Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Plus och minus?

  1. #1
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard Plus och minus?

    Idag var det soligt och fint väder och jag tänkte flyga litet FPV med min EasyStar.
    Kameran och glasögonen drivs av tvåcells LiPo (600mAh) monterade i hårda plastskal.

    Nu har jag tydligen inte vinterförvarat LiPo-batterierna så som man bör (halvladdade), så när jag anslöt den väggladdare som följde med Fat Shark systemet svällde cellerna och bände upp det hårda plastskalet. Jag avbröt genast laddningen och beslöt att inte ens testa ladda den andra acken.

    Nu kan jag förstås köpa vilken tvåcells-LiPo som helst och ansluta till mina videobrillor och FPV-kameran (och ladda med min Swallow AC/DC 2).

    Men... Hur ska jag veta vad som är + och - ?
    På batteriets kretskort ser jag ju vad som är + och - , men i kontakten: är mitten + eller - ?

    Samma sak med kablarna som går in till kameran, bägge är svarta. Hur ska jag veta vilken kabel som är + och vilken kabel som är minus av de som går in till sändare och kamera?

    De två runda kontakterna med svarta kablar måste ju lödas på de nya LiPo-ackarna jag ska skaffa.

    (Elektronik är inte min starka sida, därför flyger jag mest metanol)




  2. #2
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Svar: Medan jag skrev inlägget kom jag på att det ju enkelt går att mäta vilken kabel som leder till kontaktens utsida och vilken kabel som leder till mitten.

    Behöver således bara veta vad som är + och minus (utsidan av kontakten och mitten)

    Kan man vara bergsäker på att mitten är + ?

  3. #3

    Standard

    Har du tillgång till en multimeter kan du mäta på batteriet vad som är + och -
    Låt säga att du kopplar + på mätaren till - på batteriet och - till + så syns det i mätarens display som ett negativt värde (ex. -7.4V)

  4. #4
    Wulfmans avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    481
    Jobb
    Entrepenör
    Klubb
    Siljansbygdens MFK

    Standard

    Hej Johan

    .......mitten är alltid plus och ytterhöljet minus (brukar alltid vara så). Om du har en multimeter så kan du göra en liten snabbkoll för att se om det är kontakt mellan två poler och på så sätt vara bergsäker på vad som är plus och minus.

    Lycka till !


    Mvh/Lasse
    Kyosho Extra EP Turnigy 50-55B 600kv / ST MX-2
    Tiger Moth Saito 62 4t
    Piper J-3 Cub OS 70 4t
    Bellanca Decathlon OS 46 fx
    Spitfire Supermarine Saito 62 4t
    Henschel HS-129 dubbla os 10
    Focke Wulf TT15
    Bygger:P-40E Warhawk 1/6 skala OS200 FSP (fortfarande)

    "En gång modellflygare, alltid modellflygare"

  5. #5
    jobexs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    147
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Växjö RC Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Wulfman Visa inlägg
    Hej Johan

    .......mitten är alltid plus och ytterhöljet minus (brukar alltid vara så).

    Mvh/Lasse
    Normalt är väl plus i mitten, men Graupner har "plus i kanten" , alltså plus på höljet.

    Det är ju som sagts ovan lätt att mäta med en multimeter och se vilken kabelände som har komtakt med höljet respektive mitten

    /Johan

  6. #6
    Irokees avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    140
    Jobb
    FSE.... Avnet Abacus
    Klubb
    Ekerö RC, Munsö Divisionen

    Standard lite "offtopic" ang + å -

    Jag hade en gång en g:a Hitec Focus 6:a, köpte den billigt av en flygkollega. Ny ack inhandlades och anslöt min nyinköpta laddare.......efter ett tag så började jag misstänka att något var fel då inget syntes på voltmätern på sändaren... Fram med multimetern och mycket riktigt så hade + å - kopplats fel......ajöss med den nya acken....
    Kom inte ihåg vad som var fel, om det var Hitec som hade + i ytterblecket eller om det var en laddaren (Graupner ?) som var tvärtom.....

    //Micke
    Definitivt en nöjesflygare......
    IACE 1978
    Våga vägra Face-bööök

Liknande ämnen

  1. Flyga i minus grader?
    Av remsan i forum Quad
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-11-15, 15:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •