Reklam

 
Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 86

Ämne: En nybörjare bygger utan ritning

  1. #21


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om du aldrig RC-flugit tidigare (?) så räcker det nog till alla manövrer du hinner göra...
    Lycka till hälsar
    Roger

  2. #22
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    No Guts No Glory!



    Fy attan vad kul detta var att läsa Jag funderade på det när det var dax för mig att börja men jag fegade ur.

    Applåd, kör ditt race ha kul fråga bara om du känner för det. Som du sade detta är ett första expriment, och det är otroligt lärorikt att göra på sina sätt innan man får hundratals råd om hur man kan göra det bättre. Tror detta kommer göra dig till en bättre och mer passionerad flygare och byggare framöver.

    APPLÅD!

  3. #23

    Standard

    Tålamodet tog slut igen. Vingen blir permanent monterad. Börjar med bara sido- och höjdroder. skevroder får vänta tills jag kan flyga denna skapelse hyfsat. Har nog förfinat min byggteknik tills dess så att det inte blir hastverk av nästa plan också.

    här är mitt förlorade tålamod:


    den verkar lite sned men det ska gå att trimma ur den så får nästa bygge blir mer rakt:


    Vacker?....Är jag helt ärlig själv är det nog det fulaste som jag sett...Det enda som kan väga upp detta vore bra flygegenskaper:


    Motor och dylikt börjar jag på imorgon när limmet torkat. Lade märke till att axeln på motorn är på "fel" håll så jag får bygga ett "speciellt" motorfäste som kan husera större delen av motorn. Sen skall roderytor tillverkas och servon installeras. Sist blir det att leta upp CG med batteriet och montera mottagaren.
    Experimental and Alternative Application Flyer(EAAF)

  4. #24
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Det finns tre sätt att lösa monteringen av din motor.

    1. Nytt fäste där axeln sticker igenom motorfästet som du först tänkte på.
    2. Plocka ur axeln ur motorn och vända på den
    3. Skaffa ett alternativt propellerfäste som följer med i deta paketet (och skruvas fast med tre skruvar i din motor). Dock kommer den vanliga motoraxeln fortfarande sticka in genom motorfästet mot flygplanskroppen.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=7204

  5. #25

    Standard

    Jag har det där alternativa motorfästet då det följde med motorn. Jag vill dock kunna använda propsavern istället och då blir det motoraxel genom motorfästet som ditt alternativ 1 säger. Jag tror nämligen att planet är baktungt och kommer vara lite svårt att balansera så om motorn kan komma fram lite och hjälpa mig så tror jag att jag drar mest nytta av det.
    Experimental and Alternative Application Flyer(EAAF)

  6. #26

    Standard

    byggt motorfästet och monterat motorn. Skall vänta tills limmet härdat ordentligt och sedan göra 2 förstärkningar. Sen blir det övrig elektronik som skall monteras löst och testas innan det blir "permanent". CG är med bara motorn cirka 30% från bakre kant på vingen. Batteriet bör lösa resten åt mig.
    Experimental and Alternative Application Flyer(EAAF)

  7. #27

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Verrak Visa inlägg
    CG är med bara motorn cirka 30% från bakre kant på vingen.
    Hoppas att du menar framkant på vingen!?...
    ca:25% från framkant är ganska standard på de flesta plan.

  8. #28

    Standard

    Just nu är det bakre kant på vingen vilket inte är så bra. Jag ska balansera ut detta med batteriet så att CG hamnar på rätt ställe 25-30% från framkanten.
    Experimental and Alternative Application Flyer(EAAF)

  9. #29

    Standard



    hemmagjort gångjärn förstärkt med gaffa i ändarna.



    Fult men funktionsdugligt. Den går fritt i alla fall. Sen om den stannar kvar på planet återstår att se..



    Snart klar med målningen. Signalorange tror jag den heter. Blir inte svårt att tappa bort denna i skyn. Ska ett lager till på undersidan och sen tror jag att jag kör ovansidan med och någon snygg text längs med vingen för att kunna skilja upp från ner. Fick utrymma mitt förråd i källaren då arbetsmiljön blev rätt giftig efter första lagret. Ha ha ha ha ha!
    Experimental and Alternative Application Flyer(EAAF)

  10. #30
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    På den sista bilden du postade senast... är det skevroderna man ser ????
    Du kommer få väldigt dålig verkan på skeven med dem så långt in.
    skeven ska helst sitta längst ut på vingen för att få max effekt
    desutom så är de i mina ögon väldigt små... både på längden och bredden...

    Fint flygplan för övrigt och lycka till
    /Nicke

  11. #31

    Standard

    Det är skevroder ja. Jag har ingen erfarenhet så jag börjar smått. Blir den för sävlig eller helt verkningslös så kan jag alltid lappa vingen och flytta samt förlänga med balsa. Vill se hur den far med små roder först för ett lugnare flyg som förhoppningsvis överlever sin första flygning utan att demoleras helt.
    Experimental and Alternative Application Flyer(EAAF)

  12. #32
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Titta på andra plan och vingar innan du bygger nästa vinge. Dessa "skevroder" kan möjligen fungera som klaff, ej som skevroder att svänga med.
    fredrik

  13. #33


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vill du ha bättre förutsättningar med att du skall lyckas med flygningen så håller jag absolut med Fredrik. Och skall du bygga själv så är ju det bästa att bygga från en ritning till en modell som man vet fungerar bra. Du lägger ju trots allt ner en hel del jobb och då är det ju kul att veta att grundkonstruktionen är OK. Räkna med att styra denna med sidorodret (som jag hoppas du har) om du överhuvudtaget skall ha en chans att komma runt. Och kan "skevrodren" överhuvudtaget gå neråt eller kan de bara gå uppåt ?
    Lycka till hursomhelst hälsar
    Roger

  14. #34
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    På långsamgående plan av typen CUB och semisymmetrisk vinge av Clark-Y eller liknande är det vanligt med dubbelt så mycket uppåt som neråt på skevroder. Sök på google skevroder heter "aileron" på engelska. Skeven sitter alltid ytterst på CUB och liknande plan (faktist på alla plan). Om man har skevroder längst in får man göra väldigt stora utslag. dessa stora utslag bromsar planet mycket. Ska du fortsätta med din vinge så låter du de roder du redan ha skurit ut vara klaff. Skär ut nya roder till skev kanske från vingspetsen och in 1/3 av längden. Låt dessa vara 10-15% av kordan på vingen.

    Här finns exempel på hemmagjord vinge http://www.rcgroups.com/forums/attac...hmentid=483844
    från denna tråd http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=291173
    fredrik

  15. #35

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    En dum fråga som inte har med bygget att göra:
    Varför länkar bilden till "forumbilder.se"??
    Det är inte alla gånger jag kan se bilderna där.
    Bättre att lägga in bilder "som vanligt"!
    Klicka på ikonen "infoga bild" och ladda upp bilder från datorn...
    Retroholic!

  16. #36

    Standard

    Skevroderna går både upp och ner och har stora slag. vill provflyga och sen lappa innan jag börjar riva i vingen då jag vill få "känsla" för det ni säger. Det ni säger är med all sannolikhet rätt men jag vill se de försämrade egenskaperna och varför. laddar upp direkt på forumet hädanefter. Den skall har styrroder,höjdroder och skevroder. Jag får se hur den flyger och ifall den failar helt så är det på väg lite balsa och dylikt som kan användas för modifieringar. Jag fick förlänga mina servokablar som ni kan se på bilderna och jag tackar min trogna lödstation för att den gjorde arbetet smärtfritt. Man skall alltid ha en lödstation hemma tycker jag. ESC:n har bara klämts fast för att kolla passformen och att kablarna når fram till platsen jag valt för mottagaren. Roderhornet för sidoroder är limmat på och kommer ge ojämna slag men just nu håller mitt tålamod en låg nivå. Förlängde mina kablar med lite RKUX från clas ohlson. Köpte kabeln men hittade inget bra användningsområde för den efter jag byggt 2 stycken 1 watts gitarrförstärkare. Det var ett bra köp nu när kablarna var för korta och jag inte orkar vänta på förlängningar.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	servo ext2.jpg 
Visningar:	125 
Storlek:	85,5 KB 
Id:	31442   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Servo ext.jpg 
Visningar:	129 
Storlek:	54,5 KB 
Id:	31443   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ESC.jpg 
Visningar:	128 
Storlek:	96,9 KB 
Id:	31444   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rudderhorn.jpg 
Visningar:	127 
Storlek:	68,4 KB 
Id:	31445   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	lodstation.jpg 
Visningar:	107 
Storlek:	68,0 KB 
Id:	31446  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	lodar1.jpg 
Visningar:	121 
Storlek:	73,2 KB 
Id:	31447  
    Experimental and Alternative Application Flyer(EAAF)

  17. #37

    Standard

    Imorgon blir det provflygning. Fick göra om mina roderhorn till skevroderna då de hade för lite slag. Har även passat ut var servon skall sitta och det behövs lite extravikter i nosen för att balanspunkten ska hamna rätt men det blir finliret innan flygning imorgon. Ska bara hitta en lämplig nätadapter till min laddare och ladda batteriet innan flygningen. Blir det en skithög på marken återstår att se och om jag inte kan laga modellen bygger man ju bara en ny.
    Experimental and Alternative Application Flyer(EAAF)

  18. #38
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Verrak Visa inlägg
    ... Blir det en skithög på marken återstår att se och om jag inte kan laga modellen bygger man ju bara en ny.
    Friskt vågat, hälften vunnet!
    Tror nog att den kommer flyga hyfsat, du har ju iaf lite v-form på vingen, så om skevrodren inte funkar så lär ju v-formen iaf ha en något självstabiliserande effekt.
    Lycka till!
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  19. #39

    Standard

    Fartreglaget brann upp direkt när jag kopplade in batteriet för att centrera servona och binda min mottagare. När jag läste på lite var detta tydligen ett vanligt fel på just dessa fartreglage. ATTANS!.. Beställt ett nytt av märke Turnigy plush 30A och lade även till programmeringskort. Men det är ändå 170 spänn som jag får punga ut extra. Var ju så himla klåfingrig då jag är elektriker i grunden så jag kapade krympplasten runt ESC för att kolla och då får jag ju ingen garanti på den. ATTANS!...igen..ja ja..inget att göra nu.. bara se glad ut den tiden det tar för mitt nya reglage att komma fram.
    Experimental and Alternative Application Flyer(EAAF)

  20. #40
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Måste medge att din orangea skapelse har en viss grotesk charm.

    Ser verkligen fram emot en maiden på den.

    Hur blir slut dimensionerna och vikten på den?

Liknande ämnen

  1. Ompa bygger Cub
    Av Ompa i forum Byggdagboken
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2011-04-08, 13:30
  2. Gullan Bygger!
    Av Gullan i forum Bilar
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-11-10, 19:52
  3. Airbrushskola - Av nybörjare FÖR nybörjare
    Av Smajly i forum Allmänt och Tips
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2009-11-08, 12:41
  4. Henry bygger....
    Av DrHanke i forum Byggdagboken
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-14, 22:57
  5. Så här bygger man en stor jet!
    Av Jakob i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-08-14, 21:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •