Reklam

 
Sidan 2 av 13 FörstaFörsta 123456712 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 244

Ämne: Kvalite Quique kontra Aeroworks, PA, Composite ARF

  1. #21

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Här är en link till en tysk tillverkare av PET flask anslutning.
    Jag kan inte annat än imponeras av denna verkligen kompletta informations källa till PET tankar......
    http://richter-lackierung.de/aktuali...dellflug.htm#h

    / Nyroth

  2. #22

    Standard

    Tack för suveräna svar Nyroth. Ska faktiskt i ren snålhet vänta nån vecka eller två för att se om Lindinger har en drive med höstrabatt även i år, då kan jag i ett svagt ögonblick möjligen beställa en QQ. 6200 kr kostar en EF 88" kanske att man kan tigga till sig fri frakt då det ingår i England. Hoppas nu att den totala kvaliten är top of the line på EF så jag inte gör bort mig om jag skippar QQ:n. Blir inte registret sämre för 3D med fulllängdspipa, eller är det bara en extra lång canister. Vad skiljer i prestanda/vikt på denna pipa gentemot tex mtw canister?

  3. #23

    Standard

    @Wesse, Donuts? Jag får ju försöka hänga med i tjejens GI vanor, allt för att inte späda på bukistret allt för jävligt. @ Mds, Om inte Wesse var så snopp fixerad o struntat i att ollat motorkåpan var dag så hade nog Saiton varit kvar där den ska än idag.

  4. #24
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Inga dåliga svar herr Nyroth ger, bara att
    //Tobbe

  5. #25

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    När det gäller full pipor så ger KS 1060 mest effekt ökning, du kan räkna med ca 500 rpm över en std ljudämpare. Vikt ca 275 gram, bra hållfasthet,
    http://www.krumscheid-metallwaren.de...op.php?lang=EN

    Manfred Greve är en Tysk som gör en mycket lätt aluminium pipa. Den är mycket lång men inte konformad, vinsten är att minimerar den dåliga effekten som pipor kan ha på registret. Väger 200 gram, har hört om fall där de brister, inte av dålig kvalitet, på grund av felaktig montering. effekt ökning ca 400 rpm.
    http://www.f3alorenz.de/

    ES composites, Denna har jag inte provat själv, det är en full pipa i kolvider som väger fantastiska 115 gram, effekt ökning i klass med K&S. dyrast av dem alla med sina 225 US dollar plus allt vad US import kostar.
    http://www.escomposites.com/petrol.htm

    Med en kannister dämpare som är den vanligaste vägen att gå, så är effekt ökningen över en std dämpare ca 100-200rpm och vikten av en kannister är ca 250 gram.http://www.mtw-daempfer.de/index.php...id/8/Itemid/69

    Min erfarenhet med K&S pipa är att om man inte installerar den för absolut max toppvarv, så var det inga problem med vartals registret. Vill minnas att min krök var ca 5 cm längre än den rekommenderade för max topp varv. Med en Greve dämpare installerar du bara den som rekommenderat så håller den, och ger ypperligt resultat samt är lätt. Komposit pipan vet jag som sagt inget om.

    / Nyroth
    Senast redigerat av Nyroth den 2008-10-11 klockan 21:04.

  6. #26
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej Nyroth..
    Intressant läsning allt du skrivit. Om man inte är effekt freak utan vill ha en så tyst motor som möjligt. Har du då något märke eller typ av dämpare att rekomendera.

    PS du skrev inget om Dietrich.. men de kanske berodde på andra orsaker ?

    /Martin

  7. #27

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Tjena Martin,
    Den tystaste dämparen jag känner till är den som Toni Clark har tagit fram till DA-50, passar givetvis lika bra till DL-50 med.


    Denna är gjord i rostfritt och är mycket hållbar, samt tyst.
    Den väger 295 gram, lite mer än de andra.
    Kan köpas via http://www.aresti.se

    Skälet att jag inte tog med Dietrich var att dels hade du redan nämnt det i tråden, samt att som jag skrev, jag tog med de modeller jag har lite djupare erfarenhet av, Dietrich modellerna har jag bara sett och flugit på meetings. Men det jag sett har varit positivt.

    / Nyroth

  8. #28
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Tack för svaret .. de där 100 grammen kan jag nog leva med om jag får en tystare modell.

  9. #29
    mdss avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    524
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hej Nicklas den pipan som säljs på Aresti.se är sammatillverkare som du har på din C-ARF Extra 260 Zimmerman Rostfritt avgas system.För på min jag köpte från aresti.se stog det instanssat WWW.Z-S-D.de
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  10. #30

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mds Visa inlägg
    Hej Nicklas den pipan som säljs på Aresti.se är sammatillverkare som du har på din C-ARF Extra 260 Zimmerman Rostfritt avgas system.För på min jag köpte från aresti.se stog det instanssat WWW.Z-S-D.de
    Helt korrekt,
    Zimmerman gör alla rostfria dämpare åt Toni.
    Helipiloterna har nyttjat dessa dämpare i minst 20 år, dom är kända som tillverkare av högsta klass. Jag satte i Zimmerman burkar i min 260 just för att jag ville ha ett problemfritt system.

    / Nyroth

  11. #31
    mdss avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    524
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hej du skrev i din annons!!
    ""Detta är min sjunde Composite ARF maskin, den monterades med bara det bästa i material val för problem fri flygning""
    Då bör det räcka till mig åxå som är rätt ny inom detta,men det käns bra att ha en BRA utrustning!!
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  12. #32

    Standard

    Om vi nu hoppar över till radio mm till modellen, har i vilket fall som helst tänkt köpa ny radio o funderar på Jr dsx 9 eller Futaba T10C, fungerar medföljande 2.4ghz mottagare i modellen, eller är den inte säker nog? I servo väg, märker man som halvskaplig 3D flygare skillnad när man flyger eller i hållbarhet om man skulle snika o ta JR8611A på skev o höjd istället för 8711, inte många kronor man sparar iofs men de borde ta mindre ström.

  13. #33

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Bägge alternativen är bra grejer. Tobbe O har haft närmare 130 flygningar i sommar med DSX9 i sin 50cc yak,och en kamrat i klubben här hemma har en 10C på 2.4 i sin Above All 260.
    Jag flyger själv på stenåldersbandet och har inga problem där heller.
    Men visst har den nya 2.4 tekniken en massa fördelar.

    Till en 50cc kärra räcker 8611A till bra. Dock skulle jag sätta ett 8711 på sidan. Det är som du skriver ingen stor skillnad på pris, men 8611A drar betydligt mindre med ström, så där kan det finnas ett par gram och kronor att spara. Men å andra sidan om du någonsin tänker skaffa en större maskin,

    så har du redan bra servon om du redan nu köper 8711.
    Ständigt dessa beslut


    / Nyroth

  14. #34

    Standard

    Hej

    Får bli 8711, som du säger så kan man kasta i dem i en större kärra, synd bara att de glappar upp sig, dåligt på så fina servon. Är det verkligen ett måste med dubbla accar till mottagaren? Är ett i reserv ifall strömmen tar slut eller är det bara ifall en av dem går sönder?. Tycker det känns onödigt då mottagare eller höjdservo lika gärna skulle kunna lägga av i praktiken. Pjuuhh vill inte räkna på kalaset, får bli att köpa lite i taget tills den står klar i vår.

  15. #35
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Förstår inte varför ni tar råd från en man som tappar motorn vid vanligt söndagsflygning.....

    Get high with hovering
    not drugs

  16. #36

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse Visa inlägg
    Förstår inte varför ni tar råd från en man som tappar motorn vid vanligt söndagsflygning.....
    Hellre det än att lyssna på en som inte kan äta munkar utan slicke slafs runt munnen

  17. #37

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KenPro Visa inlägg
    Hej

    Får bli 8711, som du säger så kan man kasta i dem i en större kärra, synd bara att de glappar upp sig, dåligt på så fina servon. Är det verkligen ett måste med dubbla accar till mottagaren? Är ett i reserv ifall strömmen tar slut eller är det bara ifall en av dem går sönder?. Tycker det känns onödigt då mottagare eller höjdservo lika gärna skulle kunna lägga av i praktiken. Pjuuhh vill inte räkna på kalaset, får bli att köpa lite i taget tills den står klar i vår.
    Halloj,
    Dubbla ackar är inget måste, men en jäkla bra ide och något jag varmt rekommenderar. Ackar är en förbruknings vara, de är gjorda med en viss livs tid, en ganska kort sådan till och med. En mottagare har betydligt längre förväntad livs tid, men visst i en del kärror väljer jag att sätta i dubbla mottagare, har själv räddat kärror där en mottagare lagt av.

    Ett lämpligt batteri system för en 50cc kärra med 5 digitala ''styrke'' servon är 2 x 2500 mah, 6 volts Ni-Mh ackar. eller ett liknande li-po paket. vill du spara vikt o pengar kan du säkert klara dig med 2 x 1800 mah paket med.
    Ett extra batteri paket och brytare kostar under 500kr så jag tycker det är en bra investering.

    Om höjd eller skev servot lägger av så har man oftast bra kontroll ändå, så länge det inte låser sig in fullt utslaget läge.

    Dock lärde jag mig av en vän i Småland för lite sedan att dålig trottel kontroll kan få katastrofala följder

    / Nyroth

  18. #38
    mdss avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    524
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse Visa inlägg
    Förstår inte varför ni tar råd från en man som tappar motorn vid vanligt söndagsflygning.....
    Ska du skylla på Nyroth att motorn lossnade för du inte har andvänt gäng Loctite på skruvarna
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  19. #39
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Hej på er!

    Ja 8711 dar mycket ström men inte så mycket så att det är ett problem.

    Glappar upp sig, nje, jag upplever inte mina glappare mer nu efter 127 flygningar än efter 30 och jag tror att man ska vara en sjuhelsikes
    flygare om man ska märka av det lilla glappet.

    Nu har jag ju "Malå Yaken" med Hitec 5955 att jämnföra med ska,
    bara fixa en mottagare så ska jag provflyga den, men det blir nog på isen

    Ha det
    Senast redigerat av Tobbe O den 2008-10-12 klockan 20:32.
    //Tobbe

  20. #40

    Standard

    Kan va kul o höra vad du säger om 5955, dock är prisskillnaden så pass liten att det känns som 8711 är det självklara valet. Vad fick du betala för dina med frakt o eventuell tull från Japan? Vet ju att du köpt dina grejer till rätt pris både här o där så en liten lista med inköpsställen skulle vara guld värt. Om du du nu kan bistå med detta även om jag inte väljer QQ

Liknande ämnen

  1. Composite-ARF , hur är kvalité mm på dom flygen?
    Av Snickarjävel´n i forum Bensinmodeller
    Svar: 110
    Senaste inlägg: 2008-09-05, 05:49
  2. Quique YAK 54 86"
    Av rothman i forum Byggdagboken
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-24, 21:25
  3. Composite-arf, Aeroworks, och boxen för dubbla mottagare
    Av georgios-g i forum Bensinmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-29, 16:34
  4. LÅG KVALITE PÅ FÖRETAG
    Av UL i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-10-26, 18:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •