Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Krossa min propp!!!!

  1. #1
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard Krossa min propp!!!!

    Hej!
    Min fms easytrainer kör en vek 5x3 propp som nu har stressmärken och behöver bytas (ger märkbart mindre thrust) problemet är att proppen sitter som berget, det sitter en proppadapter i plast från motoraxelns fot ca 5cm ut där proppen sitter, och sitter gör den - som berget.

    Jag får inte av den -känns som den sitter fast mot adaptern, om ni ej har några huskurer till detta lär jag försöka krossa eller såga sönder den, krossa känns lite osäkert att gängorna skall bli dåliga då, har ni några goda idéer?

    Har en uppsättning olika 5" proppar som skulle passa bättre än den nuv proppens profil!

    Tacksam för hjälp!
    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Det går inte bara att försöka klämma åt axeln med t.ex en tång och sedan skruva propellern motsols?
    Du bör i så fall lägga lite papper mellan tång och axel så slipper du repor.

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Har du en bild?

    Är det en "vanlig" medbringare som är klämd på axeln kan de sitta obegripligt hårt fast. Jag har tom haft svåra bekymmer med en motor med ett pressat plastkugghjul! Du kan prova frysen, sen varmluftspistol och att droppa lite olja på den (typ WD40).

    En riktig avdragare hade varit fint men jag brukar fuska med en plattång; det är dock knepigt när man inte får plats och då har det funkat att väldigt försiktigt bända med en flatskruvmejsel och "jobba mig runt" så man inte böjer axeln eller nåt annat.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  4. #4
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ken1 Visa inlägg
    Det går inte bara att försöka klämma åt axeln med t.ex en tång och sedan skruva propellern motsols?
    Du bör i så fall lägga lite papper mellan tång och axel så slipper du repor.
    hej, nej, Jag kommer ej åt axeln då den är helt täckt av en distans så proppen kan snurra fritt (ser ut som en bixler 1)

    Om jag håller den runda plastaxeln med en tång krossar jag den istället, garanterat..

    Det med wd40 låter bra, kanske man kan få in en tunn stålWIRE där och "röja".

    Kristoffer: Bild kommer är ej hemma, ja den sitter obegripligt hårt och jag är dessutom väldigt stark, frysen får inte kärran plats i tyvärr=) men varmlufttspistol och droppa olja samt försöka få in en tunn tunn tråd skall jag fösöka, annars kanske jag kan såga genom centrum av proppen för AV ska den..

    tack för tipsen , har ni fler så är jag idel öra!

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Tittade på manualen, där ser det bara ut som att man bara trycker proppen med sin plastaxel motoraxeln och låser sedan med en spinner/mutter. Således bör det bara vara att lossa den yttersta muttern, så skall du kunna dra ut propellern. Möjligt att den i sin tur låser med en insex.
    http://www.manualslib.com/manual/100...?page=6#manual

  6. #6
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Det sitter klockmotor på det flyget, den har i regel gängad axel. Håll i klockan och gänga loss som om det vore en mutter, så skall du se att det går bra. Spinner bara ser till att den inte gängar ur sig.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  7. #7

    Standard

    Värm

  8. #8

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Både distansen och propen sitter på en sexkant så det går inte att skruva av dem. De har nog hamnat lite vridna på sexkanten så de sitter fast.
    Du skulle behöva ta av spinnern/muttern och på något sätt hålla fast axeln utan att förstöra gängorna och sedan vrida propen åt fel håll så sexkanten på motorn och plastdistansen och propen hamnar mitt för varandra, eller hur man nu ska uttrycka sig..

  9. #9
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    tack Ted_B!! då förstår jag varför mina ansträngningar är så förgäves!!

    muttern är lätt att få av men resten sitter som berget, provade värma det igår utan gott resultat, funderar på att såga genom proppens centrum, mycket bök det här för en liten grej!!

    tack för hjälpen

  10. #10
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Om jag förstår det rätt så är proppen redan förbrukad med sprickor och i plast, då är det bara att skära ett snitt mitt på navet, en lödkolv kan man använda sig av om man inte vill fördärva axeln som kan bli skadad som vid arbete med typ dremel. Sedan bryter man loss den och en ny propeller monteras, klart. se bara till att inte röra andra plastdetaljer.

    Ibland måste man ta i med lite våld.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  11. #11
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    ja, du förstår alldeles rätt, proppen är 5x3 och "stressfrakturer" kan man säga är i proppnavet, så o ja den är förbrukad.

    Någon skrev längre upp att det är nån typ av sexkant-distans innan proppen och jag tycker mig komma ihåg detta (vet ej varför men har nästan inget minne alls kvar av hur jag satte ihop denna från början, detta var mitt första..)

    Jag hoppas bara proppnavet ser normalt ut under proppen där och att det går att fästa vilken propp som helst, skall forska i detta innan jag tar bort den, Tack Kenneth E också för det utmärkta tipset att ta en gammal lödkolv!! bästa sättet att applicera våld i denna situation!

    OT
    Har en gammal lödkolv som jag använder för att smälta/skära foam, Jag arbetar med att få på ett lång toksmalt metallrör på också på den kolven så det blir ungefär som en trådskärare fast med en litet rör istället då, nån som provat nåt liknande?
    byggde en wirecutter av ett 9V-batteri, två glasspinnar, en strömbrytare och lite sladd men den är för liten för att kunna använda på det jag vill egentligen!

  12. #12

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

  13. #13
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Har du en ordentlig laddare så innehåller t.ex. iCharger trådskärarläge.
    fredrik

  14. #14
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Har du en ordentlig laddare så innehåller t.ex. iCharger trådskärarläge.
    Jaha, nej jag tyckte ichargern var så dyr, kör en b6ac+ , dock villl jag inte använda laddaren som skärare, blir knöligt.
    Jag har ett kraftagg (DC/AC)som bör fungera på samma sätt, kan steglöst ställa 0-60V och 0-5A, vilken V och A kör ichargern i trådskärarläge?

    Tack för hjälpen, mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  15. #15
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Jag har ett kraftagg (DC/AC)som bör fungera på samma sätt, kan steglöst ställa 0-60V och 0-5A, vilken V och A kör ichargern i trådskärarläge?
    Jaha, nej jag tyckte ichargern var så dyr, kör en b6ac+ , dock villl jag inte använda laddaren som skärare, blir knöligt.
    0-25V, 0-10A (iCharger 106,108)
    0-35V, 0-10A (iCharger 1010)
    0-29V, 0-20A (iCharger 206)
    0-40V, 0-20A (iCharger 208)
    0-42V, 0-30A (icharger 306,3010)
    saknas i 308 Duo

    http://icharger.co.nz/manuals/106B+.pdf
    https://www.progressiverc.com/media/...B%20Manual.pdf
    https://www.progressiverc.com/media/...B%20Manual.pdf
    https://www.progressiverc.com/media/...B%20Manual.pdf
    http://www.icharger.co.nz/manuals/308DUO.pdf
    http://www.icharger.co.nz/manuals/3010B.pdf
    fredrik

  16. #16
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Ok, wow, antar att jag ej skall börja slära med 30A vid 40V, har ett kraftagg som går 0-50V och 0-5A, detta är kanske ännu bättre lämpat för foamcutter, jagmvet stt det helt, beror på kablaget, materialen och motstånd men vad är safe att börja med? Om jag använder säg 12V och trycker ur 1A bör det smälta på rätt bra, vill jag ha varmare bör jag höja A i första hand för fininställning och V för större ändringar?

    Så 12V 1A? Vad tror ni om det för en skärtråd på 2mm○ och säg, ca 400mm lång?

    Har 1mm koppartråd, denna bör vara bättre än vanlig kabeltråd?

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  17. #17

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Har 1mm koppartråd, denna bör vara bättre än vanlig kabeltråd?
    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk
    Pianotråd är nog bättre om du inte hittar kantaltråd. Och 1 mm verkar väldigt tjock känns det som..
    Det är lite högre motstånd som behövs för att det ska bli bra värme om du inte har massor med ampere att tillgå.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  18. #18

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Ok, wow, antar att jag ej skall börja slära med 30A vid 40V, har ett kraftagg som går 0-50V och 0-5A, detta är kanske ännu bättre lämpat för foamcutter, jagmvet stt det helt, beror på kablaget, materialen och motstånd men vad är safe att börja med? Om jag använder säg 12V och trycker ur 1A bör det smälta på rätt bra, vill jag ha varmare bör jag höja A i första hand för fininställning och V för större ändringar?

    Så 12V 1A? Vad tror ni om det för en skärtråd på 2mm○ och säg, ca 400mm lång?

    Har 1mm koppartråd, denna bör vara bättre än vanlig kabeltråd?

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk
    Har en rulle kantaltråd för skärning hemma, skicka din adress med ett PM så skall jag lägga en meter i ett kuvert och skicka över till dig

  19. #19
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av uffe_46 Visa inlägg
    Har en rulle kantaltråd för skärning hemma, skicka din adress med ett PM så skall jag lägga en meter i ett kuvert och skicka över till dig
    Har skickat PM, tack så hemskt mycket, uppskattar verkligen den generösa gesten!
    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  20. #20
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Tack Uffe-46!!!!!

    Fick skärtråden, testat och hittat fungerande volt/Amp -kombinationer för den tråden , började vid 12V 1A och skruvade upp mer tills avsedd effelt uppnåddes!! ! Skall bygga en lång rigg så jag kan göra plywoodmallar för vingprofiler!!

    OnT : Proppen - jag fick av fms-proppen och den satt med en sexkantigt hål som passade över distansen på proppaxeln, hittade en annan 5x3-propp och monterade den rakt mot distansens sexkant men den proppen var för mjuk och vek (slowflyertyp) så vid full trottel hade jag inte kraft att klättra utan gjorde en lång rundsväng och landade omedelbart. Ingen annan propp passade mot distansen så får beställa en sådan fmspropp tyvärr, tror dock jag beställer 4x4an istället för 5x3an , monterade tillbaka den stressade proppen och skruvade åt den riktigt ordentligt så nu ger den faktiskt lite mer kraft av nån anledning - tror distansens sexkang sitter så hårt i navet på proppen att den lånar styrka därifrån tills nya kommit.,

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •