Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Plötsliga "hack" i flygningen

  1. #1
    jesse78
    Guest

    Question Plötsliga "hack" i flygningen

    Tjenare,

    Har en helt ny kärra; en Easystar med 6x4propp, 30a esc och 2450kv motor med splitter nya ackar.

    Problemet är att vissa gånger då man flyger (obs! fulladdade ackar) så "hackar" det till i gasreglaget.
    Det är som att jag går från full gas till noll gas - utan att röra reglagen.
    Vad kan detta bero på? Övriga kanaler som roder och elevator funkar galant.

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jesse78 Visa inlägg
    Tjenare,

    Har en helt ny kärra; en Easystar med 6x4propp, 30a esc och 2450kv motor med splitter nya ackar.

    Problemet är att vissa gånger då man flyger (obs! fulladdade ackar) så "hackar" det till i gasreglaget.
    Det är som att jag går från full gas till noll gas - utan att röra reglagen.
    Vad kan detta bero på? Övriga kanaler som roder och elevator funkar galant.
    Kolla eventuella lödningar mellan esc och motor, om den tappar en "fas" så kan den få sådana fenomen.
    Och vid överström. vad drar motorn i ström koninuerligt och i peak?
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  3. #3
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Har du mätt hur mycket ström din setup ger?
    Låter spontant som att du överbelastar reglaget och att det då bryter strömmen till motorn, vilket den ska göra.

    Har du provat att ändra timing i reglaget?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  4. #4
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Jag tycker också det låter nära reglagets gräns.
    Jag kör min easystar med 2200kv och 6x4prop med 33A esc och de drar precis kring 30A.

    Vad har du för radio? Tänkte så de inte är glitchar(avbrott på mottagningen) som är boven för då klipper reglaget också.
    Men isåfall bör du bara ha problem när planet är en bit bort och det påverkar ju även rodrerna, om de inte är så att esc:t är lite känsligt för störningar på signalen.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  5. #5
    jesse78
    Guest

    Standard

    wow! tack för alla svar, japp detta händer när planet är en bit bort.
    Jag har en Futaba 6EX med tillhörande mottagare och räckvidden har också den varit outstanding.
    Lödningarna mellan esc och motor är bra, jag har dock aldrig tidigare ändrat "timing" och liknande på esc:et så där är jag helt okunning men jag tycker det låter rimligt att strömmen klipps av vid för hög belastning, då detta har hänt då jag dragit på en del gas.
    Motorn är en Emax 2450kv Max Amp: 25 A

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jesse78 Visa inlägg
    wow! tack för alla svar, japp detta händer när planet är en bit bort.
    Jag har en Futaba 6EX med tillhörande mottagare och räckvidden har också den varit outstanding.
    Lödningarna mellan esc och motor är bra, jag har dock aldrig tidigare ändrat "timing" och liknande på esc:et så där är jag helt okunning men jag tycker det låter rimligt att strömmen klipps av vid för hög belastning, då detta har hänt då jag dragit på en del gas.
    Motorn är en Emax 2450kv Max Amp: 25 A
    gör en räckviddstest med hjälp av någon snäll kompis , ett plan är ju i min värld oftast ganska förlåtande för
    glitchar (även om jag sett plan gå i backen pga det) men är failsafen rätt inställd så kan den ju faktiskt
    fortsätta i samma riktning som innan men gasen dö, om du nu ställt 0 trottle på failsafe.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  7. #7
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Du använder 6x4 och det är för stort. Du ska gå ner till 5x4 eller 5x3. Titta på sidan på rcflight där motorn finns. http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1582 Där står max 5x5.
    mvh //Fredrik
    fredrik

  8. #8

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Hur är kylningen av fartreglaget? Sitter det isolerat och du dessutom drar på gränsen till reglaget så kan det rädda sig med den interna tempövervakningen.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  9. #9
    jesse78
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Hur är kylningen av fartreglaget? Sitter det isolerat och du dessutom drar på gränsen till reglaget så kan det rädda sig med den interna tempövervakningen.
    Det sitter externt på flygplanskroppen så det får relevant kylning. Men är det någon som vet hur man programerar ett Power HD Fartreglage 30A BEC???

    Saknar manualen och hittar inget direkt på google.

  10. #10
    tomasstroms avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    136
    Jobb
    System engineer - Saab Aeonautics

    Standard

    Jag skulle rekommendera dig att köpa ett programmeringskort från t ex autopartner för ditt reglage. Kostar inte mycket och spar besvär. Finns här:

    http://www.autopartner.se/power-hd-e...ternalsearch=1

  11. #11

    Standard

    Där jag flyger finns några små områden med "radioskugga" Om jag flyger där hackar motorn eller stannar helt för att sedan gå normalt igen. Det händer alltid på samma fläckar så jag är rätt säker på att det är just radiobortfall. Jag flyger med 35 mHz men många olika kanaler som alla drabbas på samma sätt. Oftast händer inte så mycket med styrningen men ibland kan planet gira kraftigt i dessa områden. Har inte testat 2,4 Ghz men skulle inte förvåna mig om det skulle vara samma fenomen.

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    166
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tidaholms MFK

    Standard

    Har haft detta problem, bytte till 2,4. Problemet löstes har flugit på samma ställe massor av gånger, går klanderfritt. Hitec bytte modul till Assan. Mvh B-Å

  13. #13
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av millen Visa inlägg
    ....Har inte testat 2,4 Ghz men skulle inte förvåna mig om det skulle vara samma fenomen.
    Varför tänker du så?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  14. #14
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av millen Visa inlägg
    Där jag flyger finns några små områden med "radioskugga" Om jag flyger där hackar motorn eller stannar helt för att sedan gå normalt igen. Det händer alltid på samma fläckar så jag är rätt säker på att det är just radiobortfall. Jag flyger med 35 mHz men många olika kanaler som alla drabbas på samma sätt. Oftast händer inte så mycket med styrningen men ibland kan planet gira kraftigt i dessa områden. Har inte testat 2,4 Ghz men skulle inte förvåna mig om det skulle vara samma fenomen.
    Om du flyger med 35MHz så är det med 100% säkerhet att spänningen ripplar så att mottagaren tappar sin funktion. Det finns ett antal saker du kan göra för att åtgärda problemet
    1) Du kan trä bec-kabeln genom en järnkärna för att minska ripplet. Många fartreglage levereras med sån järnkärna.
    2) Du kan sätta på en kondensator parallellt med matningen av mottagaren.
    3) Du kan välja en bra mottagare för 35MHz. En bra 35MHz mottagare fungerar upp till 1.5km bort, och är okänslig för rippel.
    4) Du kan också ta bort matningen från ESC:en och använda en extern BEC med eget batteri.

    Vad har du för mottagare? Man kan bli hjälpt av att välja en bra mottagare (Hitec, Multiplex, ACT, med flera). Man väljer mottagare ur komplet-listen
    http://www.webx.dk/rc/RX-measurement...let-listen.htm

    Jag har en mottagare över som jag kan sälja för 100:- den heter Multiplex RX-6 SynthLight. Den har dock bara 500m räckvidd. Jag har aldrig haft strul av ovan beskrivet problem med den, eftersom den visar så bra värde på rippeltålighet (650mV).
    Senast redigerat av freddan_6 den 2012-07-13 klockan 10:04.
    fredrik

  15. #15

    Standard

    Varför skulle "ripplar" uppstå på två geografiskt små områden (fläckar) på mitt fält men ingen annan stans?
    Jag flyger med allt från dyra 9 kanalers multiplexmottagare till enkla jettimotagare med samma resultat (samma fenomen på ett flygplan där mottagaren matas med separat BEC).

  16. #16
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av millen Visa inlägg
    Varför skulle "ripplar" uppstå på två geografiskt små områden (fläckar) på mitt fält men ingen annan stans?
    Jag flyger med allt från dyra 9 kanalers multiplexmottagare till enkla jettimotagare med samma resultat (samma fenomen på ett flygplan där mottagaren matas med separat BEC).
    Separat BEC och separat batteri?
    Jag hade samma teori som du tills jag satte på en eagle tree med loggning av mottagarspänning. Då såg jag vad som hände. Innan dess trodde jag att jag hade störningar från transformatorstationen på vissa ställen av fältet. Efter bytet såg jag att jag hade störningar av rippel.

    Separat BEC och samma batteri hjälper inte ett jota. Batteriets spänning ripplar och det följer med om du inte slätar ut den med kondensator parallellt eller spole i serie.
    mvh //Fredrik
    fredrik

Liknande ämnen

  1. Svar: 108
    Senaste inlägg: 2009-05-14, 21:28
  2. "Nya inlägg" "Överst på sidan" "Forum start"
    Av Snickarjävel´n i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 11:37
  3. "upplösning" på "borstade" fartreglage?
    Av CAD:ar'n i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-17, 09:22
  4. """""Wesse undrar """
    Av wesse i forum Metanolmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 17:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •