Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Servo elektronik???

  1. #1
    Jensuss avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    40
    Jobb
    Cnc opratör Fleroprations maskiner
    Klubb
    Herrljunga Modell Flyg Klubb

    Standard Servo elektronik???

    Finns det någon som kan förklara hur ett servos elektronik fungerar?
    Jag har varit med om något märkligt...
    Jag installerade 2st flaps servo i en vinge. Sedan drog jag klart alla kablar fram till mottagaren. Jag använde mig av y kabel till båda servona, lödde fast det ena servot och skulle test köra det men en servotestare. Då blev det kortslutning i kablarna så det blixtra till på andra sidan för jag inte lött dem ännu. Vet inte vilka kablar som kortslöts om alla 3st, plus, minus och signal blev kortslutna. Men jag skiljde kablarna åt och test körde igen och servot funkade. Sedan lödde jag fast andra servot också. Allt funkade jättefint båda servona sen grejade jag vidare. Några timmar senare skulle jag testköra alla funktioner med en servotestare igen. Allt gick fint sen kom jag till flaps servona och testade dem. De gick bra till en början men sedan märkte jag att de gick trögare och trögare, tillslut slutade BÅDA servona att funka? Jag lödde bort båda och anslut var och en för sig till en servotestare, Men det verkar som båda har gått sönder. Hur kan det bli så? Kortslutning i ena servot och sedan smittar det över sig till det andra också och går sönder. Hur i helskotta funkar elektroniken i dem? De är rätt dyra servon också. Det är Hitecs HS65HB som kostar cirka 200kr styck. Tack på förhand för ett klokt svar.. Vänliga hälsningar Jens Gustavsson

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Det är ju närmast omöjligt att svara på när man inte riktigt vet vad som hänt - även om du försökt beskriva förloppet ovanligt väl. Min största fundering är snarare varför du överhuvudtaget behövde löda i servokablarna. Om du av nån anledning måste löda ihop servokablar så kan du ju ta korta förlängningskablar och löda dessa istället - sen ansluter du servona till det färdiga kablaget. Samt att du gör allt klart inkl isolering innan du testar att spänningssätta det hela.
    Hälsningar
    Roger

  3. #3
    Jensuss avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    40
    Jobb
    Cnc opratör Fleroprations maskiner
    Klubb
    Herrljunga Modell Flyg Klubb

    Standard

    Anledningen till att jag har lött istället för att använda färdiga servo kablar är att jag har köpt en färdig lödd typ data kabel plint så det endast blir en kontakt mellan vinge och plan. Som både skev roder, flaps och elektroniska landnings ställ är kopplade igenom. Så det är servo kablar fabriks monterat i den så det är bara dra i vingen och löda på servon eller om man hade haft en sådan där förträfflig servo kontakt tång... Synd att man är lite klantig och måste ha så brått och testa allt innan man är klar...Jag tror helt enkelt servona har bränt upp.. Tack för svar... Jens

  4. #4

    Standard

    Håller med McRegor helt - ta en bunta servoförlängare som du klipper o lödar om var sida av sådan skarv/plint - Då kan du kontrollmäta efter lödning etc. så du inte har kortisar nånstans innan du kopplar in dyrbarheterna.

    Den där servotestaren - vad matade du den med (Volten undrar jag över?) De ska vanligen matas med samma eller lägre spänning som servona tål - en del servotestare tål högre spänning men folk glömmer ibland att servon inte kan köras på 9V eller 12V...
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag håller med McRegor, det är troligare överspänning i servotestaren som sabbat servona om de nu är trasiga, eller att drivsteget i servotesteran har gått så att det inte längre orkar två parallella servon.
    Vad är det för spänningkällas?
    vad är det för mottagare?
    har du kontrollmätt spänningen?
    Servona tål 4,8V-6,0V
    http://www.hitecrcd.com/products/ana...i/hs-65hb.html
    fredrik

  6. #6
    Jensuss avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    40
    Jobb
    Cnc opratör Fleroprations maskiner
    Klubb
    Herrljunga Modell Flyg Klubb

    Standard

    Servo testaren är hel jag körde med den igår, Jag använder ett vanligt mottagar acc nimh på 4,8volt 4cells 1.2volt/st..
    Felet måste vara i servona för när jag kopplar över till skev roderna servona funkar allt perfekt... Ska montera ur sevona i kväll och kolla dem grundligt. återkommer om jag hittar nåt lurigt... Det jag tycker är konstig är ju att jag kortslöt ett servo som funka 5min efter, sen lade det av, samt även förstörde det andra servot som satt ihop med en y kabel och som inte var inkopplat vid kortslutningen, så även det gått sönder för jag har monterat bort kabel från stammen nu och kör var för sig men de är döda..Tack för svar åter kommer som sagt om jag hittar mer fel.. Mvh Jens

  7. #7

    Standard

    Hmmm... märkligt onekligen.

    Det jag kan tänka mig är att IC kretsen har blivit skadad vid kortslutningen (IC kretsar kan vara sjukt känsliga). Felet behöver inte visa sig direkt. Det jag dock har märkt är att dem inte brukar te sig normala - t ex har IC kretsen en utgång eller ingång som har blivit skadad är det inte säkert att den är OFF bara för att man förutsätter det. Dvs den kan spotta ut spänning på otippade ställen, således skulle det andra har kunnat bli skadat också.

    Har du ngt extra HS65HB hemma som du vet är helt skulle det kanske gå att ohm mäta för att se om elektroniken är hel i dem som verkar trasiga.

    //Rikard

  8. #8
    Jensuss avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    40
    Jobb
    Cnc opratör Fleroprations maskiner
    Klubb
    Herrljunga Modell Flyg Klubb

    Standard

    Har skruvat isär servot nu och det är tydligen någon diod som har brännt innuti dem.. De luktar brännt.. Är fort farande undrande hur man kan kort sluta ett servo som fungerar efter åt och sen koppla det till en y kabel och köra båda två sen så brakar det ihop och båda går sönder det blir väl en kortslutning som går över i kablarna och kortsluter även det andra då. Men det såg inte så bränt ut som det första servot och luktar inte så mycket bränt.. Ja vad lär vi oss av detta då?? Jo som någon skrev i tidigare inlägg så måste man isolera alla kablar innan man strömsätter kretsen.. Fick jag lära mig en dyr läxa.. Tack för era svar... Hade 2st ny servon liggande så det är bytt nu och allt funkar perfekt nu.. Mätte upp alla kablar i flaps servo stamen och det var ingen ytterligare kortslutning i den. Skadan blev alltså när kablarna for ihop på den o löda sidan vid testet... Ha det gott Mvh Jens...

  9. #9

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jensus Visa inlägg
    ... typ data kabel plint så det endast blir en kontakt mellan vinge och plan. Som både skev roder, flaps och elektroniska landnings ställ är kopplade igenom.
    Bara en varning. Det är inte alla datakablar och kontakter som är avsedda för de strömmar som behövs till servon och landställ.
    Jag såg ett exempel på en D-Sub där flera ben hade bränts av just i denna applikationen. Jag kan tänka mig att vissa nya TP kan fungera om de är avsedda för att mata kraft via nätverkskabeln som ju inte är så ovanlig numera. Självklart finns det kraftdatakablar som är perfekta. Jag förlänger ofta mina servokablar genom att löda i stället för att använda skarvar som jag inte gillar. Jag förskjuter alltid skarvarna någon cm så att de inte kan kortsluta och så "lackar" jag lödningen för att få minsta möjliga klump i skarven. Skarven ligger ju oftast dumt åtkomlig i en vinge och då vill jag inte ha en kontakt som kan strula.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  10. #10
    Blomsters avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    217
    Jobb
    IT
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Jag förlänger ofta mina servokablar genom att löda i stället för att använda skarvar som jag inte gillar. Jag förskjuter alltid skarvarna någon cm så att de inte kan kortsluta och så "lackar" jag lödningen för att få minsta möjliga klump i skarven.
    Till pgrts: Undrar hur du gör som du säger "lackar" lödningen ??

  11. #11
    Jensuss avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    40
    Jobb
    Cnc opratör Fleroprations maskiner
    Klubb
    Herrljunga Modell Flyg Klubb

    Standard

    Hej Patrik tack för dina kloka råd.. Skulle bara säga att det inte är någon vanlig data kabelkontakt utan jag har köpt en färdig löd med servo kablar på en hobby butik kan visa dig vilken.. Tror inte den är för klen det är rätt stora runda pinnar i kontakten säkert runt 2mm det är ju grövre än själva servo kaben Och det är ju inga stora servon som drar mycket ström jag använder. Det är ju Hitecs HS65HB serie.. Här är länken på den kontakt jag köp..

    http://shop.textalk.se/se/article.ph...5&art=10386635

    Mvh Jens

    Ps Vad var det för lack du använder och isolerar lödda kabelskarvar med??
    Eller det kanske var just en sådan här D-sub kontakt du mena som brännt??
    Senast redigerat av Jensus den 2012-08-02 klockan 20:21.

  12. #12

    Standard

    Mpxkontakter funkar bra, fast du måste löda själv; klarar 4 småservon (signal) och plus & minus om man kopplar rätt:
    http://www.autopartner.se/mpx-kontak...835-c-426.aspx
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Liknande ämnen

  1. Elektronik
    Av Optimus i forum Allmänt och Tips
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-02-14, 18:06
  2. Funcub-elektronik
    Av sundqvistjohan i forum Elmodeller
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-01-05, 12:54
  3. Servo liniärt (dragande o skjutande servo)
    Av INGEMAR NABBING i forum Skalamodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-10-20, 21:30
  4. Elektronik Landställ
    Av Nexus i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-06-07, 21:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •