Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: Flygplan till en OS Max 46AX?

  1. #21

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Vilken typ av flygning är du ute efter? Du säger att du vill ha en "skalakärra"...vilken som helst eller någon speciell?
    Tror att du hittar roligare kärror till din OS .46AX om du letar bland de flygplan som är avsedda att flyga bra, som kärrorna från Fliton t.ex. eller Kyosh Venus som också flyger rent och fint.
    Varför inte en Q-500 kärra som Great Planes "Viper"?! Vi behöver fler pylonflygare i mälardalsområdet (Åland ligger ganska nära).
    Tjena!
    Jag flyger lite vad som helst men saknar söndagsflyget där man kan typ sitta på en stol och njuta av ett vackert flyg som flyger sakta och som man ändå kan busa till med om man hittar gasen (övermotoriserat med för stor propp brukar funka kalas?). Hade en Trainer i 40-storlek förut och dom är sköna bara glida runt med, men jag ville ha nåt som såg ut som ett flyg också.

    Roliga kärror har jag redan, om man säger så. Har en Sukhoi SU-31 med OS55AX med Pitts (snart igen), samt en UCD46, en Giant UCD, Cessna 182, några helis osv. Men nu vill jag ha söndagsflyg som ser ut som ett flyg. =) Finns int många. Är inte såå intresserad av snabbflyg fast jag pinar min SU31 med full sula allt vad jag kan (finns visserligen lite sug på fart ibland). Kyosho Venus liknar riktigt mycket på Gladiator, den flyger snabbt och fint med OS46. Viper ser också ut att få upp farten bra. Men, mja, vet inte om jag är sugen på snabbflyg just nu.

    Fick svar idag.. Det var Cub dom hade hemma och inte Eindeckern... tusan. Hm...

    Jaså fler pylonflygare... =) Hur lång startsträcka samt landsträcka behöver en sån helst
    innan man vant sig? Vi har iofs 1900x60m asfalt om det skulle behövas yta. Men räcker gräs 140x20 till?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #22


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Möjligt att det redan är avhandlat men annars låter det som att det är en lämplig Moth du skall ha...
    Hälsningar
    Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2008-08-07 klockan 23:03.

  3. #23
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Cuben från Atala är jag mycket nöjd med, ska bygga en kameramodul i den (ta bort ena sidofönstret) och så ska den få pontoner till nästa sommar.
    http://www.greatplanes.com/accys/gpmq1882.html

  4. #24

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Möjligt att det redan är avhandlat men annars låter det som att det är en lämplig Moth du skall ha...
    Hälsningar
    Roger
    Hittade ingen Dom jag hittade skulle ha upp til .25 och sen fanns det dom som sku ha större än .60 (2-takt). Har du länk? =) Gillar ju motharna. (slutar med att jag köper tre
    flyg detta...)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #25


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Nä, jag har ingen länk till nån passande men tänkte bara att kärran överensstämde med dina krav.. Även jag är svag för Mothen så framledes måste det nog bli en Moth igen... Dock hade jag en Klubbkompis som hade en OS LA .46 i en Moth för nåt år sen men jag minns tyvärr inte vilket tillverkare det var som gjort den. I o f s så är ju din motor starkare men det finns ju trottelspak..
    Hälsningar
    Roger

  6. #26


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen,
    Efter ett "snabb-sök" på Internet så konstaterade jag att det finns en Kyosho Tiger Moth i .40-storlek - eller i vart fall fanns det en sån. Finns nog några begagnade till salu på Svenskt Modellflyg så det är bara att handla..
    Hälsningar
    Roger

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Tiger Moth är en jättebra lugnväderskärra. Flög en kompis Pilots Tiger Moth (spv ca 130-140cm) för 30 år sedan med en OS .35 motor och minns fortfarande hur härligt den flög (flög på vingen, inte pga en massa motorkraft).

    För att svara på din fråga om Q-500 kärror. Visst går det att flyga/landa en Q-500 kärra på 140m! Inga som helst problem då en rätt byggd sådan bra väger 1700-1800g (reglerna kräver min 1800g).Toppfart med en Webra GT.40 eller ASP/Kyosho GX.40 ) vilket är de vassaste 6,5cc motorerna , ca 160-180km/t.
    Det går också att flyga dem sakta, i promenadtakt då vingbelastningen är låg.

  8. #28

    Standard

    Tiger Moth, Sopwith Camel, Sopwith Puppeteer, osv. Dom gillar jag, men då måste man gå upp nån storlek i motor och då blir det större flyg och då är det lika bra skippa 2-takt.

    Vet nån om nån av ovanstående som klarar av en OS46? Eller liknande flyg...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #29

    Standard

    Man måste ju avsluta alla trådar man börjar babbla igång.
    Det var just just att jag skaffade en Cub från Atala, eller
    en Decathlon från ÖMH, men sneglade också på en Zero
    från Aircpro (man måste ju ha en Warbird heter det?).

    Men, istället bytte jag bort motorn mot en Trex450 ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Liknande ämnen

  1. Walkera radio till flygplan..?
    Av larsjimm i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-07-24, 20:52
  2. ritning till flygplan
    Av ronas 22 i forum Metanolmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-31, 21:06
  3. OS 46AX - rost i kullager och vevaxel
    Av MarcusG i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-06-27, 13:55
  4. Flygplan till en .30 fyrtakt
    Av pje i forum Metanolmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-08-25, 16:33
  5. Flygplan till OS 55 Ax?
    Av Dawson i forum Metanolmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-08-14, 09:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •