Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Vad är er erfarenhet av telemetri i flygplan?

  1. #1

    Standard Vad är er erfarenhet av telemetri i flygplan?

    Har haft en liten fundering angående tvåvägs telemetrisystem. Nu har vi ju flugit ett tag med telemetrisystem och kan utvärdera vad vi tycker. Jag kan börja med vad min erfarenhet är. Tycker att i början var det väldigt trevligt och det inhandlades alla möjliga sensorer. I dag har intresset svalnat betydligt och kan inte finna någon bra anledning att flyga med telemetri. Små skärmar som är omöjliga att se när man flyger ljudvarning är okej men flyger sällan så långt att den börjar varna.

    Vad är er erfarenhet av telemetri i flygplan? vore skoj att höra fler erfarenheter.

  2. #2
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    274
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Standard

    Hej. Testade kompisens nya Gama 2100 elseglare med telemtri höjdmätare resp. variometer och finessen var trevlig, lätt att se total höjd ifrån startposition och lätt att se om det steg eller inte och när Vi sedan fick till även ljud till variometern så blev det ännu roligare. Detta innebar att man inte ens behöver glana ner på sändaren utan kan via ljudet avgöra om det stiger eller sjunker...

    Sändaren i fråga är en Multiplex Royal Pro 2.4GHz med inbyggd telemetri.

    .........**Tack**.
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  3. #3
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Håller med dig om nyhetens behag och att vissa system kanske är lite jobbiga. Exempelvis är ju en hastighetsmätare med liten text på en skärm placerad intill magen under nackremens fäste oanvändbar även om man har en kompis som försöker läsa på displayen.

    Jag kör idag en Jeti sändare och telemetri till den. Det kan egentligen spela kvitta vilket märke det är utan mer filosofien med stor skärm placerad överst på sändaren samt röstuppläsning.(Är säkert fler än Jeti som har det) Jag använder ljud/röst för att få den info jag behöver. Exempelvis variometer i min handluns och bränslemängd i jetkärran, kapacitet i elflygets acke, spänning på mottagaracken, temperatur på fartreglage, motor etc. Man kan även använda pitotröret som stallvarning under en viss fart eller för att begränsa toppfarten. Ingenting är kanske direkt nödvändigt, men faktiskt användbart.

    Det gäller att överskåda köpdjävulen och försöka se praktiskt på vad man behöver och kommer använda.


    Telemetri kan vara både väldigt bra och väldigt dåligt beroende på hur dess skapare tänkt i förhållande till användarens behov.

    Rackans!!



    Superhero

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Jag använder Graupner/SJs HoTT-system och tycker att telemetrifunktionen är mycket användbar.
    I sin enklaste form använder jag i eldrivna flygplan en spänningsgivare för dryga hundralappen som mäter individuell cellspännning upp till 4S och där jag i radion kan sätta ett larm för låg spänning. Med en lite mer avancerad givare får jag koll på ström, spänning, förbrukad kapacitet (mAh och Ws) motorvarvtal, höjd samt stig- och sjunkhastighet. För alla storheterna kan uppnådda max- och minvärden visas på sändardisplayen och om man vill kan man analysera flygningen på hemmaplan eftersom all telemetri sparas på ett minneskort. Vill man inte titta på displayen, som praktiskt nog sitter på sändarens övre del, finns det talsyntes i sändaren (MC-20).

    För segelflyg är givetvis variometerfunktionen användbar och när jag snart ska ta min nya nitrohelikopter i bruk så kommer jag att använda givare för motortemperatur och rotorvarvtal.

    De givare som jag ivrigt väntar på att Graupner/SJ ska släppa är bränslemätare. De ska enligt uppgift komma i två varianter, en som ska registrera bränslenivån i tanken och en precisionsgivare som ska kunna mäta förbrukningen i ml. För de av oss som fortfarande finner en tjusning i att flyga förbräningsmotordrivet är detta en välkommen funktion.

    Kot sagt, jag har flugit radioflyg i cirka trettio år utan att använda telemetri och det fungerade utmärkt. När jag nu under ett halvår flugit med Graupner/SJs telemetrisystem så är det en aha-upplevelse att kunna få koll på saker under flygningen som jag tidigare endast gissade mig till.
    Senast redigerat av Michael den 2013-06-26 klockan 19:01.

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    En absolut förutsättning är ju att man kan få värden upplästa för jag vägrar att titta ner i en skärm under pågående flygning. I segelflyg-sammanhang kan jag tänka mig att en variometerfunktion vore bra men det är väl i stort sett det enda jag saknar - utan att ha testat i egna kärror. Att analysera strömförbrukning m m i efterhand känns i de flesta fall rätt onödigt och knappast nåt man kommer att göra efter att den första entusiasmen gett med sig men jag kan tänka mig att man kanske skulle ha glädje av det i t ex EF-1-sammanhang.
    Fortsätter nog t v med mitt "non-telemetri-system"...
    Roger

  6. #6

    Standard

    Telemetri på min dx8 är bra men ändå dålig. Det som gör det nästan helt värdelöst är att den läser inte upp data det ända den gör är att visar det på en skärm som man inte kan kolla på när man flyger och piper när volten är låg eller tempen blir för hög osv.
    Hoppas på att FrSkys nya radio är bra (bättre känsla än 9x som jag tycker känns hemsk) kommer bli en sjukt bra radio för sitt pris om den håller vad dom lovar.

  7. #7

    Standard

    Jo i en segelkärra är det nog bra och även i en jetkärra. Håller med om att FrSkys nya radio verkar lovande och prisvärd.

  8. #8

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Håller mycket med Roger - vill inte titta ner men skulle gärna haft "pratande" som kunde berätta höjd/lyft. Det finns faktiskt att köpa till i stort sett alla märken men då tappar man garanti på vissa märken.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har också efterlyst Bluetooth-koppling för den "talande" telemetrin och det finns tydligen som mycket dyrt tillbehör till Graupner Hott men vi kan ju hoppas att t ex FrSky inför det som standard på kommande modeller eller uppgraderingar. Då kan man ju använda sitt Bluetooth-headset och lyssna på den info man får och slipper en kabel ner till sändaren.
    Roger

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Har också efterlyst Bluetooth-koppling för den "talande" telemetrin och det finns tydligen som mycket dyrt tillbehör till Graupner Hott men vi kan ju hoppas att t ex FrSky inför det som standard på kommande modeller eller uppgraderingar. Då kan man ju använda sitt Bluetooth-headset och lyssna på den info man får och slipper en kabel ner till sändaren.
    Roger
    Blåtand hade varit smidigt.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Blåtand för Graupner/SJ HoTT finns som tillbehör till bl.a. MC-20 och är som standard inbyggd i MC-32 v.2 Blåtandsmodulen går att få tag på från cirka 800 kr + frakt. Huruvida det är "mycket dyrt" eller inte är ju relativt. För egen del klarar jag mig utmärkt med att koppla in en hörsnäcka till 3,5 mm ljudkontakten som finns på sändaren.

    Intressant är att telemeti med tal och lagring av telemetridata på minneskort finns inbyggt redan i instegsradion Graupner/SJ MX-12. och uppåt. Språken man kan välja mellan för närvarande är bl.a. tyska, engelska och franska.

    Senast redigerat av Michael den 2013-06-26 klockan 21:32.

  12. #12
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Har också efterlyst Bluetooth-koppling för den "talande" telemetrin och det finns tydligen som mycket dyrt tillbehör till Graupner Hott men vi kan ju hoppas att t ex FrSky inför det som standard på kommande modeller eller uppgraderingar. Då kan man ju använda sitt Bluetooth-headset och lyssna på den info man får och slipper en kabel ner till sändaren.
    Roger
    Lösningar finns till allt, detta är en BT sändare med 3.5mm ingång. dvs går att kroka på allt som låter och sända det till ditt headset.

    http://www.ebay.com/itm/Wireless-Blu...-/170854812091
    Superhero

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jodå - lösningar finns och eftersom dom är såpass billiga så borde det inte kosta mycket att bygga in. Kollade Graupners lösning för nån vecka sedan och mitt minne sa att den var klart dyrare än 800 kr - därav min kommentar.
    Roger

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Har också efterlyst Bluetooth-koppling för den "talande" telemetrin och det finns tydligen som mycket dyrt tillbehör till Graupner Hott men vi kan ju hoppas att t ex FrSky inför det som standard på kommande modeller eller uppgraderingar. Då kan man ju använda sitt Bluetooth-headset och lyssna på den info man får och slipper en kabel ner till sändaren.
    Roger
    Det behöver du inte hoppas på då det redan finns i Frsky sändaren som är på väg. Dom första ska visst dyka upp till veckan

    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...-ut-n%C3%A4sta

    /Mats

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Mats - det tror jag inte vi skall ta för givet för jag nämnde detta för Ove för nån vecka sedan och då skulle ha ta det med tillverkaren. Och även om dom är snabba att lyssna på oss flygare så tror jag inte dom är sååå snabba...
    Har du sett detta på nån verklig spec eller bara i nån diskussionstråd ?
    Hoppas du har rätt men är inte så säker...
    Roger

  16. #16

    Standard

    Ove har själv påstått i en tråd, om det var här eller i Svenskt Modellflyg att dom lyssnat på honom i detta fall.

    /Mats

  17. #17

    Standard

    Längst ner till höger på denna sida http://www.frsky-rc.co.uk/frsky-news...emetry-modules " Audio Speech outpot"
    /Mats

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Längst ner till höger på denna sida http://www.frsky-rc.co.uk/frsky-news...emetry-modules " Audio Speech outpot"
    /Mats
    Ser inget om Bluetooth där....
    Roger

  19. #19

    Standard

    Oj sorry!
    Läste nog väldig dåligt så det där med Bluetooth hade jag helt missat i ditt inlägg. Trodde bara det handlade om talande telemetri. Nej något om Bluetooth har inte jag heller sett.

    /Mats

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Då är vi överens. Synd - det hade varit bättre om du haft rätt:-)

Liknande ämnen

  1. Ny Futaba T14SG med telemetri
    Av bem i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 102
    Senaste inlägg: 2014-12-04, 14:35
  2. Telemetri i Turnigy
    Av DTL i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-01-08, 12:48
  3. Telemetri
    Av tedeman1998 i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-10-21, 19:50
  4. Quanum telemetri V2.2(HK)
    Av Jode i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-04-07, 00:23
  5. spectrum telemetri i flygradio ?
    Av Heda i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-11, 00:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •