Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Dead stick ibland

  1. #1

    Standard Dead stick ibland

    Har nu kört min gamla OS 25 FSR några timmar sedan i höstas (bytte packningar i förgasaren och gjorde rent, den hade nästan stått i 30 år). Har gått fint men nu är den svår att ställa in nålen på. Väldigt känslig att den går för snålt eller för rikt. Har inte rört den andra ställskruven.
    Har nu råkat ut för dead stick ett par gånger, och även om det är bra övning så är det lite trist.
    Tips?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	17635211_10154490848802934_4692416730243418148_o.jpg 
Visningar:	167 
Storlek:	189,2 KB 
Id:	62320

  2. #2
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Vad har du för bränsle och propeller, går den varm?

    Du kan prova med att ta bort silicon slangen på utblåset, finns viss riskt för att den gör att motorn går varmare och därmed känsligare för nålinställningen.

    Om man har för stor propeller så blir motorn också känsligare på nålinställningen.
    FSR motorn behöver också ricin olja i bränslet för att gå bra.
    Kör så det ryker!

  3. #3

    Standard

    10x4 (Master Airscrew), Rapicon 10 är i tanken.

  4. #4

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Hellre en motor som bluddrar lite men går, än en som magrar ur och dör....
    Retroholic!

  5. #5
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Jag skulle rekommendera att addera lite ricin olja i bränslet. Enbart syntetolja på en äldre motor funkar dåligt. Testa även utan silicon slangen på ljuddämparen och prova med en 9x4 eller 9x5 propeller. Men ricin oljan är det viktigaste.
    Kör så det ryker!

  6. #6

    Standard

    Kan ju vara värt att prova, men blir inte klokt vad som är skillnaden mot i höstas. Det är ungefär samma utetemperatur, kanske upp mot fem grader varmare nu men det är ingen stor skillnad. Den gick som en klocka i höstas, med samma bränsle, och propeller.
    Har ricin-oljan kylande effekt?
    Kan man blanda i ricinolja i befintligt bränsle, och hur mycket? Samt var får man tag i oljan?
    Ska även prova med en mindre propeller. Tack för tipsen Cox!
    Fortsätt ösa på med tips och förslag :-)

  7. #7
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Var motorn begagnad för 30 år sedan, så skall du endast köra motorn med ricinolja. tillsätt även 5-10% nitro för stabilare tomgång.

    Kör så det röker.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  8. #8
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Då sticker jag ut hakan och säger att jag har då kört gamla recin olje motorer på modernt bränsle helt utan ricinolja utan problem. (iaf de 3 motorer jag testat de på)

    Samt att gick lowpass motor bra i höstas så är det nog varken fel på bränsle eller propp. Prova byta/inspektera slangarna å tank. Har du ett litet hål någonstans så kan man få dessa problem. Testa även att byta stift, kan ju vara så att stiftet börjar bli slitet.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  9. #9
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Krille Visa inlägg
    Då sticker jag ut hakan och säger att jag har då kört gamla recin olje motorer på modernt bränsle helt utan ricinolja utan problem. (iaf de 3 motorer jag testat de på)
    Vilka typer av motorer är det som du har testat detta på?

    De äldre motorerna utan kolring (som FSR .25 modellen) har en järn kolv som löper i ett stål foder. Till dessa duger inget annat än ricin olja.

    De nya oljorna är utmärkta till moderna motorer, med kulagrade vevaxlar, bronsbussningar på vevstaken och riktig ABC teknik mm. Men till övriga äldre motorer så är det tidsenligt bränsle (med ricin olja) som gäller. Det har jag sett tillräckligt med exempel på för att inte göra om samma misstag...

    Men visst bör man testa med ett nytt glödstift, det är alltid lite lurigt att identifiera när de börjar ge sig.
    Kör så det ryker!

  10. #10
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Hej Viktor,
    Jag hade satsat på en rejäl rengöring av hela motorn. Man kan tydligen koka dem i glykol. Jag tror att det finns en tråd här i forumet om hur man går till väga. Jag hade själv tänkt göra det på en gammal OS 4-taktare som jag har.

    Lycka till!

  11. #11


    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    95
    Jobb
    Dagdrivare
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Har du den lilla biten silikonslang som fungerar som tätning mellan bränslenålen och förgasarhuset? Om den inte är på plats eller sliten så kan det nog ge dom symptom du beskriver. Det är ett lite primitivt sätt att täta, kan tyckas, men motorerna levererades med en sådan slang och ett par extra slangbitar i reserv, så det finns nog skäl att kolla den.

  12. #12
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonasH Visa inlägg
    Hej Viktor,
    Jag hade satsat på en rejäl rengöring av hela motorn. Man kan tydligen koka dem i glykol. Jag tror att det finns en tråd här i forumet om hur man går till väga. Jag hade själv tänkt göra det på en gammal OS 4-taktare som jag har.
    Det skall man absolut inte göra på en två-taktare utan kolv-ring!

    Finns ingen anledning att ta bort det ricin lager som finns på kolven, detta hjälper till att täta och ge bra kompression.
    Kör så det ryker!

  13. #13
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LowPass Visa inlägg
    Kan man blanda i ricinolja i befintligt bränsle, och hur mycket? Samt var får man tag i oljan?
    Det går bra att bara addera lite ricinolja till det bränsle du har. Om det är 18% olja nu så kan du lätt addera ricinolja så du kommer upp i 22-25% olja totalt.

    För ett par år sedan så vara det bara att gå in på hobbycenter i Gbg och handla, de hade både bränsle med ricin olja i och sålde även oljan separat. Nu är det lite värre, jag har köpt direkt i Masen senast jag behövde bränsle.

    Mölndals klubben har tidigare haft bränsle med ricinolja i, kanske kan du få tag på något där.
    Kör så det ryker!

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Krille Visa inlägg
    Samt att gick lowpass motor bra i höstas så är det nog varken fel på bränsle eller propp. Prova byta/inspektera slangarna å tank. Har du ett litet hål någonstans så kan man få dessa problem. Testa även att byta stift, kan ju vara så att stiftet börjar bli slitet.
    Bra synpunkt, får gå igenom hela tanksystemet så inte något hänt. Har ju faktiskt tagit ur tanken och satt tillbaka den igen (skulle prova i en annan modell). Något kan ju ha falerat där... Och givetvis så är stiften en tänkbar felkälla.

    Citat Ursprungligen postat av JonasH Visa inlägg
    Jag hade satsat på en rejäl rengöring av hela motorn. Man kan tydligen koka dem i glykol. Jag tror att det finns en tråd här i forumet om hur man går till väga. Jag hade själv tänkt göra det på en gammal OS 4-taktare som jag har.
    Jag plockade ner hela motorn i höstas (den var omöjlig att rubba först) med bad i T-sprit och sedan tvätta bort alla gamla rester av olja. Och efter lite pyssel med inställning av förgasare och goda råd här på forumet så fick jag igång den.

    Citat Ursprungligen postat av Optimate Visa inlägg
    Har du den lilla biten silikonslang som fungerar som tätning mellan bränslenålen och förgasarhuset? Om den inte är på plats eller sliten så kan det nog ge dom symptom du beskriver. Det är ett lite primitivt sätt att täta, kan tyckas, men motorerna levererades med en sådan slang och ett par extra slangbitar i reserv, så det finns nog skäl att kolla den.
    Menar du på "utsidan" av bränslenål/förgasarhus? Jag har bytt o-ringarna som sitter på nålen, men det har aldrig funnits någon bit silikonslang på den här motorn.

    Citat Ursprungligen postat av Cox Visa inlägg
    Det går bra att bara addera lite ricinolja till det bränsle du har. Om det är 18% olja nu så kan du lätt addera ricinolja så du kommer upp i 22-25% olja totalt.

    För ett par år sedan så vara det bara att gå in på hobbycenter i Gbg och handla, de hade både bränsle med ricin olja i och sålde även oljan separat. Nu är det lite värre, jag har köpt direkt i Masen senast jag behövde bränsle.

    Mölndals klubben har tidigare haft bränsle med ricinolja i, kanske kan du få tag på något där.
    Jag får undersöka lite var man kan få tag på det idag. Klubben tror jag inte har något och Hobbycenter har nog mest tåg och lite plastmodeller idag. Det var ett gäng år sedan han drog ner på RC-verksamheten. Tyvärr. Man kanske skulle öppna modellaffär i stan?

    Jag får lura vidare. Det som jag inte blir klok på är att den gått bra i 3½ timme för att nu börja tjura. Tjuvluft eller stift låter som troligaste kandidater....

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    96
    Jobb
    Pensionist
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Krille Visa inlägg
    Då sticker jag ut hakan och säger att jag har då kört gamla recin olje motorer på modernt bränsle helt utan ricinolja utan problem. (iaf de 3 motorer jag testat de på)
    +1

    Samma erfarenhet.

  16. #16
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AlveH Visa inlägg
    +1

    Samma erfarenhet.
    På vilken typ av motor var det?
    Kör så det ryker!

  17. #17


    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    95
    Jobb
    Dagdrivare
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    http://sceptreflight.net/Model%20Eng...025%20FSR.html

    Ovan en länk till ett test av motorn. På en bild har dom samtliga delar till förgasaren, där kan du se den lilla slangbiten. Den ska vara så kort att det går att skruva in nålen helt, men tillräckligt lång för att täta när nålen är i sitt rätta utskruvade läge, som väl är max 3-4 varv ut. Uppskattningsvis 5-6 mm lång.

  18. #18
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    För den som vill läsa på lite mer om olika oljor så finns det en bra artikel i Lina 2007-3; http://www.ripamfk.com/bilder/Patrik/gamlalina.htm

    Där finns tex mätningar av temperaturen på motorn vid olika mängd olja, här syns en klar fördel med ricin oljan utöver de bättre hög-tempertur egenskaperna mm. Slutsatsen i artikel är att man bör använda en blandning av ricin och syntetisk olja.

    Om en motor har gått på ricin olja tidigare och sedan körs på ren syntetolja så kommer den syntetiska oljan att ge en sämre kompression efter en tid eftersom det skyddande lagret som hade bildats av ricin oljan då försvinner...
    Kör så det ryker!

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    96
    Jobb
    Pensionist
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Cox Visa inlägg
    På vilken typ av motor var det?
    OS 25 FSR och en OS 40FP.
    Avlagringar på toppen insida och kolvens ovansida kan tas bort men
    låt den brunaktiga avlagring som kan finnas på fodrets insida och kolvens sida vara kvar.

  20. #20
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AlveH Visa inlägg
    låt den brunaktiga avlagring som kan finnas på fodrets insida och kolvens sida vara kvar.
    Det är just detta som kommer att försvinna efter ett tag när man kör med ren syntetolja.
    Kör så det ryker!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •