglare? Eller, ja det är klart det gör, men är lägre vikt självklart bättre?
    Superhero

  17. #57
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Någon nämnde vikten, spelar det egentligen någon roll på en seglare? Eller, ja det är klart det gör, men är lägre vikt självklart bättre?
    Definitivt inte.
    Jag ser det som så att en segelmodell är två-motorigt, en med konstant effekt och en med variabel effekt.

    Motorn med konstant effekt anser jag vara gravitationen och massan, dvs. vikten på modellen. Och motorn med variabel effekt är solen, (utan sol ingen termik).

    Om ett segelflygplan skulle vara utan vikt skulle ingenting driva den framåt alltså är vikten av största betydelse för att en seglare skall kunna flyga.

    Man får anpassa flygvikten efter hur det blåser för att få bästa resultat och som regel är det så att finns det ingen vind så är det som regel ingen termik heller.

    Att säga att ett segelflygplan skall vara så lätt som möjligt stämmer inte riktigt för det är flera faktorer som spelar in.

    Men däremot så vill jag framhålla att ett motorflygplan skall vara så lätt som möjligt för att få bra flygegenskaper för där finns en motor som driver den framåt och då kommer vi i ett annat läge.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  18. #58
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag ser hellre en något för tung seglare än för lätt. Bli liksom mer dynamik i flygningen.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  19. #59
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Fluf - det största problemet med den kärran är nog att ingen av de du länkat till verkar ha den i lager...
    Roger
    Sant, det är jag medveten om Skall inte köpa någon nu utan som vanligt spånar på kommande köp och då går jag mer på vad som önskas än vad som kan fås tag på just nu ^^

    Så frågan om 100" ASW28 Plast/EPO kvarstår, någon som har erfarenhet av den?
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  20. #60
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Så frågan om 100" ASW28 Plast/EPO kvarstår, någon som har erfarenhet av den?
    För mig är det en dålig kombination där man prickar in det sämsta ur två värdar. Gör man en sådan miss så börjar jag automatiskt undra varför andra delar av kärran skulle vara bättre. Den modellen föll bort i mitt urval.
    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •