Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Laddaren stör handhållen mottagare.

  1. #1

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard Laddaren stör handhållen mottagare.

    Hej,

    Nån som kan förklara varför detta händer och om det går att göra nåt åt det?

    Jag har två nya iCharger 308 Duo laddare som jag strömförsörjer med 12 volt AGM batterier på flygfältet.
    På fältet måste man ha en radiomottagare så man kan avlyssna flygtrafiken och jag använder sen ca 7 år tillbaka en ICOM IC-R6 mottagare för detta.

    Problemet som uppkommit nu med de nya laddarna är att de stör min ICOM IC-R6 som jag har i byxbältet när jag är på flygfältet. Om jag kommer närmare än ca 3 meter från laddarna så blir det ett hemskt ljud från ICOM IC-R6 mottagaren. Svårt att beskriva ljudet men det är nästan som ett tjut.

    Jag använde Hyperion EOS 0720i Super Duo3 7S laddare på flygfältet tidigare under 5 års tid och de störde inte ICOM IC-R6 mottagaren. Har även haft andra laddare på fältet och de har aldrig stört.

    ICOM IC-R6 strömförsörjs med NiMh batterier som sitter inne i mottagaren.

    Störningen är alltså i "luften" så att säga.
    Laddarna och mottagaren har inte strömförsörjning från gemensam källa.

    Vad tusan kan det vara som stör och framför allt går det att göra nåt åt det?

    Postar en bild på hur jag laddar på fältet och hur en ICOM IC-R6 mottagare ser ut.


    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ICOM_IC-R6.jpg 
Visningar:	131 
Storlek:	62,8 KB 
Id:	62718   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	380Duo_on_12volt_AGM.jpg 
Visningar:	124 
Storlek:	92,4 KB 
Id:	62717  
    Senast redigerat av bem den 2017-05-13 klockan 10:59.

  2. #2
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    INtressant för jag använder också R6, dock inte de laddarna.

    Meddela om du hittar källan till störningarna.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #3
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Det låter ju onekligen som EMP störningar från laddarna. EMP är lurigt och ingen vet egentligen hur man gör för att plocka bort störningarna utan man måste testa sig fram. Det kan ju vara inne i själva laddaren, det kan även vara strömkabeln som agerar antenn.

    Ett sätt att prova på är att slå in laddare eller sladd i plåt. Alufolie kanske kan funka som du jordar.

    Vissa laddare värda namnet har ferritkärna på matarkablarna och laddsladdarna.

    Superhero

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Tack för svar henke2. Jag provar med en ferritring eller ferritkärna runt strömkablarna till att börja med får vi se om det har nån verkan.
    Dock är både matningskablarna från strömkällan och till LiPo batterierna väldigt lika på både Icharger 308 Duo laddaren (som stör ICOM handhållna mottagaren) och Hyperion EOS 0720i Super Duo3 som jag använde tidigare (och den stör inte). Misstänker att det är inne i 308 Duo laddaren som alstrar störningar.

    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	iCharger308Duo__HyperionEOS0720iSuperDuo3.jpg 
Visningar:	92 
Storlek:	92,3 KB 
Id:	62725  

  5. #5

    Standard

    Hyperion laddaren är troligtvis bättre filtrerad och switch frekvenserna bör vara olika på de två laddarna. Så även om Hyperion laddaren skulle skicka ut lika mycket störningar som Ichargern så är det inte säkert att den skulle störa din mottagare.

    Om jag haft problemet så skulle jag börjat med att tvinna kablarna mellan laddaren och batteriet så långt det går. Därefter så hade jag dragit kablarna ett par varv genom en ferritring om det inte hjälpte att tvinna dem. Eller så kan du flytta bort allt en bit om det inte fungerar med de här grundläggande metoderna.

    Jörgen

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    En annan sak som skiljer iCharger 308 Duo och Hyperion EOS 0720i Super Duo3 är att iCharger laddaren har platshölje medan Hyperion laddaren har metallhölje. Kanske metallhöljet dämpar "störningar" bättre (om nu källan till störningarna är inne i laddaren)?

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2017-05-14 klockan 14:35.

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
    Hyperion laddaren är troligtvis bättre filtrerad och switch frekvenserna bör vara olika på de två laddarna. Så även om Hyperion laddaren skulle skicka ut lika mycket störningar som Ichargern så är det inte säkert att den skulle störa din mottagare.

    Om jag haft problemet så skulle jag börjat med att tvinna kablarna mellan laddaren och batteriet så långt det går. Därefter så hade jag dragit kablarna ett par varv genom en ferritring om det inte hjälpte att tvinna dem. Eller så kan du flytta bort allt en bit om det inte fungerar med de här grundläggande metoderna.

    Jörgen
    Spelar det nån roll om jag använder delbar ferritkärna som omsluter strömkabel. Eller är ferritring bättre/effektivare? Man kan ju sno kabeln flera varv i en ferritring om man vill.

    /Bo

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Sladden är bara antenn, laddaren sänder ut störningar via antennen. Så bara för att sladdarna ser lika ut så behöver inte det betyda någonting. Det är inte sladden i sig som stör utan det den är kopplad till.

    Metallhölje är ju en sak som plockar störningar, men då måste/bör skalet också vara jordat Det är som sagt väldigt svårt med EMP, man måste testa sig fram.
    Superhero

  9. #9

    Standard

    IC-R6 är väldigt känslig i mottagaren så jag gissar det är bristen på filter och skärning i iCharger som skapar problem.
    Placera laddaren i en skärmad låda borde lösa problemet.
    Eller använd ett finmaskigt metall nät och gör en bur att ställa laddaren i och sen jorda nätet i marken.

    /Jonas

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Måste mottagaren vara nära laddaren eller går det kanske att via denna enkla åtgärd komma ifrån problemet... KISS som man brukar säga...
    Roger

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Problemet är att jag vill alltid ha ICOM mottagaren på mig (hängande i sitt clips i byxbältet) så att jag alltid hör vad som sägs på fältets flygfrekvens. Om jag lägger ifrån mig ICOM mottagaren bara för att den "väsnas" när jag närmar mig laddaren (ca 3 meter från laddaren när den laddar) och mitt flygplanet osv på marken så är det stor risk att jag glömmer hänga på mig mottagaren när jag skall ut till själva landningsbanan med planet för att starta. Jag vill ogärna om jag skulle glömma den släppa blicken från planet och gå och hämta upp mottagaren.

    Jag var inne på Kjell & Co idag och skulle köpa ferritkärnor och hänga på strömsladdarna på laddaren men de hitta inte de jag skulle ha (de fanns i lager men de hitta inte i lagret, jag skulle återkomma på torsd och då skulle de nog ha letat fram dem).
    Kanske det löser sig med ferritkärnorna.
    Om inte så....
    Jag vill inte bygga bur eller dona runt laddaren på fältet.
    Jag har återgått till mina Hyperion Hyperion EOS 0720i Super Duo3 laddare igen, som både är snabbare att ladda mina 2 x 5 cell 5000 mAh LiPo pack och stör inte min ICOM mottagare. Det jag ville uppnå med iCharger 308 Duo var kompaktare laddare och kanske kunna kräma på lite mer ström vid laddningen. Men en av mina två 308 Duo börja ryka när jag ladda med 15 amp från mitt 12 volt AGM batteri, det blev kanske på gränsen vad laddaren klarade (fick dock en ny på garantin) så jag gick ner till 10 amp därefter för att vara på den säkra sidan. Mina Hyperion EOS 0720i Super Duo3 krämar på så mycket de klarar även om man ställt in lite för hög laddström så den är säkrare på det viset. T ex ställer jag in den på att ladda med 15 amp med mina 5 cell LiPo så laddar den i alla fall bara med ca 11-12 ampere som mest.
    Icharger laddaren verkar farligare om man ställer in för hög laddström. Man kan dock ställa in max watt och max strömstyrka per kanal i Icharger laddarens inställningar.
    Kanske jag säljer mina splitternya 308 Duo. Har kikat på Revoelectrix Cellpro Dual PowerLab 8x2
    http://www.revolectrix.com/dpl_description_tab.htm
    De finns till hyfsat pris hos Revoelectrix i England:
    http://www.revolectrix.co.uk/index.p...d=1&Itemid=113
    Den klarar 408 watt per kanal med 12 volt DC strömkälla vilket känns betryggande. Jag laddar väldigt mycket från 12 volt AGM batterier, och då kan jag utan problem ladda med 15 amp mina 5 cell LiPo utan att vara rädd för att laddaren brinner upp.
    Dock har jag ingen aning om ifall det blir störningar även från en Revoelectrix Cellpro Dual PowerLab 8x2. Den har metallhölje så kanske den ej stör (mina Hyperion laddare har metallhölje).
    Man kan ju även undra om det är dumt att stå i närheten av en iCharger 308 Duo laddare som laddar när man flyger med 2.4 GHz radio?
    Nu är ju frekvenserna helt olika, på ICOM mottagaren har jag flygplatsens frekvens 123.600 MHz inställd och 2.4 GHz bandet är ju långt därifrån, men det kanske inte är avgörande?

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2017-05-16 klockan 08:28.

  12. #12

    Standard

    Jag har hört att PL8 rekommenderas framför Icharger för mycket tunga laddningar, som tex batterier till elbilar. Hur mycket fakta som finns bakom vet jag inte. Jag har en PL8 själv och är väldigt nöjd.

    Då Revolectrix laddare är byggda från grunden från parallelladdning så är det ju bra om du känner dig bekväm med det. Du bör nog ta med två MPA parallelladdkort till en dubbel PL8 laddare för att få ut så mycket som möjligt från den.

    PL8 kan vara lite kinkig med stabil matningsspänning. Jag kan ladda i min nuvarande bil med motorn igång men i den förra så fick den panik varje gång fläkten startade. I den nya bilen så är fläkten PWM styrd så den startar utan att spänningen faller snabbt. När jag påtalade det här förra gången så nämndes det att vissa tidigare Icharger kunde fatta eld om man laddade med motorn igång och att jag borde låta bli att ladda med motorn igång.

    Störningar från en laddare kommer inte att påverka din modell, den är ju jättelångt bort. Om sändaren är dålig så kanske den kan hänga sig eller få andra problem, men då får den vara riktigt usel.

    Jörgen

  13. #13
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
    När jag påtalade det här förra gången så nämndes det att vissa tidigare Icharger kunde fatta eld om man laddade med motorn igång och att jag borde låta bli att ladda med motorn igång.

    Jörgen
    Jag har provat, det funkar utmärkt (som du beskriver alltså, det börjar brinna)
    Superhero

  14. #14

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Jörgen,
    Jag använder en Futaba 14MZ.
    Jag står ca 7-8 meter från laddaren (308 Duo, som "stör") när jag flyger och hittills har det gått bra.
    Men som sagt jag är tillbaka och använder mina Hyperion laddare nu och de "stör" inte ICOM handhållna mottagaren och knappast en sändare heller även om man är nära.

    Jag skickade två frågor till Revoelectrix igår och undrade om det kan tänkas att en Revoelectrix Cellpro Dual PowerLab 8x2 stör handhållna mottagare som t ex ICOM IC-R6.
    Jag frågade dem även om den laddaren har skydd mot överbelastning så om man av misstag ställer in för hög laddström för laddaren så öser den inte på och bränner upp sig utan håller sig själv inom max gränserna enl specifikationerna. Mina Hyperion EOS 0720i Super Duo3 har det skyddet och det känns tryggt (och jag vet att det funkar för jag har provat). Jag tycker detta vore självklart att alla konsumentladdare har sånt skydd men det kanske inte alla har.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2017-05-16 klockan 11:27.

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Vet man varför iCharger laddare kan gå upp i rök om man ansluter dem till bilens batteri om motorn är igång?
    Är det bara vissa iCharger laddare som berörs?
    Är väl omöjligt att veta på förhand om det funkar på en viss bil?
    Inte för att jag hittils laddat från bilens batteri med motorn igång men kan kanske hända i framtiden nån gång att behov uppkommer.
    Det verkar en hel del att "se upp med" med en del iCharger laddare.
    Jag har nog blivit bortskämd med mina Hyperionladdare, de bara tuffar på år ut och år in (har haft dem i 5 år), sommar som vinter, i ur och skur.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2017-05-16 klockan 09:17.

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Vet man varför iCharger laddare kan gå upp i rök om man ansluter dem till bilens batteri om motorn är igång?
    Är det bara vissa iCharger laddare som berörs?
    Är väl omöjligt att veta på förhand om det funkar på en viss bil?
    Inte för att jag hittils laddat från bilens batteri med motorn igång men kan kanske hända i framtiden nån gång att behov uppkommer.
    Det verkar en hel del att "se upp med" med en del iCharger laddare.
    Jag har nog blivit bortskämd med mina Hyperionladdare, de bara tuffar på år ut och år in (har haft dem i 5 år), sommar som vinter, i ur och skur.

    /Bo
    Jag tror det gäller dom flesta laddare, problemet är att spänningen varierar väldigt mycket ut från bilen när motorn går och då måste laddaren konstant kompensera för att hålla en jämn spänning ut mot batteriet och det kräver hög effekt och skapar mycket värme.
    / Jonas

    Skickat från Taranis via Taptalk

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Och mina lite mindre iCharger-laddare (de med alu-hölje) tuffar också på - sommar som vinter, år efter år...
    Roger

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Jag har provat, det funkar utmärkt (som du beskriver alltså, det börjar brinna)


    308 enkelladdaren var det väl som fattade eld?

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Jag tror det gäller dom flesta laddare, problemet är att spänningen varierar väldigt mycket ut från bilen när motorn går och då måste laddaren konstant kompensera för att hålla en jämn spänning ut mot batteriet och det kräver hög effekt och skapar mycket värme.
    / Jonas
    Jo det är uppenbarligen så, men jag förstår inte varför det skall behöva vara ett oöverstigligt problem. Det måste vara väldigt långsamma kontrollslingor i laddarna för att det skall bli ett problem.

    PL8 laddaren skickar felkoder när spänningen ändras drastiskt, den vanliga när fläkten startade på förra bilen var "Negativ ström", det flödade alltså ström från batteriet till bilen via laddaren. Det ger en viss insikt i hur laddaren fungerar och vad som kan hända i en laddare.

    Jag har svårt att tro att en analog switchregulator skulle ha ett problem med så små variationer som det trots allt handlar om. Det spelar inte så stor roll för en bra switchregulator om det är inspänningen eller utspänningen/strömmen som varierar, det är ungefär samma sak som skall hända. Om spänningen på ingången sjunker så kräver det samma korrigering som om strömmen på utgången ökar. Den jämna utströmmen vi vill ha är lätt att hantera, mycket lättare än den last som en vanlig switchregulator behöver hantera.

    En laddare där switchingen styrs av en microprocessor blir väldigt flexibel men de är lite långsamma för analoga funktioner. Det kan antagligen hanteras genom att lägga lite mer tid på programmeringen men om man jämför tiden som det "får" ta att utveckla en laddare med tiden det tar att utveckla ett chip för en switchregulator så inser man att det kanske inte blir lika bra.

    Jörgen

  20. #20
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Vet man varför iCharger laddare kan gå upp i rök om man ansluter dem till bilens batteri om motorn är igång?
    Är det bara vissa iCharger laddare som berörs?

    /Bo
    Jag tror denna laddare på 1000watt stor som en miniräknare var en tickande bomb oavsett... Nu vet man det och kör på andra laddare istället. (Det formatet är vanligtvis på 50-200W annars)
    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •