Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Fästa utloppsrör bakom turbinen?

  1. #1

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    190
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard Fästa utloppsrör bakom turbinen?

    Tjo!

    Nu är det nog sista problemet innan L-39an är färdig. Jag har bara motorinstallation kvar på planet nu och undrar om utloppsröret. Hur ska jag fästa det!? Baktill skulle jag kunna fräsa ut en ring i plyfa som den vilar mot eller som jag sett en annan lösning på där den vilar mot en liten träkloss och har en skruv dragen igenom plåten som håller fast den mot.
    Men där framme vett i 17 hur jag ska fästa den enkelt utan större resurser! Har ni några tips/ideer?


    //Sebbe
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCN6568.jpg 
Visningar:	194 
Storlek:	50,1 KB 
Id:	44846   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCN6565.jpg 
Visningar:	187 
Storlek:	65,3 KB 
Id:	44847  

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Kolla genom byggtrådarna här i turbindelen av forumet, finns en hel del bilder på kolibrinstallationer
    Superhero

  3. #3

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    190
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    Hmm hittar ingen klockren enkel lösning. göra 2 snedlimmade klossar mot inloppsröret och skruva fast kanske, vissa verka svetsat fast 2plåtremsor på inloppet som håller röret men svetsa så smått, nja. Blir väl ingen belastning på röret direkt. Avståndet mellan turbinvägg och inloppet på röret, 1.5cm bakom hörde jag men vissa har röret flera cm bakom utloppskonan, finns det någon installation som påverkar dragkraften? ju längre bak destu sämre dragkraft?


    //Sebbe

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sebbe Visa inlägg
    Hmm hittar ingen klockren enkel lösning. göra 2 snedlimmade klossar mot inloppsröret och skruva fast kanske, vissa verka svetsat fast 2plåtremsor på inloppet som håller röret men svetsa så smått, nja. Blir väl ingen belastning på röret direkt. Avståndet mellan turbinvägg och inloppet på röret, 1.5cm bakom hörde jag men vissa har röret flera cm bakom utloppskonan, finns det någon installation som påverkar dragkraften? ju längre bak destu sämre dragkraft?


    //Sebbe
    Avståndet är individuellt och testas fram för varje installation. En liten överlapp skall det vara.




    Två ringar och ett stopp, enkelt

    Superhero

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Skicka ett sms till 070-5224087 så kommer bilder på enkel installation och rätt avstånd till konan
    MVH K-Å
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Fick just röret till min Hunter och T25:an från Christer på CS Turbinservice. Röret glider i en pepperkaksform som fästes i flygkroppen. Röret kan alltså röra sej med värmeutvidgning och sedan blir det bra luftgenomströmning och kylning.mycket snyggt arbete som vanligt från Christer. Tom m kartongen var så fin att den blir svår att slänga.klockan kommer jag att borra två hål i och fästa med ett par vinklar i aluminium och sedan i ply som limmas i formen.Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	167 
Storlek:	69,7 KB 
Id:	44857Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	149 
Storlek:	58,7 KB 
Id:	44856Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	167 
Storlek:	69,7 KB 
Id:	44857Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	149 
Storlek:	58,7 KB 
Id:	44856

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    190
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    Så här blev det, löste det enkelt, bocka 2 plåtbitar, borra hål och passade in, lite pill men blev bra tillslut!
    Utloppskonan slutade ca 5cm innan kroppsslutet. Första testkörningen gick inge vidare, hade lött fel till startmotorn (var tvungen att löda bort mpx kontakten för att få in fod skyddet) och lyckades därmed löda fel så startmotorn gick åt fel håll. Detta upptäckte jag först efter dragit ur utloppsröret och motorn igen...
    Men nu går det bra! Modellen brann inte upp, blev lite värme därbak men troligen inga problem när man kommer upp i luften. Grymt jäkla drag på motorn!
    Vikten och TP blir nog jävligt bra, verkar inte behöva blya något med alla 3 accar längst fram och jag tror startvikten kommer hamna under 4kg! 1:1 drag när tanken tömts sig lite Next up blir taxitest


    //Sebbe
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCN6583.jpg 
Visningar:	112 
Storlek:	50,3 KB 
Id:	44946   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCN6581.jpg 
Visningar:	106 
Storlek:	82,8 KB 
Id:	44945  

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Ser lovande ut, jag hade dock flyttat fram motorn en liten bit om det går.
    Superhero

  9. #9

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    190
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Ser lovande ut, jag hade dock flyttat fram motorn en liten bit om det går.
    Jasså? satte den 15mm in bakom utloppskonan enligt rekommendationer. Blir det dragkraftsminskning nu eller sämre kylning?
    Är väl inte helt omöjligt att flytta fram den lite..


    //Sebbe

  10. #10
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sebbe Visa inlägg
    Jasså? satte den 15mm in bakom utloppskonan enligt rekommendationer. Blir det dragkraftsminskning nu eller sämre kylning?
    Är väl inte helt omöjligt att flytta fram den lite..


    //Sebbe
    Tja, finlir. 15mm nog ganska rätt. Som sagt det är individuellt och längre ut hällre än längre in. Det behöver testas för att bli perfekt.
    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •