Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 48

Ämne: Mitt första bygge

  1. #21

    Standard

    Haha. Okej. Det förklarar allting mycket bättre!
    Jag trodde det också innebar att lindningarna var utformade så att motorn också skulle snurra CCW vid normal inkoppling mot ESCs.
    Låsmuttrar kör jag redan, så då kan jag ju byta ut två av motorerna sedan och flytta över dem på min obyggda ZMR

  2. #22


    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    149
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Så länge du kör låsmutter finns det inget hinder. Använder man inte låsmutter kan muttrarna lossna in flight.

  3. #23
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Vad kul att det går bra!! Det är kul med det första bygget!! Spec om det går bra som för dig, jag tänkte bara ge, ytterligare lite tips nu när du år i luften och härjar!
    Först PIDs , om du kör defaultPIDs så flyger din quad säkert hyggligt och när allt är ombord på det sätt du kommer ha det i framtiden så är det dsgs att ställa in PIDs för en mkt bättre flygupplevelse samt när man har rätt PIds så flyger quaden stabilare (läs ej oscillera el wobbla) vilket minskar risken för stt nåt skall vibrera loss!
    Det finns nåt som heter Gtune, inflight-tuning som är automatisk, läs gärna på om den, vissa får lite höga P-värden av detta men det går att ändra i datorn sedan, jag fick den bästa tune jag någonsin haft med denna funktion i cleanflight- min kopter är nu så stabil att den är som en sten genom luften - det spelar knappt någon roll hur mycket eller varifrån det blåser längre, quaden blir ej påverkad längre
    Vet ej om jag missat det mem du har ej skrivit något om TP?

    Detta är en mycket viktigt med racequads, jag möblerade om allt på min ram för att få exakt 50/50 viktfördelning med både 3 och 4s-accarna, ställer man dessutom pids med framtung/baktung quad så ställer man till det riktigt för sig..


    Det är bra att ha lite flightmodes att välja, jag har två autolevel-lägen, ett med mag på och baro på där jag försöker få till en bra alt.hold, ett autolevel-läge som är "normalt" sedan har jag rate med eller utan airmode som jag flyger med, de andra lägena är för experiment och inför kraschlandning eller tappad videosignal, jag har 2ggr med quad klarat mig från krasch när videon försvunnit helt tidigare då jag hade kraftiga störningar i mitt visir, jag hade hamnat för lågt så det var bara myrkrig, genom att göra en switch till autolevel och puncha trotteln kom jag upp tillräckligt för att återfå antennkontakt och switchade tillbaka till rate, det bruksr inför krasch vara bra att banka till autolevel så man förhoppningsvis kraschar med rätt sida upp!

    När du säkrar din quad med loctite glöm ej att du kan behöva skruva upp dessa skruvar igen för reparationer, fc och pdb är, svårt att löda när de ligger på bordet - på en färdigmonterad quad är det ännu jäkligare!

    En personlig reflektion kring montering av utrustning på ramen såsom vtx, RX, kamera och dyl att skapa brytpunkter
    - det räddar elektroniken när du kraschar uppochner - testat många ggr, smala buntband är perfekta då allt sitter hårt och stabilt men samtidigt om du kraschsr går buntbanden av och tar mot en del av rörelseenergin, mina vtxer har klarat sig varje krasch just pga denna tanke när jag monterar, detta är ett mkt brs tips!!

    Hur går fpvdelen?

    Lycka till mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  4. #24

    Standard

    Ja bygget är nu färdigt och jag har försökt mig på lite flygning med ett par ackar.
    Jag får dock ingen ordning på kontrollen över min nybyggda, första quad?

    När jag armat den och börjar ge throttle så snurrar motorerna upp, men ibland startar de vid helt olika gaspådrag. Och ibland startar de helt synkat. Ibland så har motor #4 svårigheter att ens börja snurra - men ibland så funkar det helt klockrent.
    har sådana gånger provat rycka i kablar och se om jag har glapp någonstans men inte kunnat härleda problemen till något sådant. Kopplat till PC så är det dock inga problem alls.

    När allt väl funkar som det ska och motorerna snurrar upp vid lite gaspådrag och jag tror jag ska lyfta så uppstår nästa problem.
    Det känns som att ingenting händer förrän jag är uppemot 50% gaspådrag - och då jävlar blir det mycket gas?!
    Det är som att jag saknar ett mellanregister, även fast motorerna svarar och varvar upp.

    Gasen är som överkänslig, medan pitch, roll och yaw knappt reagerar alls.
    Kommer jag väl upp i luften och ger fullt utslag på höger spak så upplever jag det som om det motsvarar ca 5-10% av önskvärt kommando.
    Den reagerar helt enkelt knappt alls.

    Så jag måste försöka läsa på om jag kan ändra några värden eller se vad jag kan göra.
    Jag skulle vilja ha mindre genomslag på throttle men mer respons på yaw, roll och pitch.
    tyckte jag läste ett bra tips från någon av er här om att lägga lite expo på throttle, så det ska jag prova.
    Kör nu med default PIDs.
    Det är samma i alla flightmodes, förutom i acro - då den istället ger full gas helt av sig själv.

    Har inte hunnit med så himla mycket - men nya försök kommer nu i veckan då jag får mig ett par dagar ledigt.
    Så uppdateringar kommer.

  5. #25

    Standard

    Har du kalibrerat dina LittleBee:s? Använd först BlheliSuite för att se till att alla ESC:er har samma inställningar. Sen kalibrerar du dom med Cleanflight eller vad du nu använder.

    Det känns som att det borde vara någon typ av setting i ESC:erna som är problemet. Standard PIDs borde fungera bra på din quad.

  6. #26


    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    149
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Glattnos Visa inlägg
    Har du kalibrerat dina LittleBee:s? Använd först BlheliSuite för att se till att alla ESC:er har samma inställningar. Sen kalibrerar du dom med Cleanflight eller vad du nu använder.

    Det känns som att det borde vara någon typ av setting i ESC:erna som är problemet. Standard PIDs borde fungera bra på din quad.
    Varför kalibrera med CF efter att kan gjort det med BLheliSuite?
    Man sätter ju max och min där och då blir det rätt.

  7. #27

    Standard

    Nä det blir inte rätt. Esc har olika klocktider o det kan skilja 20us om det vill sig illa o sen har blheli 20-50 us dödband I toppen.

    Sent from my SM-G920F using Tapatalk

  8. #28

    Standard

    Ja, sätt inte min/max pulsvärden i BLhelisuite utan gör kalibrering i CF istället. Det är då man får det exakt.

  9. #29


    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    149
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Har andra erfarenheter helt enkelt.

  10. #30

    Standard

    De enda esc man inte behöver kalibrera är kiss - deras klockor är exakta och ditt sätt fungerar, men har du en esc som är sen så kan motorn tveka vid låga varv medans de andra går fint det är därför man gör det.

    Anledningen till att skala av dödbandet på toppen är att undvika fullgas skakningar - om din max throttle är 2000us i betaflight exempelvis o dina esc har 2000us hårdkodat i blheli har du ca 50us dödband i toppregistret beroende vilken version du kör. Flygdatorn sänker varvet på övriga motorer om en har nått toppen o inte kan ge mer, men den kan tro att det vinns mer att ge fast det egentligen inte gör det. Problemet är att datorn testar att lägga på mer gas och testar om önskad effekt är nådd - om inte - mer gas osv - detta tar tid och eftersom inget händer så börjar den att skaka. När till slut max är nått fattar den att de övriga motorerna ska sänkas o sänker lite, men inget händer osv...det är därför man skalar av död bandet eller short calibration om man vill googla lite efter det.

    Moderna racing quads kör med så snabba looptider och häftiga esc att skakningar ofta inte märks utan att analysera flygdata med exempelvis en blackbox - men de kan bli mycket varma och motorer o esc kan gå sönder. Så som med mycket annat är det kanske inte fullt nödvändigt men good practice - och har man problem är det verkligen något man ska kika på.

    Citat Ursprungligen postat av Hoppsan_84 Visa inlägg
    Har andra erfarenheter helt enkelt.

  11. #31


    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    149
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Där ser man. Ni säger inte bara att jag gör fel ni raserar hela min värld eftersom jag kalibrerat escar för att dom ska starta samtidigt. inte för att dom ska ge max på topp.

    Kan för lite om det för att säga emot men att lära mig två saker samma dag gillar jag inte.





    Citat Ursprungligen postat av streber76 Visa inlägg
    De enda esc man inte behöver kalibrera är kiss - deras klockor är exakta och ditt sätt fungerar, men har du en esc som är sen så kan motorn tveka vid låga varv medans de andra går fint det är därför man gör det.

    Anledningen till att skala av dödbandet på toppen är att undvika fullgas skakningar - om din max throttle är 2000us i betaflight exempelvis o dina esc har 2000us hårdkodat i blheli har du ca 50us dödband i toppregistret beroende vilken version du kör. Flygdatorn sänker varvet på övriga motorer om en har nått toppen o inte kan ge mer, men den kan tro att det vinns mer att ge fast det egentligen inte gör det. Problemet är att datorn testar att lägga på mer gas och testar om önskad effekt är nådd - om inte - mer gas osv - detta tar tid och eftersom inget händer så börjar den att skaka. När till slut max är nått fattar den att de övriga motorerna ska sänkas o sänker lite, men inget händer osv...det är därför man skalar av död bandet eller short calibration om man vill googla lite efter det.

    Moderna racing quads kör med så snabba looptider och häftiga esc att skakningar ofta inte märks utan att analysera flygdata med exempelvis en blackbox - men de kan bli mycket varma och motorer o esc kan gå sönder. Så som med mycket annat är det kanske inte fullt nödvändigt men good practice - och har man problem är det verkligen något man ska kika på.

  12. #32

    Standard

    Man kan ju säga såhär också. När man kalibrerar i CleanFlight eller liknande program så är det ju inte själva programmet som gör någon magi utan det är i ESC:erna som det "magiska" händer. Det enda som är viktigt är att skicka throttle_hög och throttle_låg vid rätt tid under kalibreringen, så kalibrerade man ESC:er många år innan multirotors fanns. Så det är inget speciellt med multirotor-ESCer, förutom att man har flera på samma maskin och då blir det ännu viktigare att kalibreringen blir korrekt

  13. #33
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Jag håller med Glattnos, Esc som ESc och likaså kalibrering även om våra FCs kräver användandet av en dator vilket jag kan tycka vara skönt på ett sätt, lätt att ändra nåt man är missnöjd med samtidigt som det är nåt fel så blir man tvungen att campa framför PCn som en tonåring...och datastress kombinerat med RC-missnöje är en sur blandning för mig iallafall,

    Jag tänker också när du stoppar in accen, gör det ordentligt, hela xt60n skall in samtidigt - det jag beskriver under hade en korrelation med att stoppa in xt60 snabbt och ordentligt.

    Min förra/gamla quad 1/10 av gångerna jag pluggade i accen så kunde escerna bråka lite, inte initialisera som de ska och då var RPM på motorerna ojämt och saknade typ mittpunkt som du beskriver, det gick inte att flyga så men dra ur och i strömmen så funkade det normalt (märkte också att om jag puttade till propparna lite efter tryckt in accen kunde dettta problem försvinna helt.
    MinZMR250 har gjort detta nån enstaka gång och jag ser det som att jag kanske inte stoppar in xt60:n fort nog eller nåt sånt.. inget större problem så oroar mig ej över det.
    Men ditt problem låter ju helt klart som felkalibrerade ESCs, jag har haft problem med det med (no shit...) det räcker gott att kalibrera dessa i cleanflight, ibland behöver max och/eller MIN-värdet när du kalibrerar (fullt utslag2000 på motorer i CF, koppla i acc etc) och prova lämna dom lite längre på på MIN och MAX och se om det går, på detta sätt lyckades jag kalibrera mina bråkandes emaxar, de behövde tydligen stå på max OCH minimum en lite längre stund än andra ESCs jag kalibrerat, testa detta? om det fortfarande inte fungerar prova att göra detta med 5V in i RX, tror det kan göra en skillnad beroende på FC-FW osv.

    GLÖM EJ TA AV PROPPAR NÄR ALLT DETTA GÖRS!!!

    en quad utan kontroll inomhus med fullgas är helt spektakulärt att se! Man vet knappt hur man skall slåss med den, såg en video som skrämde skiten ur mig....hittar den ej nu tydligen men lösningen var ett bollträ..

    lycka till, hoppas du får ordning på detta snart!!

  14. #34


    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    149
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Forskade lite mer i ämnet av ren nyfikenhet (tittade på Youtube) och som du säger så har BLheli ett deadband.
    Det är dock inget man får bort genom att kalibrera ESC med CF enl. denna video

    Eller är jag ute och cycklar?






    Citat Ursprungligen postat av streber76 Visa inlägg
    De enda esc man inte behöver kalibrera är kiss - deras klockor är exakta och ditt sätt fungerar, men har du en esc som är sen så kan motorn tveka vid låga varv medans de andra går fint det är därför man gör det.

    Anledningen till att skala av dödbandet på toppen är att undvika fullgas skakningar - om din max throttle är 2000us i betaflight exempelvis o dina esc har 2000us hårdkodat i blheli har du ca 50us dödband i toppregistret beroende vilken version du kör. Flygdatorn sänker varvet på övriga motorer om en har nått toppen o inte kan ge mer, men den kan tro att det vinns mer att ge fast det egentligen inte gör det. Problemet är att datorn testar att lägga på mer gas och testar om önskad effekt är nådd - om inte - mer gas osv - detta tar tid och eftersom inget händer så börjar den att skaka. När till slut max är nått fattar den att de övriga motorerna ska sänkas o sänker lite, men inget händer osv...det är därför man skalar av död bandet eller short calibration om man vill googla lite efter det.

    Moderna racing quads kör med så snabba looptider och häftiga esc att skakningar ofta inte märks utan att analysera flygdata med exempelvis en blackbox - men de kan bli mycket varma och motorer o esc kan gå sönder. Så som med mycket annat är det kanske inte fullt nödvändigt men good practice - och har man problem är det verkligen något man ska kika på.
    Senast redigerat av Hoppsan_84 den 2016-06-21 klockan 11:47.

  15. #35

    Standard

    Tack för era inputs och förslag.
    Har gått och varit tveksam om huruvida mina grejer är helt riktiga, men jag får campa framför datorn i afton och se om jag får till något bättre genom att börja med BLHeliSuite och sedan köra om allt i CleanFlight.

    Jag trodde dock jag hade allt rätt och riktigt då motorerna startade upp på exakt samma varv när jag var kopplad mot PC.
    Det jag gjorde sedan var att sätta endpoints i Taranis för att nå så nära 1000 resp 2000 enligt värdena jag fick under fliken Receiver i CleanFlight.
    BLHeliSuite använde jag bara för att enkelt ändra rotation på motorerna.

    Jag följde ett klipp på YouTube från RCModelsReviews https://www.youtube.com/watch?v=W0vOVZPzIMo för allt i CleanFlight.

    Ska försöka som ni beskriver med att först kolla så att alla ESCs har samma värden i BLHeliSuite och sedan köra CleanFlight.


    Kalla mig nu inte dum - jag har bara väldigt ofta otur med tanken - men bör eller måste eller kan jag på något vis reset:a Naze32 eller är det bara onödigt eller omöjligt?


    Återkommer med uppdateringar om hur jag gör och hur det blir.


    Tack än en gång för era svar och förslag.

  16. #36

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Hoppsan_84 Visa inlägg
    Forskade lite mer i ämnet av ren nyfikenhet (tittade på Youtube) och som du säger så har BLheli ett deadband.
    Det är dock inget man får bort genom att kalibrera ESC med CF enl. denna video

    Eller är jag ute och cycklar?

    Nu har du hittat hemligheten[emoji3]

    Sent from my SM-G920F using Tapatalk

  17. #37


    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    149
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jostihel Visa inlägg
    Tack för era inputs och förslag.
    Har gått och varit tveksam om huruvida mina grejer är helt riktiga, men jag får campa framför datorn i afton och se om jag får till något bättre genom att börja med BLHeliSuite och sedan köra om allt i CleanFlight.

    Jag trodde dock jag hade allt rätt och riktigt då motorerna startade upp på exakt samma varv när jag var kopplad mot PC.
    Det jag gjorde sedan var att sätta endpoints i Taranis för att nå så nära 1000 resp 2000 enligt värdena jag fick under fliken Receiver i CleanFlight.
    BLHeliSuite använde jag bara för att enkelt ändra rotation på motorerna.

    Jag följde ett klipp på YouTube från RCModelsReviews https://www.youtube.com/watch?v=W0vOVZPzIMo för allt i CleanFlight.

    Ska försöka som ni beskriver med att först kolla så att alla ESCs har samma värden i BLHeliSuite och sedan köra CleanFlight.


    Kalla mig nu inte dum - jag har bara väldigt ofta otur med tanken - men bör eller måste eller kan jag på något vis reset:a Naze32 eller är det bara onödigt eller omöjligt?


    Återkommer med uppdateringar om hur jag gör och hur det blir.


    Tack än en gång för era svar och förslag.
    När du flashar din naze kan du välja erase all vilket ställer alla inställningar defaullt.
    Va det så du mena?

  18. #38

    Standard

    Det råder förvirring så nu kör jag punkt form

    1. Receiver inställning - koppla in FC o receiver o strömsätt - se till att throttle, aileron (roll), elevator (pitch) o rudder (yaw) går mellan 1000us o 2000 - mitten ska ligga på 1500 eller 1520 om du kör futaba (set mid_rc = 1520 i CLI tabben o sen save om du har futaba). Drar du spaken upp ska värdena öka o samma sak åt höger - gör dom inte det invertera kanalen, ligger dom fel finns en liten dropdown box där du kan välja radiotillverkare (blir det inte rätt ändå har du inte ställt in mode2 i din radio). Om värdena hoppar omkring säg 1499 - 1502 tex har du lite jitter - ställ in deadband på 3 tex i detta fall, på yaw deadband kan man ha lite högre typ 6 eller så (det är vanligt att man yawar lite när man gasar o sen gnäller folk att den det gör det). Nu är reciver kalibrerad så att koptern inte drar åt nått håll.

    2. Ställa in ESC - gå till configuration tabben (utan batteri i o radio avstängd, o proppar av så du inte hamnar på sjukhus) - Ställ in minimum throttle på 1000 o maximum på 2000 - spara o boota om FC. Gå sen till motor tabben, aktivera motorerna o ställ upp samtliga på max - när du trycker på home eller om det var end på tangentbordet kolla att den går ner till minimum. När du fått till det ställ dom på max o koppla in batteri (gärna ett som är ganska tomt) - nu kommer det höras lite toner som är annorlunda - när de slutat tryck på knappen så den hoppar ner till minimum. ESC piper då till igen o sen startar de upp som vanligt men de vanliga tonerna. Gå in i blhelisuite o kolla att kalibreringen ändrade värdena - det är ok om det skiljer sig från esc till esc - det bör inte vara stora skillnader dock, du kan testa motorer i bleheli suite - gå dit o kolla så att rätt motor spinner o åt rätt håll - fixa det om det är fel, memorera vilket us värde de startar på och spinner jämt o fint utan att tveka eller ticka - vanligt är 1050-1100.

    När du sparar gör det med en ESC åt gången så du inte råkar skriva över något av misstag - slutligen bocka ur programming by TX, då kan inte längre esc programeras eller konfigureras utan blheli suite och risken för felaktiga impulser från FC som kan boota om esc i luften elimineras. Koppla ur batteri när du e klar.

    Gå sen tillbaka till cleanfligt configuratorn och configuration tabben - sätt in ditt högsta motorvärde i fältet minimum throttle och lägg till 10-20 us (propparna gör att den går trögare o behöver mer kraft - 1050 +20 =1070). Ändra maximum throttle till 1970 - då har du tagit bort 30 us ur dödbandet på toppen, det är inte exakt men nära nog antagligen. Spara o starta om. Strömsätt koptern och testa motorna igen - dubbelkolla riktning och att de snurrar fint på ditt minimum throttle värde.

    3. Testa sen att arma din kopter med radio - jag rekommenderar att man gör det med en spak o att motorerna snurrar hela tiden den är armad, då kan du strypa gasen helt utan att de stannar - gör du samma sak när stick arming är aktiverat så slocknar motorerna helt o gör du detta i luften är du antagligen rökt för maskinen börjar då att tumla. När din kopter kör motorerna via FC går dom aldrig lika fort eftersom den justerar konstant - men de ska aldrig stanna eller tveka, testa hålla den i handen o du kommer höra hur den justerar när du vinklar o vrider den. Motstå frestelsen att göra detta fort för på 4s kan de spinna upp så fort att motorn bränns om den är obelastad.

    4. Proppar på o ut o flyg - ställ in dina rates o modes innan bara Kör du arm via spak är detta din viktigaste funktion - disarma så fort du stöter in i nåt o helst innan - din kopter kan ta ett fall men ligger den i gräset med motorer på högsta varv kommer du behöva reservdelar.

  19. #39

    Standard

    streber76: Jättebra beskrivning! Önskar att jag hade haft den när jag började köra quad

    Kan som ett litet tillägg säga att jag kör Futaba och istället för att sätta mid_rc till 1520 så sub-trimmar jag kanalerna så mitten är 1500, sen ställer jag end-points till 1000-2000. Då blir upplösningen 500/500, om man istället sätter mid_rc till 1520 så får man asymmetrisk upplösning(520/480).

  20. #40

    Standard

    Tjohoo..
    Mina första ackar flugna (sent omsider) och mina första propellrar också för den delen.

    Höll på att strula mycket fram och tillbaka med inställningar och både Baseflight som Cleanflight.
    Det som slutligen gav resultat - efter flera veckors väntan då projektet bara låg på hyllan - var att börja om helt från start.
    Flashade om firmware och vips så funkar allt toppen nu.
    Ja nästan iallafall.

    Lite småpul krävs fortfarande med inställningarna och jag har inte fått till telemetry för vbat än - men det bråkar jag mer med sedan.
    Nu vill jag bara flyga mer. Men oj så svårt det är jämfört med min lilla Hubsan.
    Den här är ju som en hormonstinn och turboladdad liten racer-raket i jämförelse.

    Tack alla än en gång för alla er support, era tips och kommentarer.
    Laddar upp min första flygfilm inom kort- måste bara få fast kameran igen som lossnade snällt vid första stora kraschen =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •