Reklam

 
Sidan 16 av 21 FörstaFörsta ... 61112131415161718192021 SistaSista
Resultat 301 till 320 av 420

Ämne: Composite-ARF Yak 55SP 3m - Monteringstråd

  1. #301
    Corsairs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    639
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Arbete är överskattat, hobby är bättre...
    Klubb
    Södertälje Mfk.

    Talking Wrommmmmm

    Detta är läckert, måste låta som en dröm i luften. Grattis....
    Live to fly, fly to live!
    Janne


    FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..

    Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...

    www.modellflyg.dinstudio.se

  2. #302

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Tack för alla positiva kommentarer, de värmer!

    Idag kom pilotgubben från staterna, helt utan extra kostnader!
    Det blev lite mer gjort med Yaken ikväll också så det kryper sakta framåt.

    Bilder:


    Började direkt med invägning, han är härligt lätt för sin storlek!


    Han hade bråttom att känna på spakarna, brydde sig inte om att det inte fanns någon stol ännu.
    Här sitter han på en låda ovanpå batterihyllan, han kommer att sitta lite högre i fortsättningen.


    Köpte lite ny & färsk siliconslang hos den lokale hobbyhandlaren idag, slitsade den så rakt jag kunde och installerade i kroppen. Det blev riktigt bra, förhoppningsvis funkar det även i förlängningen.


    Monterade ihop fästet för gasservot och hittade ett bra ställe att installera det på. Linkaget blir kort och rakt, inga problems. Installerade även röktanken och drog alla slangar mellan den och pumpen.


    Röktank på plats i utrymmet där ljuddämpare huserar i vanliga fall. Klämde in den i en rejäl bit foam, den sitter riktigt ordentligt precis under vingröret.

    Jag hann inte med allt jag hoppats på att göra ikväll men tar nya friska tag imorgon.
    Gäääsp, tiden flög visst iväg idag också.. dags att sova lite, gonatt!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  3. #303
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Gubben ser riktigt cool ut. Tankens placering (rök tanken) ser ut att sitta som en smäck. Det där blir prima flygetyg detta
    Ser fram emot lösningen för piloten som vi diskuterade per telefon.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  4. #304

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Gubben ser riktigt cool ut. Tankens placering (rök tanken) ser ut att sitta som en smäck. Det där blir prima flygetyg detta
    Ser fram emot lösningen för piloten som vi diskuterade per telefon.
    Hallå Ompa!

    Jag kom hem ganska sent idag, efter kl. 20 men jag smög ändå ut i hobbyrummet för att få lite mer gjort. Hämtade spinnern och ventilationsgallrena från lackeraren så det gick snabbare än väntat att få dem klara.

    Efter kvällens pass sitter motorn på plats "på riktigt", lyckades lösa manuell styrning av choken efter lite funderande och har även kopplat ihop trottelarmen med gasservot. Avgasrören sitter mycket bra nu när hålen i kroppen är klädda med siliconslang. Det ser ut att ha en chans att fungera, i alla fall som det ser ut nu..

    Lite bilder i vanlig ordning:


    Spinnern var inte riktigt torr så jag fick lugna mig med för mycket plockande med den. Det skall bli roligt att montera den imorgon eftermiddag för att se hur det ser ut.


    Jag var tvungen att skruva på gallren för att kolla resultatet, det ser klart bättre ut än innan när spetsarna på stjärnorna var avklippta. Det var lite svårt att maskera upp linjerna men jag är nöjd med resultatet.


    Nylackade galler på högersidan sedd från annan vinkel.


    Choken manövreras med hjälp av stötstången som tittar ut precis intill höger avgasrör. Det var lite knepigt att få till detta men det blev bra till slut med en lösning som inte syns så mycket om man inte vet om den.

    Imorgon räknar jag med lite mer tid för diverse konstruerande, då skall jag försöka få gubben på plats i cockpit. Hoppas på att få det mesta klart faktiskt men vi får väl se hur långt jag kommer innan det är dags för TV-soffan med familjen.
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  5. #305
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Stilligt Tigern. Spinnern ur tjusig. Ska ta med min i morgon till billackeraren som firman använder för att få lite tips.
    Drar mig tillbaka nu, väckarklockan sätter i gång och skrammlar om 4,5 timmar
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  6. #306
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Det blir ju tjusigt det här Lars !, ckoken dolde du väl där nere . Det blev ju har bra som helst med silikonslangen ser det ut som på bilderna iallafall, tror nog de kommer fungera fint.

    Lycka till med avvägandet i helgen.
    /Martin

  7. #307

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Tack Ompa och Sigun, Ni är för goa!!

    Idag har jag fortsatt med bygget och det känns som om jag har kommit en bra bit på väg mot målsnöret.

    Ett antal bilder från dagens sällsamma stund i hobbyrummet:


    Jag har funderat några dagar på hur tändmodulen skulle monteras så kom jag på i morse att det kanske går att använda servobussningar. Har beställt JR-bussningar modell kralligare och de svalde precis en M3-skruv!


    Här är tändmodulen skruvad på plats på motordomen med genomgående M3 och låsmutter på baksidan, sitter som en smäck och är även dämpad mot vibrationer.


    En bild till med blixt, det är lite mörkt i motorutrymmet..


    Sedan var det dags att ta upp rejäla hål i kroppen igen, min absoluta favoritsysselsättning.. Som tur är gick det bra även denna gång.


    Den här bilden tog jag framförallt för att visa Rosso att jag har lite 3W i min modell också minsann!


    Tankventilerna installerade och inkopplade. De fick inkräkta lite på den stora stjärnan men det blev hyfsat OK ändå.


    Tanken installerad med rejäla buntband. Det syns nästan inte på bilden men jag klämde lite siliconslang (slitsad) mellan tanken och buntbanden i "hörnen" bara för att jag gillar hängsle och livrem..


    Så här blev avgasrören, skall försöka slipa till kanten på flexröret lite. Drog även ut luftslangarna från tankarna precis intill avgasrören, det ser likadant ut på båda sidorna.


    Det var riktigt sällsamt att skruva på ventilationsgallrena, motorkåpan, proppen och spinnern. Nu är det inte mycket kvar..


    En sista bild, svårt att få till det i den lite krassliga lysrörsbelysningen. Jag ska ta lite fler bilder på söndag när vi kör motor, testar radio och väger in modellen. Håller tummarna för skapligt väder på söndag m.a.o.

    Kvar att göra imorgon är montering av tändningsbrytare + optisk killswitch, instrumentpanel och pilotgubbe. Gasservots fäste skall limmas på plats också.

    Det var allt för idag, ha en trevlig fredagskväll.
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  8. #308
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Lasse, du har verkligen lyckats med detta bygge. Härligt att se hur du löst dom där små detaljerna som tändmodulen och siliconeslangen runt hålen för avgasrören
    Och dom där tankventilerna, me love Dom finns möjligen inte i en mindre version? Blev nämligen med en Yak 54 själv i dag. Förvisso en Jamara 140stl på endast 1800mm i spännvidd. Skulle vara najs med sådan tankventil, fast lite mindre...
    Motor beställt, en Kina motor SV-50 som mer än väl kommer räcka till
    Ompa har nu klivit in i Bensin-Aerobatic träsket
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  9. #309

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Ompa har nu klivit in i Bensin-Aerobatic träsket
    Welcome!!

    Och tack för berömmet, det värmer lite extra när det kommer från en mästerbyggare som Dig!!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  10. #310

  11. #311

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    88
    Jobb
    Byråkrat
    Klubb
    MFK Skvadern

    Wink

    Jag har följt denna tråd här (och på FG) och kan bara instämma i superlativen! Du har verkligen lyckats fullfölja din dröm. Glöm dock inte bort att en stor del av det hela är flygningen...så ett färdigställt bygge är inte slutet, det är bara slutet av början...De belästa inser att jag travesterar Churchill på denna, men jag kan inte se att det är fel. Snart ligger ditt fokus på trim, teknik, UNDERHÅLL mellan flygningar och progress! Hursomhelst att döma av FG så har du gjort dig själv ett namn genom noggrannhet och klokskap. Dessutom har du på ett påtagligt sätt satt vårt lilla land på RC-kartan gen dina klockrena inlägg på FG.

    Kör i vind!!
    Ju mer man flyg!

  12. #312

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hovhas Visa inlägg
    Jag har följt denna tråd här (och på FG) och kan bara instämma i superlativen! Du har verkligen lyckats fullfölja din dröm. Glöm dock inte bort att en stor del av det hela är flygningen...så ett färdigställt bygge är inte slutet, det är bara slutet av början...De belästa inser att jag travesterar Churchill på denna, men jag kan inte se att det är fel. Snart ligger ditt fokus på trim, teknik, UNDERHÅLL mellan flygningar och progress! Hursomhelst att döma av FG så har du gjort dig själv ett namn genom noggrannhet och klokskap. Dessutom har du på ett påtagligt sätt satt vårt lilla land på RC-kartan gen dina klockrena inlägg på FG.

    Kör i vind!!
    Tack för de fina orden, hovhas.

    Jag håller verkligen med Dig om att slutet på bygget på sätt och vis är början på en ny spännande resa. Motivationen har aldrig varit så hög som den är nu eftersom jag börjar närma mig premiärturen.
    Jag hoppas på att fortsatt noggrannhet och metodiskt agerande kommer att ge en härlig första flygtur.

    Hoppas Du fortsätter att följa tråden, imorgon (eller senare idag) blir det uppdatering igen.
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  13. #313
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Ja detta blir en spännande resa för dig jag har faktis bett min högre makt att se till dig lite inför premiären... du skulle ha lite coola dekaler på den ska se om jag kan finna lite sällsamma dekaler åt dig när vi är på Joe Nall nästa vecka...

    varje dag är en sällsam gåva om man vill det ska vara det..

    kramar//Wesse

    Get high with hovering
    not drugs

  14. #314

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse Visa inlägg
    Ja detta blir en spännande resa för dig jag har faktis bett min högre makt att se till dig lite inför premiären... du skulle ha lite coola dekaler på den ska se om jag kan finna lite sällsamma dekaler åt dig när vi är på Joe Nall nästa vecka...

    varje dag är en sällsam gåva om man vill det ska vara det..

    kramar//Wesse
    All heder till Dig Wesse, det känns tryggt att ha Dig på min sida inför stundande utmaning.

    Ha det fantastiskt bra i Staterna, kör hårt med dem over there!!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  15. #315

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av taygher Visa inlägg

    Det var riktigt sällsamt att skruva på ventilationsgallrena, motorkåpan, proppen och spinnern. Nu är det inte mycket kvar..
    hittar inte ord värdiga nog att beskriva... kan bara säga... IMPONERANDE ! ! !

    och jag hoppas det kommer video från motortestkörningen i kärran,
    den kroppen blir en mäktig baslåda som gör ett fint motorljud ännu bättre !

    /Perra
    Senast redigerat av Speedbird den 2009-05-09 klockan 18:24.

  16. #316

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Tack för de uppmuntrande orden, Perra!

    Jag har kämpat på för fullt idag för att få alla smådetaljer klara inför motorstart och invägning. Det enda jag inte orkade med var att montera dekalerna, funderar starkt på att göra det innan motorstart imorgon/senare idag. Det kan säkert bli lite oljestänk längst bak så det är lika bra att få fast dekalerna innan.

    Lite bilder från lördagens insats:


    Limmade gasservots fästplatta med 30 min epoxi. Blocknycklarna är för att skapa vettigt tryck på limfogen under härdningstiden. (Kajsa Varg-principen igen..)


    Jag använder en DigiSwitch från Powerbox som tändningsbrytare. Den har inbyggd spänningsregulator och matas med en Powerbox-ack på 4000mAh. Monterade även den optiska killswitchen (men tog inga bilder på den) som fungerar helt perfekt.


    Fäste till pilotgubben tillverkades av lättply och balsalister. Stadigt men lätt. Jag tillverkade även vinklade fästen till instrumentpanelen av balsa laminerat med 2mm:s ply.


    Förutom LCD-skärmen har piloten tre LED:ar att hålla reda på. När den i mitten lyser är det "ignition on" som gäller! Det blev visst lite brytningsfel också genom canopyn men det bjuder jag på.


    Blått och rött ljus skall det väl vara för att inte sabba mörkerseendet?


    Den lille amerikanen passar ganska bra i modellen. Jag funderar på att klä in baksidan på instrumentpanelen med balsa och måla ytan svart. Men det får bli en framtida uppdatering.

    Det har blivit långa kvällar/nätter denna helg, men det är det värt.
    Återkommer senare idag med rapport från motorkörning och vägning av Yaken.

    Gonatt!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  17. #317
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Det här har du gjort bra Taygher. Många tummar upp
    Personligen så skulle jag bygga en "baksida" på instrumentpanelen och som du funderat på, måla svart. Ger ett bättre helhetsintryck när du får till en baksida som gömmer kablar och panelens anslutnigar. Coolt det skulle vara att se denna kärra på låg höjd när skymningen träder in. Tänkte på ljuset från displayen och LED-dioderna
    Hoppas du får din motostart i dag.

    Är det måhända en P47 som är lutad mot väggen bakom på sista bilden??

    Som det verkar nu så ser det inte ut som något flygbart väder här i Kristinehamn. 12m/sec, grannens flagstång är spånd som en pilbåge Samma skit väder i går, inställd flygning. Men man kan ju starta upp Musse hemma på tomten
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  18. #318

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Tjenare Ompa,

    Kul att Du är fortsatt positiv, jodå det får bli lite finlir med balsa bakom panelen så småningom.

    Idag kom Stefan på besök för slutbesiktning av Yaken.
    Vädret visade sig från en skapligt bra sida, lite blåsigt kanske men ändå soligt och skönt.

    Vi hoppar väl direkt till lite bilder från dagens sällsamma stund:


    Min 40 procentige kompis fick vädra lite frisk luft innan allt brakade löst.


    Det var ganska behagligt att montera stoppskruven till stabbröret.


    Monterad och klar.


    Close-up i solskenet.


    Från en annan vinkel.


    Yaken vägde in på 20,6 kg utan bränsle och TP var helt OK som den var. Jag är väldigt nöjd med detta eftersom jag oroat mig lite för slutvikten och att den skulle vara sjukt framtung..

    Tack Stefan för all assistans idag, Du är en klippa!!
    Vi körde även motorn lite men vi tog inga bilder på detta...
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  19. #319

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    ...vi filmade det hela istället!

    Lassebetong var hygglig och lånade ut sin videokamera. Han hjälpte även till att klippa det hela och lägga ut det på nätet. Tusen tack Betongen!!

    [ame="http://www.vimeo.com/4577497"]Untitled on Vimeo[/ame]

    Bara för att det gick så bra i testbänken så fick jag kämpa en bra stund innan Mokin hostade igång idag.. Träning ger färdighet och motorstart nr.2 vid radioräckviddskontrollen gick som en dans i jämförelse!

    Gäääsp, nu får jag nog ge mig för idag.. det har varit en lååång helg med mycket meckande men jag känner mig grymt nöjd!
    Kommer att spana väder på nätet inför nästa helg hela veckan..
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  20. #320

    Standard

    Snacka om nice! Kommer flyga som en dröm!

Liknande ämnen

  1. Pilot-Rc Yak-55SP
    Av Robert_s i forum Bensinmodeller
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2010-01-05, 18:10
  2. Composite arf mx2 3m vs extra 260 2,6m
    Av georg-g i forum Bensinmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-16, 20:06
  3. Hyperion Yak 55SP, Fliton Extra 330
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-09, 19:25
  4. Al composite frågor
    Av colsson i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-26, 04:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •