Reklam

 

Visa resultat för omröstning: Vad är det svåraste saken för en nybörjare? (Öppen omröstning)

Antal röster
22. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Att välja och köpa ett lämpligt plan.

    12 54,55%
  • Att att efter simulatorträning börja flyga

    0 0%
  • Att "komma igen efter de första krascherna

    8 36,36%
  • Att välja förbund och klubb att bli medlem i

    0 0%
  • Att få hjälp och tips hur man ska lära sig flyga

    4 18,18%
Flervalsomröstning.
Sidan 23 av 46 FörstaFörsta ... 13181920212223242526272833 ... SistaSista
Resultat 441 till 460 av 913

Ämne: Krach-kit

  1. #441

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Kan du inte svarva till en egen vingbalk av ett "kvastaskaft"? Har du glapp kan du ju alltid vira om lite gängtejp till proppen sitter utan att glappa. Varva inte upp om du har obalans - såvida du inte har hjälm med visir över hela kroppen.....
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  2. #442

    Standard

    McGyver fick en ändå bättre idé än kvastskaft!
    Jag var faktiskt på Biltema häromdagen och kollade på deras gångstavar i kolfiber, just därför!

    Man kanske kan limma fast handtagen på sändarspakarna eller nåt!?

    Tyvärr, var de koniska så det bidde ingen vingbalk..

    Ok, var det så enkelt! Gängtejp, jag trodde att jag skulle behöva beställa ett par kartonger med grejor för att hamra fast propellern rätt! Vad bra!

    Hur hårt ska jag dra åt? Lagom, hårt eller mycket hårt? Ja, det är svårt att definiera här men ändå, när eller långt ifrån gängpaj...

    Tja, det blir som vanligt. Jag har alltid en förmåga att välja fritidssysselsättningar som kräver någon form av kroppsskydd!
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-07-01 klockan 00:32.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  3. #443

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Tänk bara på att det är aluminium du jobbar med. Lätt att ta i för hårt med släggan. Gåstavar har jag inte funderat över men långa teleskopmetspön är alltid bra att ha i bilen om man ska fiska ner en modell. Hörde berättas om en finne - Olli - som hade grejor att fiska ner moder från träd 30 meter upp - impad är ordet. När man sen pajat spöt kan man såg itu rören i delar och ha till mycket trevligt. En vingbalk som jag hittade på ICAs blomsteravdelning är en plastklädd grön pinne - plasten är i bambu-stil med lite "rällor". Strippad från plasten är det ett tunnväggigt stålrör som inte väger många gram.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #444

    Standard

    Det där med spö fick jag tips om för ett tag sedan, det gällde när man flög över sjöar. Han hade med sig kastspö för att få in misslyckade landningar.

    30m är inte dåligt, det är VÄLDIGT långt upp i luften!

    Jag ordnar säkert en vingbalk, men har ju hoppats i det längsta på att den skulle dyka upp tillsammans med ett antal andra "restnoterade" saker.

    Om det är någon som har ett, typ ICA-tips, på ett rör som är 10mm så emottages det tacksamt!

    Annars får jag åka till den lokala "sme'n" o kolla om han har något på lager
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  5. #445

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Dom där grönplastade blompinnarna som Patrik nämner är ett säkert kort!
    Har använts i diverse modeller i ett hobbyrum nära mej...
    Retroholic!

  6. #446

    Standard

    Ok, så dom är 10mm!? Då ska jag svänga förbi en ICA-butik nära mig och inhandla ett dylikt stycke rör!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  7. #447

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Precis!
    Mätte precis, och mitt skjutmått säger precis 10 mm...


    Precis!
    Retroholic!

  8. #448

    Standard

    Det är ju lysande, tack tack!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  9. #449

    Standard

    Saker o ting verkar bara bli värre o värre!

    (Tack Örjan för en otroligt snabb affär!)
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  10. #450

    Standard

    Då ska vi se om jag kan få lite hjälp igen!

    Armadan ser idag ut som följer:

    1. Easy Star II
    2. FMS Cessna
    3.
    4. Sbach 342 1900 mm

    Kan ni hjälpa mig att fylla i det evolutionära hålet på punkt 3, eventuellt med en punkt 3.5 också?
    Det känns som steget mellan Cessna och Sbach kommer sträcka ljumskarna ordentligt.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  11. #451

    Standard

    Måste bara visa den här länken.
    De har tänkt på bla rc-flygare!
    Om man sträcker på sig kan man peta ner ett plan från över 10 meters höjd!

    http://www.carbix.se/product.html/gl...category_id=34
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  12. #452

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Inte ska du väl bli friflygare så att du landar i träden ;-)
    Du har väl radio att styra med............

    Ska du ha el eller bensin till din Sbach är nog en viktig sak att tänka på innan man väljer plan nummer 3

    Ett vettigt MPX-plan att träna på är nog den gamla AcroMaster om du tänker El. Den kan du inte stalla ner om du vill ha ställen kvar och ändå är den riktigt fin att flyga och enkel att reparera - troligen något som går att "beg-fynda" på nätet också.

    Eller så kan du komma ner till Ripa och se hur saker flyger.
    Lite bilder från i kväll
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  13. #453

    Standard

    Ja, det är klart jag har radio! Det är bara att den verkar bli felkopplad ibland och styr åt fel håll!

    Alla dessa beslut! Tror att om det blir bränsle får det bli en bensinare med el-start. Det verkar lite glassigt!

    Ja, jo jag är ju väldans bra på begagnatköp ibland....

    Var alltid försiktig med vad du önskar! Vem vet jag kanske dyker upp!

    3.0 Acro master.
    3.2 ?
    3.3 ?
    3.4 ?
    3.5 ?

    Fler förslag på steg 3 kärror, bensin eller el!?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  14. #454

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    3.1 Sbach i 30-storlek att träna på inför din stora som är 180-storlek http://www.autopartner.se/sebart-seb...830-c-564.aspx. Från en tillverkare som kan sina saker ;-)

    Gillar verkligen om du fixar en bensinare med elstart. Det ser man inte varje dag tyvärr.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  15. #455

    Standard

    Ok, har faktiskt kollat runt på en del "mini me". Fanns någon i EPP och någon i friggo också, kommer inte ihåg vem som tillverkade dom. Så du tror en mini kan vara något, var orolig för att det bara var utseendet som var lika dant.

    http://www.hab.se/sbach-342--arf-sp-...p-p-13068.aspx

    http://www.hab.se/sbach-342--arf-120...550-c-360.aspx

    Elstart är ju enkelt fixat, Mikael på ML-hobby säljer dom.
    http://mlhobby.com/bensinmotor-elsta...-60cc-motorer/
    Har faktiskt inte sett dom någon annan stans.
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-07-09 klockan 10:37.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  16. #456

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Ok, har faktiskt kollat runt på en del "mini me". Fanns någon i EPP och någon i friggo också, kommer inte ihåg vem som tillverkade dom. Så du tror en mini kan vara något, var orolig för att det bara var utseendet som var lika dant. ...
    Jag kan inte uttala mig om de epp-friggo som du länkar till men det var nog inte någon sådan jag länkade utan till en modell som mera liknar din i uppbyggnad fast mindre och troligen rimligt lik i egenskaper även om den är mindre.
    Är det friggo du är ute efter så tror jag fortfarande att en MPX AcroMaster är mera rätt att träna med.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  17. #457

    Standard

    Lite det jag är orolig för, att de bara ser ut som Sbach men inte ens är i närheten av att likna den i flygegenskaperna.

    Appropå inget, ICA Maxi saluför inte din o Thomas konstgjorda bambukäpp längre! Det verkar som den flyttat till Plantagen, för det var där jag hittade den!
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-07-09 klockan 20:46.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  18. #458

    Standard

    Det är väl dags att föra tillbaka tråden till ämnet "Krasch-kit"

    Till akt och varnagel för alla andra nybörjare, nyfikna, intresserade och skadeglada!

    Det finns några "bra att veta" slutsatser i slutet på den här historian.

    Haverirapport 2013-07-13
    Easy Star II
    1-3 m/s, soligt och fint.
    Bakgrund: Innehar två stycken Easy Star II (ES). Den ena köpt som RTF och den andra som bättre begagnad på Tradera.
    Efter att ha använt den första ES med samma känsla som en slägga mot ett städ under min första tid med flygförsök, tyckte jag igår att det var dags att gå över på den hela och snygga nr 2.

    Väl på fältet så fick jag lite hjälp och tips av en mer erfaren flygare som råkade vara där i egna ärenden. Han hjälpte mig även att trimma in planet i luften eftersom det så fort jag ökade gaspådraget ville göra en vertikal stigning.

    Eftersom syftet med flygningen var att öva diverse manövrar, så drog jag igång med några loopar för att sedan cirkla en stund och trimma lite till. Det kändes lite "svampigt" och vingarna flexade en del under manövrarna men jag tänkte inte mer på det. Planet hade under tiden stigit en hel del så jag gjorde en dykning med en ganska snäv gir i slutet.
    I änden på giren, när jag ska räta upp planet dyker det, med full kraft rakt ner i havreåkern med en djäkla smäll.

    Jag och min ofrivilliga "handledare" tittade "lite" förvånade på varandra och vi förstod vad som hänt, men inte riktigt varför.

    Antagligen såg jag inte allt för glad ut eftersom han försökte muntra upp mig med ord som " Det såg ju riktigt bra ut när du flög innan" och "men du var ju uppe i luften en bra stund i varjefall".

    Så där gick vi utmed landningsbanan och lyssnade efter planet ute i havren, medans vi rörde på kontrollerna på sändaren. Ungefär som när man letar efter en jakthund med pejl på sig.
    Vi hittade det snart och jag rafsade ihop vrakdelarna och i princip kastade in dom i bilen utan att titta närmare på dom.
    Jag åkte hem med vissheten om vilken obildbar sopa jag är på modellflyg.

    Idag öppnade jag bilen och plockade ut delarna. Iofs så är planet ganska skadat, men inte oreparerbart. Min första ES har sett värre ut vissa dagar, tex när jag använde en järnstolpe för att förkorta landningsträckan i 10 m/s.

    Det som tillslut fångade mitt öga i förödelsen var "locken" på vingarna, där vingbalken ligger. Ett var helt löst och det andra halvvägs loss.



    När jag då började fundera så kunde jag överhuvudtaget inte minnas att det har hänt under mina krascher med min första ES, inte ens när jag drog in i järnstolpen och inte på båda sidor samtidigt.
    Då kollade jag ändå närmare på skadan och insåg att det fanns inget material som hade rivits loss utan alltihop hade bara släppt. Det har aldrig hänt på min första ES heller, saker rivs loss när de är ordentligt limmade.
    Första slutsatsen var att förra ägaren använt typ skollim när han monterade planet, men efter ytterligare en tanke så kom det fram.

    Pu##ot har ju spraymålat undersidan av vingarna innan han limmade dit locken. Dessutom både på vingen och på locket..



    Så limmet har bara fäst på målarfärgen och inte härdat in i Elaporen.

    Resultatet blev att planet dök som en simhoppare mot en bassäng, när vingbalken inte kunde jobba emot krafterna som tryckte upp vingarna och locken hoppade ur som om dom satt på en Pringelsburk. "Once you pop, you can't stop!" passar bra på den landningen.
    Suck...

    I vilket fall så har jag tack vare honom nu två trasiga plan, det första är i den här tråden tidigare omtalad Cessnan.



    Tillsist den allvarligaste, motorn och motorgondolen (tror det heter så).
    Eftersom motorn är den tyngsta delen på planet så tar den lite längre tid på sig att stanna, än vad resten av planet gör vid plötsliga stopp.
    Har reparerat det här på min andra ES och det funkar.
    Men har du eller ska köpa en ES (eller liknande) så rekommenderar jag att du förstärker med kolfiber i de smala brottpunkterna. Var inte orolig, den går inte sönder vid "vanliga" krascher! Det är när det skiter sig fullständigt i hög fart som gondolen går sönder.



    Det var ju fint väder i varjefall...

    (Det var väldigt nära att jag avslutade den här hobbyn igår)
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-07-13 klockan 18:55.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  19. #459

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    .....som en simhoppare mot en bassäng, när vingbalken inte kunde jobba emot krafterna som tryckte upp vingarna och locken hoppade ur som om dom satt på en Pringelsburk. "Once you pop, you can't stop!" passar bra på den landningen.
    Suck...
    Hahahaha)))) det var faktiskt roligt skrivet mh men jag lider med dig. leta upp pu**t du köpte´n av o matan me friggot som blev över../m

  20. #460

    Standard

    Det ser ofta värre ut än det är, ja ev fartreglaget ser ju ut att ha tappat trådar men det andra... Koka nosen och i alla sprickor lägger du tunn eller medium CA så borde det gå få ihop planet igen.
    Revan i vingen - hittar man inte alla pusselbitar så använd maskeringstejp, lägg biten på ena sidan och en bit över kanten, fyll på med bra (Casco) PU-lim 50/50 med vatten men inte så utrymmet blir helt fullt och vik tejpen färdigt omlott till översidan så allt blir täckt. Se till tejpen sitter bra så kan man ev. spraya lite mer vatten, blomspruta. Gör du rätt syns det inte (så mycket) när du målat på igen
    Flyger man på blöt åker så klarar EZ* vi skolflugit med ett dyk från 4m lodrätt ner utan skrynklig nos...
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Liknande ämnen

  1. Hur många flygningar innan krach?
    Av Evert i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 09:21
  2. Hur kollar ni era motorer efter en krach??
    Av loop i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 00:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •