Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Ingen kod till Zoom-mötet

  1. #1

    Standard Ingen kod till Zoom-mötet

    Hej
    Var det någon som hittar/hittade Zoom-koden till byggkvällen, 1/12 kl19?
    Kommer inte in på mötet eftersom det krävs en kod.
    /OlleG

  2. #2


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av OlleG Visa inlägg
    Hej
    Var det någon som hittar/hittade Zoom-koden till byggkvällen, 1/12 kl19?
    Kommer inte in på mötet eftersom det krävs en kod.
    /OlleG
    Hej Olle, tyvärr såg jag inte din fråga förrän nu efter Zoom-mötet. Kanske fanns det en kod i Eventinbjudan på FB men ingen i den inbjudan jag fick för att publicera på vårt forum. Kan inte se inbjudan på FB nu efter eventet ... Ursäkta om det krånglade till det men min simultankapacitet räckte inte till att även bevaka forumet...

    Med vänlig hälsning,
    Kjell

  3. #3

    Standard

    Men de som kom in på mötet hur hittade de koden?

    Finns någon sammanfattning av vad som sas på mötet?
    /OlleG

  4. #4

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Jag klickade bara på länken som stod i inbjudan som Kjell skrivit överst här på forumet.
    Det behövdes ingen kod - fast det stod kod någonstans i kalendern på FB.
    I inbjudan var det två länkar - en till FB-sidan och en till Zoom-mötet.

    Mötet hade inget alls med digitalt bygge att göra!
    Det var 90 minuter att prata om nya reglerna från TS.

    1 - Alla (modellflygare) ska skaffa ett Operatörs-ID som kostar 50 kronor och som man kan fixa p TS hemsida efter den 4 januari.
    2 - Du får ett nummer som ska finnas på alla dina flygplan (över 250 gram)
    3 - Du flyger som vanligt på alla godkända modellflygfält
    4 - Ska du flyga utanför fältet får du läsa reglerna och ta ett drönarkort för 130 kr.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  5. #5

    Standard

    Otroligt konstigt. Klickade på båda länkarna och fastnade på kod i båda fallen!
    /OlleG

  6. #6

    Standard

    Men om det var dina fyra punkter som sas är det en mycket kortfattad och bra sammanställning! Tackar!
    /OlleG

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av OlleG Visa inlägg
    Otroligt konstigt. Klickade på båda länkarna och fastnade på kod i båda fallen!
    /OlleG
    Måste fråga om programvaran från zoom.us var installerad vid inloggningsförsöken?

    Jag deltog inte aktivt på mötet men vill passa på att tacka för all information :-)

  8. #8


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    För den som är intresserad av vilka frågor som avhandlades under Zoom-mötet...

    Digital byggkväll 2020-12-01.pdf

    Med vänlig hälsning,
    Kjell Nilsson

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Flyttade inlägget om digital byggkväll till byggforumet
    Senast redigerat av K-Å den 2020-12-02 klockan 22:32.
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  10. #10

    Standard

    Hej
    Nej jag använde Web-versionen av Zoom. Har fungerat bra i andra sammanhang.
    /OlleG

  11. #11

    Standard

    Tittar man på innehållet på chatten så var det en hel del som hans med.

    Borde gå att sammanfatta i kanske några fler punkter än pgrts, fortfarande utmärkta, sammanställning.
    Såg frågor som om A1-A3 på icke SMFF/RCFF-fält måste vara eldrivet, försäkringsfrågor etc.
    /OlleG

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fråga: Ni spelade inte in vad som sas under mötet så att det kunde läggas ut här på forumet ?
    Roger

  13. #13

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Om man hade spelat in ljudet (med bild) kunde någon (sekreterare) klippa ihop de intressantaste skrivna frågorna med svaren som man fick muntligt. Det kunde bli ett gäng små videoklipp som man samlar på en Youtubekanal likt AMA gör.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  14. #14


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Om man hade spelat in ljudet (med bild) kunde någon (sekreterare) klippa ihop de intressantaste skrivna frågorna med svaren som man fick muntligt. Det kunde bli ett gäng små videoklipp som man samlar på en Youtubekanal likt AMA gör.
    Nej, mötet spelades inte in. Frågan var uppe innan mötet startade men vi bestämde att inte spela in hela mötet. Dels behöver man då allas tillstånd att inspelning sker och även för publicering. Sedan är det ett ganska omfattande jobb att gå igenom och redigera. Vi kanske får tänka över detta igen inför framtida liknande event.

    Med vänlig hälsning,
    Kjell Nilsson

  15. #15

    Standard

    Zoom programmet fungerar så att om man loggar in med länken så funkar den direkt i Windows på en dator.
    Men om man inte har en dator utan en mobil/surfplatta. Måste man använda den kod som skickas ut. Programmet Zoom måste också vara installerat på sin dator eller i mobil/surf platta. För mobil eller surf platta behövs en app. Just denna information var inte med i inbjudan.
    Senast redigerat av Eric den 2020-12-04 klockan 14:50.

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Zoom kan också köras i en Web-browser så nån app behövs inte - om man inte vill.
    Roger

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Eric - se mitt förra svar. Man behöver inte annat än en Web-browser (Chome, Firefox t ex) för att delta i ett Zoom-möte bara man har länken till mötet.
    Roger

  18. #18

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag jobbar med vuxenutbildning, och nu i coronatider kör vi mycket distansutbildning.
    Vi använder Googles "Meet", ser snalikt ut som Zoom, och det funkar klockrent.

    https://meet.google.com/

    Inbjudan med möteslänk skickas för vår del via Googles kalender och mail till deltagarna.
    Retroholic!

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Eric - möjligt att det finns begränsningar men jag har kört Zoom via Web-läsaren och inte upplevt att det är nåt jag saknat. Kan vara bra att veta trots allt för de som kanske inte vill installera extra appar. F ö har också Facebook en snarlik funktion nämligen Facebook Messenger Rooms. Den som skapar ett "rum" måste ha ett FB-konto men för de som deltar räcker det även där med en Web-läsare och en länk till "rummet". Eller så kan man köra via Messenger-appen - det är valfritt.
    Har f ö lite svårt att tro att man måste ha appen installerad om man kör mobil eller surfplatta och använder Web-läsaren.... Men har inte testat.
    F ö tycker jag att FB Messenger Rooms är enklare att hantera för de som inte är så intresserade av datorer - där behövs bara en Web-läsare och länken - sen är man inne. Vi har kört det för styrelsemöten och det har fungerat utmärkt och den har inga direkta begränsningar i vårt fall. Med Zooms fria variant kan man t ex inte köra längre möten än 40 minuter - i alla fall om man skall tro licensvillkoren.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •