Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: Tips om första modell att bygga?

  1. #21

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Newborn är en lite för liten kärra och går inte att jämföra med Lill-Johanna vad gäller nybörjarlämplighet (Kunna taxa på marken,starta lätt från gräsfält, flyga stabilt när det blåser,lättflugen pga låg vingbelastning,lättlandad pga låg vingbelastning osv)!
    Jag har varit i närkontakt med bägge flygplanen och vet därför att Newbourn flyger precis lika bra som som Lill-Johanna. Newbourn är något mindre men också avsevärt lättare och har därför en något mindre vingbelastning än Lill-Johanna. Med oldtimerhjul av rejäl storlek tar sig bägge modellerna utan problem fram på normala gräsfält. Newbourn är enklare att transporter i mindre bilar.

    Den enda nackdelen jag kan se med Newbourn för en nybörjare är att bygget kommer att ta lite längre tid än för Lill-Johanna.

    Vilken av dem man väljer har att göra om tycke och smak snarare än skillnader i flygegenskaper.


    Angående begagnad radio: Var lite försiktig om du ska köpa en begagnad radio, köp endast från personer du litar på. Speciellt mottagarna kan ha varit utsatt för ordentliga krascher som kan påverka tillförlitligheten. Även sändarna kan ha levt ett hårt liv i simulator och kan därför ha slitna spakpotentiometrar.

  2. #22

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Visst är Newborn lättflugen! Inte tu tal om saken. Men den är så liten, bara 1,8cc motor! Det betyder att du får svårt att markstarta och att den är vindkänslig. Då är Lill-Johannan bättre!
    Kolla på Amerikanska e-Bay ...eller Tyska e-Bay, där hittar du flera OS FP och La .25 motorer för några hundralappar. Många helt nya.
    Välj en Spektrum DX6i eller en motsvarande Futaba 2,4Ghz radio.
    Senast redigerat av jaka den 2012-06-09 klockan 15:55.

  3. #23
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Jaka, visst är RC-viking en enkanals-kärra men klarar man av att bygga från ritning så tror jag också man klarar av att modifiera med ett höjdroder.

    Jag håller med dig att annars så är det en olämplig modell för en nybörjare då man i princip måste vara en erfaren friflygare för att kunna trimma in en sådan modell.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  4. #24
    ramenfeeds avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    8
    Klubb
    Ingen för tillfället

    Standard

    Hej igen,

    Nu då det börjar bli vänligare flygväder och mycket fritid framöver har jag börjat ta tag i projektet att bygga eget igen.
    Då jag kollade ritningar på Bosse Gårdstads sida så hittade jag även en annan modell, SK78, som verkar vara en bra nybörjarmodell. Nu är valet alltså mellan Newbourn, Lill-Johanna och kanske SK78.
    Problemet är bara att om jag väljer en kärra jag sen inte är väldigt nöjd med har jag lagt ut mycket tid och pengar på den, vilket är en bristvara ibland...

    Tror att det blir Lill-Johanna ändå, då den verkar fungera fint. Problemet är väl bara att jag börjar bli lite väl intresserad av skalaflyg och verklighetstrogna modeller...

  5. #25

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Friskt vågat hälften vunnet - Lill Johanna går ju rätt fort att bygga ihop genom sin enkla konstruktion. Nånstans får man börja så prova med Lill-Johanna, det skulle nog jag satsa på.
    SK2000 är en lite uppdaterad version av SK78 med vinge som enligt Bo Gårdstads hemsida skall vara mer lättbyggd. Och så finns SK2000E, eldriven.
    Du kan köpa byggsats av många av Bo Gårdstads konstruktioner här:
    http://www.modellproduktion.se/Svens...ktion-SMP.html

    /Bo

  6. #26
    ramenfeeds avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    8
    Klubb
    Ingen för tillfället

    Standard

    Lill-Johanna verkar det bli, då jag hittade en relativt billig OS .25 LA på amazon.de.
    Tack för länken, men det verkar som att de inte har LJ som byggsats där just nu.

    Ska in till Umeå Rc för att köpa en reserv för ett slutkört servo snart, passar nog på att fråga om de har någon lämplig radio och mottagare inne.

  7. #27


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Även om man med mycket energi kan bygga ihop en kärra hyfsat snabbt så är mitt råd att köpa en ARF-kärra och lära dig på. Dels är du snabbare i luften, dels slipper du tråkigheterna när ditt hembygge går sönder vilket "förstakärrorna " tyvärr bukar råka ut för.
    Hälsningar
    Roger

  8. #28
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Av de modeller som du räknat upp skulle jag rekommendera SK78 eller Sk2000, har provflygit båda och det är bra nybörjarmodeller och inga konstigheter heller att bygga.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  9. #29

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Även om man med mycket energi kan bygga ihop en kärra hyfsat snabbt så är mitt råd att köpa en ARF-kärra och lära dig på. Dels är du snabbare i luften, dels slipper du tråkigheterna när ditt hembygge går sönder vilket "förstakärrorna " tyvärr bukar råka ut för.
    Hälsningar
    Roger

    Här håller jag med fullständigt!
    Ett scratch-bygge är helskoj och jag älskar också doften av metanol men du kan ju bygga din balsakärra samtidigt som du lär dig flyga på en annan.
    Med en enkel el-foamie är du i luften "in notime" och innan du byggt klart din balsabyggsats har du redan flera flygtimmar i ryggen och säkert en hel del krasher också. En foamkärra slipper man nämligen bygga en ny när man krashar. Man limmar bara ihop den och kör igen

    MVH
    Peter Z

  10. #30
    ramenfeeds avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    8
    Klubb
    Ingen för tillfället

    Standard

    Det låter vettigt, ska sikta på att faktiskt få in lite mer flygvana i ryggmärgen innan jag drar upp ett hemmabygge i luften!

    Har kollat in lite skolflyg hos närmaste flygklubb (MFK Vingarna i Umeå) men har inte fått något svar än.
    Min gamla kärra, Kyosho Clipped Cub, verkar fungera sådär, det är bara kontakten med radion som verkar vara lite krasslig då den efter ett tag slutar att svara. Drar man på fullgas vill iallafall höjdrodret svara i nån sekund, men sen fungerar knappt nåt mer. Dåliga batterier i sändaren kanske? Hade inte heller antennen fullt utdragen, testade egentligen bara planets ack inomhus.

  11. #31
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Radiostrul måste utredas, och utredningen får du stå för själv. Jag hade t.ex. ett trasigt servo som drog så mycket ström att mottagaren ballade ur och gav felaktig signal till ett annat servo, som i sin tur slet sönder kuggarna.

    00) Var systematisk och ta reda på t.ex. vad som händer om du inte gasar fullgas.

    0) Ladda alla batterier och mät med voltmeter att de tar laddning, gamla NiMH eller NiCD tenderar att dö om våren efter att ha legat oanvända över vintern. Jag tror i och för sig att ditt mottagarbatteri är dåligt, vad ger det för spänning när höjdrodret inte vill längre.

    1) Ta bort pryl efter pryl tills du har något minimalt som fungerar.

    mvh. //Fredrik
    fredrik

  12. #32


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Väl fungerande grejor är A och O så se till att du har riktiga prylar och inget som bara fungerar ibland.
    Åk ut till klubbfältet en kväll när det är bra väder så träffar du säkert nån flygare där.
    //Roger

Liknande ämnen

  1. Bygga depronplan modell lite större
    Av doujoh i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-15, 07:01
  2. Tips på modell
    Av immo i forum Elmodeller
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2011-10-11, 17:04
  3. Bygga första foamie
    Av Siimon i forum Elmodeller
    Svar: 102
    Senaste inlägg: 2010-01-19, 14:17
  4. Ska bygga mitt första depron [hjälp]
    Av finnen i forum Elmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-03-30, 17:06
  5. hej jag är 8 år o ska bygga mitt första plan
    Av wesse i forum Allmänt och Tips
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-01-26, 20:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •