Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 50

Ämne: På byggbordet just nu...

  1. #21

    Standard

    Fick sticka emellan med ett beställningsjobb...
    Strukturellt och limmässigt har jag hjälpt till men design och färgval har Lovisa 6år gammal gjort.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Raket.jpg 
Visningar:	261 
Storlek:	69,6 KB 
Id:	44111

  2. #22

    Standard

    På och på byggbordet, känns som den här tog över hela bordet med vingen monterad...



    Från balsa till toarullar till skum, här blandar vi friskt.

  3. #23
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Råkade visst slinka in en P-51 micro i min byggkö oxå..



    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  4. #24

    Standard

    Nyligen burit en TBS Discovery, en DJI F450 med stum GoPro, en DJI F450 quad med gimbal, HAB-tricopter och en SkyWalker 188 till "flygklara grejer"-rummet och fått upp lite annat istället på borden. Quick 60 Pro-heli för det sista, Wright Flyern som jag börjat klä, en bogserbåt som ska börja målas och en GP Yak 54 50cc som jag får flytta om allt i pga CG. :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #25


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Lyckades inskaffa mig en Pantha från Rcflight, en deltavingad historia med två bommar och bakmonterad motor. Slog till efter några års väntan haha, priset var rätt. Men någon måste ha missat kvalitétskontrollen på det företag som tillverkar den. Nåväl, var bara att leta fram en borr i passande diameter och låta den arbeta lite, samt förstärka en o annan icke existerande limfog i kroppen. Glappet mellan kroppen och vingens framkant på en halvcentimeter går att leva med, blir nog fint med en remsa tejp vid flygningen så småningom. ;-) Fördelen dock är att det bara går åt två servon om man skippar landningsstället, som har ett styrbart noshjul. Sen ser den rätt bra ut också, vilket inte är helt fel =)

  6. #26

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Nyligen burit en TBS Discovery, en DJI F450 med stum GoPro, en DJI F450 quad med gimbal, HAB-tricopter och en SkyWalker 188 till "flygklara grejer"-rummet och fått upp lite annat istället på borden. Quick 60 Pro-heli för det sista, Wright Flyern som jag börjat klä, en bogserbåt som ska börja målas och en GP Yak 54 50cc som jag får flytta om allt i pga CG. :-D
    När hinner du flyga?

  7. #27

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av radiocontrol Visa inlägg
    När hinner du flyga?
    Menar du det där när man tar med sig nåt till RC-fältet eller nånstans och liksom ... ja... ? ;-) Jag förstår ej frågan. Flyga? :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #28

    Standard

    Efter 25 års uppehåll så är det en fri tolkning på en nerskalad Curare som jag tänkte köra med el.
    Kommer säkert att posta och fråga om råd framöver.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	201 
Storlek:	72,1 KB 
Id:	45419

  9. #29

    Standard

    Dags att ge sig till känna! Ni kanske trodde att jag och min micro spitfire levde lyckliga i alla dagar. Den blåste tyvärr bort precis efter att jag tänkte "nu flyger den ju riktigt fint" och återfanns aldrig. Fick ändå 7-8 flyningar så det var ju väl spenderade pengar. Kort därefter beställde jag lite ej väl valda delar från hobbyking och byggde en foamboard-trainer som tjänstgjort väl under hösten och våren. Jag har dock tröttnat lite på den och rev ut all elektronik för att bygga ett lågvingat flygplan, vilket är dagens ämne.

    Jag har blivit lite förälskad i Hangar 9s RV-8 som finns i Phoenix så planen var att bygga en mindre RV-8. Det fick jag tyvärr av flera anledningar ge upp. Det var även många andra detaljer som jag hade velat ha med som fick skippas under byggets gång men jag är ändå nöjd med med resultatet.

    Lite data:
    Vingspann: 700mm
    Flygvikt: 300g
    Motor: Turnigy SK3 2122 2100kv 24g
    Propeller: Turnigy 5.5x4.3 APC-liknande
    Batteri: Zippy compact 2S 500mah 35C

    Enligt ecalc.ch ska denna setup ge 308g i dragkraft och 81km/h pitchspeed till en strömförbrukning av 5.98A.

    Nog med prat nu här är bilderna:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	kh02_img01.jpg 
Visningar:	139 
Storlek:	62,0 KB 
Id:	45519

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	kh02_img02.jpg 
Visningar:	123 
Storlek:	64,0 KB 
Id:	45520

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	kh02_img03.jpg 
Visningar:	123 
Storlek:	43,4 KB 
Id:	45521
    Ving- och landställsinfästning

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	kh02_img04.jpg 
Visningar:	134 
Storlek:	58,2 KB 
Id:	45522
    Glasspinne som håller vingen på plats, i bakänden sitter en blindmutter.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	kh02_img05.jpg 
Visningar:	124 
Storlek:	80,9 KB 
Id:	45523
    Börjar likna något, men inte en RV-8..

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	kh02_img06.jpg 
Visningar:	119 
Storlek:	57,1 KB 
Id:	45524
    Nosen har fått lite påbyggnad och runda former på ovansidan och färgläggning med röd tejp har påbörjats.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	kh02_img07.jpg 
Visningar:	130 
Storlek:	56,2 KB 
Id:	45525
    Funderade länge på hur vingspetsarna skulle prydas, jag slopade tidigt RV-8ans dubbelkrökta vingspetsar och funderade på winglets eller SFGs men sköt det på framtiden.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	kh02_img08.jpg 
Visningar:	149 
Storlek:	89,0 KB 
Id:	45526
    Så var hon äntligen klar! Tillräckligt klar för att flygas lite iaf!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	kh02_img09.jpg 
Visningar:	131 
Storlek:	81,6 KB 
Id:	45527

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	kh02_img10.jpg 
Visningar:	150 
Storlek:	77,3 KB 
Id:	45528
    Landstället blev lite "stödhjul" av men det ska så småningom kortas och hjulen bytas ut mot mindre med hjulbyxor. Eller så bygger jag ett extra så jag kan ha kvar dessa för "offroad"-flygning.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	kh02_img11.jpg 
Visningar:	145 
Storlek:	85,5 KB 
Id:	45529

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	kh02_img12.jpg 
Visningar:	133 
Storlek:	58,9 KB 
Id:	45530

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	kh02_img13.jpg 
Visningar:	123 
Storlek:	83,5 KB 
Id:	45531

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	kh02_img14.jpg 
Visningar:	140 
Storlek:	75,4 KB 
Id:	45532
    Luckan ska väl få sig en liten knopp så man inte behöver köra ner en skruvmejsel för att stänga och öppna.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	kh02_img15.jpg 
Visningar:	128 
Storlek:	69,0 KB 
Id:	45533
    Vingskruven ska bytas ut eller modifieras till tumskruv.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	kh02_img16.jpg 
Visningar:	126 
Storlek:	43,6 KB 
Id:	45534
    Främre vinginfästning som även håller landstället på plats.

    Nu återstår bara jungfrufärden, enligt smhi ska de skånska vindarna lugna sig lite de kommande dagarna men vi får väl se..

    /k

  10. #30

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av karl Visa inlägg
    Ni kanske trodde att jag och min micro spitfire levde lyckliga i alla dagar. Den blåste tyvärr bort precis efter att jag tänkte "nu flyger den ju riktigt fint" och återfanns aldrig.
    Härlig självdistans och humor du har!

    Riktigt trevligt hemmabygge också, det är alltså en egen konstruktion? Hoppas det flyger lika bra som det ser ut!

    Själv har jag fixat mer jobb på min "Roliga Cub" idag. Jag hade verkligen väldigt roligt precis innan detta hände...

  11. #31

    Standard

    Glasspinne som håller vingen på plats, i bakänden sitter en blindmutter
    Finurligt och kul med återanvändning av glasspinne. Gillar sånt. /m

    Här är mitt färdiga projekt av en Calmato som jag kapat nosen på för att få cg någotsånär rätt pga tung motor. 100mm från framkant på vinge nu.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	100_0604.jpg 
Visningar:	216 
Storlek:	117,8 KB 
Id:	45535
    Senast redigerat av multipass den 2014-05-13 klockan 18:20.

  12. #32

    Standard

    Tack för komplimangerna!

    Jo det är en egen konstruktion, proportionerna på vinge och stabbe är ca 1/10 skala av en RV-8, men med något större skevroder och korda. Det var väl framförallt att jag inte kunde få till vindrutan på RV-8an som jag valde att göra en "razorback" som jag egentligen tycker är snyggare, så jag har även kikat på en Extra. Målen jag hade med detta bygge var att det skulle vara lite snabbare och hantera inverterad flygning bättre.

    radiocontrol: Hur stor är din Hurricane? Jag tycker det verkar dåligt med "skala"-byggen i balsa i de mindre storlekarna men det kanske har sin förklaring.

  13. #33

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av multipass Visa inlägg
    Finurligt och kul med återanvändning av glasspinne. Gillar sånt. /m

    Här är mitt färdiga projekt av en Calmato som jag kapat nosen på för att få cg någotsånär rätt pga tung motor. 100mm från framkant på vinge nu.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	100_0604.jpg 
Visningar:	216 
Storlek:	117,8 KB 
Id:	45535

    Vi kapade aldrig nosen på våran Calmato 60 med en Saito 220 motor i, däremot hade vi 80gram bly under stabben

    Mycket smartare att kapa av nosen lite så här i efterhand

  14. #34

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Slänger in två bilder på mitt plan som jag blev klar med för 2 veckor sen. F3A kärra, modellen heter MythoS Pro och tillverkaren är Sebart. Hunnit med 15 flygningar hittills (mellan rengskurarna). Den går fint men mer intrimning återstår.
    Har en monteringstråd här om nån vill läsa mer:
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2160324

    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P3.1_001_Before_Maiden_MythoS_Pro.jpg 
Visningar:	166 
Storlek:	96,2 KB 
Id:	45548   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P3.1_020_Before_Maiden_at_flying_field_MythoS_Pro.jpg 
Visningar:	147 
Storlek:	128,8 KB 
Id:	45549  

  15. #35

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Snickarjävel´n Visa inlägg
    Vi kapade aldrig nosen på våran Calmato 60 med en Saito 220 motor i, däremot hade vi 80gram bly under stabben

    Mycket smartare att kapa av nosen lite så här i efterhand
    Snickarjävel´n; ja ett kilo Saito är inte direkt undermotoriserat i det planet men draget är otroligt med Megan och då är det bara 14*7prop..
    Hittade en tråd från förr..
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...A5-det-s%C3%A5

    ed; så här efteråt är det väl ingen höjdare att flyga bland folk i tätort..hur duktig man än är på att styra så kan det gå illa...
    Senast redigerat av multipass den 2014-05-17 klockan 21:12. Anledning: samvetskval

  16. #36

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av karl Visa inlägg
    radiocontrol: Hur stor är din Hurricane? Jag tycker det verkar dåligt med "skala"-byggen i balsa i de mindre storlekarna men det kanske har sin förklaring.
    Hurricanen är strax över 90cm i spännvidd om jag inte minns fel.
    Håller med dig om att man inte ser små balsa-skala-byggen speciellt ofta.

  17. #37

    Standard



    Var ju tvungen att dokumentera lite trots att jag inte hade någon kameraman med mig, kan också meddela att hon landade fint och mjukt i det höga gräset. Prövade en landning på asfalten och då stod det på nosen, bara proppen som tog skada dock. Körde med en 6x3 GWS istället för 5.5x4.3 för att ta det lite lugnt i början. Har fortfarande inte satt på motorbromsen i fartreglaget så det tappar farten ganska abrupt men det märks ändå tydligt att den har mycket mindre luftmotstånd än min trainer.

  18. #38
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av radiocontrol Visa inlägg
    Själv har jag fixat mer jobb på min "Roliga Cub" idag. Jag hade verkligen väldigt roligt precis innan detta hände...
    Ajjj!! Vad hände?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  19. #39

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Ajjj!! Vad hände?
    Flög henne för hårt och för lågt i för mycket vind...
    Men nu mår hon bra igen!

  20. #40

    Standard

    Undra på att det blir så lite flyga... det ska ju bara mekas hela tiden. :-/ :-D (det står en tricopter där också som inte syns).
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_6288.jpg 
Visningar:	168 
Storlek:	68,6 KB 
Id:	46206
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •