Reklam

 
Sidan 15 av 19 FörstaFörsta ... 510111213141516171819 SistaSista
Resultat 281 till 300 av 365

Ämne: Huvudtråd för årsmöte 2017

  1. #281

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Låt oss nu gå vidare och fortsätta med de diskussioner som för RCFF framåt och skapar lite framtidstro bland de som valt RCFF som företrädare. Jag tror att det viktigaste och mest prioriterade som står framför oss är följande:

    1, fastställ tid för årsmöte
    2, nominera kandidater till de olika uppdragen
    3, genomför årsmötet
    4, samla styrelsen och bestäm arbetsordning samt utse vilken som ansvarar för vilket område i styrelsen samt hur möten ska genomföras, digitalt, IRL etc.
    5, bestäm vilka prioriterade områden som styrelsen ska jobba med det kommande året, Transportstyrelsens nya regler borde komma högt på agendan.
    6, gör ett möteskalendarium med styrelsemöten samt medlemsmöten.
    7, planera för besök på meetings och andra tillställningar så styrelsen och dess medlemmar blir kända ute på fälten samt kan samla in synpunkter från medlemmar.
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  2. #282

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    För att klargöra AM inlägg lite. I vår klubb så har vi en avgift till klubben och sen tillkommer avgiften till SMFF. Det är alltså separata avgifter och den totala årsavgiften består av summan av de aktuella avgifterna. Klubbavgiften har vi inte höjt på många år men när SMFF, i detta fall, höjer sin avgift så påverkar det givetvis den totala kostnaden för medlemmen som tillhör SMFF. Så oavsett SMFF, RCFF eller vad nu den centrala organisationen kan heta så har vi samma avgift till själva klubben så att t ex gå ur SMFF påverkar inte den del av medlemsavgiften som tillfaller klubben. Sen kan givetvis andra klubbar ha andra lösningar.
    F ö har vi numera en speciell racequad-träningsbana i anslutning till vårt fält och klubben har haft en bra medlemsutveckling - inte minst för att vi fångat upp många quad-flygare som sen i många fall också börjat flyga konventionella plan.
    Roger
    Vår klubb jobbar som de gör i McRegor´s klubb. Vi är också fria att välja om vi vill ansluta till något förbund. I dagsläget betalar vi 300 kronor i klubbmedlemsavgift. Vi betalar in både klubb och ev. förbundsavgift till klubben som ombesörjer betalning till förbund. Klubben bjuder på tävlingslicensavgifter, tror det rör sig om tiotalet tävlingslicenser.

    /Ville

  3. #283

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av K-Å Visa inlägg
    Låt oss nu gå vidare och fortsätta med de diskussioner som för RCFF framåt och skapar lite framtidstro bland de som valt RCFF som företrädare. Jag tror att det viktigaste och mest prioriterade som står framför oss är följande:

    1, fastställ tid för årsmöte
    2, nominera kandidater till de olika uppdragen
    3, genomför årsmötet
    4, samla styrelsen och bestäm arbetsordning samt utse vilken som ansvarar för vilket område i styrelsen samt hur möten ska genomföras, digitalt, IRL etc.
    5, bestäm vilka prioriterade områden som styrelsen ska jobba med det kommande året, Transportstyrelsens nya regler borde komma högt på agendan.
    6, gör ett möteskalendarium med styrelsemöten samt medlemsmöten.
    7, planera för besök på meetings och andra tillställningar så styrelsen och dess medlemmar blir kända ute på fälten samt kan samla in synpunkter från medlemmar.
    Perfekt Kjell-Åke!

    Väntar med spänning!

    /Ville

  4. #284

    Standard

    Jag skulle vilja lägga till en punkt på listan.
    Ordna med revision på ett stadgeenligt sätt.

    Utan revision kan vi inte hålla något årsmöte.

    Jag har frågat flera gånger om hur revisionen ska lösas utan att få något svar. Det tycker jag är anmärkningsvärt då det är medlemmarnas rätt att välja revisor utan styrelsens inblandning samt att revisorerna arbetar helt på medlemmarnas uppdrag. Nog har väl RCFF ändå för avsikt att vara en förening som följer både sina stadgar och god föreningssed.

    Finns det inga revisorer utsedda måste medlemmarna ges möjlighet att utse dessa. Det är styrelsens ansvar att möjliggöra detta.

    /Mats

  5. #285
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Du behöver inte oroa dig Mats. Allt ska gå korrekt tillväga.
    Alla dokument finns färdiga, nu väntar jag bara på att de läggs ut. Mitt datakunnande är för begränsat för att jag ska klara av det.
    Ove (AM) Nielsen

  6. #286

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Du behöver inte oroa dig Mats. Allt ska gå korrekt tillväga.
    Alla dokument finns färdiga, nu väntar jag bara på att de läggs ut. Mitt datakunnande är för begränsat för att jag ska klara av det.
    Ja men det var inget svar på frågan.
    Att svara på vilka som är revisorer och hur dom är valda kan du göra här i tråden och jag anser att det är en fråga du måste svara medlemmarna på. Vad är haken? Vägrar du svara på det går det inte korrekt till. Hade dom varit valda på årsmötet 2016 hade det inte varit något problem men nu är det inte så.

    /Mats

  7. #287
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Som jag ser det finns det två vägar att gå:
    1. De revisorer som valdes vid senaste årsmötet gör revisionsberättelsen.
    2. Nya revisorer utses av medlemmarna.
    Ove (AM) Nielsen

  8. #288

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av K-Å Visa inlägg
    ... sen att RCFF beslutade att stödja shootouten med 8 tkr extra det är en helt annan historia. Vi hade inga lån för att köpa vårt fält, fältet köptes när vi äskade medel inte året efter. RCFF har stött klubben med 17tkr till fältköp punk slut. Oavsett hur du vrider och vänder på fakta kring detta.
    Jag varken vrider eller vänder på nåt, det är du som förnekar fakta.

    Om ÖMFK hade lån, eller inte, är helt irrelevant. RCFFs styrelse led tydligen av den villfarelsen att ÖMFK hade ett lån som behövde betalas tillbaka när man beslutade om att ge 8.000:- i extra bidrag. Återigen, det är bara att läsa innantill i protokollet från styrelsemötet.

    Att sen ÖMFK väljer att se det extra bidraget på ett annat sätt är en sak, men du som ledamot i RCFF borde kunna vara ärlig med på vilka grunder det extra bidraget gavs.

    Citat Ursprungligen postat av K-Å Visa inlägg
    En öppen och saklig diskussion ska vi ha med rätt fakta på bordet. Du begärde ett exempel och fick det, att sedan inte exemplet föll i smaken det är en helt annan historia det.
    Jag begärde att du skulle precisera dig när du kom in i tråden med svepande påståenden om att vissa inlägg var "alternativa fakta". Du valde att då att förtydliga att du menade mitt inlägg.

    Du påstår att du är för "en öppen och saklig diskussion med rätt fakta", men du börjar din kritik av mitt inlägg med att i tråden komma med svepande beskyllningar om "alternativ fakta" istället för att ta upp frågor eller invändningar direkt med mig.

    Jag har väldigt tydligt påvisat att RCFF har motiverat bidrag med 25.000 kronor till ÖMFK med hänvisning till ert köp av fält och jag har också varit tydlig med att ÖMFK inte har äskat 25.000 kronor detta ändamål. Ändå fortsätter du att beskylla mig för att vrida och vinkla fakta fastän det bara är att läsa innantill i protokollen för att inse att jag har fog för det jag skriver.

    Sanningen, K-Å, är att hittills är det bara du som kommit med "alternativa fakta" när du helt utan grund påstår att de extra 8000:- skulle bero på att "styrelsen tog beslut om hel kostnadstäckning mot bakgrund av ett lyckat event samt allt arbete som lagts ned av klubbens medlemmar att ordna träffen".

  9. #289

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Mycket bra skrivet i inlägg 273 Mjoelner!
    Att kunna erbjuda juridisk hjälp har också funnits med på vår agenda.
    Tiderna ändras och tyvärr blir det allt mer kritiskt för föreningar att klara sig. Kommunerna drar in på bidragen och föreningarna får ta allt större ekonomiskt ansvar själv.
    För många föreningar är ju en klubblokal helt utom räckhåll om inte kommunen, eller någon annan, ställer upp.

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    En klubb med exempelvis 20 medlemmar kunde ha 600kr i medlemsavgift. Då hade klubben fått in 10.000kr per år i kassan. Väg detta mot en förbundsavgift på 420kr per medlem. Det blir 8400kr mindre i kassan. Fundera över om klubben verkligen får för 8400kr i mervärde som medlemmar i tävlingsförbundet.
    Just avgiften till RCFF/SMFF spelar mindre direkt roll för oss eftersom den förs direkt vidare till medlemmen, men det är klart, den "totala medlemsavgiften" närmar sig nog smärtgränsen för många.

  10. #290

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Som jag ser det finns det två vägar att gå:
    1. De revisorer som valdes vid senaste årsmötet gör revisionsberättelsen.
    2. Nya revisorer utses av medlemmarna.
    De på senaste årsmötet valda revisorerna kan ha viss legitimitet kvar, beroende på hur de agerade när efterföljande årsmöte ej blev av. Deras uppgift är bl.a. just att "trycka på larmknappen" när styrelsen inte sköter sitt uppdrag. Om dom inte gjort det så har dom mist sin legitimitet precis som nuvarande styrelse.

    Om dom kan anses ha någon legitimitet att utföra revision för någon period som sträcker sig längre än den period för vilken de valdes vet jag inte.

    Det jag tror är rimligt att göra är att kalla till ett extrainsatt årsmöte där man väljer en interimsstyrelse samt revisorer.
    Interimsstyrelsen ska ha som uppdrag att dels leda föreningen medan revision pågår och dels att kalla till ett "ordinarie" årsmöte så fort som revisionen är klar. Revisorerna ska ha som uppdrag att granska hela perioden sedan senaste revision.

  11. #291
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Medlemsavgiften spelar mindre roll för de få som är mycket aktiva.
    Men verkligheten är att de flesta kanske besöker sitt klubbfält 4-6 ggr per år. Betalar man då uppemot 1000kr i medlemsavgift till sin klubb vill åtminstone jag hävda att avgiften har betydelse.

    Nu tror jag att vi ska klara ett årsmöte utan större problem. Som jag skrivit tidigare har vilken femteklassare som helst inga problem att läsa och förstå vår ekonomiska redovisning.
    Det hela är m.a.o. mycket enkelt.

    - Medlemsavgifter in
    - Avgift för hemsidan
    - Avgift för försäkringarna
    - Utbetalda bidrag
    - Behållning på kontot
    Ove (AM) Nielsen

  12. #292

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Som jag ser det finns det två vägar att gå:
    1. De revisorer som valdes vid senaste årsmötet gör revisionsberättelsen.
    2. Nya revisorer utses av medlemmarna.

    Tack Ove!
    När det gäller de senast valda finns det enligt mg en liten knepighet där. Dom skulle å medlemmarnas vägnar reagerat när inget årsmöte hållits då dom ska arbeta självständigt på medlemmarnas uppdrag. Dom kan så att säga inte slå ifrån sig med att dom inte hört något från styrelsen. Det innebär att eventuell kritik mot styrelsen riskerar att falla tillbaka på dem själva. Risk finns då att man undviker att kritisera.

    Problemet med alt. 2 är väl att det kan vara svårt att kalla till ett medlemsmöte. Nu har jag inte läst på hur kallelse till års och medlemsmöte sker rent praktiskt. Men det är klart att det går.

    Det finns enligt mig ett tredje alternativ som man skulle kunna ta till som en engångslösning. Nämligen att anlita en auktoriserad revisor. Det kan vara bra av olika anledningar just nu. Dels slipper vi problemen i i förslag 1 och 2. Sedan tror jag, men är inte säker på, att om man anlitar en auktoriserad revisor är det inte samma krav på att medlemmarna utser. Man kan då utse en revisor som finns i närheten av där alla verifikat finns. Ingen behöver misstänka att man av olika anledningar undviker kritik som är befogad. Det kan inte ta många timmar för en auktoriserad revisor och pengar har vi ju. Ove har i en annan trå skrivit att det inte är särskilt många poster som ska granskas och jag kan inte tro något annat än att det är korrekt.

    Jag tror inte heller att styrelsen och Ove behöver få skrämselhicka för en auktoriserad revisor. Det är bara att säga att det blivit som det blivit men att vi nu vill styra upp det hela. Finns inget skumt utöver uteblivna årsmöten tycker jag inte att nekad ansvarsfrihet löser något. Det är allvarligt med missade årsmöten men jag tror ingen misstänker förskingring eller några andra oegentligheter. Självklart kommer uteblivna årsmöten att påpekas oavsett typ av revisor. Görs inte det har man inte förstått sitt uppdrag.

    En annan fördel är att när årsmötet väl är hållet och ansvarsfrihet beviljad kan ingen komma och påpeka att revisorerna bara tog styrelsen i försvar eller att det var gamla kompisar eller något liknande.

    /Mats

  13. #293

    Standard

    Mjoelner jag hann inte se ditt inlägg om revisorer innan jag skrev.

    Jag tycker det känns onödigt med en interimsstyrelsen och extra årsmöte. Jag har på två olika hemsidor om ideélla föreningar läst att man för att återge styrelsen legitimitet mycket väl kan hålla ett vanligt årsmöte och besluta om ansvarsfrihet för den tid som varit. Har vi klarat oss flera år med en styrelse utan mandat lär vi väl överleva till årsmötet. Även om det rör sig om en hel del pengar i kassan kan det inte vara särskilt många verifikat att gå igenom. Det är medlemsavgifter lite försäkringar och några bidrag per år. Det gör revisorer på ett par timmar. Det är ju inte ett tiotal verifikat i veckan det handlar om.

    /Mats

  14. #294

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Nu tror jag att vi ska klara ett årsmöte utan större problem. Som jag skrivit tidigare har vilken femteklassare som helst inga problem att läsa och förstå vår ekonomiska redovisning.
    Jag har ingen anledning att tvivla på dig om detta, men det du pratar om är då ekonomisk revision. De valda revisorerna ska utöver det även utföra en s.k. förvaltningsrevision, dvs granska hur styrelsen skött sitt uppdrag.

  15. #295

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Mjoelner jag hann inte se ditt inlägg om revisorer innan jag skrev.

    Jag tycker det känns onödigt med en interimsstyrelsen och extra årsmöte. Jag har på två olika hemsidor om ideélla föreningar läst att man för att återge styrelsen legitimitet mycket väl kan hålla ett vanligt årsmöte och besluta om ansvarsfrihet för den tid som varit. Har vi klarat oss flera år med en styrelse utan mandat lär vi väl överleva till årsmötet. Även om det rör sig om en hel del pengar i kassan kan det inte vara särskilt många verifikat att gå igenom. Det är medlemsavgifter lite försäkringar och några bidrag per år. Det gör revisorer på ett par timmar. Det är ju inte ett tiotal verifikat i veckan det handlar om.

    /Mats
    Mats jag har personligen ingen invändning mot att använda en extern auktoriserad revisor och sen köra med ett årsmöte på ett sånt utlåtande.

    Däremot, om man skulle välja att låta medlemmarna välja nya revisorer så måste man ju kalla till ett extrainsatt årsmöte och då följer det av stadgarna att en hel massa saker ska vara med på dagordningen, men vi kan ju inte bevilja någon ansvarsfrihet på det mötet. Sen måste det ändå till ytterligare ett årsmöte när revisorerna är klara. I det läget kan man lika gärna då tillsätta en interimsstyrelse på första mötet och på så sätt har interimsstyrelsen direkt legitimitet och kan agera. Fördelen med ett sånt här förfarande är att man i princip kan kalla till ett extra årsmöte omedelbart, för det finns ingen anledning att invänta att dokument ska bli klara.

    Fast jag håller med, det är enklare att använda en extern auktoriserad revisor och bara hålla ett årsmöte.

  16. #296

    Standard

    Mjoelner

    Det viktiga är nog att medlemmarna väljer revisorer inte att det görs på ett årsmöte om jag inte fattat fel. Kan mycket väl ha gjort det. Det kan lika gärna göras på ett medlemsmöte med just bara den frågan. Att det står på föredragningslistan för årsmötet behöver inte betyda att det inte går att göra på ett medlemsmöte. Det är bara det att det ska göras varje år och årsmötet är det naturliga tillfället att göra det. Jag kan inte se anledningen till att det måste göras på ett extra årsmöte.

    Sedan ligger det mycket i det du säger om hur revisorerna har agerat. Har dom reagerat på uteblivna årsmöten är det en sak och då kan man ju ha förtroende. Dessvärre skulle det slå tungt mot styrelsen om dom fått påpekande från revisorerna och inte brytt sig. Min gissning är att dom inte reagerat för att då skulle dom väl ha hört av sig till medlemmarna. Revisorerna har till och med rätt att kräva ett extra årsmöte om dom anser att det behövs.

    Personligen tror jag att en auktoriserad revisor skulle förenkla en del just i detta läget. Det bör dock inte vara någon som har andra uppdrag åt någon i sist valda styrelse. Det ska heller inte ses som ett sätt att klämma åt styrelsen extra hårt utan som en praktisk lösning i en knepig situation.

    /Mats

  17. #297

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Mjoelner jag hann inte se ditt inlägg om revisorer innan jag skrev.

    Jag tycker det känns onödigt med en interimsstyrelsen och extra årsmöte. Jag har på två olika hemsidor om ideélla föreningar läst att man för att återge styrelsen legitimitet mycket väl kan hålla ett vanligt årsmöte och besluta om ansvarsfrihet för den tid som varit. Har vi klarat oss flera år med en styrelse utan mandat lär vi väl överleva till årsmötet. Även om det rör sig om en hel del pengar i kassan kan det inte vara särskilt många verifikat att gå igenom. Det är medlemsavgifter lite försäkringar och några bidrag per år. Det gör revisorer på ett par timmar. Det är ju inte ett tiotal verifikat i veckan det handlar om.

    /Mats
    Hej!
    Håller med dig Mats att det känns onödigt med interimsstyrelsen och extra årsmöte. Som jag uppfattat det har de flesta accepterat och godkänt att gamla styrelsen kallar till årsmöte. Själv har jag efterlyst att en utomstående revisor ska se över räkenskaperna och lämna ett utlåtande, och Ove har faktiskt lovat att anlita oberoende revisor att granska räkenskaperna. Du kan läsa det här; http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post423260 där han skriver:

    Vi fick in ansökningar och tog ställning utifrån vad vi hade i kassan och vad vi tyckte var passande.
    Självklart ska vi ta in en oberoende revisor att granska vår ekonomi. Vi har absolut inget att dölja.
    Vi har haft besök av Bill Hempel och Haro- teamet. Allt i syfte att stimulera modellflyget. Och jag tycker det var bra Meetings och väl spenderade pengar. (Bortsett från vädret i Vallentuna).
    Och då förmodar jag att både de gamla revisorerna och en oberoende revisor lämnar utlåtande till kommande årsmöte, och det borde väl räcka och bli över...

    /Ville
    Senast redigerat av Ville den 2017-05-01 klockan 18:40.

  18. #298

    Standard

    Vad menas med en oberoende revisor? Det hoppas jag alla revisorer är men det finns ingen särskild funktion eller beteckning som heter oberoende revisor. Endera anlitar man dom senast valda, väljer nya på ett stadgeenligt sätt eller anlitar en auktoriserad mot betalning.

    /Mats

  19. #299

    Standard

    Jag menar om vi inte anser att dom senast valda kan göra en oberoende revision ska dom inte göra någon alls.

    /Mats

  20. #300

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Det viktiga är nog att medlemmarna väljer revisorer inte att det görs på ett årsmöte om jag inte fattat fel. Kan mycket väl ha gjort det. Det kan lika gärna göras på ett medlemsmöte med just bara den frågan.
    Medlemsmöte. årsmöte, stämma, etc, kärt barn har många namn Våra stadgar benämner det "årsmöte". Möten utöver det benämner stadgarna "extra årsmöte" (se §5). Jag försökte hålla mig till den terminologi som stadgarna använder. Det viktiga är att det kallas till ett möte på det sätt som stadgarna stipulerar så att mötet/medlemmarna är beslutsföra.

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Min gissning är att dom inte reagerat för att då skulle dom väl ha hört av sig till medlemmarna. Revisorerna har till och med rätt att kräva ett extra årsmöte om dom anser att det behövs.
    Jag har ingen aning om hur revisorerna agerat, men jag hoppas på att vi hör nåt från dom snart.

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Personligen tror jag att en auktoriserad revisor skulle förenkla en del just i detta läget. Det bör dock inte vara någon som har andra uppdrag åt någon i sist valda styrelse. Det ska heller inte ses som ett sätt att klämma åt styrelsen extra hårt utan som en praktisk lösning i en knepig situation.
    Håller med om detta, men oavsett vem som gör revisionen så har jag personligen otroligt svårt att se att någon seriös revisor skulle kunna rekommendera ansvarsfrihet, speciellt inte som att styrelsen inte verkar ha tagit till sig och agerat på den kritik den fick från revisorerna inför årsmötet 2013.

    Jag tycker dock inte att man ska överdriva betydelsen av utebliven ansvarsfrihet, som jag ser det är det mest ett påpekande från årsmötet till styrelsen om att dom har agerat fel.
    Senast redigerat av Mjoelner den 2017-05-01 klockan 18:26. Anledning: stavfel

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •