Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Tyst servo med hög upplösning...

  1. #1
    peter_larsens avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    49
    Klubb
    Trollhättans MFK, Vänersborgs MK

    Standard Tyst servo med hög upplösning...

    till pan/tilt.. Nån som har något/några bra förslag på framförallt tysta servo och har det/dom sen hög upplösning är det bara en bonus..

    Jag kör med SG-90 idag och dom fungerar visserligen och dom är extremt lätta att 180 gradersmodda men dom låter som ett tröskverk från 1800-talet. Detta gör att när jag slår av motorn på min EZ* och glider så knattrar det nåt bedrövligt i micken..

    Det hörs tydligt i denna videon hur illa servona låter..

    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=z6YMQU1JkHY"]YouTube - EasyStar FPV Flight 6[/ame]

  2. #2

    Standard

    Kanske servon med stort dödband kan vara något? Typ Hitec?
    Nåla in!

  3. #3
    peter_larsens avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    49
    Klubb
    Trollhättans MFK, Vänersborgs MK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av damaen Visa inlägg
    Kanske servon med stort dödband kan vara något? Typ Hitec?
    Med risk för att visa min okunnighet, vad innebär 'stort dödband' och hur påverkar det ljudnivå och upplösning på servot?

  4. #4

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Tror iofs att motorn låter lika mkt med.
    Kasta ur micken.

    /Lasse
    //Lasse

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av peter_larsen Visa inlägg
    Med risk för att visa min okunnighet, vad innebär 'stort dödband' och hur påverkar det ljudnivå och upplösning på servot?
    sant motorn låter nog lika mycket, dödband är det lilla området servot får vrida sig utan att motorn reagerar och vrider tebax..
    -------------------------------------------------------------------
    Xxxxxx Xxxxxxxxx
    Spektrum DX7
    T-Rex 700N Pro, OS HZ-P, Outrage, AR7100R, VBar 4.0, BLS 451*3, BLS 251, mm.
    T-Rex 600N Pro, Hyper 50, Hatori, AR7000, VBar 4.0, 9252*3, 9254, JR8900
    T-Rex 500 ESP stock, BLS 251, mm.
    Sebart Katana S50 Glowpower,
    MagnumR West .50

  6. #6
    peter_larsens avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    49
    Klubb
    Trollhättans MFK, Vänersborgs MK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lassebetong Visa inlägg
    Tror iofs att motorn låter lika mkt med.
    Kasta ur micken.

    /Lasse
    Aldrig i livet, det är ju en del av upplevelsen att kunna höra motorn och när den är avslagen kunna höra vindbruset.. Jag vill bara att servona skall vara lite tystare så jag slipper det värsta knattret när jag panorerar och tiltar kameran..

    Ingen som har nåt konkret förslag?.. Ett Esky 8g-servo är betydligt tystare än SG-90 och det är lika lämpligt för 180-gradersmodden men det lider av en rejält glappig växellåda vilket gör att det faller bort av den anledningen..

  7. #7
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Det servo jag använt och varit nöjd med är HS-85MG färdigmoddat från servocity.com

    Dom flesta mickar går ju justera ner känsligheten på, jag brukar även linda in miccen i en speciell tejp så man kan använda på mickar.

    //Matte

  8. #8
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Det finns kanske en enklare lösning på problemet. Går det inte att flytta micken ? räcker säkert med 10cm för att du ska slippa oljudet från servot.

    /Martin

  9. #9
    peter_larsens avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    49
    Klubb
    Trollhättans MFK, Vänersborgs MK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    Det finns kanske en enklare lösning på problemet. Går det inte att flytta micken ? räcker säkert med 10cm för att du ska slippa oljudet från servot.

    /Martin
    Har funderat på det men jag vet inte vart jag skall flytta micken då det låter i hela flygplanskroppen när jag kör med servona.. Kroppen fungerar som en resonanslåda och förstärker ljudet från servona rätt ordentligt..

    Tänker dock som ett första steg sätta på ett E_sky digitalt 8g servo (ja, ni läste rätt ) på tilten.. E_skys servo är i princip ljudlösa i jämförelse med SG-90 och även det HS-55 som jag först tänkt ersätta SG-90 servot med.. Nackdelen med Eskyservot är att det har inte lika bra upplösning som HS-55 men det har lika bra/dålig som SG-90 servot.. Hade det inte varit så sladdrigt vid den utgående axeln så hade jag även satt ett Esky som panservo.. Hade ett Esky som panservo på min tidigare FPV-kärra och det fungerade utmärkt men på den hade jag ingen tilt och ett annat kamerafäste som inte väger lika mycket som det jag har på min EZ*. Det blir helt enkelt för ostadigt att sätta tiltvaggan direkt på det servot.. Funderar dock på att sätta på en liten kullagrad växel på panoreringen, på det viset så tar man bort all last från den utgående servoaxeln och jag kan använda Eskyservot även där. Nackdelen är ju dock att det blir fler delar, det väger mer och det är en detalj till som potentiellt kan krångla..

Liknande ämnen

  1. Servo liniärt (dragande o skjutande servo)
    Av INGEMAR NABBING i forum Skalamodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-10-20, 21:30
  2. Tyst 2-taktare
    Av Palleman i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-10-17, 22:25
  3. "upplösning" på "borstade" fartreglage?
    Av CAD:ar'n i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-17, 09:22
  4. Anläggningens upplösning
    Av Johanb i forum Elektronik
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-06-26, 14:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •