Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: DJI Naza Flight Modes

  1. #1

    Standard DJI Naza Flight Modes

    Hej!

    Jag försöker få till Flight Modes i min Naza-M Lite.
    Kan någon berätta eller hänvisa till en bra sida med information, för manualen är helt värdelös
    Jag fattar den i alla fall inte. Naza är assvårt jämfört med APM. Man ska flippa switchar X antal
    ggr och man ska vänta Y antal sekunder och man ska göra det i vissa lägen osv. Varför göra
    någonting enkelt när man kan göra det svårt.

    Man använder två switchar. Tex:
    Switch 1 = Atti mode + Failsafe + GPS Mode (inte nån annan ordning verkar gå).
    Switch 2 = IOC OFF + Course Lock + Home Lock
    Ovanstående har jag inställt.

    Men jag vill även ha Manual Mode. Hur? Typ som på APM där man kan använda två switchar för att
    ställa in 6 olika lägen på en kanal. Detta går även med Naza, men hur fasen får man in Manual
    Mode i det hela? Det är ju ghostad i Assistant.

    Tänkte man kunde ha två 2-vägs switchar som skulle göra följande (tex):
    Bägge switchar bort = Manual
    Höger switch emot = Atti Mode
    Vänster switch emot = GPS Mode
    Bägge emot = Failsafe (som är Land om det inte finns GPS och RTL om det finns GPS).

    Och hur hänger IOC ihop med de andra lägena? Kan man slå på IOC Course Lock medans
    man flyger i tex Atti Mode eller GPS Mode? Det går ju inte ihop. Samma med Home Lock.
    Hur använder man de olika flight modesen? Måste man flippa switchar och vänta X antal
    sekunder? =)

    Manual Mode är populärt acromode som funkar bra om man vill flyga lite friare, tex med FPV.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    Jag har på min 3pos switch, manual, atti,gps. För mig stod den på atti,atti,gps först. Men de var bara å ändra i assistans.

  3. #3

    Standard

    Sen på den andra 3pos switchen ha jag IOC off-course lock-home lock. Ha inte lagt in rth på nån switch än, så jag måste stänga av dosan för att det ska gå igång

  4. #4

    Standard

    Jag har en Disco Pro med Naza V1 och en Futaba T8J. Jag kör inte IOC men har GPS mode + Atti Mode + Manual mode på en 3-vägs switch samt en 2-vägs switch kopplad till denna som gör att jag kan ställa in failsafe oberoende vilket flight mode jag kör på. Trodde först detta skulle kräva en separat kanal då jag inte har någon ledig pga gimbal och video switch men hittade en lösning på youtube:

    https://www.youtube.com/watch?v=62EhuhJT22Y

    Kanske den hjälper lite?

    //Henrik

  5. #5

    Standard

    Vill du ha det som du beskriver med två olika switchar så behöver du nog mixa en hel del i din radio, varför du vill ha det just så förstår jag inte riktigt.

    Manual, atti, gps på ena switchen, sen IOC-lägena på en annan switch som du har, ta bort failsafe från din flightmodeswitch och ställ in manuell där istället så att din switch blir en ren "flightmodeswitch". Vill du ha en failsafe switch mixar du smidigast det i radion på en separat switch som förskjuter din flightmodekanal med några procent så att den i naza assistans togglas över till FAILSAFE baren.

  6. #6

    Standard

    Att ha en switch för IOC (Off - Course - Home) är inga problem. Tummen upp för den.
    Fråga 1: Kan man slå om till något IOC-läge oavsett om man kör Atti eller GPS Mode?
    Antar att man bara kan köra course lock i atti mode och home lock i GPS mode?

    Jag har lärt mig ställa in sändaren så jag kan använda två switchar för 4-6 lägen (har så på APM).

    Men det är som sades ovan... att RTH kan man ju ha om man stänger av sändaren.
    Men som du säger Landin... en till switch som förkjuter är ju smart. Tackar för den. =)

    Så det gör hur som helst att jag kan ha en switch för Manual - Atti - GPS.
    Fråga 2: Hur aktiverar man Manual-läget? Det är som sagt Ghostat nu...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg

    Men det är som sades ovan... att RTH kan man ju ha om man stänger av sändaren.
    Men som du säger Landin... en till switch som förkjuter är ju smart. Tackar för den. =)
    Jag skulle inte vilja använda sändarens failsafe i onödan för att aktivera RTH, jag inbillar mig åtminstånde att det är lättare för en mottagare att behålla signalen än att etablera kontakt efter att ha förlorat den om man kommit för långt bort. Jag kör en mix för att aktivera RTH.

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Så det gör hur som helst att jag kan ha en switch för Manual - Atti - GPS.
    Fråga 2: Hur aktiverar man Manual-läget? Det är som sagt Ghostat nu...
    [/QUOTE]

    Du får alltså inte den att gå in i manuellt läge genom att justera ändläget på sändaren? Jag tycker att det kan vara väldigt känsligt ibland, bara 3-5% att spela på.

  8. #8

    Standard

    Jag har aldrig använt IOC funktionen och kommer säkerligen aldrig heller att använda den. Det enda jag har min IOC switch till är att sätta Home position med. Så jag vet inte vilka flightmodes den funkar tillsammans med.

    På naza lite setupen på datorn så är väl allt "ghostat" som inte pilen står på?
    Som Jorgen säger måste du ställa dina endpoints så att pilen hamnar på manual när du har din treläges-switch längst ner eller upp. Du märker ganska snabbt om det funkar på ledlampan när du startar din quad.

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Landin81 Visa inlägg
    Jag har aldrig använt IOC funktionen och kommer säkerligen aldrig heller att använda den. Det enda jag har min IOC switch till är att sätta Home position med. Så jag vet inte vilka flightmodes den funkar tillsammans med.
    Hur ställer du home positionen med den switchen?

    Jag har aldrig använt IOC, men om jag inte konfigurerade funktionen i Flight assistant signalerade inte Nazan att den sparat home position när man lyfte. Då min Naza M V1 gör det så ville jag ha home positionen bekräftad även på den här.

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
    Hur ställer du home positionen med den switchen?

    Jag har aldrig använt IOC, men om jag inte konfigurerade funktionen i Flight assistant signalerade inte Nazan att den sparat home position när man lyfte. Då min Naza M V1 gör det så ville jag ha home positionen bekräftad även på den här.

    Iaf på naza V2 så flippar man switchen upp och ner flera gånger snabbt så att den gröna LED blinkar snabbt och då sätts home position, på precis samma sätt som man flippar flight mode switchen snabbt för att kalibrera kompassen. Det borde vara samma på lite versionen men är inte 100% säker, testa och se om du switchar den fram och tillbaka snabbt om LED börjar blinka grönt så är det samma på lite versionen =)

  11. #11

    Standard

    Det där med Manual-mode... jag minns när jag fipplade på denna Naza-M Lite tidigare (när den skulle vara i en FireFLY6) så skulle man göra något för att komma åt Manual Mode för att ställa in något, sen skulle man ställa tillbaks så att man endast hade Atti och GPS. Manual är ghostad och man kan inte ens välja nåt i dropdown. Får väl se i FireFLY6-manualen... men först testa justera ändläget lite och se om den vaknar till liv. =) De andra alternativen är bara grå, inte ghostade. De grå blir blå när man "går över dem".

    Blir nog RTH med ens switch, håller med att det är lite mer kontrollerbart. Jag har ställt in mottagarens failsafe att slå på Nazans Failsafe när RC-signalen är lost. Kommer ej använda strömbrytaren på sändaren.

    IOC home lock använder jag på APM (där heter den Loiter Super Simple), så den lär jag nog försöka testa i alla fall. Lite mer kontrollerbar "återvändning hem". "IOC" är dock mycket enklare med APM. Man blev ju trött bara av att läsa Nazans idiotiska sätt.

    Ska inte nyaste versionerna recorda home-position genom att man väntar en stund när Naza hittat tillräckligt med satelliter (blinkar grönt)? När Nazan går över från attimode till gpsmode så blinkar det grönt febrilt en kort stund, sen blinkar det grönt normalt. Kanske det innebär recordad home pos?

    Måste kolla det där med switcharna... är ett jädra flippande och kontroll antal och sekunder. Riktigt dumt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    När man startar motorerna sparar den home positionen genom några snabba gröna blink
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  13. #13

    Standard

    Man behöver inte ens starta motorerna, inte på mitt naza iaf, det räcker med att den hittat minst 6 satelliter så blinkar det grönt och home är sparat, men jag kör alltid en extra gång när jag hittat minst 8 satelliter så att det blir mer exakt, vill ju inte ha en flyaway på den.

    När jag testat RTH med min switch så måste jag växla över från tex GPS till ATTI och tillbaka för att RTH-läget skall avbrytas om jag vill få kontroll över den igen, kan vara värt att ha i åtanke om det skulle skita sig i RTH-läget.

  14. #14

    Standard

    Fixat! =)

    Jag fick Manual till blå och sen tog det fart, så nu är det enligt följande:

    En 3-vägs-switch = Manual + Atti + GPS
    En 2-vägs-switch mixar läget på ovanstående så det blir Failsafe om man har i läge GPS (som då utför RTH) och i läge Atti (som då utför Land)
    En 3-vägs-switch = IOC Off + Course Lock + Home Lock

    Och när jag stänger av sändaren (tappar kontakten/sändaren ack tar slut) så har jag ställt in failsafe i RC-sändaren till throttle 20% och aileron + elevator + rudder till mittläge samt att "switcharna ställs om till Failsafe", dvs Naza går in i Failsafe och kör en RTH.

    Det enda som återstår nu är att klura ut i vilka lägen man kan köra IOC. Antar att man måste ha i Atti Mode eller GPS Mode för att Course Lock ska fungera (behöver kompass, men inte GPS). Och för att köra Home Lock krävs GPS Mode och satelliter för den använder både GPS och Kompass.

    Det gick att avbryta RTH genom att slå av failsafe (enligt Assistant). Men antar att du Landin menar att om Nazan går i RTH av sig självt måste avbrytas med att toggla Manual-Atti-GPS-switchen?

    Ska bli kul testa. Återstår lite smått bara (lutnigns- och reaktionstest + kompasskalibrera utomhus). IOC behöver jag ej testa första premiären.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #15

    Standard

    Jag måste switcha om flightmode switchen när jag själv aktiverat FS :/ skumt. Kanske inte är samma på v2 som på light.

    Att du ställt in throttle etc på 20% mm när du ändå ställt så att FS går in är lite onödigt då det inte fyller någon som helst funktion

    Du kan programmera så att swithen funkar med failsafen i vilket flightmode du än är i, på samma sätt som att FS alltid funkar om du stänger av din radio.
    Skywalker 1900
    Bixler 2
    FX-61
    Zmr250 x2
    Diatone White Sheap

  16. #16

    Standard

    Kanske man måste switcha när Nazan aktiverat Failsafe och inte jag. Inte testat det. Så jag antecknade ändå, i fall att. =)

    Det stod nånstans att man inte skulle ha throttle under 10% i nåt läge ... sökte upp det nu i manualen och där står:
    "1. Do NOT set the fail-safe position of throttle under 10% of endpoint."
    och nån annanstans stod det:
    "10. Do NOT set the failed-safe position of throttle under 10% of endpoint. "
    dessutom stod det nåt om att motorerna stängs av om man har under 10% throttle mer än 5 sekunder under flygning...
    Så jag mindes väl lite fel. =) Men det var en gardering. ;-)

    FS funkar alltid om jag stänger av min radio, oavsett hur jag har spakar och switchar. Min 8-kanals Futaba R7008HS fixar det, är inställd via sändare att slå om två "switchar" till rätt läge -> så kanalen blir på rätt -> Failsafe -> RTH/Land.

    Det går säkert att programmera så att failsafe funkar oavsett flightmode, men på alla APM jag använder så har jag samma switchar emot mig = RTH/RTL så det kommer bli rätt hur som helst. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #17

    Standard

    Fasen vad skumt, hade skrivit ett jätte inlägg men det postades inte =/

    Fattar mig kort. Det finns två lägen att välja mellan bredvid du ställer in vilken sorts mottagare du har, "Immediately" och "Intelligent". Det du skall välja här är Intelligent då det enda sättet att aktivera eller avaktivera motorerna är med hjälp av spakarna på kontrollern. Väljer du istället Immediately så stängs motorerna av om din throttle är under 10%.

  18. #18

    Standard

    Ctrl+A Ctrl+C är bra. ;-)

    Det stämmer nu när du säger det. Minns att jag läste om det i manualen. Jag använder Intelligent. Dvs "CSC" som det kallas för att starta/stänga av och en nackdel är väl att det perfekt att bränna ESCar och motorer med, eller hur? =) Märkte av detta med en Phantom förut, den välte direkt i starten (instabilt landställ på dålig mark) och motorerna gjorde allt för att få den på rätt, hur mycket den än försökte vispa med propellrarna i marken. ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19

    Standard

    Ja det är bra, men jobbigt när man skriver på mobilen, satt på jobbet

    Min har vält många gånger men aldrig någon esc eller motor som bränt som tur är, men skulle i vilket fall som helst inte vilja köra på Immediately cut off. Det finns iof ett säkert sätt att köra med det, och det är att mixa en kanal som ändrar ändläget på throttle till 11% så att det blir omöjligt att stänga av motorerna hur lågt man än drar throttlespaken, lite som en "ARMING-Switch". Men har du den på intelligent så behöver du ju inte oroa dig med FS-inställningarna =)

  20. #20

    Standard

    Jag var och flög igår i alla fall. =) Allt funkade som det skulle, bara lite för höga gains. Det durra och skaka på i typ 5Hz när jag flög full spätta och när jag flög lugnt åt något håll och "rätade upp den", dvs släppte spakarna, skakade den till några ggr för att snabbt bli horisontalt hovrande. Osv. Så jag sänkte alla värden och idag blir det test igen, nu med FPV. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •