Reklam

 
Sidan 4 av 14 FörstaFörsta 123456789 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 280

Ämne: Taranis X9E (ny modell med inbyggd konsoll)

  1. #61

    Standard

    Hihi, det där känner jag igen...
    Gå in i Companions settings och ändra radiotyp till X9E.
    Been there done that!!!
    (finns f.ö. att läsa i sista inlägget i andra tråden)
    /J

  2. #62

    Standard

    Man lär sig sakta men säkert. Ska jag bocka för några "Build Options" innan jag skriver tillbaka eller gäller det bara vid uppdateringar av FW?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Settings_Q.JPG 
Visningar:	96 
Storlek:	95,9 KB 
Id:	55437
    /Leif

  3. #63

    Standard

    Jag har inte rört några sådana inställningar.
    Däremot har jag ändrat path till SD. Jag brukar peka till fysiska SD-kortet, förutom när jag testar script, då är det ganska nice att kunna lattja runt mot separat mapp i datorn (i den mappen har jag kopierat allt som fanns på SDCARD).

    Jag lyckas inte logga några telemetridata på SDCARD, hur gör man??? (LOGS är förkryssat i telemetrifönstret, är det nån ytterliggare setting?)

  4. #64

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Hej,

    då är man med i Taranisgänget och har börjat att titta på hur man ställer in denna skapelse.
    Har en Mini Sonic som jag tänkte ha som träning att programmera. Skapade modellen i Open Tx
    Companion 2.1.3 och svarade på frågorna och allt blev fel.
    1. Motorn startar ej
    2. Skev och höjd var på fel kanal
    3. Allt gick åt fel håll
    En väldigt bra början men jag bytte plats så att differensen mellan skev och höjd kom på KN03 istället för KN02.
    Det blev bra förutom att det går åt fel håll, hur reverserar man och hur kan man ställa i Dual Rate.
    Hur får jag igång motorn?
    Har tittat lite i manualen men den är från från Augusti 2013, gäller den fortfarande. Det skulle vara intressant om det fanns
    exempel på hur man ställer in alla parametrar och det kanske det gör om man letar lite.

    Kan någon ge lite input på detta?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SuperSonic1.png 
Visningar:	92 
Storlek:	8,4 KB 
Id:	55450
    Håkan

  5. #65

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Sätt skev på KN1 höjd på KN2 gas på KN3 och sida på KN4 så blir det rätt. Sedan reverserar du det som går åt fel håll
    Lycka till
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  6. #66

    Standard

    Uhh, nu vill Companion att jag ska uppdatera min X9E till 2.1.3 (från 2.1.0). Jag har inte vågat uppdatera varken min eller X9E (och inte min X9D heller) för jag känner mig för osäker, rädd för att något ska gå tokigt. Och inte blir jag säkrare av alla olika instruktioner jag hittar på olika ställen.
    Kan man få en steg-för-steg instruktion från någon av er som gjort en lyckad uppgradering av X9E? Min X9E har EU-programvaran och så vill jag att det ska förbli.
    /Leif

  7. #67

    Standard

    Jag tankade hem EU-firmware från FRSKY:s hemsida (kolla readme-filen). Sen uppdaterade jag mha Companion.
    Det går säkert att få ännu mer uppdaterad FW via Companions "automatiska" uppdateringar, men officella från FRSKY får räcka tillsvidare för min del.

  8. #68

    Standard

    @Håkan: Det kan vara lite knöligt att förstå grundfilosofin när radion ska programmeras. Mitt tips är att söka lite på YOUTUBE - det finns massvis med videos som visar grunderna (sökord: opentx, companion, programming, beginner, etc)

    Nått sånt här kan ju vara en början: https://www.youtube.com/watch?v=trU4kZwAM7E

  9. #69

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av johanvm Visa inlägg
    Jag tankade hem EU-firmware från FRSKY:s hemsida (kolla readme-filen). Sen uppdaterade jag mha Companion.
    Det går säkert att få ännu mer uppdaterad FW via Companions "automatiska" uppdateringar, men officella från FRSKY får räcka tillsvidare för min del.
    Ja, nu har jag laddat hem programvaror från FrSky Download:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	X9E_FW_151101.JPG 
Visningar:	55 
Storlek:	20,4 KB 
Id:	55464
    Av dessa ska jag väl använda "openTx_mode2_EU.bin"
    Börjar med att hålla trimmarna mot mitten, slå på sändaren, ansluta USB och starta Companion. Och sedan?
    /Leif

  10. #70

    Standard

    Jag har för mig att jag gjorde så här.
    Meny: "Read/Write"_"Write Firmware to Radio"
    Välj den BIN-fil du tankat hem.

    ...det kan ju vara läge att göra backup på den gamla innan du laddar in den nya:
    Meny: "Read/Write"_"Read Firmware from Radio"

    /J

  11. #71

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av haskell Visa inlägg
    Hej,



    Det blev bra förutom att det går åt fel håll, hur reverserar man och hur kan man ställa i Dual Rate.
    Hur får jag igång motorn?
    Har tittat lite i manualen men den är från från Augusti 2013, gäller den fortfarande. Det skulle vara intressant om det fanns
    exempel på hur man ställer in alla parametrar och det kanske det gör om man letar lite.

    Kan någon ge lite input på detta?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SuperSonic1.png 
Visningar:	92 
Storlek:	8,4 KB 
Id:	55450
    Håkan
    Klicka fram i menyn tills du kommer till servon och reversera där. I varje servorad finns det en pil lite till höger, markera den och klicka på enter så byter pilen riktning. Klart!

    För att lägga in dual rate får du lägga till en rad till av det servo du vill ha dual rate på. Om det är t. ex höjdrodret markerar du den kanalen i mixar och klickar pil ner. Då får du en lika dan rad till som du kan ändra som du vill och sedan kan göra ännu en rad om du vill ha tre lägen. Sedan får du tilldela varje rad ett läge på en brytare för att det ska fungera. T. ex SA pil upp på första raden SA mittenläge på andra raden och SA pil ner på tredje raden. Ett tips är att markera brytare så att den blinkar och sedan vippa brytaren i rätt läge så hamnar den med det läget i rutan.

    Varför du inte får igång motorn förstår jag inte. Verkar det som kanalen för motorn fungerar? Om du har huvudmenyn framme och klickar på "page" får du fram en graf där du ser om spakarna fungerar.

    Det känns lite hopplöst i början men när man väl börjar haja vill man inte byta bort radion. Den här sidan har hjälpt mig en hel del i början.
    http://open-txu.org/home/grad-school...del-scripting/


    /Mats

  12. #72

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard Allt skiter sig

    Hej,
    undrar vad jag gör för fel för hur jag än bär mig åt funkar det ej. Jag har till och med följt en
    film på tuben till punkt och pricka men får det ej att fungera.
    fw opentx-taranis-x9e 2.15
    eepr 217

    När jag startar sändaren så står v skev fullt upp och h skev neutralt.
    När jag ger höjd v skev går ner h skev upp.
    När jag ger dyk händer ingenting.

    När jag ger v skev h o v dyk
    När jag ger h skev händer ingenting.

    Har läst trådar både här och på RC-Groups och har förstått att det kan vara hög tröskel för en del
    dit jag verkar höra. Jag läste från början in non-eu för att kunna använda äldre mottagare men det
    har kanske ställt till det. Skall jag göra en reset och börja om från början. Finns det något inlägg som
    beskriver det?

    Känns ganska tröstlöst just nu men jag vet att det kommer att fixa sig. Tyvärr är den manual som finns
    rätt dålig då det ej finns någon syntaxbeskrivning. Kanske jag inte skulle ha börjat med en deltavinge som
    första objekt?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	sshot-1.png 
Visningar:	78 
Storlek:	10,8 KB 
Id:	55551Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	sshot-2.png 
Visningar:	82 
Storlek:	13,8 KB 
Id:	55552

  13. #73

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av haskell Visa inlägg
    Hej,
    undrar vad jag gör för fel för hur jag än bär mig åt funkar det ej. Jag har till och med följt en
    film på tuben till punkt och pricka men får det ej att fungera.
    fw opentx-taranis-x9e 2.15
    eepr 217

    När jag startar sändaren så står v skev fullt upp och h skev neutralt.
    När jag ger höjd v skev går ner h skev upp.
    När jag ger dyk händer ingenting.

    När jag ger v skev h o v dyk
    När jag ger h skev händer ingenting.

    Har läst trådar både här och på RC-Groups och har förstått att det kan vara hög tröskel för en del
    dit jag verkar höra. Jag läste från början in non-eu för att kunna använda äldre mottagare men det
    har kanske ställt till det. Skall jag göra en reset och börja om från början. Finns det något inlägg som
    beskriver det?

    Känns ganska tröstlöst just nu men jag vet att det kommer att fixa sig. Tyvärr är den manual som finns
    rätt dålig då det ej finns någon syntaxbeskrivning. Kanske jag inte skulle ha börjat med en deltavinge som
    första objekt?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	sshot-1.png 
Visningar:	78 
Storlek:	10,8 KB 
Id:	55551Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	sshot-2.png 
Visningar:	82 
Storlek:	13,8 KB 
Id:	55552
    Mixern ser ut att vara gjord för en deltamodell men det förklarar inte varför V skev står fullt uppåt. Vilken typ av modell är Mini Sonic?
    Kan det vara den här:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Mini Sonic.jpg 
Visningar:	53 
Storlek:	7,8 KB 
Id:	55553
    I så fall är mixern OK. Du får byta tecken +/- på mixerandelarna så att rodren går åt rätt håll. Frågetecken kvarstår varför V skev står fel i neutralläget.
    /Leif

  14. #74


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Finns mycket man kan göra fel på i Taranisen. Står det t ex 0 i Offset för bǻda skevroderservona ?
    Testa i första hand med att skapa om modellen på en minnesplats som inte haft nån konfiguration tidigare.
    Roger

  15. #75

    Standard

    Är servona centrerade och utslagen -100 till +100 i servomenyn? Titta i monitorn, är kanalerna centrerade med spakarna neutralt och ser utslagen ok ut?
    /Leif

  16. #76

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Tips
    Servomenyn kan nås från alla sidor om man håller menyknappen intryckt. För att återgå till sidan trycker man exit
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  17. #77
    GliderKings avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    188
    Jobb
    flaier
    Klubb
    Goa Gubba Flygarna Skaraborg

    Standard

    har nu läst tidigare inlägg och ärligt talat verkar det vara "krångligt"..! att få till ét?? med denna nya fina radio.

    Hade planer på att införskaffa mig en sådan men nu tvekar jag och förblir min MC24 och Jeti Dc16 trogna.....

    Lycka till Grabbar med era Taranisar och programmering....

  18. #78

    Standard

    @Haskell: Trist att du inte får till det. En delta är så enkel att det inte rimligen borde kunna gå snett. Försöker jag programmera en delta med inbyggda Wizarden så blir det så här: https://drive.google.com/open?id=0B4...HNiYV9nb3NFS1U
    Du kan väl ladda upp ditt försök så kan vi se vad som går snett.
    /J

  19. #79

    Standard

    @Gliderking: Tack!
    X9E en tämligen unik radio och däri ligger både dess styrka och nackdel. Nackdelen är att alla måste sätta sig i skolbänken igen innan de kan komma igång med första programmet, för upplägget är HELT annorlunda. Kan man inte offra tid till att sätta sig in i grunderna under några timmar (typ kolla lite youtube-videos) så bör man absolut fundera på att satsa på något annat märke.
    MEN, kommer man över första tröskeln så öppnar sig en helt ny värld och den är 1000 gånger roligare än de radios jag haft tidigare (FC18, MC18), det är det som är styrkan. Den här radion kittlar intellektet och man lär sig något nytt hela tiden. Othellos gamla slogan "A minute to learn, a lifetime to master" beskriver den ganska bra.

  20. #80

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av GliderKing Visa inlägg
    har nu läst tidigare inlägg och ärligt talat verkar det vara "krångligt"..! att få till ét?? med denna nya fina radio.

    Hade planer på att införskaffa mig en sådan men nu tvekar jag och förblir min MC24 och Jeti Dc16 trogna.....

    Lycka till Grabbar med era Taranisar och programmering....
    Krångligt - Näe! , logiskt och flexibelt.
    Du talar om exakt vad den ska göra utan att behöva gissa vad tillverkaren döpt en färdig funktion till, och sen tvingas använda den färdiga funktionen som tillverkaren har tänkt det oavsett om det passar dig eller inte.

    / Jonas

Sidan 4 av 14 FörstaFörsta 123456789 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •