Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Bygger svävare behöver tips!!

  1. #1
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard Bygger svävare behöver tips!!

    Hej! .
    Jag och en god vän bygger en svävare efter inspiration från FliteTest dock har vi bara stoora (över 3kg dragkraft m 6s) Tiger-motorer (för luftkjolen har vi dock en mindre (3s)motor från en dji och en potentiometer så vi kan ställa trotteln i ett bestämt läge.

    Vi bygger detta monster i tjock blå depron och jag måste nu konstruera ett motorfäste som håller för den enorma kolfiberproppen och jag behöver fästa det 250mm upp ovanför skrovet för att proppen skall gå fritt. Som rigid ram använder vi glasfiber för kjolmotorn och den glasfiberdelen går hela vägen till aktern..

    Där är mitt problem, jag tänkte bygga ett motorfäste i plywood genom att limma ihop 1mmply ×3 och göra ett fäste liknande det på flygande vingar fast mycket större och på nåt sätt fästa plywood i glasfiber......Här behöver jag tips på andra idéer för motorfäste dock måste det vara 25cm högt och tåla en motor m 3kg thrust .
    Motorns storlek är 75mm på baksidan så ni vet hur stort det måste vara

    Andra saken jag behöver er hjälp och era idéer är rodret, jag har en idé om att använda aileron-kanal m y-sladd för att använda dubbla servon för styrrodret
    Här har jag digitala metallväxlade små servon från en helikopter jag tänkte använda jag hoppas bara att inte motorn blåser så hårt att servon får kämpa så de ryker.

    Detta är ett skitkul projekt som växt, jag ville ha en liten svävare för att sätta min walkera ilook-fpv på och sladda runt på vatten och land och min vän kom och tillsammans hade vi alla grejer som behövs (kommer använda fms "RTF"-TX/RX då de sändarna är små och ligger bra i handen dessutom har de utmärkt räckvidd)alternativt hans 35mhz 4ch e-sky TX men tror mer på 2.4fghz för smidighet.

    Alla idéer och input är mycket välkomna jag tror att det kommer bli hur kul som helst att flyga fram FPV på en sjö med detta monster som tar form den är 80cm lång ev längre och kommer vara runt 60cm bred.
    Mvh Gustaf

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Jag bygger motorfästen utav papper, som håller för en motor som ger mig ca 8kg i "push" Kartong och vitlim!. Och inte speciellt tjock heller för den delen. Fästena är till för en raketmotor, och består utav två ringar av papper, som limmas inuti raketkroppen. Lätt, hållbart och tål ett par kg:s tryck. Så ett fäste av plywood lär fungera ypperligt till din applikation.

    Såga ut ett fäste av tre delar t.ex. Triangelformat borde gå ypperligt. Med den långa basen mot skrovet, och sen en platta i mellan som motorfäste, och förstärk baksidan av fästet med trälister.

  3. #3
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Kör du typ balanserade roder så blir inte servokrafterna så stora.
    /M

  4. #4

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Kul med svävarbygge!
    På det glada åttiotalet byggde jag några modellsvävare som jag kallade för "Belsebub".
    Byggde även en fullskala att åka med.
    Som att köra en bakhjulsdriven bil med slitna sommardäck på blank-is!

    Här hittar du en hel del tips! http://www.svensktmodellflyg.se/foru...entMainTopic=6

    Att bygga skrov och framdrivning/motorer är nog inga större problem.
    Tricket är att få till en fungerande kjol. Bläddra ner några inlägg i länken, så ser du hur jag har gjort.
    Balansroder är bra, sätt ´leden´, den lodräta axeln, ca 1/3-del in på rodret.
    Retroholic!

  5. #5
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ken1 Visa inlägg
    Jag bygger motorfästen utav papper, som håller för en motor som ger mig ca 8kg i "push" Kartong och vitlim!. Och inte speciellt tjock heller för den delen. Fästena är till för en raketmotor, och består utav två ringar av papper, som limmas inuti raketkroppen. Lätt, hållbart och tål ett par kg:s tryck. Så ett fäste av plywood lär fungera ypperligt till din applikation.

    Såga ut ett fäste av tre delar t.ex. Triangelformat borde gå ypperligt. Med den långa basen mot skrovet, och sen en platta i mellan som motorfäste, och förstärk baksidan av fästet med trälister.
    Haha! Denna idé fick jag igårkväll och började rita! Tänker göra som du beskriver två trianglar på högkant med propellern monterad i mitten på en "bräda" som är nedsjunken i en utfräst ficka i trianglarna som ger mig 250mm höjd på motorn (+10mm fritt under för proppen kom jag på att jag bör ha)

    Denna konstruktion har ju positiva bieffekter såsom vertikala stabiliserare OCH dessutom bjuder på ett enkelt vettigt sätt att montera roder, tänker mig gångjärn bakom motorfästet, visst så blir det bara ett roder åt gången som luftströmmen från proppen går mot dock tror jag att detta kan räcka om jag gör rodren långa nog!

    Tack för tipset det var lite kul att jag kom på samma idé!

  6. #6
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mogge Visa inlägg
    Kör du typ balanserade roder så blir inte servokrafterna så stora.
    /M
    Hej! Balanserade roder ? Nu är jag inte riktigt med, vet ej vad det är.
    Mvh Gustaf

  7. #7

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Namnlös.jpg 
Visningar:	102 
Storlek:	13,7 KB 
Id:	57843
    Retroholic!

  8. #8
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Namnlös.jpg 
Visningar:	102 
Storlek:	13,7 KB 
Id:	57843
    Tack där! Så blev det ,

    nu var min tanke att bygga det i ply men när jag mötte min kompis som har lite mer än en komplett verkstad hemma värmde och bockade, skruvade och fixade ihop en ram med motorfästet och dubbla roder (balanserade i glasfiber, allt blev ohyggligt starkt och kommer garanterat hålla.
    Kjolmotorn blev en (dji)120mm × 12blad EDF som slängdes ihop snabbt och det friade upp plats fram för den vattentäta elektronikboxen jag tänker ett bigpack-glasspaket eller större uppochner limmat och nedsänkt i foamet.
    Sen blir det roligt med koppla batterier ... driftmotorn blir 6s (ev 2x3s i serie för viktdistribution) och kjolmotor 3-4s - det som ger bäst batteriekonomi vid lite vildare körning.

    Tack för hjälpen,när den blir färdig återkommer jag med video och kanske ger det inspiration till flera fpv-svävarfartmonster?

    Mvh Gustaf

  9. #9
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Hej!!

    Några bra idéer om hur jag skall fästs kontrollhorn på rodren,, de är av glasfiber så kanske om jag bprrar ett horisontellt streck genom dem skjuter in kontrollhorn i strecket så det sticker ut på andra sidan och limmar fast ply-brickor för stt säkra dem?
    Jag skall gå genom länkarna det vsr mycket bra utförlig info där.

    Jag umdrar också vilket lim jag kan använda för att fästa plast och plywood motmgöasfiber, är det vanlig CA jag kan använda? Jag tänker smältlim blor för vekt...

    Några bra förslag för att ansluta servoarmarna mot kontrollhorn när de väl är på ?

    Mvh Gustaf

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •